Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@09:14:27 GMT

ویژگی‌های یک جیره غذایی مناسب در شرایط بحرانی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۴۸۶۵

ویژگی‌های یک جیره غذایی مناسب در شرایط بحرانی

کارشناس پژوهشکده شهید مطهری با اشاره به اینکه شرایط پایدار کشور ضرورت و نیاز به جیره‌های غذایی را کاهش داده است، به تشریح ویژگی‌های مناسب جیره‌های غذایی در شرایط بحرانی پرداخت.

به گزارش ایسنا، حمید آریان‌نژاد در نشست تخصصی «جیره‌های غذایی در شرایط بحران» که در محل تالار همایش نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: مرکز شهید مطهری از سال 1381 شروع به بررسی دنیا در خصوص تولید جیره‌های اضطراری کرده و تا کنون چهار گروه برای طرح جامع تغذیه عملیاتی در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه « امروز کشور در یک حالت پایدار قرار گرفته و نیاز به جیره‌های غذایی احساس نمی‌شود در نتیجه ضرورت تولید این جیره‌ها کاهش یافته است»، افزود: این چهار گروه شامل تجهیزات تغذیه عملیاتی، جیره‌های غذایی، بیوشیمی تغذیه و اقلام غذایی عملیاتی سرباز آینده است. ضرورت نیاز به جیره‌های غذایی عملیاتی چه در نیروهای مسلح و چه در مواقع بحران، بر هیچ‌کس پوشیده نیست و اهمیت تولید این جیره‌ها بسیار ضروری و حساس است.

کارشناس پژوهشکده شهید مطهری، بیان کرد: امروز جیره عملیاتی، بسته‌بندی نخود کشمش نبوده، بلکه این جیره غذایی شامل پارامترهای ویژه‌ای از لحاظ ارزش غذایی و نیازهای افرادی‌ست که آن را مصرف می‌کنند. در دنیای امروز و در کشورهای پیشرفته، صحبت از مکمل‌هایی است که هوشیاری سربازها را افزایش داده و انرژی کافی برای آنان فراهم می‌کند.

آریان‌نژاد، ادامه داد: یکی از محصولات این مرکز جیره 24 ساعته است که در 12 طعم به نیروهای مسلح ارائه شده. در پروژه جیره 24 ساعته ابتدا کلیه منابع داخلی، خارجی و اینترنتی در زمینه تغذیه عملیاتی و صحرایی در اردوهای مختلف جهان، گردآوری شده و پس از ترجمه و جمع‌بندی، مواد مورد نیاز و مناسب جهت مصرف نیروهای مسلح انتخاب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از محصولاتی که در بین نیروهای مسلح اهمیت دارد تولید نان است. نان به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از جیره غذایی اهمیت فراوانی داشته و در نتیجه باید به معیارهایی از جمله بسته‌بندی، ماندگاری و طعم آن توجه ویژه‌ای شود. یکی از شاخه‌هایی که به شکل اختصاصی باید روی آن کار شود، بسته‌بندی جیره‌های غذایی است.

کارشناس پژوهشکده شهید مطهری، اظهار کرد: تحقیقات تنها به تولیدات جیره‌های غذایی سربازان محدود نشده و ما برای ماموریت‌های فضایی نیز با توجه به سرعت رشد فناوری تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم و برای فضانوردان جیره‌های غذایی تولید کرده‌ایم. همچنین در سال 92 نانی تولید شد که با همان طعم اولیه دارای یک سال ماندگاری بوده و طراوت روز اول را دارد، اما تا کنون هیچ‌یک از این نمونه‌ها به‌صورت تجاری وارد بازار نشده است.

آریان‌نژاد، تشریح کرد: اقداماتی در حوزه ارائه محصولات صورت گرفته و در نتیجه نمونه‌هایی منطبق‌بر نمونه‌های نهایی تولیده شده است. برای یک سرباز سه چیز از جمله هوا، آب و جیره غذایی حائز اهمیت است و یکی از موارد مهم در این بین آب بوده و تهیه آب شرب مناسب با ماندگاری بالا برای سربازان بسیار مهم است.   

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد مهم قرص‌های حیات است که این قرص‌ها می‌تواند انرژی کافی را برای مدتی به سرباز داده تا بتواند خود را به یک پشتیبانی رسانده و جیره غذایی مناسب تهیه کند. تمامی این تلاش‌ها منجر به تولید یک سبد غذایی کامل شده است. بر اساس چهار گروهی که در ابتدا نام برده شد، سبدهای غذایی چیده شده و در حال تولید است.

کارشناس پژوهشکده شهید مطهری، گفت: تا کنون اقداماتی از جمله تشکیل و شرکت در جلسات کمیته تغذیه در مؤسسه، ارتباط با صنایع غذایی مختلف، ارتباط با صنایع بسته‌بندی گوناگون و تهیه پرسشنامه تحقیقاتی صورت گرفته است و تمام این تحقیقات منجر به تشکیل یک نقشه راه شد که پیشروی بر اساس آن، ما را به هدف نهایی خود خواهد رساند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۴۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه روند کمک به تکمیل طرح دفع آب‌های سطحی کلانشهر اهواز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، قاسمی در بازدید از وضعیت دفع آب‌های سطحی پس از بارندگی‌های گسترده کلانشهر اهواز اظهار کرد: بارندگی‌های گسترده و بی سابقه اخیر کلانشهر اهواز منجر به آبگرفتگی برخی نقاط شهر شد که همکاران ما به صورت شبانه روزی تمام تلاش خود را برای کمک به دفع آب‌های سطحی به کار گرفتند.

وی افزود: در بازدیدی که شب گذشته انجام شد و تا سحرگاه ادامه پیداکرد شاهد آن بودیم که تمامی ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب و تصفیه خانه‌ها با تمام ظرفیت در حال دفع فاضلاب هستند.

معاون راهبردی ونظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفا کشور ادامه داد: با تلاش نیرو‌های آبفا کلانشهر اهواز، آب گرفتگی در اغلب نقاط شهر رفع شده و در حال حاظر تنها ۲ نقطه بحرانی وجود دارد که همکاران و تجهیزات آبفا اهواز حضور دارند تا با کمک به شهرداری به عنوان متولی دفع آب‌های سطحی به مدیریت شهری کمک کنند و مشکلات شهروندان ساکن در این نقاط بحرانی کاهش پیدا کند.

وی اظهار کرد: امیدواریم با همکاری شهرداری اهواز آب موجود در این نقاط به طور کلی از منطقه خارج شود.

سرپرست شرکت آبفا اهواز گفت: از ابتدای هشدار‌ها و بروز بحران در ایام تعطیل نوروز ۳۵۰ نفر از همکاران ما به طور مستقیم در حال کمک به جمع آوری و دفع آب‌های سطحی هستند.

فرزان عباسیان افزود: برای هم افزایی با شهرداری اهواز تعداد ۲۸ دستگاه پمپ sp در حال فعالیت هستند.

عباسیان ادامه داد: ۳۵ دستگاه جنتکس، مکنده و واتر جت و سه دستگاه بیل مکانیکی دفع آب‌های سطحی از نقاط بحرانی را تسهیل کردند.

سرپرست آبفای کلانشهر اهواز ضمن قدردانی از عملکرد کارکنان آبفا اهواز تصریح کرد: تلاشگران آبفای کلانشهر اهواز تا دفع کامل آب‌های سطحی با شهرداری اهواز همکاری خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • ادامه روند کمک به تکمیل طرح دفع آب‌های سطحی کلانشهر اهواز
  • انجام اقدامات عملیاتی لازمه تحقق شعار سال است
  • مأموریت جدید یاسین از زبان وزیر دفاع/ این جت چه ویژگی هایی دارد؟
  • برق روستاهای لرستان پس از بارش‌های اخیر وصل شد
  • لزوم تشکیل اتاق فکر با مشارکت مردم برای اجرایی و عملیاتی کردن فرمان رهبر معظم انقلاب در باب جهش تولید 
  • تابستان در تهران جیره بندی آب نخواهیم داشت
  • تابستان جیره بندی آب نخواهیم داشت
  • خرید جذاب نهال بادام لیبل دار ۲۹ هزار تومان  تا ۲۰ فروردین
  • ۵ ماده غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید!
  • آغاز برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در جنوب کرمان، الگوی موفق جهش تولید