Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-16@21:01:41 GMT

اصلاح‌طلبان و تکرارِ بایگانی «عارف»

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۶۱۰۳

اصلاح‌طلبان و تکرارِ بایگانی «عارف»

 "محمدرضا عارف سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس نمی‌شود. "، این جمله را روز گذشته علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت در نشست خبری خود اعلام کرد و درباره احتمال کاندیداتوری عارف برای ۱۴۰۰ نیز گفت: "در هیچ یک از جلسات شورای سیاست‌گذاری چنین چیزی مطرح نشده و اگر چنین اراده‌ای هم در شخص آقای عارف وجود داشته باشد کاملاً تصمیمی شخصی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

عبدالله ناصری هم در روز‌های گذشته صحبت‌هایی شبیه شکوری‌راد بیان کرده بود: "با توجه به کارنامه و توان مدیریتی آقای عارف در چهار سال مجلس دهم، این مسئله تصوری غیرواقعی نیست. بالاخره آقای عارف به‌رغم همه ویژگی‌های مثبتی که دارد کمتر عمق سیاسی تحولات را می‌بیند و مدیریتش هم نشان داد نمی‌تواند یک مجموعه درون پارلمان را پویا و فعال نگه دارد. "

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اولین مسئولیت مهم خود را از اواسط دهه هفتاد با ریاست دانشگاه تهران آغاز کرد.

شهرت عارف از دولت اول محمد خاتمی و تصدی کرسی وزارت پست و تلگراف و تلفن آغاز شد و بین سال‌های ۷۹ تا ۸۰ پس از ادغام سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی، اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود. وی در دولت دوم خاتمی به معاون اولی رئیس‌جمهور دست یافت و مرد دوم کابینه شد، مقامی که قبل از وی مرحوم حسن حبیبی به‌مدت ۱۲ سال عهده‌دار آن بود.

بااین‌حال عارف در تمام دوران حضور خود در دولت اصلاحات به عضویت هیچ‌کدام از احزاب اصلاح‌طلب درنیامد و کمتر در منازعات سیاسی این جریان شرکت می‌جست و تلاش داشت به‌عنوان یک چهره غیرحزبی در جریان اصلاحات شناخته شود. با پایان کار دولت خاتمی در سال ۸۴، اولین حضور سیاسی عارف در انتخابات مجلس هشتم بود. اصلاح‌طلبان در لیستی تحت عنوان "یاران خاتمی" پا به عرصه گذاشتند و قرار بود عارف کنار نام افرادی همچون اسحاق جهانگیری، مجید انصاری و الیاس حضرتی سرلیست اصلاح‌طلبان باشد، اما قبل از شروع تبلیغات بدون ذکر دلیل استعفا داد و مجید انصاری جای وی نشست.

عارف در زمان انتخابات مجلس هشتم و درحالی که قرار بود سرلیست اصلاح‌طلبان باشد از شرکت در انتخابات انصراف داد

شهاب‌الدین صدر دبیر اجرایی وقت جبهه متحد اصولگرایان آن زمان دلیل انصراف عارف را "عدم همکاری افراد تندرو در اردوگاه نیرو‌های دوم خردادی" اعلام کرده گفت: "ما سعی داشتیم به وی بیشتر نزدیک شویم و تعاملمان را بیشتر کنیم! ". عارف چندی بعد در مصاحبه‌ای دلیل انصرافش از انتخابات مجلس هشتم را اعتراض به ردصلاحیت‌ها برشمرد.

** از تصور خوابیدن در آب‌نمک تا انصراف با مرقومه خاتمی!

" هر نظامی افرادی را در آب‌نمک می‌خواباند تا در شرایط لازم از آن‌ها استفاده کند، فکر می‌کنم من یکی از آن افراد هستم که در آب‌نمک خوابیده‌ام، به همین خاطر الآن احساس تکلیف می‌کنم و می‌آیم. "، این بخشی از گفت‌وگوی عارف با مجله شهروند امروز در سال ۸۷ بود، زمانی که وی از انتخابات مجلس انصراف داده و حالا قصد داشت برای انتخابات ریاست‌جمهوری وارد گود شود و خودش را به شخصی تشبیه کرد که در آب‌نمک خوابانده شده تا روزی به‌کار بیاید! اما حضور محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ به عارف مجال نداد تا بخت خود را آزمایش کند و وی تا انتخابات سال ۹۲ صبر کرد.

از چند ماه قبل از انتخابات سال ۹۲، عارف یکی از گزینه‌های اصلی جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات بود و فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده‌ای را آغاز کرد. حضور وی در شهرستان‌ها و استان‌ها و قرار گرفتن همسرش با وی در میتینگ‌های تبلیغاتی او را در کانون توجهات قرار داد. با اعلام نامزد‌های تأییدصلاحیت‌شده، محمدرضا عارف و حسن روحانی تنها شخصیت‌هایی بودند که جناح اصلاحات برای پیروزی در این انتخابات به آن‌ها امید بسته بود. درخشش روحانی در مناظره‌ها و برتری فیلم‌های تبلیغاتی وی موجب شد تا در این مصاف تن‌به‌تن از عارف پیش بیفتد.

غروب ۲۰ خرداد ۹۲ عارف با انتشار نامه‌ای از مرقومه خاتمی به وی مبنی بر کناره‌گیری از انتخابات خبر داد و نوشت "ایشان طی این نامه در مقام رهبری اصلاحات، ادامه حضورم را در صحنه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری مصلحت ندانسته‌اند. "، به‌این ترتیب عارف از نامزدی در انتخابات انصراف داد تا تنها کاندیدای مورد حمایت جناح متبوعش حسن روحانی باشد، شخصیتی که از جناح راست برخاسته بود، ولی شانس بیشتری از عارف برای پیروزی داشت.

درخشش روحانی در مناظره‌ها موجب شد تا عارف با دستور خاتمی از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ انصراف دهد

پیروزی حسن روحانی در انتخابات و کناره‌گیری عارف به‌نفع وی موجب شد تا محبوبیت او میان هواداران جریان اصلاحات بالا برود و وی نامزد بلامنازع سرلیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم باشد. تشکیل شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در سال ۹۴ که وظیفه ارائه لیست‌های انتخاباتی برای اصلاح‌طلبان را دارد و قرار گرفتن عارف در رأس این شورا جایگاه مهمی برای او در این جریان رقم زد.

عارف که در انتخابات مجلس دهم توانست به‌عنوان نفر اول تهران وارد پارلمان شود، در اولین زورآزمایی خود برای کسب کرسی ریاست مجلس ناکام ماند. عملکرد عارف در ریاست فراکسیون امید موجب شد تا رفته رفته از محبوبیت وی کاسته شود.

حزب کارگزاران به‌عنوان یکی از منتقدان اصلی عارف، بار‌ها به عملکرد او تاخته است. غلامحسین کرباسچی دبیرکل این حزب در واکنش به رأی نیاوردن علی مطهری در انتخابات هیئت رئیسه سال چهارم مجلس خطاب به عارف در توئیتی نوشت "به‌همت آقای عارف و دوستانشون آقای مطهری از نایب‌رئیسی مجلس حذف شد". محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی کارگزاران نیز به همین مسئله اشاره و گفته بود "آقای عارف متناظر موفقیتی که در گذشته در سِمت‌های اجرایی داشته، نتوانسته آن را در مجلس تکرار کند، بنابراین عدم‌توفیق ایشان در مجلس را نباید دلالت بر کم‌کاری ایشان دانست. سنخ همدلی و هماهنگی که در جمع صدوچندنفرهِ فراکسیون امید و در مرتبه بعد در جمع ۲۹۰ نفره کل مجلس لازم است، توانمندی‌هایی را می‌طلبد که در این مسیر فردی که مسئولیت می‌گیرد باید نهایت تلاش خود را برای تعامل و همکاری با این تعداد نماینده مجلس به‌کار بندد. "

انتقاد‌ها به عارف تنها ناظر به عملکرد وی در فراکسیون امید نبوده بلکه برخی احزاب اصلاح طلب اقدامات شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و قرار گرفتن یک شخصیت غیرحزبی در رأس این نهاد را عامل کمرنگ شدن نقش احزاب می‌دانند. کواکبیان، منتجب‌نیا، هادی خامنه‌ای، حکیمی‌پور، حسین کمالی و محسن رهامی از جمله منتقدان سازوکار شورای تحت مدیریت عارف بوده و هستند.

دامنه انتقادات به عارف تنها منحصر در کارگزاران نیست و این روز‌ها افرادی همچون ناصری و شکوری‌راد که چهره‌های نزدیک به حزب اتحادملت و اطرافیان خاتمی بودند نیز صحبت از عدم سرلیستی عارف می‌کنند. فیض‌الله عرب‌سرخی از چهره‌های تندروی جریان اصلاحات نیز چندی پیش درباره انتخابات ۹۲ گفته بود " اصلاح‌طلبان کاندیدا نداشتند، اما کاندیدای اصلاح‌طلب داشتیم. آقای عارف به‌عنوان یک اصلاح‌طلب خودش برای انتخابات ثبت‌نام کرده بود، اما اصلاح‌طلبان از عارف نخواسته بودند که کاندیدا شود. تصمیم به ثبت‌نام عارف، یک تصمیم تشکیلاتی نبود".

کرباسچی نیز روز گذشته در مصاحبه با اعتماد از اساس عارف را شایسته شخصیت محوری داشتن در این جناح ندانسته و می‌گوید "آقای عارف که روزی در مقام ریاست دانشگاه تهران مانع سخنرانی آقای عبدالکریم سروش شد یا آقای سیدجواد طباطبایی را از معاونت پژوهشی برداشت یا روزی دیگر برخورد‌هایی با انجمن اسلامی داشته، چطور امروز به شخصیت محوری اصلاحات تبدیل شده و از او برای هر منصب و مقامی صحبت می‌شود... ".

در شرایطی که ۴ ماه تا انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده شنیده‌ها حاکی از این است که عارف این‌بار قصد ندارد وارد مجلس و سرلیست جناح اصلاحات شود و شاید به‌خلاف مجلس هشتم انصراف خود را پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها اعلام کند. با این فرض، او برای ۱۴۰۰ نیز راه دشواری را پیش‌ِرو دارد چراکه از محبوبیت وی میان احزاب اصلاح‌طلب کاسته شده و این ریزش محبوبیت با توجه به اظهارات پسر وی که خود را "ژن خوب" می‌دانست میان بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان نیز مشهود است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: عارف اصلاح طلبان عبدالله ناصری شورای سیاستگذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۶۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش«با مهر انتخاب کنیم» انتخاب آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای انتخاب ۲۹۰ نفر نماینده مجلس شورای اسلامی از ۲۰۸ حوزه انتخابیه برگزار شد.

حضور بیش از ۲۵ میلیون شرکت‌کننده، آمار مشارکت بیش از ۴۱ درصد در انتخابات را رقم زد. با این حال، کار انتخاب نهایی در ۲۱ حوزه به دور دوم کشیده شد تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده، در مرحله دوم انتخابات و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ١۴٠٣ مشخص شود.

در مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی، حدود ۱۵ هزار نامزد با یکدیگر رقابت کردند و در مرحله دوم انتخابات، فقط ۹۰ داوطلب از سراسر کشور برای کسب ۴۵ کرسی حضور دارند. از این ٩٠ نفر، ۳٢ نفر متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هستند.

همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور اول، خبرگزاری مهر برای کمک به انتخاب شایسته و کارآمد، پویشی تحت عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته‌گزینی» راه‌اندازی کرد.

این پویش سراسری، با حضور «محمدتقی شاهچراغی» رییس ستاد انتخابات کشور و «محمدمهدی رحمتی» مدیرعامل خبرگزاری مهر در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران رونمایی شد.

در این پویش که به همت خبرگزاری مهر و در آستانه آغاز تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد، همه نامزدها می‌توانستند از طریق یک لینک که با پیامکی برای آن‌ها ارسال می‌شد، مراحل ثبت نام خود را انجام داده و از تبلیغات رایگان در این پویش بهره ببرند.

از میان ١۶٧٩ نامزدی که به پویش خبرگزاری مهر پیوستند، ١۶ نفر در دور اول انتخابات، راهی مجلس شورای اسلامی شدند و کار ۵ نفر دیگر به دور دوم کشیده شد. در ادامه، اسامی منتخبین و راه یافتگان به دور دوم که به پویش خبرگزاری مهر پیوسته بودند را در قالب دو جدول از نگاه خواهید گذراند.

ردیف استان حوزه انتخابیه نماینده وضعیت
۱ آذربایجان غربی ارومیه سید سلمان ذاکر تأیید
۲ البرز کرج، اشتهارد و فردیس علیرضا عباسی تأیید
۳ ایلام ایلام، ایوان، چرداول، سیروان، ملکشاهی و مهران فریدون همتی تأیید
۴ بوشهر دشتستان ابراهیم رضایی تایی
۵ خوزستان بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی امیرحیات مقدم تأیید
۶ خوزستان شادگان هاشم خنفری تأیید
۷ خوزستان ایذه و باغملک فرشاد ابراهیم پور تأیید
۸ خوزستان دشت آزادگان و هویزه مجید داغری تأیید
۹ خوزستان شوش محمد کعب تأیید
۱۰ کرمانشاه کنگاور، صحنه و هرسین وحید امیری تأیید
۱۱ لرستان کوهدشت و رومشکان علی امامی راد تأیید
۱۲ لرستان دورود و ازنا روح الله لک علی آبادی تأیید
۱۳ مازندران بابلسر و فریدونکنار علی اصغر باقرزاده تأیید
۱۴ مرکزی اراک، کمیجان و خنداب نادر قلی ابراهیمی تأیید
۱۵ یزد یزد، اشکذر و بخش ندوشن و دهستان سورک محمدصالح جوکار تأیید
۱۶ یزد مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد محمدرضا صباغیان تأیید

پنج نفر از شرکت کنندگان در پویش «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته‌گزینی» نیز به دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

ردیف استان حوزه انتخابیه نماینده وضعیت
۱ خوزستان آبادان سید محمد مولوی دور دوم
۲ کرمانشاه کرمانشاه جهانبخش امینی دور دوم
۳ تهران تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس بیژن نوباوه وطن دور دوم
۴ تهران تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس غلامحسین رضوانی دور دوم
۵ کرج کرج، اشتهارد و فردیس مصطفی سعیدی سیرائی دور دوم


اکنون خبرگزاری مهر قصد دارد در امتداد پویش «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته‌گزینی» با پنج نفر مذکور مصاحبه ویژه صورت بدهد و زمینه آشنایی هر چه بهتر مردم با آن‌ها را فراهم آورد.

کد خبر 6078617 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • وکیل مدافعان شیطان در تهران!
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • پویش«با مهر انتخاب کنیم» انتخاب آغاز شد
  • چرا همه چیز از نظر رادیکال‌ها «سیاه» است؟
  • گرم‌ شدن دوباره تنور انتخابات در زنجان
  • فعال سیاسی اصولگرا: بهترین زمان برای تغییر و اصلاح دولت سیزدهم است
  • حجاریان به عنوان سرباز نتانیاهو در ایران اعلام موضع می‌کند / مواضع اخیر حجاریان ترجمه شعار «نه غزه، نه لبنان» است
  • زریبافان: بهترین زمان برای تغییر و اصلاح دولت سیزدهم است /رئیسی نباید زیر بار فشار جریانات سیاسی و فامیلی برود