Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@01:11:49 GMT

پلازاها و ادای حق به شهر

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۳۵۶۶

پلازاها و ادای حق به شهر

مسئله حق ساکنان شهر نسبت به حضور و استفاده از خیابان‌ها و فضای شهری، متأسفانه در مدیریت شهری کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بر همین اساس ما شاهد موارد مختلف تعدی به حقوق شهروندان در عملکرد شهرداری در این حوزه از گذشته تا به امروز هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «مجید فراهانی‌» رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی آورده است: مسئله حق ساکنان شهر نسبت به حضور و استفاده از خیابان‌ها و فضای شهری، متأسفانه در مدیریت شهری کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بر همین اساس ما شاهد موارد مختلف تعدی به حقوق شهروندان در عملکرد شهرداری در این حوزه از گذشته تا به امروز هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله حق مردم نسبت به فضای شهری زمانی دیده می‌شود که فرد در برابر فضا و چارچوب‌های آن در حالت انفعال قرار می‌گیرد و به واسطه ساز‌‌ه‌های انضمامی، حق استفاده از سطح زمین و فضای پویای خیابان از او سلب می‌شود؛ حقی که اگر موشکافانه به آن بنگریم در بسیاری از فضاهای شهری از ما به‌عنوان شهروندان سلب شده است.

 

توجه شهرداری‌ها به پلازاها و تأکید بر لزوم وجود آن در فضای شهری امری مبارک است اما باید توجه داشت ماهیت پلازا به صرف نهادن نام آن روی یک سازه شکل نمی‌گیرد، بلکه به واسطه فعالیت گروه‌های مختلف اجتماعی در آن فضا خلق می‌شود. خود این فعالیت‌ها نیز باید در مسیر تعامل اجتماعی و در فضای گفت‌وگو بین گروه‌ها و اقشار مختلفی باشد که آزادانه در فضا حضور دارند و از آن استفاده می‌کنند. درصورت شکل‌گیری پلازاهای شهری با این مختصات می‌توان گفت شهرداری‌ها حق به شهر را در پلازا به جای آورده‌اند.

 

تکرار می‌کنم مسئله حق مردم نسبت به فضای شهری زمانی دیده می‌شود که فرد در برابر فضا و چارچوب‌های آن در حالت انفعال قرار می‌گیرد و به‌واسطه ساز‌‌ه‌های انضمامی، حق استفاده از سطح زمین و فضای پویای خیابان از او سلب می‌شود و به فضاهای مصنوع از خود بیگانه‌ای هدایت می‌شود که حق بهره‌برداری از آن به یک مجموعه سپرده شده است؛ برای نمونه این وضعیت را ما در زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) شاهدیم. حال تصور کنید کسی بخواهد از عرض چهارراه عبور کند. اگر از زیرگذر استفاده نکند، با نرده‌هایی که از هر طرف در امتداد خیابان کشیده شده مواجه می‌شود و با گذر از نرده‌ها با حکمرانی حرکت سواره بر خیابان روبه‌رو خواهد بود.

 

با روندهای فعلی ناشی از مداخلات ترافیکی، تبدیل برخی از عرصه میدان به پایانه و... که در برخی میدان‌های اصلی تهران رخ داده است، در‌خواهیم یافت که بسیاری از مفاهیم عمومی ازجمله «میدان»، «فلکه»، «فضای عمومی» و «پلازا» با تحولات انضمامی در طول زمان، دچار تحولات انتزاعی بوده‌اند. چه بسا زیرگذرهایی که مفهوم پلازا را با خود یدک می‌کشند و میدان‌هایی که از یک فلکه شهری فراتر نمی‌روند؛ امری که باید در دوره جدید مدیریت شهری به آن توجه جدی شده و میدانگاه‌ها و فضاهای عمومی شهر به مردم بازگردانده شود تا روح زندگی به جای حاکمیت خودرو جاری شود.

 

تهران مانند بسیاری از شهر‌های دیگر در جهان، شاهد «شهری‌شدن سرمایه» است؛ روندی که در کالبد فضاها، خیابان‌ها و ساختمان‌ها نمود می‌یابد؛ سازه‌هایی که برای بازیابی هویت از دست رفته‌شان به اشکال و کارکردهایی بدیع رو می‌آورند. (مثل «فودکورتی» که «پل» باشد یا «زیرگذری» که «ایوان» باشد و...) از این‌رو ساکنان شهر همواره با اشکال و کارکردهای جدید و بعضا ادغام شده‌ای از فضاها مواجهند که ابعادی تازه از نظم‌بخشی انضمامی را به مجموع رفتارهای شهرنشینی می‌افزاید. اما آنچه در این میان مهم به‌نظر می‌رسد، نحوه برخوردی است که شهرداری‌ها در مسیر ادای حق معلولان، عابران، سواره‌ها و… و به‌طورکلی تمام گروه‌های ذی‌نفع نسبت به فضا دارند؛ اینجاست که اگر حق به شهر ادا شود، پلازاها در مسیر شهر زندگی و زندگی در شهری برای همه کارکرد می‌یابند.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین اربعین مسجد اربعین ۹۸ کربلا حب الحسین یجمعنا مرز بین المللی شلمچه منطقه آزاد اروند پلازای شهری مجید فراهانی شورای شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۳۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیر مجاز در منطقه ۱۹ پایتخت

حسین اخگر پور سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ تهران با اشاره به اهمیت صیانت از حقوق شهروندی و شهر در اراضی ناحیه سه و مقابله با سودجویان و برهم زنندگان انضباط شهری بیان کرد: در همین راستا طی دو عملیات نسبت به استقرار ۱۵ عدد نیوجرسی مقابل بنا‌های تجاری غیر مجاز در محله نعمت آباد خیابان‌های سهیل شمالی، شهید غفوری، شهید عبداللهی اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه اغلب تصرفات به صورت غیرقانونی و بدون مجوز انجام می‌شود افزود: بی‌شک مشارکت شهروندان در تحقق شهری منظم و منسجم مطابق با قوانین شهرسازی، اجتناب‌ناپذیر بوده و در همین راستا از همه شهروندان می‌خواهیم تا در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز مراتب را به شهرداری منطقه اطلاع دهند و ما را در جلوگیری و برخورد با هرگونه تخلف یاری کنند.

سرپرست شهرداری منطقه خاطرنشان کرد: طی دو مرحله عملیات جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز ۷۰ متر سقف و ۲۰ متر تیغه چینی در بلوار شهید ورامینی خیابان میرزایی شمالی و درب ورودی و تیغه‌های طبقه همکف و اول درشهرک احمدیه خیابان گل‌ها رفع خلاف شد.

بر اساس این گزارش طی این دو عملیات علاوه بر مدیران شهری ۷۵ نفر نیرو‌های شهربان و معبربان نواحی و یگان حفاظت و نیروی انتظامی با به کارگیری ۲ دستگاه لودر و ۲ دستگاه جرثقیل حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • رفع آب‌گرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد
  • تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد
  • توزیع ۸۵۰۰ تن آسفالت در ۶۱ معبر شهری تبریز
  • مسیرگشایی خیابان انقلاب تبریز جزو پروژه‌های شاخص کشور اعلام شد
  • رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  •  خودکفایی شهرداری شهرکرد با احداث گلخانه
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیر مجاز در منطقه ۱۹ پایتخت
  • روشنایی فضای سبز خیابان تالار تامین شد