Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@23:02:04 GMT

زنگ بیهقی در مدارس سبزوار نواخته شد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۱۷۳۲

زنگ بیهقی در مدارس سبزوار نواخته شد

رئیس آموزش و پرورش سبزوار روز چهارشنبه در آئین نواختن زنگ بیهقی در دبیرستان فرهنگیان این شهرستان گفت: ابوالفضل بیهقی ادیبی برجسته و مورخی نامدار بود که می توان از وی به عنوان پدر نثر فارسی یاد کرد.

حسن محرابی افزود: ابوالفضل بیهقی از مشاهیری است که به ما هویت داده و کتابش جایگاه خاصی در معارف روزگار داشته و شخصیت و گفتار او بر توسعه فرهنگی کشور موثر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بیهقی شخصیتی است که وجه مشترک کشورهای فارسی زبان است و او با کتابت تاریخ بیهقی، پیوند ملت های منطقه را استوار کرده است. 

رئیس آموزش و پرورش سبزوار گفت: برگزاری آیین بزرگداشت مفاخر و بزرگان علم و ادب ایران پیوند نسل جوان را با زبان، فرهنگ و هویت ملی بیشتر می کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز در این مراسم گفت: همایش علمی بزرگداشت بیهقی امروز با حضور استادان زبان و ادبیات فارسی و قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می شود.

رضا شجاع مقدم افزود: همچنین مراسم بیهقی ‌خوانی و گردهمایی در زادگاه بیهقی یعنی روستای حارث آباد از توابع بخش مرکزی سبزوار از دیگر برنامه های همایش ابوالفضل بیهقی است.

وی ادامه داد: نهمین آیین بزرگداشت ابوالفضل بیهقی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری، دانشگاه‌ها و  اداره آموزش و پرورش سبزوار برگزار می شود.

ابوالفضل بیهقی تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال ۳۸۵ قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.

بیهقی در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال ۴۴۰ قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد و بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا به سر برد و در سال ۴۷۰ هجری قمری درگذشت.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشاهیر سبزوار خراسان رضوی تاریخ آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۱۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر زبانی صلح‌آمیز است

ایسنا/زنجان عضو سازمان جهانی مایم گفت: تئاتر می‌تواند به یک زبان هنری صلح‌آمیز تبدیل شود و برداشت‌های غلطی که ممکن است مردم از فرهنگ دیگری داشته باشند را اصلاح کند.

ساسان قجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به مناسبت روز جهانی تئاتر با بیان اینکه تئاتر زبان صلح است، اظهار کرد: تئاتر به عنوان زبانی صلح‌آمیز این امکان را ایجاد می‌کند که مردم از طریق تجربه‌های هنری و درونی خود، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، با همدلی و همزبانی به هم نزدیک شده و در نهایت با درک بهتر از دیگران، به دینامیک زندگی آرام و صلح‌آمیز کمک کنند.

وی گفت: با روشی که هر یک از ما دارای برخی محدودیت‌های زبانی و فرهنگی هستیم، تئاتر این امکان را فراهم می‌کند که مردم با توجه به موضوعات و شخصیت‌های مختلف، به فرهنگ و سبک‌های متنوعی پویایی و روحیه کنشی بدهند.

این فعال هنری با بیان اینکه تئاتر به عنوان یکی از شاخه‌های مهم هنری، اسطوره‌ها و فرهنگ‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد، افزود: با توجه به اینکه تئاتر با به‌کارگیری برخی از اندیشه‌ها، مفاهیم و تصاویر اسطوره‌ای به شیوه‌ای شگفت‌انگیز، زندگی افراد را تغییر می‌دهد و می‌تواند در به‌دست آوردن فرهنگ پیچیده برای مردم نیز کمک کند؛ یک شیوه مؤثر برای آموزش و بلوغ نوجوانان و مطالعه و پژوهش برای بزرگسالان است. 

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با بیان اینکه تئاتر می‌تواند به یک زبان هنری صلح آمیز تبدیل شود و برداشت‌های غلطی که ممکن است مردم از فرهنگ دیگری داشته باشند را اصلاح کند، تصریح کرد: تئاتر به عنوان یکی از شاخه‌های هنری می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در تربیت نسل جوان داشته باشد. این هنر به نحوی تجربه‌های شخصی و درونی افراد را برای عموم مردم تولید کرده و موجب ایجاد تنوع و عمیق شدن ارتباطات و روابط اجتماعی می‌شود.

این هنرمند زنجانی با بیان اینکه تئاتر می‌تواند در یادگیری فرهنگ و تاریخ‌های مختلف کمک کند، ادامه داد: تئاتر می‌تواند به تربیت نسل جوان به عنوان شهروندان فعال، هنرمندان و صاحب‌نظران کمک کند و با تحریک اخلاقی و روحی محور، به ارتقای شعور مردم نیز کمک کند.

وی با اشاره به وظیفه دولت‌ها در زنده نگهداشتن تئاتر، عنوان کرد: تئاتر به عنوان یکی از شاخه‌های مهم هنری، نه تنها یک زبان هنری مهم است، بلکه یکی از نمادهای فرهنگی گرایش‌های مردمی، تاریخ، فرهنگ، پویایی و زندگی سیاسی هر جامعه نیز محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، دولت‌ها باید تلاش کنند تا در حمایت از صنعت تئاتر، منابع مناسبی را برای حمایت از نمایش‌ها، نویسندگان، بازیگران، کارگردانان، و دیگر فعالان مرتبط با این صنعت در اختیار قرار دهند.

عضو سازمان جهانی مایم ضمن تبریک روز جهاتی تئاتر، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر موضوعات در نظر گرفته شده برای نمایش در تئاتر، درگیر چالش‌های پرمخاطره‌ای هستند که در بیشتر کشورها به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای نیاز دارد؛ دولت‌ها می‌توانند این صنعت را با فراهم کردن وام‌ها، تخفیف‌های مالیاتی و سایر امتیازات مالی، مالیات‌های ورودی حمایت کنند تا صنعت تئاتر رونق بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از خادمان قرآنی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود
  • اهمیت زبان هنر در تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی
  • افتتاح نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم در پاکستان
  • ارائه خدمات مراکز مشاوره روانشناختی به ۲۷۵۶ دانش آموز همدانی
  • نمایشگاه قرآن فرصتی برای اجرای مطالبات رهبر انقلاب است
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارایه آثار فاخر هستیم
  • قدردانی رئیس جمهور از برگزاری جشن امام حسنی‌ها
  • تئاتر زبانی صلح‌آمیز است
  • اسکان هشت هزار و ۷۰۰ مسافر نوروزی در سبزوار
  • اسکان هشت هزار و ۷۰۰ زائر نوروزی در سبزوار