Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: زمانی سرمازدگی و اکنون آفت مگس مدیترانه بهانه واسطه‌ها برای مفت خریدن مرکبات از باغداران عنوان می‌شود درحالی‌که به تأکید کارشناسان و متولیان امر، پرتقال و مرکبات استان امسال سالم و بی آفت است.

تعیین نرخ خرید تضمینی ۴۵۰۰ تومانی میوه شب عید که در کارگروه تنظیم بازار مازندران مصوب شده است، تا حدودی می‌تواند نوشدارویی برای زخم‌ها و رنج‌های رفته بر باغداران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعیین نرخ خرید تضمینی تا حدودی دست واسطه‌ها را از باغات مازندران کوتاه می‌کند و صدرا علی‌اکبر خانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نرخ تضمینی ۴۵۰۰ تومانی پرتقال برای تنظیم بازار در شب عید می‌گوید: این نرخ اتفاقی بی‌سابقه بوده و دست دلالان را از باغات استان کوتاه خواهد کرد.

وی درعین‌حال تعیین نرخ ۴۵۰۰ تومانی و افزایش قیمت خرید تضمینی مرکبات را در کشور بی‌سابقه می‌داند و آن را گامی برای کاهش دلالی و واسطه بازی در مرکبات بیان می‌کند و می‌گوید: این افزایش نرخ، قیمت محصولات و سردرختی را افزایش می‌دهد و درنتیجه به نفع دلالان و واسطه‌ها نخواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران، تعیین نرخ خرید تضمینی مرکبات را به نفع باغداران دانست و گفت: سه میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود که نرخ‌گذاری تضمینی در راستای حمایت از تولیدکنندگان صورت گرفته است.

سه میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود که نرخ‌گذاری تضمینی در راستای حمایت از تولیدکنندگان صورت گرفته است

خانی با اظهار اینکه امیدواریم نرخ تعیین‌شده از اضطراب بازار مرکبات بکاهد و منجر به سودهی تولیدکنندگان شود گفت: با این نرخ آرامش روانی بین تولیدکنندگان و بازار ایجاد می‌شود.

حسینقلی قوانلو مدیرکل صمت مازندران نیز بابیان اینکه مازندران مباشر خرید پرتقال شب عید از نوع تامسون در کشور است تصریح کرد: امسال ۳۰ هزار تن محصول مرکبات با نرخ خرید تضمینی ۴۵۰۰ تومانی برای تنظیم بازار شب عید از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعیین نرخ خرید تضمینی دست واسطه‌ها را از باغات کوتاه می‌کند و منجر به افزایش امید و آرامش بین تولیدکنندگان خواهد شد تصریح کرد: کار خرید تضمینی مرکبات از روز شنبه به‌صورت تدریجی در استان آغاز می‌شود.

وی با اظهار اینکه نرخ تعیین‌شده ۴۵۰۰ تومانی نسبت به قیمت خرید سال قبل افزایش هزارتومانی به ازای هر کیلوگرم داشته است می‌گوید: باغداران می‌توانند فصل سرد و زمستان را با آرامش سپری کنند.

کوتاه کردن دست دلالان، ایجاد آرامش روانی در بازار، افزایش اعتماد دولت و بخش کشاورزی، ایجاد اطمینان از بازار شب عید در اقتصاد تحریمی، افزایش معنادار سود و قدرت خرید باغداران، اثرگذاری دومینویی بر رونق اقتصاد کشاورزی و ثبات قیمت‌ها در شب عید ازجمله اثرات افزایش نرخ خرید تضمینی تامسون مازندران برای ذخیره‌سازی شب عید است.

محمد کمالی باغدار قائم‌شهری می‌گوید: دلالان و واسطه‌ها از اواسط شهریورماه به باغداران مراجعه و تقاضا کردند تا محصولشان را باقیمت به ازای هر کیلوگرم زیر ۲۰۰۰ تومان خریداری کنند.

وی بابیان اینکه نرخ خرید تضمینی هرسال باید قبل از فصل برداشت مرکبات تعیین شود ادامه داد: این نرخ‌گذاری به‌عنوان نرخ پایه می‌تواند در حمایت از باغداران مؤثر باشد تا محصولاتشان را باقیمت ناچیز به دلالان نفروشند.

دلالان که هرسال بهانه‌های مختلفی را برای مفت خریدن محصولات کشاورزان و باغداران پیش می‌کشند امسال آفت مگس میوه را دلیل ارزان خریدن مرکبات عنوان می‌کنند اما کارشناسان تأکید می‌کنند که مرکبات مازندران سالم است.

دلالان که هرسال بهانه‌های مختلفی را برای مفت خریدن محصولات کشاورزان و باغداران پیش می‌کشند امسال آفت مگس میوه را دلیل ارزان خریدن مرکبات عنوان می‌کنند

عزیز الله شهیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به‌پیش بینی تولید بیش از ۲.۵ میلیون تن مرکبات در سال جاری به آفت مگس مدیترانه‌ای در برخی محصولات باغی استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ۹۹ درصد مرکبات و پرتقال‌های تولیدی استان برابر این آفت مصون مانده‌اند و سالم هستند.

وی با اظهار اینکه برداشت کیوی نیز از نیمه آبان در باغات استان آغاز می‌شود، سطح باغ‌های کیوی استان را هفت هزار هکتار بیان کرد و گفت: تاکنون هیچ آفتی حتی مگس مدیترانه‌ای کیوی را تهدید نکرده است.

شهیدی فر، به باغداران توصیه کرد فریب دلالان را برای فروش محصولات نخورده و آن را به صادرکننده بفروشند.

وی با اشاره به نرخ خرید تضمینی 45 هزار ریالی به ازای هر کیلوگرم پرتقال اظهار داشت:اعلام این قیمت می تواند نقش مهمی در ثبات قیمت پرتقال در بازار داشته باشد و لازم است باغداران به صورت مدیریت شده نسبت به فروش و عرضه محصول خود به بازار اقدام کنند.

هم‌زمان با آبان ماه آرام‌آرام کار برداشت مرکبات در مازندران آغاز می‌شود و علاوه بر خرید تضمینی باید برنامه‌ریزی برای صادرات در دستور کار متولیان امر باشد.

سال قبل حدود ۱۲۳ هزار تن از مرکبات مازندران به خارج صادر شد و این میزان در مقایسه با تولید ۲.۵ میلیون تنی ناچیز است.

کد خبر 4753996

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکبات جهادکشاورزی مازندران اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین سانحه تصادف قزوین شهرکرد گرگان استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه شیراز موکب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۱۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش کشاورزی با استفاده از فناوری متحول می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن افشارچی روز یکشنبه در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه استان زنجان با بیان اینکه در حوزه گندم دولت فداکاری کرد تا برنامه‌ها به درستی پیش برود، افزود: طی دو سال گذشته به لحاظ ذخایر گندم در سیلوها خیال راحتی داشتیم و ضریب جینی استان نیز افزایش یافت.

وی یادآور شد: پارسال ۷۰ هزار میلیارد تومان پول خرید تضمینی گندم از سوی دولت کنار گذاشته بود که این میزان پرداختی دو و نیم برابر افزایش یافت.

استاندار زنجان اظهار داشت: سال گذشته در این استان نیز هفت هزار میلیارد تومان (همت) مبلغ خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت شد.

افشارچی با بیان اینکه کشاورزی ما انرژی و هزینه بالایی دارد، گفت: برای بهره‌وری در کشاورزی یکسری کارها را شروع کرده ایم که ترویج کشت‌های گلخانه‌ای از جمله آنهاست.

وی افزود: با تغییر الگوی کشت نیز روشی را پیش می بریم که صرفاً ترویجی نیست.

افشارچی تصریح کرد: از مهمترین دغدغه‌های بخش کشاورزی مسأله بهره‌وری آب است که مجموعه استان باید برای آن تدبیر می‌کرد و در این خصوص نیز پیگیری‌های ویژه‌ای انجام می‌شود. در این مراسم از ۶ کشاورز نمونه ملی و ۴۲ کشاورز نمونه استانی قدردانی شد.
.

کد خبر 6084377

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • آغاز خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت
  • رشد چشمگیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • رشد چشم‌گیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • بخش کشاورزی با استفاده از فناوری متحول می‌شود
  • لزوم شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی برای توسعه صادرات
  • خرید تضمینی گندم به ۳۳۰ هزار تن رسید