Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا اباذری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی در کشور وجود دارد، ابراز داشت: از این میزان ۱۳ میلیون هکتار به‌عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش شناخته می‌شوند به این معنا که حرکت شن و ماسه به زیرساخت‌های حضور انسان شامل اراضی کشاورزی، سکونت‌گاه‌ها، جاده‌ها، راه‌ها و فرودگاه‌ها آسیب وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن بیان اینکه از این میزان ۲۹ میلیون هکتار مکان‌های تحت تأثیر این اراضی را شامل می‌شود، افزود: خوشبختانه طی دو سال اخیر و خصوصاً امسال با توجهی که دولت و نظام به موضوع مقابله با بیابان‌زدایی داشت تزریق اعتبارات صندوق توسعه ملی تقویت‌شده است.

اختصاص اعتبار به بیابان زدایی

معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها،  مراتع و آبخیزداری ضمن بیان اینکه با توجه به گستردگی عرصه‌های بیابانی و اهمیت مقابله با بیابان‌زدایی باید به اعتبارات این حوزه توجه بیشتری صورت گیرد، ابراز داشت: اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تخصیصی به این سازمان ۶۵ میلیارد تومان و آن چیزی که از صندوق توسعه ملی برای آن اختصاص داده شد ۲۹۳ میلیارد تومان برای سال جاری است.

اباذری ضمن بیان اینکه مالچ ریگی به‌عنوان یکی از روش‌های کنترل فرسایش بادی از قبل مطرح بوده است، تصریح کرد: این روش در مناطق خاصی قابلیت اجرا دارد و در همه عرصه‌های بیابانی برای کنترل فرسایش خاک قابل‌اجرا نیست که اولین اجرا به صوت پایلوت در شور قاضی گرمسار واقع در استان سمنان صورت گرفت.

وی ضمن بیان اینکه این روش به دلیل آنکه از شیوه‌ها و روش‌های دستی استفاده می‌شود چندان درگذشته کارایی نداشت، افزود: در مالچ پاشی اصل مهم در این است که به‌صورت یکنواخت در عرصه پخش شود لذا برای حل این موضوع از ماشین کودپاشی استفاده شد.

حضور ۱۱ استان کشور در بازدید مالچ پاشی گرمسار

معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها،  مراتع و آبخیزداری ضمن بیان اینکه روش مالچ پاشی قابل‌استفاده در مناطق حمل باقابلیت شور زار قابل‌استفاده است، ابراز داشت: در مناطق برداشت عمدتاً ریگ وجود دارد و در مناطق رسوبی و تپه های ماسه ای نیز به دلیل مدفون شدن ریگ قابل‌استفاده نخواهد بود.

اباذری در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه این روش‌های موفق کمتر استفاده‌شده است لذا برای اینکه در سایر استان‌ها نیز طرح توسعه یابد از ۱۱ استان کشور برای بازدید از طرح مالچ ریگی حضور یافتند تا این تبادل تجربیات صورت گیرد.

وی افزود: کاهش توان بیولوژیک یک منطقه که تدریجاً اتفاق می‌افتد را بیابانی شدن می‌گویند که در این روند عوامل متعددی ازجمله خشک‌سالی، تغییر اقلیم، بهره‌برداری غیراصولی از منابع و فعالیت‌های انسانی آن را تشدید کرده است لذا برای جلوگیری از این امر غیر مالچ ریگی قطعاً طرح‌های بیشتری نیز پیگیری خواهد شد.

کد خبر 4753276

منبع: مهر

کلیدواژه: بیابان زدایی گرمسار اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین قزوین سانحه تصادف گرگان شهرکرد شیراز استانداری سمنان موکب مرز شلمچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۵۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ هکتار از راضی ملی و دولتی در فروردین رفع تصرف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین جنتی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران، گفت: با تلاش‌های همکاران حقوقی، رؤسای شهرستان‌ها و همکارانم در یگان حفاظت اراضی تنها در فروردین‌ماه سال جاری ۳۰ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است.

وی افزود: این رفع تصرفات به‌صورت فوری و با حکم قضائی بوده که تعداد آن ۲۱۸ مورد گزارش شده است. موارد گزارش شده مربوط به شش شهر تهران، دماوند، پردیس، رباط‌کریم، ملارد و اسلام‌شهر بوده است.

کد خبر 6085665 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • رفع تصرف ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی درشهرستان مرزی میرجاوه
  • بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی ساوجبلاغ به بیت‌المال
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی
  • استرداد ۵۰ هکتار اراضی ملی البرز
  • (تصاویر) آزادسازی ۵۰ هکتار از اراضی ساوجبلاغ
  • بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی ملی ساوجبلاغ به بیت‌المال
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به شهرهای کشور
  • آزادسازی ۳۰ هکتار از اراضی ملی در تهران در فروردین
  • ۳۰ هکتار از راضی ملی و دولتی در فروردین رفع تصرف شد