Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@10:03:16 GMT

حضور روسیه در آفریقا؛ واقعی یا نمادین؟

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۰۶۵۲

حضور روسیه در آفریقا؛ واقعی یا نمادین؟

اندیشکده کارنگی در یادداشتی تحت عنوان «بازگشت روسیه به آفریقا» به موضوع احیای قدرت روسیه در چند سال اخیر پرداخته و نوشت: به نظر می‌رسد کرملین به دنبال نفوذ و اثرگذاری هر چه بیشتر در روندهای قاره سیاه است؛ موضوعی که به منزله چالش اساسی برای سیاست‌های ایالات متحده در این منطقه خواهد بود.


خالدی/

اندیشکده کارنگی در یادداشتی تحت عنوان «بازگشت روسیه به آفریقا» به موضوع احیای قدرت روسیه در چند سال اخیر پرداخته و نوشت: به نظر می‌رسد کرملین به دنبال نفوذ و اثرگذاری هر چه بیشتر در روندهای قاره سیاه است؛ موضوعی که به منزله چالش اساسی برای سیاست‌های ایالات متحده در این منطقه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه آمده است: از سال ۲۰۱۴ و الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه نگاه‌ها به شرق دوخته شده و همه از بازگشت دوباره دوره‌ای از جنگ سرد بیمناک هستند. پس از فروپاشی شوروی از روسیه به عنوان ابر قدرتی در حال عقب‌نشینی نام برده می‌شد، اما اکنون و با افزایش مداخلات کرملین از ونزوئلا گرفته تا سوریه و سرتاسر خاورمیانه دوباره جاه طلبی‌ها مسکو بازگشته.  

مداخلات روسیه تنها محدود به آسیا، اروپا و آمریکای لاتین نمی‌شود، بلکه پس از یک دهه غیبت این کشور بار دیگر در قاره آفریقا نیز ظاهر شده است. این مسئله برای ایالات متحده نگران کننده است، تا جایی که جان سالیوان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به آنگولا (اوایل سال ۲۰۱۹) از روسیه در کنار چین به عنوان یک چالش بزرگ در آفریقا نام برده که باید برای آن فکری شود.

اما آیا واقعاً این‌گونه است؟ آیا نفوذ و قابلیت های روسیه معنادار است یا تا حدودی ناچیز است؟ به سختی می‌توان در این مورد اظهار نظر کرد. هنوز معلوم نیست که سرمایه‌گذاری‌های روسیه در آفریقا در طول یک دهه گذشته به ایجاد یک پایگاه قدرت واقعی منجر شده باشد. با این وجود حضور روسیه در آفریقا از بعد سمبولیک مهم بوده و به نظر می‌رسد مسکو به طور فزاینده‌ای به آفریقا به عنوان منطقه‌ای نگاه می‌کند که بتواند قدرت و نفوذ را تأثیر بگذارد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اندیشکده کارنگی آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۰۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محبی به مدار گلزنی برمی‌گردد

به گزارش "ورزش سه"، رقابت‌های هفته بیست و چهارم لیگ برتر روسیه در حال پیگیری است که در یکی از آنها، تیم روستوف با بهره‌مندی از محمد محبی در فهرست بازیکنان خود، از ساعت 17:15 امروز (به وقت ایران) در استادیوم ترید یونیون مقابل تیم رده یازدهمی فاکل وورونژ قرار می‌گیرد.

محمد محبی پس از اینکه در دو هفته متوالی لیگ برتر روسیه مقابل کراسنودار و دینامو مسکو درخشان ظاهر شد و دو گل در هر دو بازی به ثمر رساند، در دیدار اخیرشان برابر سوچی علی‌رغم عملکرد موثر نتوانست گلزنی کند که امیدوار است در حضور ثابت در جدال امروز برابر فاکل وورونژ این کار را انجام بدهد.

مهاجم ایرانی روستوف که در 21 مسابقه فصل جاری لیگ برتر روسیه 6 گل به ثمر رسانده و سه پاس گل داده، در دیدار رفت مقابل فاکل وورونژ حضور نداشت که امروز در ترکیب اولیه تیمش دیده می‌شود.

یاران محبی با هشت پیروزی، هفت مساوی و هفت شکست در 22 مسابقه این فصل 31 امتیازی و تیم نُهم جدول لیگ برتر روسیه هستند که در صورت پیروزی مقابل فاکل وورونژ شانس صعود یک تا دو پله‌ای دارند.

دیگر خبرها

  • واگذاری ۳۳۵۵ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد کرمان
  • طرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا
  • هشدار کمیسیون اروپایی درباره اعمال نفوذ روسیه بر انتخابات
  • افتتاح نمادین پروژه های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  • برتری روستوف در حضور لژیونر ایرانی/ محمدی محبی مصدوم شد
  • محبی به مدار گلزنی برمی‌گردد
  • برتری «اورنبورگ » در حضور لژیونر ایرانی
  • حمله ایران خطرناک بود؛ طراحی شده و نمادین نبود | واکنش اسرائیل چه خواهد بود؟
  • حمله ایران خطرناک بود / این حمله طراحی شده و یا نمادین نبود
  • اقبال سیستم روسی «میر» در آفریقا