Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم که در قالب ویژه برنامه‌های سه‌شنبه های فرهنگی این سازمان برگزار شد گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های منطقه و جهان اسلام است که نسخه‎های خطی بسیار ارزشمندی به‎ لحاظ انتساب به ائمه معصومین(ع)، قدمت، موضوع، خط و آرایه‌های هنری در موضوع‎های مختلف در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی قیصری نیک افزود: هم اینک چهار هزار و ۶۰۰ نسخه در موضوع ادعیه و زیارت به زبان‎های فارسی و عربی در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که برخی از این نسخه‎ها به خاطر قدمت و نفیس بودن آن مورد توجه و استفاده پژوهشگران و محققان قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از نخستین آثار و نسخه‎های خطی مستقل و مهم درباره زیارت، کتاب "المزار" نوشته "محمد بن محمد بن نعمان"، معروف به شیخ مفید از علمای برجسته شیعه در قرن چهارم هجری قمری است که از دیرباز، مورد استناد و اعتماد علما و دانشمندان بزرگ شیعه همانند شیخ طوسی، ابن طاووس، کفعمی و مجلسی قرار گرفته است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه خطی "المزار" شیخ مفید در ایران که فضیلت زیارت اربعین را ذکر کرده است در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و شیخ مفید در این کتاب، روایات مربوط به فضیلت و آداب زیارت امیرالمؤمنین(ع)، امام حسین(ع)، زیارت اربعین، زیارت رسول اکرم (ص)، حضرت فاطمه(س) و سایر ائمه اطهار(ع) را به رشته نگارش درآورده است که  این نسخه به خط نسخ ۱۵سطری در محرم سال ۹۵۷ قمری در ۷۷ برگ کتابت و توسط رضا نائینی در مرداد سال ۱۳۱۱ وقف شد.

قیصری نیک افزود: نسخه خطی "مصباح المتهجد" تالیف "شیخ ابوجعفر محمد بن حسن طوسی"، از معروف‌ترین محدثان و فقهای شیعه در قرن پنجم هجری قمری یکی دیگر از نسخ نفیس گنجینه رضوی است که از کهن‌ترین، مهم‌ترین و معتبرترین آثار مشتمل بر ادعیه و زیارات به شمار می رود و این نسخه به خط نسخ ۲۴ سطری توسط "عبدالجبار بن علی بن منصور نقاش رازی" در ۲۳ صفرسال ۵۰۲ هجری قمری در ۲۰۸ برگ کتابت و توسط "کاظم مدیر شانه‌چی" در اردیبهشت ۱۳۳۹ وقف این آستان شده است.

وی نسخه خطی کتاب "المزار" اثر "شمس‌الدین محمد بن مکی عاملی" معروف به شهید اول از فقهای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری قمری را که به خط نسخ ۱۵ سطری در قرن ۱۱ قمری در ۱۲۷ برگ کتابت و توسط نادرشاه افشار در سال ۱۱۴۵ قمری وقف شد را از دیگر نفایسی برشمرد که زیارت اربعین در آن ذکر شده است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: "زیارت اربعین" علاوه بر منابع فوق، در کتب معروف و مختلف ادعیه و زیارات همانند اقبال الاعمال و مصباح الزائر، ابن طاووس، المزار الکبیر محمد بن جعفر مشهدی، مصباح و البلدالامین کفعمی، بحارالانوار، تحفه الزائر و زاد المعاد علامه مجلسی نیز آمده است که نسخه‌های این آثار در مرکز مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موزه آستان قدس رضوی حرم امام رضا زیارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۷۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رواق خدمت» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب / مجله «رواق خدمت» در قالب سالنامه ۱۴۰ صفحه‌ای، حوزه‌های مختلف میزبانی از زائران، مجاوران و عموم مخاطبان خدمات آستان قدس رضوی در داخل کشور و همچنین عرصه بین‌المللی در عرصه‌های متنوع علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتضادی مورد بررسی قرار گرفته و به تشریح خدمات در هر عرصه پرداخته شده است.

«خاک پای زائران»، «سازوبرگ میزبانی با شکوه»، «پرچمدار خدمت به قرآن»، «میزبان جهان»، «در مسیر مرجعیت علمی»، «کرامت بی‌حد و مرز»، «خانواده امام رضایی»، «بر قله‌های سلامت»، «تلاش بی‌وقفه برای رشد تولید» و «روی موج خدمت»، عناوین ۱۰ فصل محتوایی این کتاب سال هستند که در آنها، شاخص‌ترین عناوین فعالیت‌ها و دستاوردهای مجموعه‌های مختلف ستادی و عملیاتی آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۲ تبیین شده است.

گفتنی است نسخه الکترونیکی کتاب/مجله «رواق خدمت» نیز که به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تهیه و منتشر شده، در تارنمای اینترنتی «مجله رضوی» به نشانی mag.razavi.ir در دسترس عموم مخاطبان و علاقمندان قرار دارد.

کد خبر 6062788

دیگر خبرها

  • بحریار مدیر خبر و رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی شد
  • ۱۱ سال جست‌وجو برای نام یک شاعر!
  • حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌ اولی‌ها 
  • اندروید ۱۵ نصب اپلیکیشن‌های قدیمی را غیرممکن می‌کند
  • «رواق خدمت» با هدف ارائه گزارش آستان قدس رضوی منتشرشد
  • اقدامات و خدمات آستان قدس رضوی در «رواق خدمت»
  • موزه صنایع‌دستی در عمارت دارایی زنجان + فیلم
  • مجله «رواق خدمت» منتشر شد
  • کتاب «رواق خدمت» منتشر شد
  • تنها موزه متعلق به یک بانوی کریمه در جهان