Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار محصولات کشاورزی در سال جاری نوسانات قیمتی و افت بسیاری را تجربه کرد و در نهایت نوبت کاهش قیمت به سیب درختی هم رسید ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، اوایل اردیبهشت ماه بود که زمزمه افت قیمت سیر طارم به گوش رسید تا این که کشاورزان این منطقه محصول تولیدی را با قیمت 700 تا 800 تومان در کیلوگرم روانه بازار کردند قیمتی که حتی نمی توانست ذره‌ای از هزینه کاشت تا برداشت این محصول را تامین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی زنجان برای این که بتوانند از ضرر و زیان بیش از حد کشاورزان طارمی جلوگیری کنند قول خرید سیر حمایتی را دادند اما 18 خرداد ماه بود که وقف‌چی نماینده مردم زنجان و طارم با انتقاد از عملکرد این دو ارگان گفت هنوز یک کیلوگرم سیر تا حال حاضر از کشاورزان خریداری نشده است یعنی عملا می‌توان گفت با این که عمده محصول سیر به قیمت ناچیز از مزارع برداشت و به بازار رسید، خرید حمایتی نتوانست حمایت چندانی از سیر کاران بکند.

نوبت به برداشت محصول استراتژیک گندم رسید اما و اگرهای فراوانی در قیمت گذاری این محصول وجود داشت همین امر موجب شد تا برخی از کشاورزان به دلیل قیمت ناچیز از تحویل گندم تولیدی به سیلوها خودداری کنند حتی در برخی از مناطق کشاورزان ترجیح دادند در عوض تامین جو و استفاده به عنوان خوراک دام از گندم تولیدی که قیمت ناچیزی در خرید داشت به عنوان خوراک دام استفاده کنند.

توسعه روستایی در گرو توانمندسازی روستاییان زنجان استتهیه شیره انگور به روش سنتی در زنجان+تصاویر‌تجدید نظر در کشت محصولات کم‌آب و پرسود برای کشاورزان زنجانی‌

و اما جوانانی در سطح روستاها کشاورزی را به عنوان شغل خود انتخاب کردند تا هم توانسته باشند اشتغال زایی کنند و از طرفی شعار رونق تولید سال را عملی کنند در همین راستا برخی از روستاییان اقدام به خرید آب سد بلوخ از آب منطقه ای استان کردند و در کنار آن هزینه‌هایی همچون تامین برق جهت استفاده از آب سد، نوار آبیاری، سم، کود، بذر و کارگر روز مزد کردند تا شاید بتوانند هم درآمدی برای خود داشته باشند و هم توانسته باشند با تولیدات خود خدمتی به استان و کشور کنند در همین راستا اقدام به کشت هندوانه و گوجه با استفاده از آب این سد کردند‌.

ولی زمان برداشت هندوانه که رسید این محصول به یک پنجم قیمت سال قبل یعنی زیر 300 تومان در کیلوگرم به فروش رسید و موجب متضرر شدن شدید کشاورزان زنجانی شد به طوری که با کاشت هر ده هکتار در این منطقه و با این محصول کشاورزان ضرر 300 میلیون تومانی را متحمل شدند.

محصول هندوانه دیگر نمی توانست خرید تضمینی یا حمایتی داشته باشد، اما به گفته کشاورزان هندوانه کار این منطقه با صادر شدن این محصول به کشورهای همسایه قیمت می‌توانست تا این حد افت نکند و جلوی ضرر و زیان کشاورزان تا حدودی گرفته شود زیرا سال گذشته صادرات هندوانه موجب شده بود تا قیمت به 1000 تا 1500 تومان در کیلوگرم برسد اما در سال جاری تا پنج برابر افت قیمت داشت.

این روند افت قیمت محصولات برداشت شده زنجان همچنان ادامه دار بود بعد از برداشت هندوانه از مزارع نوبت به برداشت گوجه فرنگی رسید و اوایل مرداد ماه تنها کارخانه فراوری گوجه فرنگی در زنجان به کشت کنندگان این محصول قیمت خرید را 900 تومان در کیلوگرم اعلام کرد اما چند روز نگذشت قیمت گوجه فرنگی به صورت پله ای نزول کرد و در نهایت به 400 تومان در کیلوگرم رسید در صورتی که هزینه تولید گوجه فرنگی 800 تا 1000 تومان است.

سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی استان باز هم وارد عمل شده و قول خرید حمایتی گوجه فرنگی به قیمت 1150 تومان در کیلوگرم را داد اما این وعده هم چندان عملی نشد زیرا تنها کارخانه فراوری کننده از خرید حمایتی گوجه امتناع کرده و کشاورزان باید این محصول را جهت خرید حمایتی به استان های گلستان و اصفهان ارسال می کردند که باز هم به دلیل بالا بودن کرایه حمل و نقل و نبود کامیون ترجیح به عدم برداشت یا تحویل آن به دلالان به قیمت زیر 300 تومان در کیلوگرم کردند و ضرر فراوانی را متحمل شدند.

این روزها نیز کشاورزان و باغداران زنجانی در حال برداشت سیب از باغات هستند و باز هم قصه پر غصه کشاورزان و باغداران زنجانی ادامه دار است زیرا با این که قیمت تمام شده سیب در هر کیلوگرم تا 3000 تومان هم می رسد اما قیمت خرید در بازار کم تر از 1500 تومان است و قیمت محصولی که زیر درختی است نیز تا 700 تومان به فروش می رسد.

بنا به گفته باغداران زنجانی طی سال گذشته که سرمازدگی عمده محصول سیب را از بین برده بود قیمت در بازار تا 8 هزار تومان در کیلوگرم هم می رسید و اما اگر روند به همین صورت ادامه دار باشد و صادراتی برای این محصول نیز صورت نگیرد، باغداران نیز ضرر و زیان فراوانی را متحمل خواهند شد.

 در نهایت این سوال مطرح است آیا بی تدبیری کشاورزان موجب افت شدید محصولات کشاورزی و باغی استان شده است؟ یا باید توسط ارگان‌‌های مسئول برنامه‌ریزی در کشت محصولات انجام می گرفت تا تولید کنندگان دچار خسارت نشوند؟

انتهای پیام/ز

R7557/P4001/S6,59/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۹۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود گرگیج ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: سطح زیرکشت گندم در هرمزگان ۱۷ هزار هکتار است و متوسط برداشت محصول از هر هکتار نیز چهار و نیم تن پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: از ۱۷ هزار سطح زیرکشت گندم، ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار به صورت قراردادی کشت شده و همچنین کشت ۱۰ هزار هکتار از این محصول نیز به صورت مکانیزه بوده است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: هم اکنون ۱۱۰ دستگاه کمباین آماده برداشت گندم در استان هستند و در این زمینه ۱۲ مرکز خرید نیز آماده تحویل گندم کشاورزان است.

گرگیج با بیان اینکه ۹۰ درصد بذر گواهی شده گندم، کشت شده است، گفت: ارقام کشت شده شامل چمران ۲، برات، خلیل، مهرگان، سحر و سیروان است.

وی افزود: کشت گندم از ۱۵ آبان تا ۱۵ بهمن هر سال در هرمزگان انجام می‌شود و برداشت این محصول نیز از هشتم فروردین ماه با حضور وزیر جهادکشاورزی در این استان آغاز شد و تا ۱۵ خردادماه امسال ادامه دارد.

گندم یکی از کالاهای مهم، اساسی و قوت اصلی مردم در کشور بوده که دولت مردمی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی با اجرای کشت‌های قراردادی و خرید تضمینی، گام‌های موثری برای تولید و خودکفایی این محصول برداشته است.

کد خبر 6064215

دیگر خبرها

  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی درچهارمحال و بختیاری
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • یشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری