Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:47:41 GMT

روند رشد شاخص بازار سرمایه کشور تداوم پیدا می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۷۱۹۷

روند رشد شاخص بازار سرمایه کشور تداوم پیدا می‌کند

مهدی محمود رباطی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: پیش بینی ما این است که شاخص بازار سرمایه کشور می‌تواند تا رقم ۴۰۰ و حتی بیش از آن نیز رشد داشته باشد.

وی بیان داشت: درحال حاضر وضعیت بازار سرمایه کشور به دلایل متعدد و بنیادین با سال ۹۲ قابل مقایسه نیست. در آن سال بدهی بازار سرمایه به عدد هشت و هشت و نیم رسیده بود، و بازار عمر اندکی داشت، اما الان عدد این بدهی به کمتر از چهار کاهش یافته و عمر بازار خیلی بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رباطی همچنین اذعان داشت: در تمام دولتها، همان گونه که سطح جامعه با بازار سرمایه آشنا نیستند، سیاستگذاران نیز آشنایی زیادی ندارند، از این رو تصمیم های آنها تاثیرهای سویی را بر این بازار می گذارد.

وی گفت: چون ما برای محافظت از سرمایه ها، در برابر این تصمیمات و نوسان های ناگهانی ابزاری نداریم، باید کاری کنیم که افراد برای یک سرمایه گذاری منطقی و کم ریسک سواد و دانش مالی لازم را پیدا کنند.

مدیر عامل کارگزاری بورس کشور با تاکید بر ضرورت ارتقاء فرهنگ جامعه در زمینه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار خاطر نشان کرد: در همین راستا این شرکت سیاستی را در پیش گرفته که از پتانسیل های بالقوه فیزیکی و ارتباطی انجمن های صنفی بیمه ایران در استان ها استفاده و آن را به بالفعل تبدیل نماید.

رباطی همچنین ظرفیت قم در حوزه بازار سرمایه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: توانایی های بالای قم در بازار مذکور تاکنون مغفول بوده است.

وی گفت: طبق مطالعات صورت گرفته قم به لحاظ شهرک های صنعتی و بورس کالا و همچنین از نظر گردش بالای نقدینگی که در آن جریان دارد، یک قطب اقتصادی مهم کشور به شمار میآید.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد،ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خور آباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از ۵۳ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران در برنامه ریزیهایی که برای گشایش نمایندگیهای جدید خود در کشور دارد، به تازگی پس از فارس نمایندگی خود را در قم نیز فعال کرد.

وی یادآور شد: به طور حتم با پشتیبانی ستاد مرکزی کارگزاری بورس کشور و همچنین همراهی و حسن نیت بیمه ایران در قم و انجمن های صنفی وابسته به آن و قول مساعدت و یاری اداره کل اقتصاد و امور دارایی این استان، شرکت کارگزاری قم به پایگاه و پایلوت جدی بازار سرمایه در کشور تبدیل شود.

رباطی در بخش دیگری از سخنان خود بیمه ایران را قطب صنعت بیمه و در بردارنده ۴۰ درصد سهم بیمه کشور دانست و گفت: بیمه ایران یکی از قدیمی ترین شرکت ها و بنگاه های اقتصادی است و در تمام روستاها و شهرستان های کشور دارای شعبه و نمایندگی است.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته به دلیل وجود نگاه دولتی و غیر اقتصادی به بازار سرمایه بخش کارگزاری بورس بیمه ایران فعال نشده بود اما یک سال قبل با تغییرهایی که در این نگاه ایجاد شد، فعالیت جدی را شروع، و ارتقا قابل توجهی را نیز در صنعت کارگزاری کسب کرد و این روند ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم توسعه اقتصادی بورس اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۷۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران،اکو ایران نوشت: در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران در شاخص کل با رشد ۳۹۰۰ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی ایستاد تا خود را در کانال جدید تثبیت کرده باشد.

ارزش بازار نیز بعد از مدت‌ها به کانال ۸ هزار همتی رسید، اما ارزش معاملاتی همچنان در محدوده‌های ۵ هزار میلیارد تومانی قرار دارد که خیلی برای اهالی بازار سرمایه امیدوار کننده نیست، اما به هر حال شاخص در مسیر صعودی گام برداشته است.

نماد بوعلی و فملی بیشتری تاثیر مثبت را بر بازار روز جاری داشتند و نماد فولاد پس از رشد در دو روز اخیر کمی عقب نشست و حتی بار منفی را بر روی شاخص کل ایجاد کرد.

فلزات اساسی برترین گروه بازار روز جاری در ارزش معاملات بودند و بیش از ۳۷۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. گروه خودرویی نیز ۲۹۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را برای روز جاری ثبت کرد تا در جایگاه دوم قرار داشته باشد و شیمیایی‌ها نیز در جایگاه سوم بماند. ارزش معاملاتی انجام شده در گروه شیمیایی در بازار امروز بورس تهران رقم ۲۶۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

خبر‌هایی از مجلس برای بازار سرمایه امروز مخابره شد که نشان می‌داد یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسیده است و گفته می‌شود که این موضوع در دستور کار روز‌های آینده مجلسی باشد.

همچنین گفته می‌شود در این روز‌ها بیش از ۱۲ شرکت تامین سرمایه به وزیر اقتصاد در خصوص بند س بوجه ۱۴۰۳ اعتراض کردند و پیامد‌های زیان‌بار این بند را به این وزارتخانه اعلام کرده‌اند.

سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلس در مجلس یازدهم این طور عنوان کره است که بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که در عمل مانع سرمایه‌گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به‌خصوص شرکت‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت نشویم.

اما امروز نمایندگان مجلس بحث‌های دیگری در مورد بازار سرمایه داشتند و موضع واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس هم مطرح شد. نمایندگان مجلس از واگذاری سهام تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس گله کردند و این اقدام را غیرقانونی عنوان کردند و درخواست خود را به رییس جمهور برای جلوی گیری از این اقدام اعلام کردند.

اما روی تابلوی معاملاتی نماد استقلال خریداران صف نشینی کردند و بلوک استقلال و پرسپولیس در روز جاری معامله شدند تا تیتر واگذاری دستور روی رسانه‌های خبری بازار سرمایه درج شود.

اما مجلس امروز باز هم حال و هوای بازار سرمایه را داشت و پورابراهیمی به فرزین هشدار داد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی مجلس به رییس بانک مرکزی این طور هشدار داده است که اگر با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در قبال مسئله ارز اتخاذ کرده پیش برویم، نگرانی ما برای افزایش التهابات ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد. امیدواریم راهکار‌های لازم جهت بهبود بازار ارز که در نامه کمیسیون اقتصادی به رئیس جمهور بود، اجرایی و عملیاتی شود.

اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرده است که در هفته چهارم فروردین ماه، بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) واریز شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران
بعد از رشد شارپی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز‌های ابتدای در هفته جاری شاخص کل به محدوده‌های رسیده است که تکنیکالیست‌ها این انتظار را دارند کمی از سرعت شاخص کل کند شود چرا که باز هم یکی از نمایندگان مجلس با ارسال مطلبی در صفحه شخصی خود این نگرانی را ایجاد کرده است که احتمالا این موضع درگیری‌های سیاسی در منطقه همچنان ادامه‌دار است. جواد کریمی قدوسی تلویحاً نوشته که فاصله ایران با بمب هسته‌ای در صورت اِذن رهبری فقط یک هفته است. این در حالی است که کمی قبل از پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری کشورمان در سوریه با توئیت دیگری از جواد کریمی شاهد واکنش‌هایی در فضای مجازی بودیم.

اما به هر حال آن چه در بحث تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد این موضوع است که شاخص در حال واکنش به سقف کانال صعودی است که مدت‌ها است آن را ترسیم کرده‌ایم و این محدوده با واکنش‌هایی در طول یک سال و نیم گذشته همراه بوده است و نظر می‌رسد شاخص برای شکست این مقاومت کمی تردید دارد!

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بورس، امروز به کدام سمت حرکت می کند؛ ریزش یا ادامه صعود
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید
  • صرفه جویی در بورس انرژی قیمت پیدا می‌کند