Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-20@07:51:29 GMT

برای بهبود لکنت زبان کودک خود چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۹۴۳۸

برای بهبود لکنت زبان کودک خود چه کنیم؟

لکنت زبان از متداول‌ترین اختلالات تکلمی و نوعی اختلال در روان بودن گفتار است؛ رعایت نکاتی که در این مطلب به آن اشاره شده، می‌تواند باعث بهبود روند درمان این اختلال شود.

به گزارش مشرق، 22 اکتبر هر سال به "روز جهانی آگاهی از لکنت زبان" اختصاص دارد؛ این اختلال با تکرار صوت‌ها و هجاها و دیگر اختلال‌های سیالی گفتار همراه است که معمولا از سنین 3 تا 7 سالگی شروع می شود و بیشترین فراوانی آن در حدود 5 سالگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لکنت زبان اختلال تکلمی چندعاملی است یعنی عوامل ژنتیکی، مادرزادی و زیستی بر روی آن تاثیر دارند؛ برخی مطالعات نشان داده‌اند که برخی افراد دارای لکنت زبان حداقل یک خویشاوند مبتلا به لکنت داشته‌اند؛ گفتار درمانی از راه‌های درمان این اختلال است؛ با این‌ حال رعایت نکاتی می‌تواند به بهبود روند درمان کودکان کمک کند.

بیشتر بخوانید: درآمد میلیونی مدیران مهد از کودکان زیبا +عکس چگونه با کودکان بیش‌فعال برخورد کنیم؟

چه عواملی لکنت زبان در کودکان را تشدید می‌کند؟

در برخی موقعیت‌ها، رفتار والدین، اعضای خانواده و یا بستگان می‌تواند باعث بروز اشکال در گفتار کودک شود؛ رفتارهایی مثل کامل کردن جمله، قطع کردن و وقفه ایجاد کردن در صحبت کودک، فشار بر کودک برای سریع‌تر صحبت کردن، صحبت کردن با سرعت زیاد و بطور کلی، پایبند بودن به یک سبک زندگی سریع و پرتنش، گفتار کودک شما را با مشکل مواجه می‌کند.

نکاتی برای کمک کردن به کودکان دارای لکنت زبان

گام اول: پذیرش

فرزندتان را بپذیرید؛ سعی کنید راه‌هایی پیدا کنید تا به کودکتان نشان دهید او را دوست دارید و محبت‌تان را به او ابراز کنید؛ به او نشان دهید برایش ارزش قائلید و از در کنار او بودن لذت می‌برید.

درک متقابل

به احساساتش پاسخ دهید و اگر در رفتار و صحبت‌هایش غم و ناراحتی مشاهده کردید، با او هم‌صحبت شوید تا درک شدن توسط شما را احساس کند.

صبور باشید

صبورانه یک شنونده باشید؛ به چگونگی صحبت کردن فرزندتان واکنشی نشان ندهید و به او اجازه دهید تا نظرها و صحبت‌هایشان را کامل کند و دقت کنید که گفته‌هایش را زودتر از خودش کامل نکنید!

تا حد امکان گفتارتان آرامتر، آهسته‌تر و شمرده‌تر از همیشه باشد

هنگام صحبت کردن کودک، عجله و استرس نداشته باشید.

محیط آرامی فراهم کنید و فضای خانواده را از استرس دور کنید.

سؤالات کمتری بپرسید و در صورت سؤال و جواب وقت کافی در اختیارش بگذارید.

پس از تمام شدن صحبت‌های کودک و قبل از اینکه عکس‌العملی داشته باشید، یک یا چند ثانیه مکث کنید و سعی کنید بدون عجله و آرام به او پاسخ دهید.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اربعین تحولات عراق تحولات یمن وزارت بهداشت لکنت زبان کودکان سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۹۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» / جزییات یارانه حمایتی کودکان دچار سوء تغذیه

احمد اسماعیل‌زاده در توضیح طرح امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال اظهار کرد: این طرح توسط دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با کمک کمیته امداد انجام شد. در این طرح کودکان زیر پنج سالی که درگیر اختلال رشد بودند، به کمیته امداد معرفی می‌شدند و پس از ارزیابی اقتصادی و ارزیابی رشد آن‌ها، افرادی که در دهک‌های پایین اقتصادی جامعه قرار داشتند، از سوی کمیته امداد برای خرید اقلام غذایی کمک مالی دریافت می‌کردند.

وی به برخی اشکالات در اجرای این برنامه از جمله ناکافی بودن مبلغ حمایتی و همچنین عدم کنترل بر این موضوع که آن مبلغ برای خریداری اقلام مورد نیاز کودک صرف می‌شود یا خیر، اشاره کرد و افزود: بر همین اساس نیز با همکاری سازمان برنامه وبودجه، وزارت بهداشت و وزارت رفاه طی سال گذشته، طرح جدید امنیت غذایی کودکان اجرایی شد که خوشبختانه تاکنون نیزبه خوبی انجام شده است.

جزییات طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال دچار سوء تغذیه

اسماعیل‌زاده در این باره افزود: در این طرح هم مبلغ حمایتی به میزان ۱۰ الی ۱۲ برابر افزایش یافت و هم شناسایی کودکان ۶ ماه تا پنج ساله‌ای که با اختلال رشد مواجه هستند از طریق بهورزان، مراقبین سلامت و کارشناسان تغذیه در تمام شبکه‌های بهداشت درمانی کشور انجام و کد ملی آن‌ها استخراج می‌شود و از طریق وزارت بهداشت در اختیار وزارت رفاه قرار می‌گیرد و وزارت رفاه نیز این افراد را ارزیابی اقتصادی و ارزیابی رشد می‌کند و اگر کودکی که دچار اختلال در رشد است در دهک‌های یک تا هفت باشد، تحت پوشش طرح امنیت غذایی کودک قرار می‌گیرد.

یارانه ۱میلیون تومانی برای کودکان دارای اختلال رشد در ۵ دهک اول

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،  در این طرح کودکانی که در دهک‌های یک تا پنج هستند مبلغ یک میلیون تومان و کودکان دهک شش و هفت مبلغ ۶۰۰ هزارتومان یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی دریافت می‌کنند.  این مبلغ در کارت‌های کالابرگ ذخیره می‌شود و ما نیز می‌توانیم کنترل کنیم و سرپرست خانوار نمی‌تواند آن مبلغ را برای خرید چیزی به غیر از اقلام مشخص شده برای کودک هزینه کند.

۱۶ قلم مواد غذایی که شامل یارانه حمایتی می‌شوند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: این اقلام بر اساس تامین پروتئین و کالری مورد نیاز، اقلامی همچون برنج، مرغ، گوشت، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و ... بین ۱۱ تا ۱۶ قلم مواد غذایی است که بتواند نیازهای مادران باردار و شیرده و کودکان را به پروتئین و املاح تامین کند.

وی تاکید کرد: بنابراین تمام خانواده‌هایی که کودکان‌شان درگیراختلال رشد است، آموزش می‌بینند تا با توجه به نیاز کودک‌شان چگونه اقلام مورد نیاز را خریداری کنند. از آغاز این طرح حدود شش ماه گذشته است و ما از دانشگاه‌ها داده‌های این بازه زمانی را دریافت و بررسی می‌کنیم تا بدانیم کودکانی که تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، چه شرایطی دارند. اسفندماه این نامه را ارسال کردیم که صورت وضعیت را ارسال کنند و بررسی اولیه نتیجه گزارشات حاکی از آن است که این اقدام نتیجه‌بخش بوده است.

۱۳۵هزار کودک زیر ۵سال تحت پوشش طرح امنیت غذایی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه پس از ارزیابی کامل، گزارشات کامل را در اختیار مردم قرار خواهیم داد، گفت: بر اساس آخرین آمار ۱۳۵ هزار کودک در کشور تحت پوشش این طرح قرار داشتند. در دور دوم اجرای این طرح نیز کد ملی‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و در اختیار وزارت رفاه قرار می‌دهیم.

احتمال افزایش ۲۵ درصدی اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان

وی درباره دور دوم اجرای این طرح نیز گفت: سازمان برنامه و بودجه این وعده را داده است که بودجه این طرح حدود ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد تا بتوانیم کودکان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و این طرح کمک کند که سوء تغذیه را در کشور به طور کامل از بین ببریم و هیچ کودکی دیگر مشکل اختلال در رشد نداشته باشد.

اسماعیل‌زاده در پایان صحبت‌هایش همچنین درباره طرح حمایت از مادران باردار و شیرده اظهار کرد: این طرح با همکاری بنیاد علوی و دفتر بهبود تغذیه انجام می‌شد که با توجه به ماده ۲۴ قانون جوانی جمعیت، این طرح توسط همکاران ما در مرکز جوانی جمعیت با کمک بنیاد علوی، بنیاد رضوی و وزارت رفاه بر اساس اقلام غذایی که دفتر بهبود تغذیه برای بهبود وضعیت تغذیه مادران باردار و شیرده تعیین کرده، انجام می‌شود.  

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اهمیت مداخلات زودهنگام در رفع اختلالات گفتار و زبان
  • اهمیت شناسایی و مداخلات زود هنگام در رفع اختلالات گفتار و زبان
  • جزئیات طرح یارانه‌ای دولت برای دهک‌های یک تا پنج
  • احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» / جزئیات یارانه حمایتی کودکان دچار سوء تغذیه
  • جزییات یارانه حمایتی کودکان دچار سوء تغذیه
  • ایجاد اختلال در رشد، قد و وزن کودکان باید به‌موقع مورد بررسی قرار بگیرد
  • احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» / جزییات یارانه حمایتی کودکان دچار سوء تغذیه
  • شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • اختلال در سامانه صدور پروانه وزارت بهداشت از زبان متقاضیان