Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، موضوع اقتصاد اسلامی در چهار دهه گذشته و با ظهور مؤسسات مالی اسلامی در سراسر دنیا به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت. این پدیده، انگیزه توسعه یک چهارچوب نظری جامع از اقتصاد پولی مدرن برای سیستم اقتصاد اسلامی را در اقتصاددانان ایجاد کرد. مهم‌ترین مشخصه یک سیستم اقتصاد اسلامی حذف بهره از سیستم مالی است در واقع این نکته تمایز اصلی اقتصاد پولی اسلامی با اقتصاد پولی متعارف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس نظر اساتید و محققان حوزه مالی اسلامی، سیاست پولی اسلامی سه هدف اصلی را دنبال می‌کند: ۱. رفاه اقتصادی به همراه اشتغال کامل و نرخ مطلوب رشد اقتصادی ۲. عدالت اقتصادی- اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و درآمد ۳. ثبات در ارزش پول. از این‌رو، می‌توان گفت که سیاست پولی اسلامی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی متعددی دارد.

محتوای علمی این کتاب براساس مقالات علمی، سخنرانی‌ها و نقطه‌نظرات تخصصی ارائه شده در همایش «اقتصاد پولی اسلامی و نهادها: نظریه و عمل» تنظیم شده‌است. در این همایش که توسط موسسه آموزش و پژوهش اسلامی و با همکاری مرکز مالی اسلامی در روزهای ۱ و ۲ نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر ماله کشور مالدیو برگزار شد، روش‌ها و گزینه‌های گوناگونی برای مقامات و نهادهای نظارتی در رابطه با مقررات و سیاست پولی ارائه شد همچنین بحث‌های علمی و تخصصی مفیدی در رابطه با ارتباط بین سیاست پولی اسلامی با سایر بازارها و چگونگی تاثیرات سیاست پولی اسلامی بر مواردی همچون رشد، ثبات مالی و مقاومت عملی در برابر شوک‌های مختلف صورت گرفت.

نویسندگان در این کتاب که در اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی در ۲۰۱ صفحه به چاپ رسیده با بهره‌گیری و ویرایش مستندات همایش به بررسی مباحث نظری و عملی مربوط به حوزه اقتصاد پولی و خط‌مشی‌گذاری در روش تامین مالی اسلامی پرداختند. از این‌رو امید است که این کتاب بتواند به عنوان منبعی ارزشمند برای اساتید، پژوهشگران، دست‌اندرکاران و سیاستگذاران فعال در حوزه مالی و اقتصاد اسلامی باشد.

علاقمندان می‌توانند اطلاعات تکمیلی درباره این کتاب را از این نشانی دریافت نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا کتاب اقتصاد اسلامی بانکداری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۳۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی / احتمال اصلاح نرخ دلار

مهدی منصوری بی دکانی، استاد اقتصاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اثرات تغییرات نرخ ارز گفت: دولت ارز مورد نیاز واردات را بر اساس نرخ نیما تأمین می‌کند؛ بنابراین نباید اثر تغییرات نرخ ارز در بازار غیر رسمی را روی کالاها مشاهده کنیم؛ اما به علت وجود اقتصاد سایه قیمت کالاها در اثر نوسان بازار آزاد تغییر می‌کنند.

وی افزود: اقتصاد سایه نظمی بیمارگونه است که باعث اعوجاج‌هایی در اقتصاد واقعی می‌شود و علل آن را می‌توان در بهرمندی فعالیت کنشگرهای خارج از بخش رسمی و در حقیقت در فساد سیستمی جست‌وجو کرد. فعالیت این کنشگران می‌تواند مؤثر از کیفیت حکمرانی و اثرپذیری از آن باشد.

منصوری بی دکانی اظهار داشت: سامانه جامع تجارت باید بازنگری شود تا رصد کالا و ارز به معنای واقعی صورت بگیرد؛ بنابراین ارز به نرخ نیما به واردکنندگان داده می‌شود؛ اما به علت اینکه در بخش نظارت با فساد مواجه هستیم قیمت کالاها افزایش می‌یابد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اگر حوزه نظارت به سمت هوشمندی نرود تمامی تلاش‌ها برای توسعه اقتصادی نتیجه‌ای نخواهد داد؛ در نتیجه باید سامانه‎‌هایی را ایجاد کنیم تا رصد ارز و کالا به خوبی صورت بگیرد یعنی مسیر قیمت گذاری شفاف شود در این صورت انتظارات اثر منفی روی قیمت‌ها نمی‌گذارد.

وی افزود: اجرای سیاست تثبیت به درستی از سمت رئیس کل بانک مرکزی اتخاذ شد؛ چون یکی از راه‌های گریز از مشکلات ارزی فاصله گرفتن از سیاست‌های صندوق بین المللی پول است که از اسفند ۱۴۰۱ تا به امروز شاهد سیاست گذاری صحیح فرزین در این حوزه هستیم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به این موضوع که اگر نرخ ارز در برخی از مواقع از سیاست تثبیت تبعیت نکرده دلیل آن شوک‌های احساسی است، تاکید کرد: شوک‌های احساسی باعث شکستن مقاومت در تحلیل تکنیکال می‌شود؛ بنابراین سیاست‌گذاری نرخ ارز در شرایط فعلی درست است و این افزایش به علت سیاست‌گذاری‌های غلط سال‌های گذشته و مسائل سیاسی و جهانی است.

منصوری بی دکانی در پایان بیان کرد: حمله به کنسولگری ایران نیز در التهابات بازار ارز نقش داشته؛ اما با مدیریت فعلی بانک مرکزی و افزایش ثبات ارزی در آینده به اصلاح نرخ نزدیک خواهیم شد.

کد خبر 6085068 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • «کاوشی در اقتصاد تعاون» منتشر شد
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • رونمایی از کتاب "نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی"
  • حامی اقتصاد اسلامی
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی / احتمال اصلاح نرخ دلار
  • تصویب دو طرح پژوهشی در شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود
  • اصلاح سیاست‌های ارزی باعث کاهش التهابات بازار می‌شود
  • «پرویز داوودی»، به‌مثابه مدیر تراز انقلاب اسلامی
  • خسروپناه: نظریه‌های بومی در کتاب‌های درسی گنجانده شود