Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه گفت: هر سال به‌طور متوسط 5000 مورد مرگ و 100 میلیارد تومان خسارت ناشی از بلایای طبیعی در کشور رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وحید هادی، در نشست تخصصی «جیره‌های غذایی در شرایط بحران» که در محل تالار همایش نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، بیان کرد: با فرمولاسیون مناسب، جیره‌های غذایی می‌توانند باعث تامین انرژی، بهبود سیستم ایمنی، کاهش استرس اکسیداتیو و خستگی و افزایش توان عملکردی در افراد شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تغذیه در بحران بسیار حائز اهمیت است، ایران کشوری بلاخیز است که هرچند وقت یک‌بار به علت بلایای طبیعی دچار خسارات مالی و جانی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که از 40 نوع بلایای طبیعی شناخته شده در جهان، 31 نوع آن در ایران اتفاق می‌افتد.

این دانشجوی دکتری عنوان کرد: هر سال به‌طور متوسط 5000 مورد مرگ و 100 میلیارد تومان خسارت ناشی از بلایای طبیعی در کشور رخ می‌دهد، ایران مقام چهارم آسیا و ششم جهان را از نظر وقوع بلایای طبیعی دارد. توجه به موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک ایران و وجود دشمنان خارجی، احتمال وقوع یک بحران نظامی را افزایش می‌دهد.

هادی اظهار کرد: از سوی دیگر سلامت و ایمنی مواد غذایی نیز از معیارهای تامین مواد غذایی است، شیوع بیماری‌های حاصل از مواد غذایی ناسالم، تهدیدی جدی برای افراد محسوب می‌شود و بر همین اساس تامین مواد غذایی با کیفیت بالا، سالم و ایمن ضروری است.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اساسی مسؤولان در بحران تامین مواد غذایی بوده و همچنین تامین مواد غذایی بخشی از ماموریت اصلی لجستیک است. در شرایط بحران عدم امکان استفاده از غذاهای گرم و تازه به دلیل مشکلات موجود در تهیه، طبخ و توزیع غذا از نظر مکان، تجهیزات و ملزومات وجود دارد.

این دانشجوی دکتری، خاطرنشان کرد: هدف از جیره‌های اضطراری کاهش بیماری و مرگ‌ومیر در میان حادثه‌دیدگان است. بیشتر مواقع، جیره‌های اضطراری به عنوان تنها منبع غذایی موجود در اوایل وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله و طوفان مورد مصرف قرار می‌گیرند. در نتیجه مقدار انرژی، ترکیبات مغذی و مقبولیت حسی جیره‌های اضطراری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هادی تشریح کرد: قالب‌های غذایی فشرده بخشی از جیره‌های غذایی بوده که قابل استفاده در شرایط بحران، درمان و ماموریت‌های نظامی است. جیره‌های فشرده غذایی با دارابودن خصوصیاتی از قبیل عدم نیاز به آماده‌سازی، ماندگاری طولانی، رطوبت پایین، فسادپذیری پایین، دارابودن دانسیته (=جرم حجمی یک ماده) بالای انرژی و مواد مغذی، حمل و توزیع و مصرف آسان بهترین راه حل برای مواقع بحران است.

در ادامه این نشست، اسماعیل بهمن‌آبادی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، عنوان کرد: سال 75 و 76 یعنی در زمان حادثه بجنورد حدود 100 قلم کالای امدادی تحویل جامعه آسیب‌دیده داده شد، اما بعد از سال 76 تنوع کالاهای امدادی بسیار افزایش پیدا کرد که این مسئله نیروهای امدادی را بسیار دچار زحمت و مشکل می‌کرد.

وی افزود: بسته‌های 72 ساعته در روزهای اول که حادثه رخ می‌دهد در بین آسیب‌دیدگان پخش می‌شود، زیرا فضا بسیار خاک‌آلود بوده و امکان آشپزی برای آسیب‌دیدگان وجود ندارد. در نتیجه بسته‌بندی‌های خشک و کنسروی پخش خواهد شد، اما بعد از چند روز اول باید خانواده‌ها درگیر آشپزی شوند تا هرچه سریع‌تر به روال عادی زندگی برگردند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی از اصول امدادرسانی بازگرداندن خانواده‌ها به روال عادی زندگی است و هرچه بهتر امدادرسانی شود، جامعه سریع‌تر به وضعیت عادی خود بازمی‌گردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۵۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ دلیل برای استفاده از سرکه سیب

آبلیمو به عنوان ماده‌ای موءثر در زدودن چربی بدن سناخته شده است، اما شاید کمتر درباره اهمیت سرکه در کاهش وزن سخن به میان رفته باشد. اگر در تلاش برای کاهش سریع‌ وزن هستید، حتما با پیشنهاداتی برای افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی روزانه مواجه شده‌اید، اما سرکه سیب دقیقا چیست؟ و آیا در کاهش وزن موءثر است؟

 همشهری آنلاین، سرکه سیب نوعی سرکه است که از آب سیب تخمیر شده تهیه می‌شود. این فرآیند شامل خرد کردن سیب برای استخراج آب آن، سپس اضافه کردن مخمر برای تخمیر قندهای آن است.

سرکه سیب به دلیل مزایای بالقوه سلامتی خود، از جمله کمک به هضم، مدیریت سطح قند خون، و کاهش وزن شناخته شده است، اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیر آن بر مدیریت وزن مورد نیاز است. در این مطلب به چند راه ساده برای افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی روزانه اشاره شده است.

مواد مغذی موجود در سرکه سیب؟

سرکه سیب حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C و برخی ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم و همچنین آنتی اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول‌ها است. همچنین حاوی اسید استیک است که مزایای سلامتی بالقوه سرکه سیب از آن نشات می‌گیرد. در این مطلب به ۷ راهی اشاره شده که می توانید سرکه سیب را در برنامه کاهش وزن خود قرار دهید:

به عنوان سس سالاد: با ترکیب سرکه سیب با روغن زیتون، کمی عسل یا خردل و گیاهان و ادویه‌های مورد علاقه خود، یک وینگرت ساده (یک سالاد روسی است که مواد اولیه‌ آن شامل چغندر، سیب زمینی و هویج آب‌پز، پیاز و همین‌طور خیارشور می‌شود.) درست کنید. آن را روی سالاد بریزید تا بدون کالری اضافی طعم آن را افزایش دهید.

نوشیدنی سم زدایی صبحگاهی: روز خود را با یک لیوان آب مخلوط با یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب شروع کنید. برخی از افراد برای طعم دادن، کمی آب لیمو و کمی عسل نیز اضافه می‌کنند. این می‌تواند به شروع متابولیسم (سوخت وساز) و هضم کمک کند.

استفاده پیش از غذا به عنوان سرکوب کننده اشتها: نوشیدن مقدار کمی سرکه سیب رقیق شده قبل از غذا ممکن است به کاهش اشتها و تقویت احساس سیری کمک کند و به طور بالقوه منجر به مصرف کالری کمتر شود.

استفاده در اسموتی‌ها: یک قطره سرکه سیب را به دستور اسموتی مورد علاقه خود بیافزائید. آن را با میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها، موز و سبزیجات همراه کنید.

در آشپزی استفاده کنید: از سرکه سیب به عنوان ماریناد (مایع چاشنی برای طعم دادن به غذا) برای طعم دادن به گوشت یا توفو یا به عنوان تقویت کننده طعم در سس‌ها، سوپ‌ها و سرخ کردنی‌ها استفاده کنید.

برای کمک به دستگاه گوارش: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب رقیق کنید و بعد از یک وعده غذایی سنگین میل کنید. متوجه خواهید شد که به کاهش نفخ و سوء هاضمه کمک می‌کند.

به عنوان یک نوشیدنی بعد از تمرین ورزشی: سرکه سیب را با آب و کمی نمک دریا مخلوط کنید تا یک نوشیدنی ورزشی طبیعی بسازید. این نوشیدنی می‌تواند به جبران الکترولیت‌های از دست رفته در طول ورزش کمک کرده و ممکن است از هیدراتاسیون (آبرسانی) حمایت کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟ | اینفوگرافیک
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • ۷ دلیل برای استفاده از سرکه سیب
  • نشست اعضای کدکس مواد غذایی در چین برگزار می‌شود
  • سالانه ۶۰۰ هزارتن گوشت قرمز از دام سنگین تامین می شود
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی