Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، وحدت اسلامى امر مهمی است که همواره در تاریخ تفکر سیاسى و اجتماعى اندیشمندان مسلمان به عنوان یک نظریه یا راهبرد اساسى و حیاتى در برابر تهاجم گسترده و همه جانبه استعمار مطرح می‌گردد، و اساسا یکى از راه‌های محقق شدن اهداف مادی و معنوی در عرصه‌هاى مناسبات بین‌المللى، همگرایى است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو بسیاری از جوامع و کشورهای جهان بر اساس ارزش‌های مد نظر و مورد توجه‌شان، بخشى از منافع خود را براى رسیدن به اهداف اصلی و چشم‌‏اندازهاى مورد نظرشان در فرآیند شکل‌گیرى همگرایى هزینه مى‌کنند.
 
بنابراین لازم است بسترها، ظرفیت‌ها، توانمندی‌های بالقوه و بالفعل و دیگر عوامل موجود در جهان اسلام که مقدم بر هم‌گرایى‏ اند، مورد توجه و بررسى قرار گیرند.
 
حقیقت انکارناپذیر این است که جوامع اسلامى از ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های ویژه‌اى برخوردارند. از نظر جمعیت، غنای فرهنگ اسلامى، منابع زیرزمینی، مناطق سوق الجیشى، و امور متعدد دیگر ممتاز اند، اگر کشورهاى اسلامى دست به دست هم بدهند، مى‌توانند در مقابل قوی‌ترین دشمنان پیروز و سرافراز باشند.
 
خطرات جدی، ضرر و زیان‌های شدید و جبران‌ناپذیری را که تفرق و تشتت در پى دارد، باید موجب ایجاد انگیزه‌اى باشد تا مسلمانان در مقابل کشورهاى قدرتمند و سلطه‌طلب به وحدت و انسجام برسند، چرا که ظالمین و قدرت‌های استعماری با هم متحد شده‌اند تا مانع نفوذ اسلام در میان ملت‌های دنیا گردند.
 
امروز براى مواجهه و رویارویى با خطرهایى که از هر طرف اسلام و مسلمین را تهدید می‌کند، به همه مسلمانان واجب است‌ که با یک‌دیگر متحد شوند، و اگر یک وحدت و یک‌پارچگی کامل و ایده‌آل در جوامع اسلامی شکل گیرد، هیچ قدرتى در جهان توان رویارویى با کشورهای اسلامی را نخواهد داشت. بنابراین امروز نیاز به وحدت و هم‌سویی در همه زمینه‌ها ‌کاملا مشهود است.
 
اگر سران کشورهای اسلامی به معنای واقعی کلمه به دنبال عزت اسلام و مسلمین هستند، می‌توانند در عرصه‌های مسائل اقتصادى از طریق تشکیل بازارهاى مشترک، اهداف اقتصادی‌شان را پی‌گیری و دنبال نمایند. وظیفه علما و همه اندیشمندان و متفکران اسلامى در سراسر گیتى و جهان اسلام این است که بر مبنای دیدگاه‌های تقریبی، مبانی وحدت را در جوامع اسلامی تقویت و با ایجاد همبستگى میان مسلمانان، وحدت و اخوت اسلامی را به معنای واقعی کلمه برقرار نمایند. چون بدون تردید، فقط با وحدت و یک‌پارچگی مى‌توان در راه تعالی و تکامل در عرصه‌های مختلف مسائل علمی، صنعتی، عمرانی، فنی و تخصصی، گام‌های اساسی برداشت و راه‌های ترقى و تعالی را به خوبی طی نموده، و با قوت و قدرت، فرهنگ دینى اسلامى را در سطح جهان توسعه و گسترش داد.
 
در شرایط کنونی لازم است علمای بزرگ جهان اسلام، روشنفکران، صاحب نظران و شخصیت‌های دلسوز به اسلام و مسلمین، متشکل از همه فرق و مذاهب اسلامی، باهم بنشینند، یک شورای مشترک و بین‌المللی اسلامی را تشکیل دهند، عملا افکار عمومی جهان اسلام را جهت‌دهی نمایند و اجازه ندهند تا افراد کج اندیش، کج فهم، جاهل و متعصب، با قرائت‌های غلط و متحجرانه از دین و اعتقادات، به راحتی اجتماعات کثیری از مسلمین را تکفیر و یا متهم به خروج از اسلام نمایند. امروز تشکیل شورای مشترک بین‌المللی اسلامی، یکی از مهم‌ترین نیازهای جوامع اسلامی است. اگر چنین اقدامی صورت نگیرد، آیندگان و نسل‌های بعدی به راحتی طعمه دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمنان اسلام خواهند شد، چون تلاش‌های آن‌ها برای نابودی هویت اسلامی و ایجاد اختلاف بین مسلمین، کاملا محسوس و مشهود است.
 
انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۷۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقامات عالی کشور‌ها در امور امنیتی، در سخنانی ضمن ارزیابی وضعیت کنونی امنیت اطلاعات در جهان، پنج پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را برای کاستن از آسیب‌های ناشی از یکجانبه‌گرایی غرب در این عرصه مطرح کرد.

علی اکبر احمدیان روز چهارشنبه در سخنانی در نشست تخصصی با تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند مرکزی؛ تهدید‌ها و فرصت‌ها که با حضور نمایندگان ۱۰۶ کشور در چارچوب اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ برگزار شد، گفت: در مقابل یک جانبه گرایی آمریکا و غرب، سازمان‌های منطقه‌ای همچون شانگهای و بریکس باید تلاش کنند تا در عرصه امنیت اطلاعات همکاری‌های خود را گسترش داده و ابزارها، نهاد‌ها و ساختار‌های جدید را خلق نمایند تا در برابر این دو نوع تهدید بی دفاع نباشند.

وی در ادامه به تشریح بسته پیشنهادی مشخص جمهوری اسلامی ایران به این نشست پرداخت و در نخستین پیشنهاد، تقویت همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین المللی با موضوع امنیت اطلاعات بر مبنای نظریه و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به امنیت اطلاعات را خواستار شد.

پیشنهاد‌های جمهوری اسلامی ایران

چندجانبه کردن نهاد‌ها و ساختار‌های بین المللی در حوزه امنیت اطلاعات و سایبر و خارج کردن آن از انحصار یک کشور و یک قطب، پیشنهاد دیگر دبیر شورای عالی امنیت ملی به اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ بود.

احمدیان همچنین پیشنهاد همکاری برای تدوین قوانین و مقررات مرتبط با امنیت اطلاعات و امنیت سایبری جهانی (دیپلماسی سایبری) در ابعاد مختلف و دفاع هماهنگ از آنها در مجامع بین المللی از قبیل ITU و مقابله با یکجانبه گرایی امریکا در فضای سایبر را مطرح کرد.

پیشنهاد چهارم جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌کنندگان در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ، تشکیل ائتلاف‌های ضد تحریمی و استفاده از سامانه‌ها و سکو‌های غیرامریکایی تحریم ناپذیر برای تبادلات مالی و اقتصادی و اداری بین اعضاء با یکدیگر بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین تقسیم کار بین کشور‌های مستقل برای تولید سخت افزارها، نرم افزارها، دیتاسنتر‌ها و سکو‌های مستقل را به عنوان بخش دیگری از بسته پیشنهادی ایران مطرح کرد.

متن کامل سخنرانی

متن کامل سخنرانی احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نشست تخصصی اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ بدین شرح است:

ابتدا لازم می‌دانم تشکر و قدردانی خود را از جنابعالی به خاطر برگزاری شایسته این نشست مهم بین المللی و خرسندی خویش را از دولت فدراسیون روسیه برای میزبانی گرم در این رویداد مهم امنیتی ابراز دارم؛ همچنین عملیات تروریستی مسکو را محکوم و به شما تسلیت می‌گویم.

همکاران گرامی.

ما در حال گذار از نوعی حکمرانی پیچیده مبتنی بر اطلاعات هستیم که روز به روز در حال توسعه است و با تکیه بر فناوری اطلاعات، نه تنها دولت­ها بلکه نظام سلطه با شناختی که از افراد و جوامع پیدا کرده اند، به سمت کنترل­های روانکاوانه‌­ای گام بر می‌دارند که کمتر رنگ و بوی مداخله‌ی سنتی را دارد. اما امکانی به مراتب بیش از گذشته برای اعمال سیاست و کنترل را در اختیار حاکمان و البته متأسفانه، دیگرانی قرار می‌دهد که می‌توانند اطلاعات را در اختیار گیرند.

همین امر سبب شده، اکنون، اطلاعات نقش و اهمیتی به مراتب بیش از گذشته پیدا نماید و یکی از مهمترین چالش‌های امنیتی در عرصه بین المللی، امنیت اطلاعات خصوصاً در فضای سایبری است که حل آن نیازمند همکاری و مشارکت جمعی کشورهاست.

عالی جنابان!

سایر همکاران من از امنیت اطلاعات به مفهوم رایج آن سخن گفتند که مورد موافقت ما نیز هست، اما من با یک " نظریه محوری" و متفاوت به این نشست آمده ام تا توجه شما را به دو تهدید بزرگ جلب نمایم که از آن به " تهدید نرم" و "تهدید نیمه سخت" تعبیر می‌کنم.

امنیت اطلاعات آن گونه که در نگاه ساده­انگارانه تصور می‌شود صرفاً به معنای حفاظت از اطلاعات و داده­ها و ارتباطات نیست، بلکه در نگاهی فراگیر ایجاد سپر دفاعی و امنیتی در برابر "برده­ سازی مدرن" از انسان‌ها و جوامع با حذف هویت انسانی و ملی آنان از طریق ترویج فردگرایی افراطی و ایجاد شکاف بین نسلی و گسستن پیوند‌های اجتماعی است.

از این منظر آسیب ها، چالش‌ها و تهدیدات امنیت اطلاعات عبارتست از:

۱- انحصار اینترنت به امریکا

۲- انحصار سیستم‌های عامل رایانه­ها و تلفن­های هوشمند (مانند ویندوز و اندروید به امریکا)

۳- انحصار دیتاسنتر‌های جهانی و بزرگ و سکو‌ها (مانند گوگل و NSA به آمریکا)

در نتیجه این انحصارات تهدیدات زیر رخ نموده است:

* سوء استفاده از اطلاعات و توانمند شدن صاحبان اطلاعات به نفوذ تا عمق زندگی افراد، جوامع و کشور‌ها

* شکل دهی به خواسته ها، زندگی و حتی آرزو‌های افراد و جوامع بشری، مطابق با اهداف و امیال صاحبان مکنت و قدرت و نظام سلطه بین المللی

* ایجاد امکان برای برخی کشور‌های خاص به منظور در اختیار گرفتن زیرساخت‌های حیاتی کشور‌ها که بعنوان مثال زیرساخت اینترنت در انحصار امریکاست و از این طریق زیرساخت‌های همه کشور‌ها را در تصرف، کنترل و اختیار خود گرفته است.

* دخالت حکومت‌ها فراتر از مرز‌های سیاسی و حاکمیتی خود و حذف تدریجی حاکمیت ملی کشور‌ها

* ایجاد امکانی جدی برای تغییر در هویت انسان‌ها و جوامع و شکل دهی به آن به دلخواه غرب و ایجاد فاصله بین افراد و جوامع با ریشه‌های خود

* گسست و شکاف نسلی و پیوند‌های اجتماعی، خانوادگی از طریق فردگرایی افراطی آن هم از نوع انحرافی و فروکاست انسان‌ها به لذت جویی و کسب سود فردی

در نتیجه این موارد:

توانایی کنترل بی سابقه و به شدت افراطی، روانکاوانه و مداخله در خصوصی‌ترین لایه‌های زندگی افراد و جوامع و حتی کنترل ذهن و رفتار آنان با مقاصد تجاری و سیاسی به نوعی که آزادی، استقلال و قدرت انتخاب را از آنان سلب نموده و حاکمیت فردی و ملی را حذف و برده داری مدرن را شکل میدهد. کدام یک از شما با تغییر شگفت انگیز افکار و امیال نسل جوان خود حتی فرزندان خویش مواجه نشده اید؟!

عزیزان! سارق اصلی و عامل ناامنی همان کسی است که امین شمرده شده است، اوست که شبکه و اطلاعات را در دست دارد.

همان گونه که ملاحظه میشود از این منظر، امنیت فردی، اجتماعی و حاکمیت ملی کشور‌ها به سرعت در معرض دو تهدید نیمه سخت به معنای تصرف سکوها، سیستم‌ها و ساز و کار‌های جهانی و همچنین، در معرض تهدید نرم به معنای تصرف افکار و علائق و اقناع انسان‌ها برابر امیال نظام سلطه جهانی است.

همکاران محترم!

فقدان قوانین عادلانه بین المللی در این حوزه موجب گردیده تا دولت امریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعه سکو‌های اینترنتی، فضای سایبر بین المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکمرانی کشور‌های مختلف به ویژه در حوزه امنیت ملی آنها اعمال نفوذ نماید.

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور‌هایی است که سال‌ها قربانی حملات سایبری متعدد از طرف امریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. شما ماجرای حمله خطرناک به سایت اتمی جمهوری اسلامی ایران با بدافزار استاکس نت را به خاطر دارید.

با توجه به این که اکثر سامانه‌های سخت افزاری و نرم افزاری، به ویژه سیستم عامل‌های رایانه‌ها و گوشی تلفن‌های هوشمند متعلق به شرکت‌های امریکایی است این کشور از این ابزار سوء استفاده مینماید.

متاسفانه در عملیات‌های خرابکارانه، جاسوسی و تروریستی از قبیل حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و یا ترور فلسطینی‌ها از بستر‌های مذکور استفاده شده است.

عالی جنابان!

لازم است به برخی از کشور‌ها که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری و یا خرید و نصب سخت افزار‌ها و نرم افزار‌های رژیم صهیونیستی را داده اند، هشدار دهم که رژیمی که با نسل کشی فلسطینیان و کودک کشی و زن کشی و جنایات متعدد علیه بشریت در غزه ماهیت خود را بر همگان آشکار ساخت صلاحیت ورود به این عرصه مهم را ندارد و کشور‌ها باید مطمئن باشند که با گشودن مرز‌های خود برای این رژیم، زیرساخت بزرگی برای تهدید امنیتی خود ایجاد کرده اند که جاسوسی از مردم و مقام‌های کشورهایشان بخش بسیار کوچکی از این خطر است. مشکل بزرگتر در بقا و ثبات این کشور‌ها خواهد بود.

همکاران گرامی!

در مقابل یک جانبه گرایی امریکا و غرب، سازمان‌های منطقه‌ای همچون شانگهای و بریکس باید تلاش نمایند تا در عرصه امنیت اطلاعات همکاری‌های خود را گسترش داده و ابزارها، نهاد‌ها و ساختار‌های جدید را خلق نمایند تا در برابر این دو نوع تهدید بی دفاع نباشند.

جمهوری اسلامی یک بسته پیشنهادی مشخص به این نشست ارائه مینماید:

۱- همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین المللی با موضوع امنیت اطلاعات بر مبنای نظریه و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به امنیت اطلاعات

۲- چندجانبه کردن نهاد‌ها و ساختار‌های بین المللی در حوزه امنیت اطلاعات و سایبر و خارج کردن آن از انحصار یک کشور و یک قطب

۳- همکاری برای تدوین قوانین و مقررا ت مرتبط با امنیت اطلاعات و امنیت سایبری جهانی (دیپلماسی سایبری) در ابعاد مختلف و دفاع هماهنگ از آنها در مجامع بین المللی از قبیل ITU و مقابله با یکجانبه گرایی امریکا در فضای سایبر

۴- تشکیل ائتلاف‌های ضد تحریمی و استفاده از سامانه‌ها و سکو‌های غیرامریکایی تحریم ناپذیر برای تبادلات مالی و اقتصادی و اداری بین اعضاء با یکدیگر

۵- تقسیم کار بین کشور‌های مستقل برای تولید سخت افزارها، نرم افزارها، دیتاسنتر‌ها و سکو‌های مستقل

ایران، امروز، برخوردار از ظرفیت‌های غیرقابل انکار علمی و فناوری است که میتواند فرصت بسیار خوبی برای همکاری در سطح بین المللی فراهم نماید. جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی دارد در عرصه تامین صلح و امنیت پایدار بین المللی خصوصاً در عرصه مقابله با تهدیدات تروریستی و افراط گرایی با دیگر کشور‌ها در سطح جهان و منطقه همکاری نماید.

از حسن توجه شما صمیمانه قدردانی می‌نمایم.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی
  • تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست
  • قدرت امت اسلامی در تحقق امت واحده و ایجاد جبهه واحد در مقابل صهیونیسم جهانی است