Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیون العراقیه گزارش داد: کمیته عالی وزارتی که به ریاست نوری الدلیمی، وزیر برنامه ریزی عراق برای تحقیق درباره کشته و زخمی شدن چند نفر از تظاهرکنندگان و نیرو‌های امنیتی در اعتراضات اخیر در این کشور تشکیل شده بود، گزارش نهایی خود را اعلام کرد.

در گزارش نهایی این کمیته آمده است: ۱۰۷ غیرنظامی و ۴ نیروی امنیتی در زمان این تظاهرات کشته و ۳۴۵۸ نفر از غیرنظامیان و ۳۶۳ نفر از نیرو‌های امنیتی در بغداد زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان میسان ۶ نفر از غیرنظامیان کشته و ۱۴ نفر از غیرنظامیان و ۹۲ نفر از نیرو‌های امنیتی زخمی شدند. در بابل، یک غیرنظامی کشته شد و ۷ غیرنظامی و ۱۱۶ نفر از نیرو‌های امنیتی زخمی شدند. در استان واسط ۴ غیرنظامی کشته و ۲۲۶ غیرنظامی و ۵۸ نیروی امنیتی زخمی شدند. در استان نجف اشرف ۵ غیرنظامی کشته و ۱۷۲ غیرنظامی و ۴۳ نفر از نیرو‌های امنیتی زخمی شدند.

این گزارش می‌افزاید: کشته و زخمی شدن تظاهرکنندگان به علت توسل بیش از اندازه به زور و استفاده از گلوله‌های جنگی و نیز نبود کنترل بر روی تیراندازی نیرو‌های امنیتی بوده است. ضعف عملکرد بعضی فرماندهان باعث ایجاد هرج و مرج، سردرگمی و کنترل نکردن تیراندازی شد.

در ادامه آمده است: نیرو‌های حفاظت از سازمان‌های دولتی و ساختمان‌های عمومی و خصوصی و مقر‌های بعضی احزاب به سوی بعضی تظاهرکنندگان که برای آتش زدن این مقر‌ها تلاش می‌کردند، تیراندازی کرده اند. اقدام بعضی تظاهرکنندگان در پرتاب کوکتل مولوتف به سوی نیرو‌های امنیتی باعث زخمی شدن شماری از آن‌ها شد. ضعف عملکرد بعضی مدیران امنیتی و تعلل آن‌ها در عمل کردن به مسئولیت هایشان باعث نرسیدن اطلاعات به دست فرماندهان شده است. حمله به نیرو‌های امنیتی، سازمان‌های دولتی و زیرساخت‌ها از سوی عناصری صورت گرفت که به دنبال تحریف جنبه مسالمت آمیز اعتراضات بودند. بعضی فرماندهان به برنامه‌های طراحی شده برای پایان دادن به تظاهرات به صورت مسالمت آمیز پایبند نبوده اند. وزارتخانه‌های دفاع و کشور با کمبود نیروی ویژه ضد شورش روبرو هستند. پایبند نبودن به دستور منع آمد و شد و ادامه تحرکات تظاهرکنندگان باعث شد ساکنان مناطقی که تجمع‌ها در آن مناطق صورت می‌گرفت، ناراضی شوند. سازمان اطلاع رسانی و ارتباطات، تدابیر لازم قانونی را در برابر شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی که در بین مردم نفرت پراکنی می‌کردند، اتخاذ نکرده بود. اقدام عده‌ای از افراد برای جلوگیری از تردد خودرو‌های امدادرسان در زمان انتقال مجروحان و تیراندازی به سوی این خودروها، باعث افزایش شمار کشته‌ها شد.

برکناری شماری از فرماندهان امنیتی عراق

این کمیته ضمن بیان این که این پرونده با همه جزئیات آن پس از تصویب فرمانده کل نیرو‌های مسلح، به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود، از برکناری فرمانده عملیات بغداد و معاون امنیتی او، فرمانده لشکر ۱۱ پیاده نظام، فرمانده لشکر اول پلیس مرکزی عراق و فرمانده پلیس بغداد خبر داد.

این کمیته اعلام کرد: فرمانده تیپ اول واکنش سریع، فرمانده هنگ دوم لشکر یازدهم، فرمانده لشکر ویژه اول از نیرو‌های پلیس مرکزی عراق برکنار شدند. فرمانده عملیات الرافدین، فرمانده پلیس ذی قار، مدیر اطلاعات ذی قار و مدیر امنیت ملی برکنار شدند. فرمانده پلیس الدیوانیه، مدیر اطلاعات و مبارزه با تروریسم این استان و مدیر حمایت از تاسیسات و شخصیت‌ها و فرمانده هنگ فوق العاده این استان برکنار شدند. فرمانده پلیس میسان و مسئول حمایت از شورای استانداری و مدیر امور هنگ‌های نیرو‌های ویژه و فرمانده هنگ ماموریت‌های ویژه برکنار شدند. فرمانده پلیس واسط، مدیر اطلاعات این استان و مدیر امنیت ملی و مدیر مبارزه با جرائم این استان برکنار شدند. عامل قتل یکی از تظاهرکنندگان که از نیرو‌های تیپ ۱۸ لشکر پنجم پلیس فدرال بود بازداشت شد. نیرو‌های پلیس در استان بابل که عامل ضرب و جرح یکی از تظاهرکنندگان بودند، بازداشت شدند. فرمانده پلیس نجف و مدیر حفاظت از تاسیسات و فرمانده هنگ نیرو‌های ویژه و مسئول امنیت این استان برکنار شدند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عراق تظاهرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۵۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، حجت الاسلام والمسلمین حسن هرمز مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور با حضور در دفتر علی اکبر عزیزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با وی دیدار کرد.   در این دیدار درخصوص برنامه ریزی برای بحث زکات و برگزاری جلسات صدور مجوزات ستاد زکات در سطح فرمانداری شهرستان‌ها با همکاری کمیته امداد و زکات فطریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا؛ شهرداری گرگان میزبان الشرطه عراق در نیمه نهایی
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • ارتش سوریه حمله تروریست‌ها را خنثی کرد
  • زلنسکی مقام ارشد امنیتی اوکراین را برکنار کرد
  • هلاکت ۴ تروریست در عملیات ارتش پاکستان
  • مخبر: حتی یک کشته جاده‌ای هم پذیرفتنی نیست
  • حمله تروریستی به دومین پایگاه بزرگ نیروی دریایی پاکستان
  • ناگفته‌های محسن رضایی از مهدی باکری
  • حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان با کشته شدن ۴ مهاجم دفع شد
  • دیدار مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد