Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@04:39:02 GMT

ساده و خالص مثل «زنان سیدی»

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۳۵۷۲

ساده و خالص مثل «زنان سیدی»

سال‌های اول -14 سال پیش- با یک وانت، کنار جاده قدیم نیشابور بدون هیچ چادر و سرپناهی، نذری‌هایشان را میان زائران تقسیم می‌کرده‌اند، اما حالا با کمک شهرداری، توزیع نذری آنها سروسامان گرفته و هر سال یک غرفه در ایستگاه‌های استقبال از زائران پیاده به آنان تعلق می‌گیرد تا بتوانند به صورت شایسته‌تری از زائران امام رضا(ع) پذیرایی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، خدمت به زائران امام مهربانی قطعا مصداق خدمت به خود حضرت است؛ خدمتی که در نفس خود ارزشمند است و آنچه که آن را متمایز می‌کند، خالص و بی‌ریا بودن آن است و این همان چیزی است که می‌تواند خدمت چند پیرزن در نقطه‌ای کوچک در حاشیه شهر را بسیار ارزشمند سازد؛ آنها که با کلاف‌های نخ خود به صف خریداران یوسف پیوسته‌اند و ای بسا که عزیزترین خریداران در چشم یوسف باشند.

برای آشنایی با فعالیت‌های ساده و خالصانه یکی از این گروه‌ها راهی منطقه سیدی شدیم؛

اینجا "مکتب‌الرقیه" است. خانم‌های جوان و پیر دور هم نشسته‌اند و مشغول پاک‌کردن حدود 150 کیلو سبزی‌ای هستند که قرار است در قالب آش نذری به دست زائران پیاده امام رضا(ع) برسد.

با 14 دیگ آش به استقبال زائران می‌رویم

خانم کرمانی، مسؤول ساماندهی امور مربوط به موکب "مکتب‌الرقیه" گفت: 14 سال است که برنامه پخت آش برای زائران پیاده امام‌رضا(ع) را برگزار می‌کنیم. در سال‌های اول با یک وانت در کنار جاده قدیم نیشابور بدون هیچ چادر و سرپناهی، ظرف‌های آش را میان زائران تقسیم می‌کردیم. اما در حال حاضر 10 سال است که به لطف شهرداری به صورت رایگان موکبی در اختیار ما قرار گرفته است و دیگ‌های آش ما به 14 دیگ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه « یکی ازخواسته‌های ما بازدید شهردار محترم از این موکب است»، ادامه داد: همچنین تمام اهالی محل، نذریات خود را در این موکب میان زائران تقسیم می‌کنند. به جز 14 دیگ آش، نذری‌هایی همچون شله، عدسی، قیمه، خورشت سبزی و شله زرد نیز در این موکب تقسیم می‌شود.

مسؤول ساماندهی امور مربوط به موکب "مکتب‌الرقیه"، اظهار کرد: خوشبختانه هر سال با یک میلیون و 2 میلیون تومان هزینه‌های ما تامین می‌شود. در اول ماه محرم یک صندوق کوچک به اهالی محله داده می‌شود تا در حد توان پول جمع‌آوری کنند و این پول بسیار پربرکت است. پیرزن‌هایی که پول کافی ندارند با یک اسکناس 500 تومانی نیز به این موکب کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشور عراق شاهد استقبال از زائران هستیم؛ مردم عراق به فرزندان کوچک خود صندوقی می‌دهند تا از این اربعین تا اربعین دیگر پول‌های خود را جمع‌آوری کنند و به کودکان خود آموزش می‌دهند که دین و امام‌حسین(ع) وجود دارد. مشهد قطعه‌ای از بهشت امام رضا(ع) است و ما در جوار ایشان نمی‌توانیم آنگونه که شایسته امام رضا(ع) است به زائران ایشان خدمت کنیم اما همین فعالیت‌های کوچک سبب تبلیغات دین می‌شود. معتقدم ما در جوار علی‌بن موسی الرضا(ع) هستیم باید میهمان نواز باشیم.

کرمانی عنوان کرد: حضور کودکان در این مکان و موکب‌ها سبب تبلیغ و آشنایی آنان به دین می‌شود. حضرت جواد الائمه(ع) فرمودند که "پدر من از امام‌حسین(ع) غریب‌تر است زیرا تنها شیعیان دوازده امامی به زیارت ایشان مشرف می‌شوند."

وی افزود: کار خدمت برای زائران بسیار لذت‌بخش است و نمی‌توان این حس را توصیف و ترجمه کرد. این کار حالت معنوی خاصی دارد که تنها با حضور در این مکان قابل لمس است. زمانی که به زائران خسته با پاهای آبله زده یک کاسه آش می‌دهیم و آنان با لذت آن را می‌خورند؛ این برای ما بسیار لذت‌بخش است زیرا آشی که ما می‌دهیم بسیار بی‌ریاست.

طیبه نارنجی یکی دیگر از بانون خدمتگزار در مورد حس و حال خود، می‌گوید: هدف ما خدمت به علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است و برای خدمت به ایشان لحظه شماری می‌کنیم. الان پنج سال است که مشغول خدمت به زائران هستم و هرکاری که از دستم بر بیاید از جمله سبزی پاک کردن و... را به صورت افتخاری انجام می‌دهم.

با چند نفر دیگر از این بانوان هم‌کلام می‌شوم و کلیدواژه «به خاطر امام رضا(ع)» بارها و بارها در گوشم تکرار می‌شود؛ تکرار شیرینی که مرا به فکر فرو می‌برد.

به این فکر می‌کنم که مردم این شهر در پس همه مشکلات و غم‌ها و روزمرگی‌هایشان هیچگاه از یاد نبرده‌اند مولایشان را که همدم روزهای خستگی و همراه باز کردن گره‌های کور زندگی‌شان است.

حالا دهه آخر صفر که مولا کرور کرور میهمان دارد، میهمانانی که گرد راه پیاده و سختی جاده‌های طولانی را پشت سر گذاشته‌اند، فرصت را غنیمت می‌شمارند تا به او بگویند که هنوز معرفت و حق‌شناسی در این شهر نفس می‌کشد. تا به زائران پیاده یادآوری کنند که: هرچند حال و روز زمین و زمان بد است؛ یک قطعه از بهشت در آغوش مشهد است...

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۳۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع بزرگ مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، این مراسم دیشب بعد از نماز مغرب و عشا در رواق امام خمینی (ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی در این مراسم سخنرانی کرد و تعدادی از اعضای پایگاه‌های بسیج محلات با پرچم‌های ایران و فلسطین در حمایت از فلسطینیان ندای الله اکبر و یاعلی و یا حیدر سر دادند.

همنوایی زائران در اجتماع وعده صادق دیدنی بود؛ مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، یا علی و الله اکبر و صلوات بر محمد و آل محمد بیشترین شعار‌هایی بود که شنیده می شد. 

حاج حسین طاهری مداح مراسم را با دعا و ثنا و استغاثه به امام زمان (عج) به پایان رساند و از زائران خواست برای پیروزی و مقاومت رزمندگان و حفظ و اقتدار جمهوری اسلامی ایران نیز دعا کنند.

دیگر خبرها

  • تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران
  • آئین شکرانه خدمت زائران نوروزی حضرت رضا (ع) 
  • خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی
  • برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد
  • افتخار خدمت رسانی ۱۶۰ هزار خادم یار به زائران امام رضا (ع)
  • اجتماع وعده صادق با نوای حیدر حیدر در حرم رضوی+ تصاویر
  • اجتماع بزرگ مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی
  • استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان
  • زنان مریخی مردان ونوسی یا یک تفاوت‌ شخصیتی ساده؟!
  • حجاب در خدمت سلامت روان جامعه