Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات منتشر شده در گزارش فصلی اقتصاد ایران توسط مرکز آمار در فصل بهار ۱۳۹۸ شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی کل کشور(بر مبنای سال ۱۳۹۵) رقم ۱۷۳.۱ را نشان می‌دهد؛ به طوری که درصد تغییرات ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۱۳۹۸ نسبت به ۱۲ ماه مشابه قبل برای این شاخص ۳۷.۶ درصد بوده است.

همچنین در این فصل نرخ تورم برای خانوارهای شهری ۳۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ درصد و برای خانوارهای روستایی ۴۱ درصد بوده است. نرخ تورم گروه‌های «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۵۶.۴ و ۳۰.۱ درصد بوده است.

در فصل بهار امسال درصد تغییرات شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی مربوط به دهک دهم به میزان ۴۰.۲ درصد بوده است. همچنین شاخص نرخ تورم گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» برای این دهک ۵۶ درصد و نرخ تورم «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۳۶.۳ درصد ثبت شده است.

کمترین میزان تغییرات شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی هم مربوط به دهک اول با ۳۷.۱ درصد بوده و همچنین شاخص نرخ تورم گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» برای این دهک ۵۲.۲ درصد و نرخ تورم «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۲۵.۲ درصد برآورد شده است.

 شاخص کل قیمت تولیدکننده(بر مبنای سال ۱۳۹۰) رقم ۴۷۱.۴ را نشان می‌دهد؛ به طوریکه درصـد تغییرات ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۱۳۹۸ نسبت به دوازده ماه مشابه قبل برای این شاخص ۵۸.۶ درصد بوده است. در این فصل گروه اصلی صنعت با ۷۷.۲ درصد بالاترین نرخ تورم را داشته است.

شاخص کل قیمت کالاهای صادراتی برحسب ریالی رقم ۴۴۱.۴ و دلاری رقم ۱۴۰.۲ را نشان می‌دهد؛ به طوریکه درصـد تغییرات ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۱۳۹۸ نسبت به ۱۲ ماه مشابه قبل بر حسب ریالی ۷۸.۴ و دلاری ۱۹.۳ درصد بوده است. نرخ تورم ریالی و دلاری کالاهای وارداتی نیز به ترتیب ۱۴۹.۷ و ۲۵.۱ درصد بوده است.

بررسی درصد تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری کل کشور نسبت به دوره قبل نیز بیانگر آن است که در بهار سال جاری سیب زمینی با ۹۰.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت و تخم‌مرغ با منفی ۱۸.۲ درصد بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند.

کد خبر 459915 برچسب‌ها اقتصاد - تورم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۳۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی برای تورم ۳۰ درصدی فریاد «وااسلاما» سر می‌دادند

روزنامه هم میهن در سرمقاله خود نوشت: آقای خاتمی در سخنانی در جمع مشاوران خود گفت: «پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود... عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل با لحاظ همه جوانب امر در چارچوب مقررات روشن و مناسبات قانونی بین‌المللی صورت گرفت... عملیات ایران حاوی این پیام روشن بود که اسرائیل تصور نکند که هر جنایت و شرارت و عمل خلاف مقررات مسلم بین‌المللی انجام دهد و نهاد‌های بین‌المللی هم در مقابل آن به وظیفه قانونی خود عمل نکنند، بی‌پاسخ می‌ماند. جمهوری اسلامی نشان داد که توان و تدبیر لازم در تأمین منافع خود و برخورد با تجاوز و جنایت را دارد.»

این موضع آقای خاتمی را باید در کنار تنگ‌نظری‌های رسمی و نیز موضع انتخاباتی دو ماه پیش ایشان دید.

اینکه این رفتار‌های وحدت‌شکن بخشی از نیرو‌های غالب نمی‌تواند توجیهی باشد برای ندیدن وضعیت خطیر کشور و اصول ملی، همچنان که رای ندادن در انتخابات گذشته به معنای فاصله‌گیری از سیاست اصلاح‌طلبانه نیست، بلکه برعکس همیشه این آمادگی وجود دارد که ضمن تاکید بر اصول اصلاح‌طلبی از مواضع درست نیز حمایت شود و این رفتار ۱۸۰ درجه مغایر با رفتار‌های کسانی است که خود را اصولگرا معرفی می‌کنند، ولی در واقعیت هیچ چیز جز چسبیدن به قدرت اصل و هدف پایانی مورد اتفاق آنان نیست.

کافی است نگاهی بیاندازیم به دوران سخت خاتمی و روحانی که چگونه تندرو‌های قدرت‌پرست علیه سیاست خارجی آنان اقدام عملی می‌کردند و حتی به آقای هاشمی هم رحم نمی‌نکردند و آن مشکلات را در غرب و آلمان برای دولت او ایجاد کردند تا اهداف ضدملی خود را پیش ببرند.

آنان آن اندازه در دشمنی‌های شخصی و قدرت‌طلبی‌های مبتذل غرق بودند که حاضر شدند در دوره احمدی‌نژاد سیاست مثلاً تهاجمی پیش بگیرند و به رادیکال‌ترین شکل، حتی در نفی هولوکاست سمینار گذاشتند، ولی امروز حتی یکی از آنان نیست که نه از کودکان بی‌پناه غزه دفاع کند و نه از تمامیت ارضی ایران.

کافی است نگاهی به مواضع آنان در موضوعات مشابه داخلی و اقتصادی در این دو دهه بیاندازیم تا ببینیم تا چه اندازه تحت سیطره منطق دوگانه قرار دارند. روزی برای دلار ۲۰هزار تومانی و تورم ۳۰درصدی فریاد «وااسلاما» سر می‌دادند و حتی در سال۱۳۹۶ به خیابان آمدند و خود را نماینده گرسنگان جا می‌زدند؛ درحالی‌که شکم‌های برآمده آنان از فرط خوردن جای خالی نداشت. ولی روز دیگر دلار چند برابر بالاتر و تورم ۴۵درصدی را هم نادیده می‌گیرند و حتی توجیه می‌کنند. این تفاوت اصولگرایان رسمی با «اصولگرایی اصل و واقعی» است.

دیگر خبرها

  • تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ
  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • روزی برای تورم ۳۰ درصدی فریاد «وااسلاما» سر می‌دادند
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد
  • کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان
  • قیمت نفت بالای ۹۰ دلار ایستاد
  • چرا "بایدن" نمی خواهد ایران و اسرائیل درگیر جنگ شوند؟