Web Analytics Made Easy - Statcounter

  خبرگزاری آریا- لوله ( Pipe ) میله یا استوانه ای تو خالی، بلند، دو سرباز و با سطح مقطع دایره ای است که از آنها جهت انتقال سیالات از یک مکان به مکان دیگر و نگهداری مواد در صنعت نفت و گاز، آب و فاضلاب و پتروشیمی استفاده میشود. لوله ها انواع مختلفی دارند از جمله لوله های پلی اتیلن، استیل، مانیسمان، و..

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. از میان آنها یکی از رایج ترین و پرکاربردترین لوله ها مورد استفاده در صنایع مختلف لوله فولادی است.

در این مقاله به بررسی لوله فولادی چیست میپردازیم، از سال 1800 میلادی لوله های فولادی وارد عرصه صنعت شد و تا امروز از آنها در صنایع مختلف استفاده های زیادی شده است. جنس این لوله های از فولاد کربن استیل است. لوله های فولادی به دلیل داشتن ضخامت زیاد، استحکام و مقاومت بالا در برابر گرما و خوردگی در صنایع مختلف صنعتی و پالایشگاهی کاربرد دارند.

از این لوله ها در شرایط آب و هوایی گوناگون به منظور جابجایی نفت، گاز، و سایر سیالات استفاده می شود.

به طور کلی روش های تولید لوله فولادی به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم میشود که لوله های فولادی بدون درز در اصطلاح به لوله مانیسمان یا (Seamless) گفته می شود.

کاربردهای مختلف لوله فولادی

مقاومت در برابر گرما و خوردگی، استحکام بالا از مهمترین ویژگی های لوله فولادی است که باعث شده این لوله ها در ساخت و تولید سیستم های لوله کشی صنایع و پالایشگاه ها بهترین گزینه انتخابی باشند.

هدف این است که سیالات (گاز، مایعات و ...) داخل لوله ها جریان پیدا کنند. قطر بیرونی با حرف A و ضخامت دیوار با اعداد برنامه ریزی شده، تعیین می شوند. این لوله ها معمولا لوله های ترتیبی نیز نامیده می شوند (برای مثال لوله گاز، لوله آب و ...). اندازه های غیر استاندارد معمولا غیر قابل دسترس هستند. لوله های ترتیبی دارای اندازه قطر بیرونی مشخصی هستند و با اسامی ویژه همچون لوله هیدرولیکی یا لوله های کولری نیز نام برده می شوند.

نوع و دسترسی لوله ها باتوجه به کاربرد آنهامتنوع است، در مواردی که کاربرد معماری دارند اندازه ی آنها استاندارد شده است. برای استفاده ماشینی تعداد زیاد و انواع مختلفی لوله فولادی وجود دارد که انتخاب آنها به نوع استفاده و کیفیت بستگی دارد.

انتخاب لوله های فولادی

در انتخاب لوله فولادی توجه به استانداردهای از پیش تعیین شده را فراموش نکنید. این لوله ها با توجه به نوع، سایز، کیفیت، و کاربردشان متفاوت هستند. بنابراین باتوجه به انواع مختلف لوله های فولادی موجود در بازار و نیازمندی هایتان حتما از یک فروشنده مجرب و متخصص در تهیه و خرید این نوع لوله های مشاوره دریافت کنید.

شرکت کارا پرنیان شرق با دو دهه سابق فعالیت در ارائه خدمات و کالاهای مورد نیاز صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی و پیشبرد پروژه های تاسیسات و خطوط لوله میتواند بستری مناسب برای ارائه مشاوره ها و پاسخگویی به نیازمندی های مشتریان باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با مشاوران شرکت کارا پرنیان شرق در ارتباط باشید.

لوله های بدون درز

لوله های بدون درز که به آنها Seamless نیز گفته میشود لوله هایی هستند که از طریق فشار و ایجاد سوراخ درون یک شمش جامد به وجود می آیند بدین معنی که در مراحل تولید این لوله ها، روش جوش به کمک وسایل و ابزار آلات فلزی کاربردی ندارد.

لوله های بدون درز باتوجه به عدم داشتن درز جوش در فرآیند تولید نسبت به لوله های درز دار هم از کیفیت بالاتر و هم استحکام بیشتری بهره مند هستند. یکی از مهمترین تفاوت های لوله درزدار و بدون درز میتوان به مواد اولیه، و روش تولید آنها اشاره کرد.

روش تولید لوله های بدون درز (Seamless)

برای تولید این نوع لوله ها در ابتدا یک میله گرد به میزان لازم با دمای مشخص حرارت داده می شود همزمان با نگه داشتن فشار برروی صفحه بیرونی قالب ایجاد کننده سوراخریال یک پلاگین به داخل شمش ها وارد میشود تا حفره در لوله ایجاد شود. این روش تولید که فرآیند مانیسمان نامیده میشود برای حجم زیاد تولیدات مفید است. در این روش لوله هایی با قطر بزرگ تولید می شوند.

ویژگی ها

در مراحل تولید لوله های بدون درز به دلیل اینکه هیچ اتصالی وجود ندارد، قدرت و یکپارچگی اصلی آن باقی خواهد ماند. اما عیب اصلی در دقت ابعاد آنها می باشد که در این روش، تولید محدود است. از مهمترین دلایل برتری لوله های بدون درز  (Seamless)  نسبت به لوله های درزدار (Welded pipe) میتوان به صرفه اقتصادی بالا، ایمنی، سرعت در انتقال سیالات، مقاومت بالا در برابر کشش و .... اشاره کرد.

موارد مصرفی لوله های بدون درز(Seamless)

این لوله ها در اندازه ها و ضخامت های مختلف برای صنایع و مصارف مختلف از جمله تهیه لوازم خانگی، ساختمان، تولید موتورسیکلت و دوچرخه، صنایع ماشین سازی در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه براین لوله های بدون درز در اشکال مختلف از جمله لوله بولیر، لوله گاز، لوله شوفاژ، داربست، کمک فنر و اگزوز و... قابل استفاده می باشند.

به دلیل نبود درز جوش در مراحل تولید، کیفیت و استحکام بالا، زیبایی ظاهری، چشمگیر بودن مقاطع گرد در این نوع لوله ها در مقایسه با سایر محصولات در بسیاری از مراکز پر رفت و آمد و همچنین در برپایی سازه های فضایی از جمله ایستگاه های اتوبوس، قطار، پل عابر پیاده، و.... از لوله های فولادی بدون درز استفاده می کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: لوله فولادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۱۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوله‌های ضد بالستیک پایگاه نواتیم!

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پایگاه هوایی نِواتیم یکی از پایگاههای مهم صهیونیست ها به شمار می رود که در پاسخ موشکی و پهپادی ایران مورد هدف قرار گرفت.

اینترننشنال در گزارشی اختصاصی از این پایگاه گفته خسارات وارده به پایگاه جزئی بوده است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۴ تایلند
  • آخرین فرصت خرید نهال گردوی اصلاح شده فقط با 40 هزار تومان
  • برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت فولادکشور در دانشگاه تهران
  • ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • لوله‌های ضد بالستیک پایگاه نواتیم!
  • افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز
  • تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی
  • تلاش جهادی نیرو‌های صداوسیمای کیش در انعکاس چهره کیش
  • واکاوی عوامل تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
  • برنامه های هند برای توسعه تعاونی ها