Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: بخشنامه‌های خلق‌الساعه و تصمیمات آنی فضای صادرات کشور را آزار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بابک ترابی صادرات را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی هر کشور دانست و گفت: وقتی میزان صادرات در یک کشور صعودی باشد، به معنای آن است که آن کشور از ثبات اقتصادی بهره‌مند است و خبری از بی‌نظمی‌های پولی، ارزی، بانکی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در آن نیست، به علاوه تولید این کشور منظم و به صرفه است.

به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه، بالا بودن آمار صادرات همچنین بیانگر مناسب بودن شرایط بازار داخلی، تعادل بین عرضه و تقاضا در این بازار و همچنین مناسب بودن کیفیت و قیمت کالاهای تولیدی یک کشور است.

ترابی تاکید کرد: وقتی صادرات یک کشور مثبت باشد نشان دهنده اعتبار آن کشور در منطقه و جهان و همچنین رابطه خوب بین‌المللی با دیگر کشورها است.

وی معتقد است، وقتی کشوری آمارهای بالایی در صادرات دارد، بدان معنی است که از نظر اقتصادی به حدی رسیده که مردم، مسئولین، تولیدکنندگان و تجار همه به صادرات اعتقاد دارند و زمینه‌های رونق آن را فراهم کرده‌اند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: در کشوری که صادرات وضعیت خوبی ندارد همه این شاخص‌ها معکوس است و یا برخی از آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ایران نیز از کشورهای مهم صادراتی است، اظهار کرد: چالش‌های متعددی پیش‌روی صادرات کشور وجود دارد که از مهمترین مواردی که بازار صادرات ایران را آزار می‌دهد می‌توان به بخشنامه ها و تصمیمات آنی که از سوی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی اعمال می‌شود، اشاره کرد.

ترابی با اشاره به تشدید این مشکلات طی یکی دو سال اخیر، اضافه کرد: در این مدت شاهد حجم زیادی از این نوع دستورالعمل‌ها بوده‌ایم که بسیاری از آنها به دنبال بی‌ثباتی در بازار ایجاد شد.

به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه، چند نرخی شدن ارز، شیوه بازگشت ارز به داخل کشور و... نیز از دیگر مواردی است که در این مدت تجار و صادرکنندگان را با مشکلات مواجه کرده و البته امنیت را از بازارهای صادراتی گرفته است.

وی از تاثیر تحریم‌ها بر فضای صادراتی کشور هم یاد کرد و ادامه داد: مشکلاتی که با سیستم بانکی، سوئیفت و... داریم باعث شده نتوانیم با شرکت‌های معتبر و شناخته شده تبادلات انجام دهیم.

ترابی معتقد است، تبادل با واسطه‌ها و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد مشکلات صادرکنندگان و تجار را دو چندان کرده است.

وی از مشکلاتی که در زمینه صادرات به کشور عراق به عنوان شریک اصلی تجاری ایران وجود دارد نیز یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه طی چند وقت اخیر کشور عراق دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی با هدف حمایت از تولید داخلی این کشور اعمال کرده که واردات برخی از کالاهای ایرانی را محدود می‌کند.

ترابی از مشکلاتی که در حوزه مرزها داریم و باز و بسته شدن مستمر آن‌ها که باعث سرگردانی صادرکنندگان و عدم ثبات بازار شده نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات صادرات یاد کرد و افزود: به‌علاوه طی چند وقت اخیر بالا و پایین رفتن تعرفه‌های صادراتی برخی از کالاها نیز به بازارهای صادراتی لطمه زده است.

وی با بیان اینکه در برخی موارد ممنوعیت‌های صادراتی نیز از داخل کشور خصوصا برای محصولات کشاورزی داریم، تاکید کرد: گاهی در شرایطی که تاجران قراردادهای مختلفی با کشورهای هدف صادراتی بسته‌اند، یک شبه صادرات یک کالا ممنوع می‌شود.

ترابی گفت: این ممنوعیت و آزاد شدن‌های متعدد نیز باعث می‌شود صادرکنندگان نتوانند برنامه‌ریزی مناسب برای بازار خود داشته باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: این مشکلات قدرت عمل را از تولیدکنندگان و صادرکنندگان گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این مشکلات قابل پیشگیری و حل شدن است، یادآور شد: برای مثال در زمینه تعاملات صادراتی با کشور عراق مسئولین وزارت امور خارجه باید از قدرت و نفوذ خود استفاده بیشتری داشته باشند تا مشکلات تجارت در این حوزه حل شود.

ترابی اظهار کرد: به علاوه مسئولین باید با هدف حمایت از صادرات و تجارت از دستورالعمل‌های ناگهانی پرهیز کنند و ثبات را به فضای اقتصادی کشور برگردانند.

وی همچنین خواستار برقراری مشوق‌های صادراتی شد که چند سال است صادرکنندگان و تجار از آن بی بهره‌اند.

ترابی تاکید کرد: در روز ملی صادرات بیش از آنکه توقع داشته باشیم این روز جشن گرفته شود، انتظار داریم دولتمردان به نظرات بخش خصوصی برای حمایت از تولید و صادرات بیشتر توجه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صادرات رونق تولید استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۳۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت یک ستاره به تمرینات پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، مهدی ترابی پس از درخشش در اسفندماه با پرسپولیس و شناخته شدن به عنوان یکی از موثرترین بازیکنان سرخ‌ها در ماه اخیر، بار دیگر به تیم ملی فراخوانده شد.

با این حال بدشانسی گریبانگیر ترابی شد و یک سرماخوردگی بدموقع او را از جمع ملی پوشان برای انجام دو بازی مقابل ترکمنستان دور کرد.

حالا پس از گذشت چند روز از این سرماخوردگی و همزمان با اتمام فیفادی، مهدی ترابی نیز به تمرینات پرسپولیس اضافه شد و زیر نظر اوسمار به تمرین پرداخت.

ترابی زودتر از پنج ملی‌پوش دیگر سرخ‌ها راهی ورزشگاه شهید کاظمی شد و امیدوار است در شروع دوباره لیگ با آمادگی کامل به میدان برود.

دیگر خبرها

  • آیت‌الله ایازی: یکی از مشکلات امروز فرهیختگان ما این است که فضای یأس را می‌­گسترانند
  • سازمان جهانی بهداشت: از هر ۶ دانش آموز، یک نفر قربانی آزار و اذیت در فضای مجازی می‌شود
  • آزار یک دختر ۱۲ ساله توسط مولوی پاکستانی + فیلم
  • بازگشت یک ستاره به تمرینات پرسپولیس
  • نام گذاری سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، هوشمندانه بود
  • صادرات ۱۶۴ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • از رفع کاغذبازی تا توقف بخشنامه‌های خلق‌الساعه برای تحقق شعار سال
  • افغانستان و عراق مقصد فرآورده‌های طبیعی و سنتی ایران در سال ۱۴۰۲ بودند
  • صادرات ۱۳ میلیون دلاری فرآورده‌های سنتی در سال ۱۴۰۲