Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@08:10:43 GMT

وقتی بودجه دادن با چشم‌داشت است

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۱۰۶۱

وقتی بودجه دادن با چشم‌داشت است

این شاعر درباره وضعیت برگزاری نشست‌های انجمن‌های ادبی اظهار کرد: زمانی که مطبوعات توسعه پیدا کردند، انجمن‌های ادبی سنتی را تحت‌الشعاع قرار دادند؛ غالبا استعدادهای خیلی خوب در محافل مطبوعاتی رشد می‌کردند تا انجمن‌های ادبی‌ای که شکل سنتی داشتند. انجمن‌های ادبی به خانه‌های افراد نقل مکان کردند و گرایش‌های سنتی و کلاسیک شعر در انجمن‌های ادبی دنبال می‌شد و این مطبوعات بودند که شعر پیش‌رو، پیشگام و نوین را هدایت می‌کردند و کم پیش می‌آمد شاعرانی که آثارشان مدرن بود و با مبانی جمال‌شناسی تطبیق داشت، جذب انجمن‌های ادبی شوند و آن‌ها غالبا در محافل مطبوعاتی یا در گعده‌هایی که در کافه‌ها بود، جمع می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در دنیای امروز فضای مجازی سبب شده تا به همین شکل دومین ضربه نیز به انجمن‌های ادبی وارد شود و به طور کلی باعث شده تا این جلسات کم‌فروغ و کم‌رونق شوند. شکلی که اکنون در کلان‌شهرهایی مثل تهران، اصفهان و خراسان جریان دارد، شکل کارگاهی است؛ یعنی نوآموزانی می‌آیند تا مراحل و تکنیک‌های ابتدایی شعر را یاد بگیرند، تحت مدیریت و آموزش افراد پیشکسوت‌تر قرار بگیرند اما بعد از مدتی آن‌ها هم در شبکه‌های اجتماعی رها می‌شوند، شروع به جمع‌کردن فالوئر می‌کنند، آثارشان را در همان فضا منتشر می‌کنند و حتی رغبتی به این‌که کتاب چاپ کنند، ندارند؛ مگر این‌که بخواهند رزومه‌ای فراهم کنند.

کاکایی با اشاره به افول نشست‌های انجمن‌های ادبی در روزگار فعلی گفت: در روزگار ما نشست‌های انجمن‌های ادبی به این معنا که یک پیشکسوت بنشیند و برنامه‌ای تدوین کند، کسی بیاید و کتابی معرفی کند و یا این‌که غزلی از حافظ بررسی شود و بعد شعری خوانده و توسط منتقدان نقد شود، کم است. محافل خصوصی باقی مانده‌اند که در خانه‌ها برگزار می‌شوند، اما کارگاه‌های ادبی هنوز رونق دارند. 

این شاعر که معتقد است نهادهای ذی‌ربط انجمن‌های ادبی اگر کمک‌شان توام با توقعات است، همان بهتر که کمک نکنند، بیان کرد: به اعتقاد من نهادهای دولتی بایستی از انجمن‌های ادبی حمایت مالی کنند و فضا و مکان در اختیار آن‌ها قرار بدهند. اما شرایطی که ما در حوزه فرهنگ در سال‌های بعد از انقلاب دیدیم این است که کمک‌ها معمولا بدون چشم‌داشت نیست، آن چشم‌داشت‌ها مقداری ماجرا را خراب می‌کند. حتی نهادهای ایدئولوژیک‌تری مثل حوزه‌ هنری و نهادهای وابسته به آن، قطعا چشم‌داشت و برنامه‌ریزی‌های خودشان را دارند و انجمنی را حمایت می‌کنند که محیطی باشد برای حفظ آثار و برنامه‌هایی که مدنظرشان است.

او ادامه داد: حتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم زمانی اماکن و تالارهایش را در اختیار گروه‌هایی قرار می‌داد که در برنامه‌هایش مشارکت داشته باشند و از موضوعات خاص برنامه‌هایش حمایت کنند که البته در دوره‌هایی هم به این مسئله بی‌تفاوت بوده است. اما در دوره‌ای که سپری می‌کنیم، سازمان فرهنگی هنری شهرداری که باید بودجه بدهد و برای انجمن‌های ادبی هزینه کند، نسبت به فعالیت‌های تخصصی ادبی و هنری بی‌اهمیت است و بیشتر در جهت ماموریت‌هایش هزینه می‌کند. وزارت ارشاد هم تقریبا همین وضعیت را دارد. مثلا اگر قرار باشد بزرگداشتی برای یکی از شاعران معاصر بگیرند، آن بخشی از آثار شاعر را مطرح می‌کنند که در جهت ماموریت‌های آن سازمان است و به کیفیت هنری آثارش کاری ندارند. مادامی که بودجه دادن برای جلسات ادبی با این چشم‌داشت است، مسیرها محدود و دشوار و جوایز تقریبا محدود می‌شوند.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1313409

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ادبیات ادبیات ایران شاعر ایالات متحده آمریکا سوریه باشگاه استقلال ترکیه باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ کردهای سوریه سینمای ایران خودرو تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۱۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه ۱۰ میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به سرانه ۱۰ میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم گفت: روزانه سه میلیارد تومان برای رفت و روب شهر قم هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، مجید اخوان امروز _ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست خبری رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم که در آستانه روز شورا در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر وظیفه نظارت، تدوین و اجرا را بر عهده دارد.

وی افزود: از هزینه‌های جاری شهرداری اعم از پرسنل و هزینه‌های اداری و تشکیلاتی، هزینه‌های ضروری در اولویت قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بودجه شهرداری قم در سال جاری، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بودجه شهرداری قم در نیازهای شهری و مباحث توسعه و عمران شهری جوابگو نیست، اما شاهد رشد مناسبی هستیم.

اخوان ادامه داد: همه تلاش مجموعه شورای اسلامی شهر بر این است تا دریافت عوارض با رشد معتدلی انجام شده و فشاری محتمل شهروندان نشود.

وی با بیان اینکه بخشی از بودجه نقدی و غیر نقدی است، تصریح کرد: از ۱۴ هزار ۲۰۰ میلیارد، ۲,۵۰۰ میلیارد تومان بودجه جاری شهرداری قم است که شامل حقوق و دستمزد کارکنان و پرسنل سازمان‌هایی چون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی توسط شهرداری قم تأمین می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم هزینه نگهداری شهر را ۱,۰۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: روزانه ۳ میلیارد تومان هزینه رفت و روب سطح شهر فضای سبز است.

اخوان سرانه عمرانی برای هر نفر را ۱۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای امور عمرانی شهر صرف می‌شود.

کد خبر 747564

دیگر خبرها

  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • باند‌های دوم جاده‌ها در خراسان جنوبی اعتبار می‌گیرند
  • سرانه ۱۰ میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم
  • (ویدئو) اشتباه ادبی مهران مدیری در برنامه‌اش
  • ببینید | اشتباه باورنکردنی ادبی مهران مدیری در برنامه‌اش؛ چه شد؟
  • فیلم| گفت‌وگوی بی‌پرده ده‌نمکی در برنامه برمودا/وقتی مسعود ده‌نمکی قرار بود وزیر ارشاد شود
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد
  • بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!
  • چرا بازگشت انسان به ماه سخت است؟