Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@14:59:38 GMT

کنسرت‌هایی با بلیت‌های میلیونی در راه است

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۷۴۳۰

فروش بلیت سی‌و‌پنجاه هزار تومانی یک کنسرت در حالی جنجال آفرین شده که واقعیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد برای اجرای گروه‌های خارجی در ایران باید منتظر کنسرت‌هایی با بلیت‌های میلیونی باشیم، چرا که اجرای گروه‌های خارجی در ایران مستلزم پرداخت هزینه‌های ارزی است که ارتباطی با قیمت‌گذاری داخلی ندارد و با توجه به کاهش شدید ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی این افزایش هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ اما آیا با این افزایش شدید قیمت‌ها در آینده‌ شاهد حضور طیف وسیعی در اجراهای زنده موسیقی گروه‌های خارجی خواهیم بود؟

به گزارش «تابناک»؛ گروه آلمانی شیلر به‌سرپرستی کریستوفر فون دیلن که سال هزار و سیصد و نود و هشت، میزبان حدود بیست هزار مخاطب در ایران بود، آبان امسال با اجرای قطعات آلبوم جدید «صبح دم» در تالار وزارت کشور دو شب روی صحنه خواهد رفت؛ تالاری با ظرفیت سه هزار مخاطب که باید هم دستمزد این گروه و اجاره‌اش را بازگرداند و هم سودی برای میزبان‌‌ها داشته باشد و در این شرایط مجموعه‌ای از بلیت‌ها تا 350 هزار تومان قیمت‌گذاری شده که جنجال‌هایی را در پی داشته و باعث ارائه توضیح و توجیهاتی شده اما باید پذیرفت این واقعیت اقتصاد هنر ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از افزایش قیمت‌های ارز یا به تعبیر دقیق‌تر، کاهش ارزش پول ملی ایران، آنچه در اقتصاد به عنوان «دست پنهان» خوانده می‌شود کار خودش را می‌کند و سایر بخش‌ها نیز آهسته آهسته افزایش قیمت می‌دهند تا با ارزش پول ملی خودشان را تطبیق دهند. برخی از کالاها و به طور مشخص کنسرت‌های موسیقی داخلی قابلیت انعطاف عمل در قبال افزایش هزینه‌ها را برای حفظ مخاطبان‌شان دارند اما گروه‌های خارجی نه انگیزه و نه انعطاف عمل دارند. آنها در بهترین حالت کف دستمزد اجراهای پیشین‌شان را برای اجرا در ایران طلب می‌کنند و مثلاً اگر در اجرای پیشین سی هزار دلار دستمزد دریافت کرده‌اند، اکنون نیز همان رقم را طلب می‌کنند.

ماجرا آنجایی بغرنج می‌شود که هزینه اجاره سالن‌های میزبان کنسرت به شکل معناداری افزایش یافته و دیگر هزینه‌‍‌های برگزاری کنسرت نیز رو به فزونی گذاشته و حالا باید هزینه ریالی سه برابر قبل برای تامین دستمزد ارزی گروه موسیقی خارجی تامین کرد. طبیعی است که در این شرایط برگزاری کنسرت برای گروه‌های خارجی تا چه میزان گران تمام می‌شود و قیمت گذاری بلیت‌های آن نیز با رقم‌های نجومی همراه می‌شود، چرا که همانگونه که اشاره شد باید هزینه‌های فوق الاشاره بازگردد و سوددهی نیز داشته باشد.

در این شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفند هزار و سیصد و نود و هفت و در ادامه بررسی بودجه ۱۳۹۸، بند ح. و بند الحاقی ۵ به تبصره ۹ را به تصویب رساندند که بر اساس آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ۱۰ درصد بهای بلیت اجرا‌های صحنه‌ای در تهران و کلانشهر‌ها را گرفته و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا دیگر فعالیت‌های فرهنگی هزینه شود؛ رویکردی که چنین تصوری را به وجود می‌آورد اساساً کنسرت یا اجرای زنده موسیقی در شمول فعالیت‌های فرهنگی قلمداد نمی‌شود! «تابناک» پیش از این در گزارشی مستقل، به آثار منفی چنین رویکردی پرداخته بود.

با این اوصاف و در نظر گرفتن جمیع جوانب، کنسرت‌هایی با بلیت‌های میلیونی در راه است، مگر آنکه اندک کنسرت‌های خارجی که اکنون برگزار می‌شود نیز به کل برگزار نشود که در آن صورت اساساً صورت مسئله پاک شد. این اتفاق چنین پرسشی را در پی دارد که آیا جماعتی به این کنسرت‌ها می‌روند و توان پرداخت وجود دارد؟ قطعاً جامعه هدف چنین کنسرت‌هایی محدودتر خواهد بود اما واقعیت آن است که هر محصولی از جمله هر محصول هنری با هر قیمت در ایران مشتریان خاص خود را خواهد داشت و صرفا با افزایش قیمت‌ها شماری گروهی که توان دسترسی به این امکانات را دارند، محدودتر می‌شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کردستان سوریه اعتراضات لبنان آمدنیوز روح الله زم آذرآب اراک محمد حسین رستمی حسین فریدون شبنم نعمت زاده کنسرت موسیقی کنسرت خارجی اجرای زنده موسیقی بلیت کنسرت قیمت بلیت کنسرت محصول فرهنگی محصول هنری اقتصاد فرهنگ اقتصاد هنر کردستان سوریه اعتراضات لبنان آمدنیوز روح الله زم آذرآب اراک محمد حسین رستمی حسین فریدون شبنم نعمت زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۷۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است

سخنگوی دولت در پاسخ به قدس آنلاین به مصوبه دیروز شورای وزیران خارجه اتحادیه اورپا برای اعمالت حریم های بیشتر و جدید علیه کشورمان در واکنش به عملیات موشکی وعده صادق در پاسخ به تعرض رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران در سوریه واکنش نشان داد و با تأکید بر اینکه افکار عمومی و جامعه جهانی رفتارم تناقض و پاداش دادن کشورهای غربی به ویژه آمریکا و اروپا به رژیم صهیونیستی در ازای کودک کشی، جنایت جنگی و نسل کشی در غزه را قضاوت می‌کند و می بیند، گفت: این حوادث هم ماهیت رژیم صهیونیستی و هم دول اروپایی و آمریکا را برای مردم جهان آشکار می‌کند.

وی با اشاره به اقدام روز گذشته شورای وزیران اتحادیه اورپا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران تصریح کرد: الحمدللاه ملت ایران با وجود تحریم های شدید طی دو سال اخیر در زمینه تجارات خارجی با ثبت رقم ۱۵۰ میلیارد دلار رکورد زنی کرده که این نشان می‌دهد تحریم ها اثری ندارد و با وجود همه دشمنی‌ها و فشلزها این مسیر رشد ادامه خواهد داشت.

سفرهای رئیس جمهور با نگاه به تحقق شعار سال

علی بهادری جهرمی همچنین یا اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا، این سفرها را در راستای سیاست تقویت روابط همسایگی و استفاده از همه ظرفیت ها برای تحقق شعار سال عنوان کرد و گفت: در سفر رییس‌جمهور به پاکستان، ۸ سند همکاری در حوزه‌های مختلف میان مقامات دو کشور امضا شد و افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور برای رسیدن به ۱۰ میلیارد دلار، هدف‌گذاری شده است.

سخنگوی دولت توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین ایران و پاکستان یکی دیگر  از اهداف سفر رئیس‌جمهور به این کشور با توجه به همکاریهای دوجانبه در مبارزه با تروریسم و اشرار و خرابکاری‌ها همسایه عنوان کرد و گفت: با اقدامات دولت هم حجم مبادلات ما با پاکستان افزایش داشته هم سهم سبد صادراتی ما و پاکستان رشد داشته به نحوی که  ششمین مقصد صادراتی ایران بوده که یک رتبه افزایش پیدا کرده و میزان صادرات از ۱.۵ میلیارددلار ۱۴۰۱ به بیش از ۲ میلیارد رسیده که ۳۸ درصد افزایش داشته و حجم مبادلات هم به ۲ میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلار رسیده است. ما هدفگذاری حجم تجاری ۱۰ میلیاردی را گذاشته ایم.

وی‌افزود: در سفر سریلانکا نیز علاوه بر امضای تفاهم‌هایی در حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی و تجاری، از ابر پروژه چندمنظوره دو سد و نیروگاه و انتقال آب که توسط پیمانکاران ایرانی با اعتبار دولت سریلانکا احداث شده است، افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از توانمندی‌های کشور ما، صادرات خدمات فنی مهندسی است که در گذشته شاهد صادرات پهپادهای کشاورزی، ربات‌های جراحی و… بودیم. به خاطر داشتن توانایی در صادرات خدمات فنی مهندسی، شاهد ساخت پروژه‌های انتقال آب، سدسازی و نیروگاه توسط متخصصان و نخبگان ایرانی در کشور سریلانکا هستیم

رها سازی آب هیرمند باید تداوم داشته باشد

سخنگوی دولت در پاسخ به وسال دیگری در مرود پبگیری حق‌آبه هیرمند بات وجه به افزایش یارشها در فصل بهار هم گفت: دولت از ابتدا پیگیر حقوق مل تایران و حق آبه هیرمند مطابق معاهده ۱۳۵۱ بوده و پس از بارشهای اخیر میزانی از حق آبه رها شده که باید میزان و حجم آن ارزیابی شود و البته این رها سازی باید  استمرار داشته باشد.

رشد بیش از ۲۰ برابری واردات خوردو در سال ۱۴۰۲

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو، یادآور شد: ممنوعیت واردات خودرو تا پیش‌از دولت به حدود ۶ سال رسیده بود که با مصوبه دولت واردات خودرو آزاد شد. یکی‌از برنامه‌های دولت اصلاح بازار خودرو از طریق حمایت از افزایش تولید خودرو بود که این برنامه همچنان در دستور کار قرار دارد و در سال ۱۴۰۱ تولید خودرو رشد ۴۰ درصدی داشت.

وی افزود: در ادامه برنامه زمان‌بندی دولت برای استفاده از ظرفیت واردات خودرو تدوین و پیگیری و ابتدا واردات خودروهای نو در دولت تصویب شد. در سال ۱۴۰۲ نیز واردات خودرو نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد بیش از ۲۰ برابری داشت.
 
دبیر هیئت دولت با بیان اینکه رقم خوبی برای حوزه حمل و نقل در دولت سیزدهم اختصاص داده شده است، تاکید کرد: ۸۰۰ میلیون دلار نیز برای کِشنده و کامیون اختصاص داده شده‌است. ۱۵۰ میلیون دلار برای اتوبوس و مینی بوس و آمبولانس تخصیص داده شده‌است. حدود ۸.۴ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو و موتور اختصاص داده شده که افزایش ۳۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در مرحله سوم واردات خودروی سواری کارکرده از مناطق آزاد تصویب شد که فرآیندهای اجرایی آن در حال پیگیری است. در حال حاضر آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو در دولت تصویب شده باشد ولی ابلاغ نشده باشد، نداریم.

نظز دولت دربارهتعطیلی شنبه یا پنجشنبه

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تعطیلات آخر هفته، گفت: موضوعی که در دستور کار مجلس است لایحه دولت است، دولت با بررسی کارشناسی که انجام داد لایحه ای را سال گذشته تقدیم مجلس کرد. پیشنهاد دولت افزایش تعطیلی های انتهای هفته از یک روز به دو روز بود که در لایحه آمده است و نسبت به روز هم پیشنهاد دولت در لایحه روشن است.

وی یادآور شد: نگاه دولت این است که درباره این تصمیم گیری منعطف‌تری داشته باشیم و متناسب با اقتضائات زمانی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی بتوانیم دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم. پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش تعطیلات هفته به دو روز انتخاب این روزها در اختیار نظرات کارشناسی بخش های مختلف قرار گیرد.

افزایش قیمت کالاهای اساسی گرانفروشی و تخلف است

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی در روزهای اخیر هم با تأکید بر اینکه دولت ارز تامین کالاهای اساسی را با نرخ ثابت ۲۸۵۰۰ تومان تامین می‌کند گفت: گرانفروشی به بهانه های دیگر تخلف است.

وی افزود: دستگاه های نظارتیه مچون تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و ... مکلف شده اند تا نظارت بر بازار را تقویت و تشدید کنند.

این خبر تکمیل می شود...

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • جریمه 100 میلیونی برای رایگان کردن بلیت‌فروشی!
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی/ جدول افزایش قیمت نسخه‌ها
  • نحوه محاسبه قیمت مترو به ازای مسافت طی‌شده
  • جزئیات کنسرت‌های تهران در اردیبهشت ۱۴۰۳ + تاریخ، قیمت بلیط و خوانندگان
  • محکومیت ۹۰۰ میلیونی پرسپولیس با شکایت پهلوان
  • محکومیت ۹۰۰ میلیونی باشگاه پرسپولیس با شکایت پهلوان
  • شروع کنسرت‌های پاپ در تهران؛ رضا صادقی، بهنام بانی و علیرضا طلیسچی | از ۱۵۰ تا ۸۹۵ هزار تومان
  • ◄ سونامی و آوار گرانی بر سر رانندگان عمومی از حق بیمه 3 میلیونی تا هزینه دلاری لوازم یدکی
  • نحوه محاسبه قیمت مترو به ازای مسافت طی شده چطور است؟