Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن شریف بیگی، رئیس امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزددر گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  با اشاره به تعمیر تالار هنر یزد، گفت: با توجه به فرسودگی سیستم برق این مکان، و احتمال بروز خطر هنگام اجرای نمایش، کابل کشی ساختمان به طور کامل تعویض می‌شود.

او با بیان اینکه در حد توان سعی در استاندارد سازی تالار هنر داریم، افزود: با توجه به حجم نوری که برای اجرای برخی از نمایش‌ها نیاز است، برق این ساختمان به ترانس مجهز و سیستم صوت نیز آن به روز رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شریف بیگی با اشاره به حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث سالن نمایش اظهار داشت: با توجه به کمبود فضای نمایشی در استان ترافیک در سالن‌ها زیاد است به طوری که میانگین روزانه سه نمایش در تالار هنر تمرین و یا اجرا می‌شود.

رئیس امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه مجوز اجرای نمایش به صورت ۲۰ روزه صادر می‌شود ادامه داد: تالار هنر یزد، دارای دو سالن مجزا با ظرفیت ۲۰۰ نفر است و جزء سالن‌های اصلی اجرای نمایش استان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ غ

تالار هنر در دست تعمیر است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اجرای مداومِ تئاتر خیابانی برای گردشگران

ایسنا/اصفهان مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان با بیان اینکه برخی مسئولین استانی و کشوری شناخت و اعتماد کافی نسبت به ظرفیت بزرگ تئاتر خیابانی ندارند، بر ضرورت وحدت خانوادۀ تئاتر تأکید کرد و گفت: ما در استانی زندگی می‌کنیم که دیواره‌های آن فیروزه‌ای است و تئاتر خیابانی باید به طور مداوم برای توریست‌ها و مسافران وجود داشته باشد.

۲۷ مارس برابر با ۸ فروردین‌ماه، از سوی انستیتو بین‌المللی تئاتر(ITI) روز جهانی تئاتر نام‌گذاری شده است. از این‌رو ایسنا نیز اهمیت تئاتر را از دیدگاه اسماعیل صرامی، مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان بررسی کرده است.

او در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اثرگذاری نمایش‌های خیابانی بر جامعه چنین گفت: اجرای نمایش های بیرونی یا خارج از صحنه، می‌تواند با کم رنگ کردن بسیاری از آسیب ها و معضلات جامعه امروز، به‌طور مستقیم روی مردم اثرگذار باشد. نمایش خیابانی، تنها گونه نمایشی است که می‌توان کف خیابان‌های هر شهری، از آن برای فرهنگ‌سازی،انتقال آداب‌ و رسوم صحیح گوناگون و پیام‌های ارزشمند دینی، انسانی و موضوعات شهروندی مختلف، استفاده کرد. همچنین با استفاده از این‌ گونۀ نمایشی می‌توان به تقویت سلامت جامعه و تربیت نسل‌های آینده پرداخت.

صرامی ادامه داد: چرا نباید از این ظرفیت گرانبهای استان اصفهان که فراوانی فعالان نمایش‌های خیابانی است، برای هدایت نسل‌ها،خانواده ها و جامعه خود استفاده کنیم؟! درگذشته، آن‌طور که باید به این‌گونه نمایشی توجه نشده بود و صِرف مناسبت‌های محدود تقویمی، تنها اجراهایی را به هنرمندان این عرصه واگذار کرده و از آن‌ها استفاده می‌ کردیم.

مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان با بیان اینکه استانِ ما باید در طول سال برنامه های مختلف داشته و نهادها، ارگان‌ها و ادارات مختلف همچون آتش‌نشانی، اداره برق، اداره گاز، اداره آب  به همراه شهرداری به میدان آمده و برای تئاتر خیابانی برنامه‌ریزی کنند، تصریح کرد: حتی شرکت های خصوصی نیز با پروژه ها و برنامه های متنوعی باید از ظرفیت بی‌نظیر تئاتر خیابانی بهره برداری کرده و هنرمندانِ حوزۀ این نمایش، صِرف معیشتشان در زمان محدود با تماشای مثلاً یک فراخوان رپرتواری مجبور به تولید نمایش‌های خیابانی نشده و آسوده‌خاطر از معیشت خود، به دلیل رسالت خود در این مسیر ارزشمند با توانمندی های که همه از این صنف سراغ داریم، با زمان بیشتر و قیمت به‌صرفه‌تر و شایسته تری، به تولید اثر بپردازند.

او افزود: ما حتی می‌توانیم آسیب‌های گوناگون جامعه را نیز از طریق هنرمندان این گونۀ نمایش در کف خیابان‌های شهر برطرف و درخصوص آنها جریان سازی مفید کنیم. هر معضلی در کف خیابان‌های شهر را می‌توان با اجرای نمایش‌های خیابانی، تبلیغی و تهییجی کم رنگ و برطرف کرده و با انتقال پیام های درست و بجا، به آموزش آنها بپردازیم.

او این پرسش را مطرح کرد: در حال حاضر چرا نباید در مقاطع ابتدایی تا متوسطه مدارس ما تئاتر خیابانی اجرا و دانش‌آموزان آموزش درست ببینند؟!

صرامی سپس اضافه کرد: ما باید در سیستم آموزشی مسائل گوناگونی نظیر خواب، تغذیه و دوران بلوغ را از طریق نمایش‌های شاد، مهیج و نشاط‌آور به‌صورت غیرمستقیم به بچه‌ها و نسل‌های آینده آموزش دهیم.

مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان گفت: درحال حاضر کهن‌سالان بسیاری نیز در خیابان‌ها، پارک‌ها و آسایشگاه‌ها به تئاتر خیابانی نیازمند بوده و می‌توان از طریق اجرای نمایش خیابانی به آن‌ها شور و امید بخشید. تنها ابزاری که در کشور سربلندمان جمهوری اسلامی می‌توان برای حل و فرهنگ‌سازی مسائل مختلف از جمله فرزندآوری، حجاب و هر آنچه که دشمن بر آن دست گذاشته، از آن استفاده کرد، نمایش‌های خارج از صحنه است؛ چرا که مخاطب آن محدودیت نداشته و ارتباط مستقیم با همه طبقات و سنین مختلف جامعه نیز دارد.

او با تأکید بر اینکه قبل از آشنایی بیشتر مردم با نمایش‌های بیرونی، حتماً باید مسئولان استانی را به همراه خانواده‌هایشان به دیدن نمایش‌های خیابانی دعوت کرد تا اعتمادسازی بیشتری به این هنر مظلوم و نجیب شود و همراهی، همدلی و راهنمایی و مشورت های مربوطه آن ها قدرت بخشی و خروجی عظیم تری را برای مخاطبان این گونه نمایشی به همراه دارد، اضافه کرد: در سال گذشته ۷۰ درصد جدول اکثر جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی در بخش تئاترخیابانی ایران را هنرمندان فعال استان پهناور اصفهان تشکیل داده بودند. ضمن اینکه هنرمندان خانم و آقا بخش نمایش خیابانی استان در جشنواره بین‌المللی فجر سال گذشته نیز، موفق به کسب ۵ تندیس شدند ؛ درحالی که باید از همه افرادی که در طول سال افتخار آفرینی می‌کنند، به‌طور شایسته تقدیر و تشکر کرد.

این فعال حوزه تئاتر تأکید کرد: به نظر من صرف یک مسئول از این صنف بزرگ که از خردادماه سال گذشته تاکنون دعوت به جهاد شده‌ام، ما باید ابتدا برای همه مسئولین استانمان اعتمادسازی کرده و آن‌ها را به دیدن نمایش‌های خیابانی آورده تا حمایتگر خانواده تئاتر خیابانی شوند.

صرامی توضیح داد: پس از جلب اعتماد مسئولین، آگاهی آن‌ها از میزان اثرگذاری نمایش خیابانی، و هزینه کردن منظم و عادلانه در کل شهرستان های استان و حمایت این‌گونه نمایشی، مردم نیز می‌توانند با خیالی آسوده در طول سال نمایش‌های خیابانی را در خیابان‌ها و محل عبور و ‌مرورشان در شهر به گونه ای مشاهده کنند که همانند سبد خوراکی‌هایی که به منزل می‌برند، به‌طور مدام سبد فرهنگی نمایش را برای تفکر، روح و جسم اعضای خانواده خود، به منزل و محل کار ببرند.

او با بیان اینکه دغدغه اصلی هنرمندان این‌گونه نمایشی این است که هنوز برخی مسئولین استانی و کشوری شناخت و اعتماد کافی نسبت به ظرفیت بزرگ تئاتر خیابانی ندارند، بیان کرد: وظیفه ما آگاه‌سازی مسئولان نسبت به این ابزار بزرگ و مهم در کشور است. ما باید خانواده تئاتر خیابانی را با جلوگیری از هر گونه دسته‌کشی، یارکشی و اختلاف یک دست کرده و مثل همه جای دنیا به‌صورت هفتگی، ماهانه و سالانه در نصف جهان  فستیوال های متنوعی در کف شهر و خیابان‌ها داشته که مسئولین آن‌ها را دیده و اعتمادشان بیشتر و حمایتشان نیز پررنگ تر شود.

مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان با اشاره به اینکه درحال حاضر سرمایه هنرهای نمایشی استان اصفهان، اداره امور هنری و معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، افزود: این ارگان به سهولت و با مهربانی و به سریع‌ترین شکل ممکن به هنرمندان مجوز داده تا آن‌ها بتوانند نمایش‌های خود را اجرا کنند. به طور مثال در جشنواره استانی که بعد از ۱۸ سال بخش خیابانی در آن برگزار شد، این معاونت هنری سینمایی و اداره امور هنری ارشاد بود که به باشکوه‌ترین شکل ممکن همدل و همراه خانواده تئاتر خیابانی بود.

صرامی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته برای خانواده تئاتر خیابانی استان اصفهان در سالی که گذشت، توجه ویژه به نخبگان این عرصه است. با دیده شدن و تقدیر از نخبگان سال گذشته، نسل‌های جوان و علاقه‌مند به این حوزه نیز تلاش خود را بیشتر کرده و انگیزه آنها نیز چند برابر می شود. اگر به نخبگان توجه نکرده، آن‌ها را ندیده و مورد تحسین و تشویق قرار ندهیم، هم آن‌ها ضعیف شده و هم علاقه‌مندانی که به این حرفه روی می‌آورند نیز دلسرد می‌شوند. مورد بعدی برطرف کردن بداخلاقی‌ها و سم‌پاشی‌ها است. با از بین رفتن این بداخلاقی‌ها، فضای تئاتر خیابانی نیز یکدست شده و نخبگان بیشتر دیده‌شده و با دیده شدن نخبگان، امید و انگیزه برای هنرمندان جوان نسل های بعدی نیز افزایش می‌یابد. ارگان‌ها باید از حالت جزیره‌ای در تئاتر استان خارج‌ شده، طبق قانون همسو با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عمل کرده و یکدست شوند.

مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان ادامه داد: تنها راه از بین رفتن این بداخلاقی‌ها، وحدت خانواده تئاتر است. با یکدست شدن ارگان‌ها، اختلاف میان هنرمندان نیز از بین می‌رود. ما در استانی زندگی می‌کنیم که دیواره‌های آن فیروزه‌ای است و تئاتر خیابانی باید به طور مداوم برای توریست‌ها و مسافران وجود داشته باشد. به نظر من تنها سوغاتی که در حال حاضر می‌توانیم به مسافران و مهمان‌های این شهر بدهیم، تنها گز نیست؛ بلکه یک نمایش خیابانی است که در خاطره‌ها می‌ماند و به دلیل تعداد بالای هنرمندان این عرصه نیز آن‌ها می‌توانند به راحتی در طول سال این امر را محقق کنند .

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کرملین خواستار توجه بیشتر تلگرام به سوء استفاده گروه‌های تروریستی شد
  • سفر به فرهنگ و آئین‌های سنتی مردمان لر
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • اجرای نمایشنامه‌ای از حسین کیانی
  • خاطراتی از «بلبل» شدن فردوس کاویانی و چند ماجرای دیگر
  • قدردانی از هنرمندانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند
  • تأمین آب شرب باکیفیت در جنوب سیستان و بلوچستان
  • ضرورت اجرای مداومِ تئاتر خیابانی برای گردشگران
  • میزبانی بهتر وحدت و برج آزادی درسال جدید با اجرای پروژه‌های عمرانی