Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اولین کنگره شعر «حدیث حُسن» از استقبال شاعران پیشکسوت از این دوره کنگره خبر داد. به گفته او؛ ۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

رحمان نوازانی، دبیر نخستین کنگره شعر «حدیث حُسن»، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به استقبال صورت گرفته از این کنگره گفت: این کنگره با محوریت شخصیت امام حسن(ع) و فرزندان ایشان در دو بخش اصلی و فرعی فراخوان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه به دو موضوع یاد شده در کنگره‌ها و همایش‌های کشور پرداخته نشده، استقبال خوبی از سوی شاعران صورت گرفت؛ این در حالی است که معمولاً از موضوعات کمتر مطرح شده، استقبال خوبی صورت نمی‌گیرد.

ارسال 500 اثر به اولین دوره کنگره

وی با بیان اینکه سروده‌ها در قالب‌های متنوع شعری به دبیرخانه ارسال شده است، اضافه کرد: تا پایان مهلت اعلام شده 500 اثر از 200 شاعر به دبیرخانه ارسال شد که در میان شاعران، اسامی شاعران صاحب‌سبک و پیشکسوت زیاد به چشم می‌خورد.

دبیر نخستین کنگره شعر «حدیث حُسن» با اشاره به چرایی برگزاری این کنگره یادآور شد: در دهه 80 اولین کنگره شعر آیینی در شهر کرج برگزار شد، اما این جریان متأسفانه با غفلت مسئولان راکد شد و اتفاق خاصی در این رابطه رخ نمی‌داد؛ به همین دلیل برخی از شاعران تصمیم گرفتند که دفتر متمرکز شعر آیینی را در این شهر تشکیل دهند. راه‌اندازی این دفتر با میلاد مبارک امام حسن(ع) مصادف بود. هم به  دلیل تقارن این دو اتفاق و هم با توجه به اینکه به شخصیت امام حسن(ع) به صورت خاص و شاخص در کنگره‌های ادبی پرداخته نشده است، تصمیم گرفتیم که این کنگره را برگزار کنیم.

چرا زبان و مضامین شعرهای آیینی تکراری است؟

نوازانی در پاسخ به این پرسش که در طول چند سال گذشته شعر آیینی از زبان و مضامین تکراری رنج می‌برد، این موضوع با توجه به اینکه اطلاعات درباره زندگی و شخصیت امام حسن(ع) معمولاً محدود است، تا چه اندازه در اشعار ارسالی مشاهده شده است، گفت: ما قائل به این هستیم که شعر، آفرینش ادبی است و با ویژگی‌های درونی شاعر ارتباط دارد. اگر شاعران به ویژگی‌های درونی خود تکیه و آفرینش‌های ادبی خود را پیگیری کنند، شاید بتوانیم بگوییم که دیگر هیچ اثری شبیه اثر دیگری خلق نمی‌شود. اما ویژگی‌ سروده‌های آیینی در چند سال گذشته چیز دیگری می‌گوید.

وی ادامه داد: جریان شعر آیینی در کشور از سال‌های 83-84 در کشور آغاز شد. این جریان تا سال 93 مسیر خود را به خوبی طی کرد، اما از این سال تاکنون می‌توان گفت که بخشی از جریان شعر آیینی کشور به دام تکرار افتاده است. این موضوع یکی از نقدهای جدی به شعرهای آیینی کشور است. همواره این پرسش مطرح است که چرا زبان این سروده‌ها مشابه و مضامین اقتباسی است؟ چرا تولید محتوا اتفاق نمی‌افتد؟ این روند کل کشور است؛ از این جهت بخشی از آثار ارسال شده به دبیرخانه کنگره «حدیث حسن» از این قاعده مستثنی نیست، اما می‌توان گفت که تعداد این دسته از آثار کم است. با توجه به اینکه شاعران مطرح آیینی کشور از این کنگره استقبال کردند، می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از سروده‌های ارسال شده زبان و سبک خود شاعر را دارد. 

تجلیل از 6 شاعر برگزیده در اختتامیه

به گفته نوازانی؛ رفع این آسیب‌ها نیازمند زمینه‌سازی و انجام مقداماتی است که یکی از مهمترین‌ آنها، افزایش اطلاعات شاعران در زمینه زندگی و سیره اهل بیت(ع) است.

«حدیث حُسن»؛ اولین کنگره ملی شعر امام حسن(ع) فراخوان داد

دبیر نخستین کنگره شعر «حدیث حسن» همچنین به تجلیل از شاعران در اختتامیه این دوره از کنگره خبر داد و گفت: در بخش اصلی این دوره کنگره که با موضوع شخصیت و سیره امام حسن(ع) برگزار شده، قرار است از سه شاعر به عنوان برگزیده و یک شاعر به عنوان شایسته تقدیر، تجلیل شود. در بخش فرعی کنگره که با موضوع فرزندان امام حسن(ع) برگزار شده، نیز روند به همین صورت خواهد بود. در اختتامیه این کنگره جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان از جمله غلامرضا سازگار حضور خواهند داشت.

اختتامیه اولین دوره کنگره شعر «حدیث حسن» در آستانه سالروز شهادت امام حسن(ع)، روز جمعه، سوم آبان‌ماه از ساعت 18 در صحن امامزاده حسن واقع در کرج، میدان شاه عباسی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات دینی و آیینی

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۲۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت بیش از دو هزار برنامه فرهنگی و هنری ذیل کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد

امین درخشان افزود: این اقدامات فرهنگی و هنری، با رویکرد جریان سازی فرهنگی و هنری با مشارکت جوانان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این تولیدات انجام شده است، ادامه داد: تاکنون ۳۰ فیلم مستند، ۱۱۰ اثر موسیقی فاخر و ۲۰ گروه سرود توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران، بنیاد شهید و امور ایثارگران و صدا و سیمای استان تهیه و تولید شده است.

رئیس کمیته فرهنگی و هنری دومین کنگره ملی شهدای استان اضافه کرد: بخشی از نیاز‌های فرهنگی استان در این تولیدات تامین شده که می‌تواند در جریان سازی محتوایی تاثیر داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • کنگره‌های شهدا باید جریان‌ساز و هنرمندانه برگزار شود
  • تولید ۱۰ فیلم سینمایی با موضوع شهدا در کشور
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • همایش بین‌المللی شعر عربی رضوی در هویزه برگزار می‌شود
  • «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد
  • ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور
  • شاعران ۱۰ کشور به جشنواره شعر رضوی ترکی می‌آیند
  • ساخت بیش از دو هزار برنامه فرهنگی و هنری ذیل کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد
  • ساخت بیش از دو هزار برنامه فرهنگی و هنری ذیل کنگره ملی شهدای استان