Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@12:33:14 GMT

سهم صادرات غيرنفتي هنوز مطلوب نيست

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۳۹۸۳

سهم صادرات غيرنفتي هنوز مطلوب نيست

خبرگزاری آریا- معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات غیر نفتی به رغم تمامی تلاش ها هنوز سهم مطلوبی از مجموع صادرات کشور ندارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، «حمید زادبوم» ضمن تبریک روز ملی صادرات افزود: ضرورت ایجاب می کند سهم صادرات نفتی هر روز نسبت به گذشته کمتر و در برابر سهم صادرات غیر نفتی روز به روز شکوفاتر و بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین اظهارداشت: روز ملی صادرات روز فرهنگ سازی و تقدیر از تلاشگران عرصه صادرات است.
معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران روز ملی صادرات را روزی بزرگ و با اهمیت برای تقدیر از تلاشگران عرصه صادرات توصیف کرد و گفت: هدف صادرکنندگان توسعه تجارت خارجی، رشد اقتصادی و در نهایت تامین رفاه عموم مردم کشور است.
وی در ادامه افزود: بطورکلی از دهه 70 بیست و نهم مهر با تصویب شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی صادرات در ایران تعیین تا بیانگر عزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیر نفتی و درنتیجه توسعه اقتصادی کشور باشد.
زادبوم تصریح کرد: این نا مگذاری با هدف گسترش تفکر و فرهنگ صادراتی در جامعه انجام شده است.
وی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران همه ساله با هدف توسعه فرهنگ عمومی صادرات و تشویق صادرکنندگان، فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور به این مهم نسبت به برگزاری روز ملی صادرات اقدام می کند.
این مقام مسئول افزود: توسعه تجارت خارجی به ویژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورهاست که می تواند علاوه بر رشد اقتصادی موجب افزایش توان رقابت پذیری کشورها درعرصه های بین المللی شود.
وی با تاکید بر اینکه هر روز نسبت به گذشته باید سهم نفت را در صادرات کم و برابر سهم صادرات غیر نفتی را در کشور افزایش داد، اظهارداشت: آرزوی همه ایرانی ها اینکه روزی فرا برسد که در چاه های نفت بسته شود و با اتکا به توان تولید داخلی بتوان در اقتصاد و تجارت جهانی ایفای نقش کرد.
زاد بوم گفت: صادرکنندگان غیر نفتی امروز نقش راهبردی برای اقتصاد کشور بازی می کنند از اینرو باید به فعالان این حوزه توجه بیشتری شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، وی با اشاره به اینکه صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورهاست، افزود: نقش صادرات امروزه بیش از اینکه به ارزآوری برای کشور مهم باشد این نقش در اشتغال، تولید، رشد اقتصادی و غیره ظاهر می شود.
معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه طرف دار صادرات و صادرکنندگان است، اظهارداشت: صادر کننده امروز در این شرایط سخت تحریمی و اقتصادی نقش خود را به خوبی ایفا می کند.
وی در ادامه یادآورشد: ارزآوری 25 میلیارد دلار صادرکنندگان از سال گذشته تاکنون به کشور خود شاهدی صادق بر این مدعاست و درضمن جای تقدیر و تشکر بسیاری دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سهم صادرات غیرنفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۳۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند

دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریمها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

بلافاصله پس از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به خاطر حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا بایدن را متهم به شکست در اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران کرده و اعلام کردند تحریم‌ها علیه این کشور باید تشدید شود.

استیو اسکالیس از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا گفت: دولت این کشور فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و باعث درآمدزایی ایران  جهت فعالیت‌های این کشور شده است.

فشار سیاسی برای تنبیه کردن ایران تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت آمریکا شده است. آمریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌های در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شود؟

واشنگتن ماه‌هاست اعلام می‌کند اصلی‌ترین هدف آن ممانعت از تبدیل شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک جنگ منطقه‌ای و در حاشیه نگه داشتن تهران است.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز دوشنبه لایحه‌ای وضع کرد با عنوان قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین. طبق این لایحه تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله موسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود. بدین ترتیب هیچ موسسه مالی در آمریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند.

البته وضعیت این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد مشخص نیست. دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است.

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای عقیده دارند دولت بایدن اقدام قابل توجهی جهت تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد.

اسکات مدل، رئیس گروه راپیدان انرژی عقیده دارد حتی اگر این لایحه تصویب شود، دولت بایدن تلاش معناداری برای اجرای تحریم‌های فعلی یا اعمال تحریم‌های جدید جهت محدود کردن صادرات نفت ایران نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در 2018 پس از خارج شدن از قرارداد هسته ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت این کشور وضع کرد و دولت بایدن تلاش کرد با تحریم شرکت‌هایی در چین، امارات و مناطق دیگر مانع دور زدن این تحریم‌ها شود.

با وجود این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی به 1.6 تا 1.8 میلیون بشکه در روز رسیده باشد که نزدیک به 2 میلیون بشکه صادر شده قبل از اعمال تحریم‌هاست.

یکی از دلایل مخالفت بایدن برای محدود کردن صادرات نفت ایران تاثیر احتمالی آن بر قیمت بنزین است. قیمت نفت و در نهایت قیمت بنزین یک عامل حیاتی در آستانه انتخابات آمریکاست. 

تشدید تحریم‌ها علیه ایران همچنین رابطه بین آمریکا و چین را خراب می‌کند. تقریبا تمام نفتی که از سوی ایران وارد چین می‌شود با مبدا مالزی یا سایر کشورهای خاورمیانه ثبت شده و توسط ناوگانی از نفتکش‌های قدیمی‌تر که فرستنده‌های خود را هنگام بارگیری در بنادر ایران خاموش می‌کنند، منتقل می‌شود.

اطلاعات ردیابی نفتکش‌های شرکت ورتکسا نشان می‌دهد چین 55.6 میلیون تن معادل 1.11 میلیون بشکه در روز نفت ایران را در سال گذشته میلادی خریداری کرده است. این رقم معادل 90 درصد از صادرات نفت ایران و 10 درصد از واردات نفت چین است.

انتهای پیام/26

دیگر خبرها

  • فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست
  • دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • سهم ۲۵ درصدی تجدیدپذیر‌ها از ظرفیت صادراتی برق کشور
  • صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه