Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-03-19@05:37:44 GMT

طرح‌های رنگی برای ایجاد ناامنی در عراق

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۸۶۶۴

طرح‌های رنگی برای ایجاد ناامنی در عراق

با وجود تاکید مرجعیت دینی عراق و دولت این کشور بر «حق تظاهرات مسالمت آمیز مردم» و «لزوم تامین خواسته‌های مشروع آنها»، همچنان جریان‌های خارجی به رهبری آمریکا و حتی برخی جریان‌های داخلی در صدد «ایجاد فضای خشونت آمیز» در عراق و استمرار آن هستند.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، شواهد و مستندات موجود حاکی از برنامه ریزی گسترده دشمنان امنیت عراق، برای بهره برداری ازاعتراضات مدنی مردم این کشور به منظور ایجاد و استمرار موج جدید بحران داخلی در عراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۲۰۰۳ میلادی (زمان اشغال عراق توسط آمریکا) تاکنون، اصلی ترین هدف بازیگران مداخله گر غربی در عراق، «خلق بحرانهای مزمن» در این کشور بوده، چه، واشنگتن و متحدان غربی و منطقه ای آن معتقدند که در سایه یک «عراق ناامن» می توانند حضور و مداخله خود در این کشور را توجیه کنند.

از این رو مقامات کاخ سفید طی ۱۶ سال اخیر از هیچ گونه اقدامی در راستای ایجاد موج ناامنی در عراق دریغ نکرده اند؛ از تاسیس و راه اندازی داعش و گروههای تکفیری گرفته تا موج سواری بر روی اعتراضات و مطالبات بر حق مردمی.

اگرچه عراق در وضعیت سیاسی خاصی قرار گرفته است لیکن موفقیت دولت «عادل عبدالمهدی» در برگزاری مراسم عظیم و بی نظیر اربعین، نشان دهنده توانمندی مدیریتی واقتدارامنیتی حکومت عراق است.

مراسم اربعین سال جاری که اجرای موفق آن دستاورد بزرگی برای حاکمیت عراق به حساب می اید در حالی برگزار شد که رییس دولت عراق به صورت همزمان موضوع ترمیم کابینه و شدت بخشیدن به برنامه مبارزه با فساد را نیز به پیش برده است.

در این میان پیگیری تاکیدات مرجعیت عالی عراق مبنی بر «حفظ حقوق و امنیت معترضین» و «لزوم توجه به مطالبات عمومی» به عنوان یک «راهبرد عملیاتی» برای عبور از شرایط فعلی مبنای اصلی فعالیتهای دولت عراق در این مقطع زمانی بوده است.

در همین راستا؛ دولت عراق کمیته ای را برای رسیدگی به کشته شدن ۱۰۶ نفر از مردم و نیروهای امنیتی تشکیل داده و به زودی گزارش آن را جهت اقدامات بعدی ارائه خواهد کرد. به عبارت بهتر؛ دولت عراق در حال حرکت در همان مسیر و نقشه راهی است که مرجعیت عراق بر روی آن تاکید کرده و در این مسیر استوار است.

اگرچه برخی احزاب و گروههای عراقی سعی دارند با در دست گرفتن نبض اعتراضات، از وضعیت به وجود آمده در این کشور به سود اهداف و اغراض سیاسی خود سوء استفاده کنند، اما بر صاحبان فکر و اهالی سیاست در عراق مسجل است که با توجه به ویژگی های شخصیتی عادل عبدالمهدی به عنوان سیاستمداری پاکدست، بدون وابستگی حزبی، با تجربه و سخت کوش و اهل تعامل و مدارا، در حال حاضر گزینه ای بهتر از او برای حضور در راس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور وجود ندارد.

نکته حائز اهمیت اینکه با وجود تاکید مرجعیت دینی عراق و دولت این کشور بر «حق تظاهرات مسالمت آمیز مردم» و «لزوم تامین خواسته های مشروع آنها»، همچنان جریانهای خارجی به رهبری آمریکا و حتی برخی جریانهای داخلی در صدد «ایجاد فضای خشونت آمیز» در عراق و استمرار آن هستند که این موضوع، مورد توجه تحلیلگران و رسانه های منطقه نیز قرار گرفته است.

پیگیری برخی برنامه های ضدامنیتی در حاشیه تظاهرات اخیر در عراق از سوی بیش از ۲۶۰۰ سازمان مردم نهاد(NGO) که ارتباط بسیاری از آنها با کشورهای آمریکا،انگلیس، عربستان سعودی و امارات عربی متحده به اثبات رسیده است از جمله نگرانیهای قابل توجهی است که می تواند منشاء شکل گیری رخدادهای غیر قابل پیش بینی در این کشور باشد.

از سوی دیگر؛ نوع پوشش اعتراضات عراق توسط رسانه های غربی و منطقه ای وابسته به عربستان سعودی و فعالیتهای مخربی که در فضای مجازی با محوریت مرکز اعتدال عربستان در حال پیگیری است، نشان می دهد که دولت آمریکا بار دیگر در توافقی نانوشته با صاحبان شبکه های اجتماعی و رسانه ای، در صدد اجرای طرحهای رنگی و اعمال فشارهای تبلیغاتی سنگین بر دولت عراق و ایجاد دور جدیدی از ناامنی ها در این کشور است.

در آستانه دور جدید تظاهرات احتمالی در عراق، اقدام هدفمند شبکه اجتماعی فیسبوک برای حذف هرگونه پست و نوشته علیه یا در انتقاد نسبت به تظاهرات در عراق از شواهد روشن و غیر قابل انکار برنامه امریکا جهت ایجاد دور جدید ناامنی در این کشور است.

این موضوع و دهها مورد مشابه دیگر، ضرورت هشیاری ملت عراق در قبال فتنه انگیزی برخی کشورهای منطقه و البته فرامنطقه ای که سالها با تامین و تجهیز گروههای تروریستی، عراق را ناامن کردند و باعث کشته شدن دههاهزارنفر از مردم این کشور شدند را صد چندان می سازد.

آنچه در برهه کنونی می تواند به «نسخه حل مسئله» در عراق تبدیل شود، اتحاد گروهها و احزاب سیاسی حول تامین مطالبات مردم و خودداری از سهم خواهی و بخشی نگری بر اساس سازوکارهای دموکراتیک پیش بینی شده در قانون اساسی مترقی عراق است.

بدیهی است که پیش شرط تحقق این مسئله، حمایت و پشتیبانی از دولت قانونی برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و حرکت حول محور مرجعیت به عنوان محور اتحاد و پیگیری مطالبات عمومی است.

منبع: نورنیوز

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مرجعیت دینی عراق دولت عراق ناآرامی های اخیر گروه های تکفیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۸۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی نمایندگان عراق باوزیر خارجه درباره حضور اشغالگران آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، اعضای کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق روز جمعه با فواد حسین وزیر خارجه این کشور دیدار و در خصوص پایان دادن به حضور ائتلاف بین المللی آمریکا در خاک این کشور رایزنی کردند.

در این نشست در خصوص تعیین سفرای جدید عراق در کشورهای مختلف جهان نیز بحث و تبادل نظر شد.

پیش از این «ابوعلی العسکری» مسوول دفتر امنیتی گردان‌های حزب الله عراق با صدور بیانیه ای تاکید کرد: اشغالگران آمریکایی رفتارهای خود را در حریم هوایی و خاک عراق تغییر نداده اند و سخنان آن‌ها بیانگر تلاش برای وقت خریدن در عراق است.

وی به دولت و جریان‌های سیاسی که برای پایان دادن به حضور اشغالگران آمریکایی در عراق تلاش می‌کنند نسبت به مصونیت دادن به این اشغالگران هشدار داد و گفت: در این صورت در جهنم باز می‌شود.

سابق بر این مقاومت اسلامی عراق از توقف حمله‌های خود به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی با هدف همراهی با دولت برای ورود به مذاکرات با آمریکا خبر داده بود اما با عدم پیشرفت این روند اعلام کرد که روزهای گذشته نشان داد اشغالگران بدون زور عراق را ترک نمی‌کنند.

کد خبر 6056198

دیگر خبرها

  • سوریه: آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با زبان باج‌خواهی علیه دمشق سخن گفتند
  • اجرای بزرگترین فرش‌گل تبریز در میدان آذربایجان
  • بزرگترین فرش‌گل تبریز در میدان آذربایجان اجرا شد
  • اکثر جریان‌های سیاسی در عراق خواهان بیرون کردن آمریکایی‌ها هستند
  • پاسخ مدیران رسانه‌ها به اظهارات رئیسی/کرباسچی: رسانه‌ها نباید با مطالب خلاف واقع، امید کاذب ایجاد کنند/ حضرتی: ابربحران ناامیدی دامن کشور را گرفته است
  • افزایش ناصحیح حقوق کارگران سبب ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی و امنیتی می‌شود
  • افشای پشت پرده مذاکرات خروج نظامیان آمریکا از عراق
  • واقعیت مذاکرات عراقی-آمریکایی؛ تغییر در نقش ائتلاف بین‌المللی یا خروج آن؟
  • رایزنی نمایندگان عراق باوزیر خارجه درباره حضور اشغالگران آمریکایی
  • بازی واشنگتن با معافیت تحریمی ایران