Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، مکانیزم نگهدارنده و رهایش چاقوی حرارتی پژوهشگران پژوهشکده رانشگرهای فضایی، به عنوان طرح اختراعی در مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات ثبت شد و اعتبارسنجی این اختراع توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به تایید رسید.

حسن رضایی حقیقت، ر ئیس پژوهشکده رانشگرهای فضایی پژوهشگاه فضایی ایران در مورد اهمیت این مکانیزم‌ گفت: هر ماهواره شامل مکانیزم‌هایی است که عملکردهای مورد نیاز ماموریت ماهواره را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مکانیزم چاقوی حرارتی به طور گسترده در ماهواره‌های مختلف به منظور نگهداری و رهایش تجهیزات نصب شده از قبیل آرایه‌های خورشیدی، آنتن و... به کار می‌رود.

رئیس پژوهشکده رانشگرهای فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، اظهار داشت: مکانیزم نگهدارنده و رهایش غیر انفجاری چاقوی حرارتی در مقایسه با مکانیزم‌های انفجاری به مشکل ناشی از شوک غلبه کرده و با وجود جرم کم، از استحکام بالایی در برابر بارهای مکانیکی برخوردار بوده و قابلیت اجرای چندین‌بار آزمون عملکردی قبل از پرتاب را دارد.

وی افزود: این مکانیزم، از محدوده دمای عملکردی وسیعی برخوردار است و به دلیل داشتن سیستم رهایش افزونه، قابلیت اطمینان بالایی دارد. افزون بر این‌، مکانیزم چاقوی حرارتی به ارتعاشات به وجود آمده حین پرتاب حساس نبوده و خطر باز شدن ناخواسته آن وجود ندارد.

رضایی حقیقت در خصوص موارد بهبود یافته در مقایسه با نمونه‌های خارجی، به مواردی همچون افزایش ۱۵ درصدی محدوده دمایی عملکردی مکانیزم، کاهش ۴۰ درصدی زمان رهایش و کاهش ۵ درصدی جرم و ابعاد مکانیزم اشاره کرد.

کد خبر 4753096 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه فضایی ایران فناوری فضایی ثبت اختراع فناوری فضایی فناوری نانو اربعین 98 نوآوری هوش مصنوعی امنیت اطلاعات فضانوردان شرکت دانش بنیان ماهواره تحقیقات علمی ربات موبایل پهپاد اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۴۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هفت» در فضایی نوستالژیک راهی آنتن می‌شود/ پخش از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود؛ با وقفه‌ای کوتاه از فردا شب جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقدسینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقدسینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میان‌برنامه‌های متنوع روی آنتن می‌رود.

همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «هفت» در فضایی نوستالژیک راهی آنتن می‌شود/ پخش از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه
  • دوره آموزشی نقد جریان‌های دین‌گریز ایران برگزار می شود
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم
  • رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند