Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@20:15:33 GMT

مرگ سیاسی یک دلقک

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۰۵۹۶

مرگ سیاسی یک دلقک

 روز گذشته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از سوی «روون ریولین» رئیس این رژیم مأمور تشکیل کابینه شده بود، ضمن اذعان به شکست خود در تشکیل کابینه ائتلافی از تصمیم خود مبنی بر انصراف از این روند خبر داده و اعلام کرد اختیار تشکیل کابینه را به ریولین، بازگردانده است.

سید احمد موسوی/

 روز گذشته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از سوی «روون ریولین» رئیس این رژیم مأمور تشکیل کابینه شده بود، ضمن اذعان به شکست خود در تشکیل کابینه ائتلافی از تصمیم خود مبنی بر انصراف از این روند خبر داده و اعلام کرد اختیار تشکیل کابینه را به ریولین، بازگردانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته هاآرتص در پی اعلام استعفای نتانیاهو، ریولین، بنی گانتز رهبر حزب آبی و سفید را مأمور تشکیل کابینه کرده است. این نخستین بار از سال 2006 است که از شخص دیگری به غیر از نتانیاهو خواسته شده تا این کار را انجام دهد، اما اینکه گانتز بتواند در تشکیل کابینه- که آن هم به واسطه نداشتن اکثریت قاطع ائتلافی خواهد بود- موفق شود، در هاله‌ای از ابهام است. شرایط فعلی نشان می‌دهد که یک دهه سلطه نتانیاهو بر سیاست رژیم اسرائیل احتمالاً به پایان خواهد رسید و ثانیه‌ها برای انتقال وی به زباله دان تاریخ به شماره افتاده است.

رؤیای بر باد رفته صهیونیست‌ها

به گفته دیوید ماکوفسکی، مدیر پروژه روابط عرب و اسرائیل در انستیتوی واشنگتن در حال حاضر رؤیای ریولین – که هنگام دادن اختیار تشکیل دولت به نتانیاهو در باره آن سخن گفت - در مورد لزوم تشکیل ائتلاف میان دو حزب بزرگ برای تقویت وحدت ملت در رویارویی با چالش‌های بزرگی که روبه‌روی اسرائیل است با رد درخواست حزب لیکود برای تشکیل دولت ائتلافی از سوی گانتز و عدم همراهی لیبرمن و حزبش در تشکیل دولت ائتلافی با لیکود که دلیل اصلی شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه شد، عملاً بر باد رفته تلقی می‌شود.

کابوس مشترک گانتس و نتانیاهو

وی افزود: اما گانتز که پیش از انتخابات هدفش را نابودی و حذف نتانیاهو اعلام کرده بود و به خوبی می‌دانست که نتانیاهو نمی‌تواند موفق به تشکیل دولت شود، خود برای تشکیل کابینه با مشکلی مشابه نتانیاهو مواجه است؛ در واقع مشکل اصلی گانتز این است که به جز حزب لیکود با 32 کرسی، سایر احزاب هیچ‌کدام به تنهایی نمی‌توانند 17 کرسی مورد نیاز برای تشکیل کابینه را فراهم کنند؛ بنابراین گانتز یا مجبور است برای تشکیل دولت با لیکود ائتلاف کند یا ناگزیر از تشکیل دولت ائتلافی با دو حزب دیگر است که اتفاقاً اختلاف شدید هم با هم دارند. با این حال گانتز هنوز هم با توجه به دو شکست متوالی نتانیاهو، در شرایط کنونی دست بالا را دارد.

یکی دیگر از موانع پیش روی حزب سفید و آبی گانتز برای تشکیل کابینه ائتلافی با لیکود پرونده فساد نتانیاهو است؛ برپایه قانون رژیم اسرائیل، نخست وزیر می‌تواند در صورت صدور کیفرخواست در سمت خود باقی بماند ، اما دیگر وزرای کابینه در این شرایط باید کناره‌گیری کنند. بنابراین اگر لیکود و آبی-سفید یک دولت وحدت ملی را با نخست‌وزیری چرخشی تشکیل دهند، نتانیاهو اصرار دارد که او نخستین نخست وزیر چرخشی باشد تا نه فقط در صورت صدور کیفرخواست در سمت خود باقی بماند، بلکه این شیوه اهرم فشاری برای او در دعاوی اقامه شده نیز باشد.

به نوشته هاآرتص در حالی که قانون‌گذاران عرب سرزمین‌های اشغالی قول دادند تا از گانتز در تشکیل دولت حمایت کنند، اما از آنجایی که تشکیل دولت در رژیم صهیونیستی نیازمند اکثریتی با 61 کرسی از 120 کرسی کنست است، گانتز برای تشکیل کابینه هنوز بیش از 10 کرسی کم دارد. در عین حال ریولین به صراحت اعلام کرده است با توجه به برگزاری دو انتخابات در سال جاری او تلاش می‌کند تا از برگزاری انتخابات جدید جلوگیری کند.

سناریوهایی برای خروج از بحران

به گفته ماکوفسکی، در حال حاضر گانتز برای موفق شدن و خارج کردن اسرائیل از بحران سه سناریو پیش رو دارد. اینکه وی به آنچه به عنوان برنامه مصالحه ریولین معروف شده است، تکیه کند و به دنبال رفع بن بست درباره نقش نتانیاهو باشد. این طرح شامل اصلاح قانونی است که به موجب آن قدرت در صورت عدم توانایی در مدت 100 روز به معاون نخست وزیر منتقل می شود ، مانند آریل شارون در سال 2006 که به سکته مغزی دچار شد. یعنی این قانون بیش از 100 روز قابل تمدید باشد تا در صورت صدور کیفرخواست علیه نتانیاهو، گانتز بتواند جایگزین او شود. با این وجود بی اعتمادی آبی و سفیدها به نتانیاهو به قدری عمیق است که مقامات حزب اعتقاد ندارند که وی در صورت کیفرخواست، قدرت را واگذار می‌کند. سناریوی دوم اما دولت اقلیت کوچک است که گانتز، لیبرمن و یکی از احزاب راست افراطی با 61 کرسی آن را تشکیل دهند. اما این سناریو به منزله نادیده گرفته شدن تعهد لیبرمن مبنی بر عدم ائتلاف با احزاب افراطی و جلوگیری از تشکیل دولتی که نتانیاهو نخست وزیر آن نیست محسوب می‌شود. سناریوی سوم اما برگزاری انتخابات سوم است. اگر گانتز نیز موفق به تشکیل دولت نشود، برگزاری سومین انتخابات بعید نیست. اگرچه نمی‌توان گفت که کدام یک از سناریوهای فوق پدیدار خواهند شد، اما همه آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند؛ نتانیاهو دیگر نمی‌تواند به مسیرش طی یک دهه گذشته ادامه دهد.

بن بست رژیم صهیونیستی و سؤال‌های پیش رو

به نوشته مدیر انستیتوی واشنگتن، گانتز برای تشکیل دولت بیش از هر چیز دیگری نیازمند ائتلاف با حزب لیکود است. آیا لیکود همچنان در گروگان شخص نتانیاهو می‌ماند و نرمشی برای همراهی با گانتز نشان نمی‌دهد؟ یا اینکه لیکود از نتانیاهو عبور می‌کند و راه تازه‌ای در پیش می‌گیرد؟ یا اینکه اعضای میانه‌روتر لیکود راه خود را از تندروها جدا می‌کنند و به گانتز می‌پیوندند؟ یا اینکه آویخای مندلبیت دادستان رژیم اسرائیل به زودی نتانیاهو را رسماً به ارتشا متهم می‌کند و او را به دادگاه می‌سپارد تا او برای همیشه از سر راه برداشته شود؟ به هر حال اگر گانتز موفق به تشکیل دولت نشود، صهیونیست‌ها در سال جاری میلادی برای سومین بار باید به پای صندوق‌های رأی بروند. بعید است که نتیجۀ انتخابات سوم هم فیصله دهنده اختلاف احزاب سیاسی شود. در آن صورت می‌توان گفت که شکاف‌های متنوع اجتماعی و سیاسی و مذهبی در رژیم اسرائیل چنان فعال شده‌اند که عملاً آن را به بن‌بست کشانده‌اند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نتانیاهو رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۰۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو از پیگرد قضایی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهاب نیوز، «خلیل الحیه» نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در غزه اعلام کرد که طوفان الاقصی یک ضربه پیش‌دستانه نسبت به حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه غزه بود و این عملیات توانست مساله فلسطین را در جهان زنده کند.

الحیه گفت: مقاومت جعلی‌بودن و دروغ‌پردازی‌های رژیم اشغالگر را برملا ساخت. هدف ما در هفتم اکتبر عملیاتی محدود بود. ما قصد داشتیم شماری از نظامیان را برای مبادله با اسیران خود به اسارت در آوریم، اما در نتیجه آن لشگر غزه ارتش رژیم صهیونیستی کاملاً از هم فروپاشید.

وی افزود: رژیم اشغالگر صهیونیستی پس از طوفان الاقصی به لرزه درآمد، با عدم اعتماد مواجه شد و سرویس‌های امنیتی آن از هم پاشید. به همین دلیل آمریکا برای نجات این رژیم شکست‌خورده شتافت.

الحیه گفت: رژیم اشغالگر خواست با کوچاندن، بمباران کورکورانه و جنایت انتقام بگیرد؛ زیرا از نظر اطلاعاتی دیدی نداشت، چیزی از مقاومت در غزه نمی‌دانست و در پیش‌بینی طوفان الاقصی شکست خورده بود.

وی ادامه داد: اشغالگران اهداف بزرگی مانند نابودی حماس و بازگرداندن اسیران را در پیش گرفتند، اما طی ۶ ماه تنها چیزی که محقق کردند ویرانی ۶۰ درصد از غزه بود. آن‌ها خود اذعان می‌کنند که تنها ۱۵ درصد از قدرت مقاومت در غزه را از بین برده‌اند.

الحیه گفت: اشغالگران در هر منطقه‌ای که از آن خارج می‌شوند و به آن بازمی‌گردند، شاهد آن هستند که شیران قسام دوباره با آنان مبارزه می‌کنند. اشغالگران در یافتن جاسوس در غزه ناکام ماندند.

وی ادامه داد: اشغالگران نه تنها در بازگرداندن اسیران خود ناکام بوده‌اند، بلکه ده‌ها نفر از آنان را کشته‌اند. ما از طریق گفت‌وگوها و میانجیگری قطر و مصر ده‌ها اسیر زن، کودک و برخی بیگانگان که به اشتباه به اسارت درآمده بودند را به آسانی آزاد کردیم.

الحیه افزود: ما می‌خواهیم همین حالا جنگ پایان یابد و نرمش لازم در این خصوص را نشان داده‌ایم، اما اشغالگران این موضوع را رد می‌کنند. تاکید می‌کنیم بدون آتش‌بس کامل هیچ‌گونه توافقی در کار نخواهد بود.

وی ادامه داد: نتانیاهو از پیگرد قضائی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد و حتی تلاش دارد منطقه را با جنگی منطقه‌ای به آتش بکشد تا در پُست خود باقی بماند. باید از نتایج طوفان الاقصی بهره ببریم تا دست‌کم به استقلال خود در کشور فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه دست پیدا کنیم.

کد خبر 6088161

دیگر خبرها

  • نتانیاهو از پیگرد قضایی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد
  • اردوغان: نباید اجازه مخفی کاری اسراییل در جنایات غزه را داد
  • حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم صهیونیستی/ اسموتریچ: فرماندهان مسئولیت شکست را بپذیرند
  • حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم اسرائیل
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو
  • کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی
  • بحران در کابینه تل‌آویو؛ ادامه اختلافات بر سر تبادل اسرا
  • جمهوری اسلامی آمادگی مقابله با هرگونه تهدید از جانب رژیم صهیونیستی را دارد
  • نتانیاهو، گالانت را به افشای اطلاعات حساس متهم کرد