Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@17:39:41 GMT

روسیه چگونه اولین بمب اتم را ساخت+عکس

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۴۴۷۲

روسیه چگونه اولین بمب اتم را ساخت+عکس

آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- پس از حمله اتمی امریکا علیه هیروشیما و ناکازاکی در آگوست ۱۹۴۵ میلادی، اتحاد جماهیر شوروی این نیاز را احساس کرد که خود به سرعت بمب اتمی تولید کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اسناد طبقه بندی شده نشان می دهند که شوروی چگونه به این هدف چهار سال بعد دست یافت.

شبکه خبری "راشا تودی" در گزارشی در این‌باره می‌نویسد: "نخستین بمب اتمی شوروی RDS-1 یا پروایا مولنیا بود که با موفقیت در ۲۹ آگوست ۱۹۴۹ در سمیپالاتینسک در شهری در قزاقستانِ جمهوری شوروی مورد آزمایش قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اسنادی که توسط آژانس هسته‌ای روسیه یا روس‌اتوم منتشر شده، عکس‌هایی از اسناد و آزمایش هسته‌ای دیده می‌شود. این پروژه تبدیل به رقابتی میان دانشمندان هسته‌ای شوروی شد. آنان نه تنها باید در ضرب الاجل زمانی تعیین شده از سوی استالین کار را انجام می‌دادند بلکه این پروژه کاملا مخفیانه بود. حتی فرمان ساخت و توسعه نخستین بمب اتمی شوروی در ژوئن ۱۹۴۶ میلادی نیز در اسناد کاملا محرمانه باقی مانده بود. در سندی سه صفحه‌ای تحت عنوان "با استفاده از سوخت سنگین سی -۱ و سوخت سبک سی-۲ تحت نظر آزمایشگاه شماره ۲ اکادمی علوم شوروی، دستور تحقیق و توسعه بمب اتمی صادر شده بود. در ظاهر در این سند سخنی از بمب به میان نیامده است. با این حال، ذکر اصطلاح موتور جت سی به معنای بمب اتمی است به خصوص آنکه ذکر سوخت سنگین و سبک نمایانگر پلوتونیوم در درجه‌ای برای ساخت سلاح و اورانیوم در درجه‌ای برای ساخت تسلیحات اتمی است".

این شبکه خبری در ادامه می‌افزاید: "در سندی دیگر اشاره شده که دانشمندان هر ماه به ساخت بمب اتمی نزدیک‌تر می‌شدند. این اسناد طبقه‌بندی شده ۴۵ سند هستند و جنبه‌های مختلف برنامه اتمی شوروی را آشکار می‌سازند".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بمب اتم شوروی روسیه امریکا اتحاد جماهیر شوروی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۴۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر

بر اساس آمار سازمان انرژی اتمی، در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر تولید شده است.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۴۰۲ جشن دهمین سال تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد و بر اساس آمار در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در این نیروگاه تولید شده است.

تولید این میزان برق هسته‌ای، موجب صرفه‌جویی ۱۰۳ میلیون بشکه نفت خام شده که ارزش این میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی بیش از ۸ میلیارد دلار است.

 تاکنون با تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای، ‌نیروگاه اتمی بوشهر توانسته ۴ بار هزینه صرف شده بابت احداث خود را تامین کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • توضیحات کریمی قدوسی درباره توئیت جنجالی خود برای ساخت بمب اتمی در طول یک هفته
  • اولیانوف: سفر گروسی به روسیه در حال برنامه ریزی است 
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • (ویدئو) شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای در «هیروشیما»
  • مقام اوکراینی: ایرانی‌‌ها از ما درس بگیرند و اشتباه‌مان را تکرار نکنند!
  • چرا اورانیوم ۶۰ درصد غنی می کنیم؟ | پاسخ رییس سازمان انرژی اتمی+ فیلم