Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@08:40:31 GMT

آغازسرشماری پاییزه حیات وحش خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۱۳۴۱

آغازسرشماری پاییزه حیات وحش خراسان رضوی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از آغاز برنامه سرشماری حیات وحش شامل پستانداران علفخوار در مناطق تحت مدیریت محیط زیست این استان خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی افزود: سرشماری گونه های علفخوار در استان  خراسان رضوی با مشارکت ۷۲٠ نفر از محیط بانان و کارشناسان حیات وحش انجام می شود. وی گفت: سرشماری پائیزه عموماً به منظور بررسی و تحلیل وضعیت جمعیت حیات وحش انجام می شود و امسال نیز سرشماری گونه های شاخص پستانداران علفخوار شامل قوچ و میش اوریال، کل و بز وحشی و آهو آغاز شده و تا آذر ماه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: برنامه سرشماری در ۴۱ منطقه تحت مدیریت انجام خواهد شد و با توجه به وسعت و تعداد مناطق تحت مدیریت و لزوم برآورد سریع جمعیت وحوش، مناسب ترین روش برای سرشماری، روش مشاهده مستقیم از طریق پیمایش خطی است که بر این اساس مسیرهای سرشماری هر منطقه برروی نقشه های توپوگرافی با تکیه به تجارب محیط‌بانان و کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات‌وحش حفاظت محیط زیست استان مشخص می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه نتایج سرشماری بعد از مشاهدات، جمع آوری و به منظور تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: هدف از برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید و شناسایی مناطق مستعد برای ارتقای سطح حفاظتی زیستگاه هاست و براساس برنامه ریزی های به عمل آمده حدود ۷۲٠ نفر در این سرشماری شرکت خواهند کرد که این جمعیت در قالب ۳۲۰ گروه در استان ساماندهی شده اند.
همتی افزود: به دست آوردن اطلاعاتی از اندازه و یا تراکم جمعیت وحوش پیش نیاز اصلی مدیریت حیات وحش است و اینکه جمعیت وحوش در منطقه‌ای سیر صعودی یا نزولی دارد و برنامه ریزی ها برای آینده نیاز به کسب اطلاعات دقیق از تعداد و تراکم و نحوه پراکنش وحوش در مناطق چهار گانه تحت مدیریت دارد.‌
۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاه های این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد. منبع: ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حیات وحش خراسان رضوی سرشماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۱۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نوبت اول واکسیناسیون فلج اطفال با ۵۸۴ هزار دز

رئیس گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نزدیک به ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال خوراکی و تزریقی در راستای برنامه جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال در خراسان رضوی تزریق و خورانده شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، زهرا نهبندانی در جمع خبرنگارانگفت: واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال‏ در ماه های اردیبهشت (نوبت اول2 لغایت 4 اردیبهشت 1403 ) و ( نوبت دوم 30 اردیبهشت لغایت 1 خرداد 1403 ) در خراسان رضوی در حال اجراست.

وی افزود: هرچند تلاش‌ ها برای‌ تحقق‌ اهداف‌ برنامه‌ ریشه کنی فلج اطفال در دو کشور همسایه و بومی‌ فلج‌ اطفال‌ (افغانستان و پاکستان‌) تداوم‌ دارد، اما‌ افزایش‌ تردد به‌ داخل‌ کشور به‌ دنبال‌ تحولات‌ سیاسی‌ کشورهای‌ همسایه‌ و همچنین‌ پوشش‌ پایین‌ واکسیناسیون‌ جاری‌ و تکمیلی‌ در برخی‌ مناطق‌ این‌ دو کشور، نشان‌ دهنده‌ خطر بالای‌ ورود ویروس‌ به‌ کشورمان‌ است لذا برای به‌ حداقل‌ رساندن‌ خطر ورود و چرخش‌ مجدد ویروس‌ فلج‌ اطفال‌ لازم‌ است‌ عملیات‌ ایمن‌ سازی‌ تکمیلی‌ سالانه‌ انجام‌ شود.

نهبندانی خاطرنشان کرد: در این برنامه تمام مهاجرین‌ خارجی‌ که‌ در اردوگاه‌ ها و یا خارج‌ از اردوگاه ها اقامت‌ دارند، تمامه خانوارهای‌ ساکن‌ در کلنی ها و محل‌ تجمع‌ عمده‌ مهاجرین‌ خارجی‌، تمام مناطق‌ تحت‌ پوشش‌ تیم‌ های‌ سیار، تمام کودکان‌ زیر 5 سالی‌ که‌ احتمالاً همراه‌ مادران‌ خود در زندان ها اقامت‌ دارند و همه نقاطی که‌ به‌ تشخیص‌ معاونین‌ بهداشت‌ پوشش‌ نوبت سوم فلج اطفال آنها کمتر از 95 درصد است تحت پوشش واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال قرار گرفتند.

 مدیر گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نزدیک به 584هزار دز واکسن فلج اطفال خوراکی و تزریقی در راستای برنامه جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال و حفظ دستاوردهای آن به جمعیت ایرانی و غیر ایرانی زیر پوشش دانشگاه خراسان رضوی خورانده و تزریق شده که بیش از 521 هزار دز واکسن فلج اطفال از این تعداد برای جمعیت ایرانی و مابقی برای جمعیت اتباع غیر ایرانی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون فلج اطفال برای کلیه نوزادان در بدو تولد،2ماهگی، 4ماهگی، 6ماهگی،18ماهگی و6 سالگی انجام می‌شود و  خوشبختانه سال گذشته هیچ مورد مثبت بیماری فلج اطفال در خراسان رضوی ثبت و گزارش نشد اما از ابتدای امسال تاکنون 2 مورد مشکوک به فلج اطفال شناسایی شده که هنوز نتیجه قطعی آن اعلام نشده است.

نهبندانی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 15هزار و 163دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی ارائه شده که از این تعداد 13هزار و 479 دز برای جمعیت ایرانی و مابقی برای اتباع غیرایرانی خورانده و تزریق شده است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • تزریق ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • اجرای نوبت اول واکسیناسیون فلج اطفال با ۵۸۴ هزار دز