Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@17:25:03 GMT

نفس‌های آخر یک «آرزو»

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۳۴۰۷

نفس‌های آخر یک «آرزو»

مرکز سرپناه شبانه بانوان با عنوان «آرزو» تنها شلتر زنان معتاد در قزوین، هشت ماه پیش با سر و صدای خبری تأسیس شد، اما امروز به دلیل عدم حمایت و توجه رو به تعطیلی است.

به گزارش ایسنا، ایجاد سرپناهی برای زنان معتاد و رهاشده در جامعه نیاز و مطالبه‌ای چندساله در قزوین بود که رسانه‌ها به‌صورت ویژه به آن می‌پرداختند و مسئولین به بهای تأمین امنیت زنان بی‌سرپناه در پی راه‌اندازی شلتر زنان بودند، بالاخره بهمن‌ماه سال گذشته بود که خبر تأسیس شلتر بانوان قزوین گرمایی در دل بانوان قزوینی ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریم بیدخام مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین هشت ماه پیش ضمن استقبال از تأسیس شلتر گفته است: «ایجاد این مرکز نشان می‌دهد که ما این آسیب را پذیرفتیم و به دنبال حل آن هستیم»، حالا پس از گذشت هشت ماه از فعالیت شلتر بانوان زمزمه‌هایی از تعطیلی این مرکز به گوش می‌رسد؛ سوال اینجاست آیا آسیب‌ها و مشکلاتی که دلایل تأسیس شلتر بانوان بوده است مرنفع شده است که این مرکز رو به تعطیلی است؟

آزاده سرخی کنشگر اجتماعی که مسئولیت شلتر را بر عهده دارد، در این خصوص به ایسنا می‌گوید: روز افتتاحیه شلتر بهزیستی به من وعده حمایت داد و گفت این مرکز را راه‌اندازی کنید، هزینه‌ها را بپردازید و هرچه هزینه می‌کنید بهزیستی پرداخت می‌کند، اما این اتفاق نیفتد و حمایت جدی از ما صورت نگرفت.

وی تأکید می‌کند: بهزیستی می‌گوید «شلتر» در حیطه مسئولیت ما است اما «مرکز میان راهی» در حوزه ما نیست و باید شهرداری هزینه‌های آن را تقبل کند بنابراین در پرداخت هزینه‌های جاری با مشکل مواجه شدم.

مرکز شبانه «آرزو» صرفاً مجوز شلتر دارد

زهرا غلامرضایی معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین در این خصوص به ایسنا می‌گوید: طبق سیاست‌گذاری دفتر امور اجتماعی استانداری، شلتر زنان با مشارکت بهزیستی و شهرداری قزوین باهدف ایجاد سرپناه شبانه برای بانوان در معرض آسیب که امکان اسکان در منزل مسکونی نداشتند و دور از خانواده بودند، طراحی و تأسیس شد بنابراین شلتر تنها مختص زنان معتاد در نظر گرفته نشد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری قزوین طی پروسه شش ماهه ساختار فیزیکی را تهیه و به بهزیستی تحویل داد، بهزیستی نیز ۲۰ میلیون تومان برای تجهیزات مرکز پرداخت کرد، ساختمان دوطبقه دارد طبقه اول مرکز میان راهی است و به افرادی که در معرض آسیب هستند ولی اعتیاد ندارند اختصاص دارد و طبقه دوم به بانوان مصرف‌کننده مواد مخدر اختصاص پیدا کرده است.

غلامرضایی تأکید می‌کند: بهزیستی طبق قانون برای این مرکز مجوز کاهش آسیب (شلتر) صادر کرد اما نمی‌توانستیم برای مرکز میان راهی مجوز دهیم، بااین‌حال از بهمن‌ماه، سال گذشته که شلتر راه‌اندازی شده است تعداد مقیمان در مرکز میان راهی بیشتر از مقیمان در شلتر است.

زنان معتاد بی‌سرپناه قزوین کم هستند؛ شلتر را تعطیل می‌کنیم

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر فرد مقیم شلتر تنها یک نفر است که اهل قزوین نیست و وابسته به متادون است، بنا به صلاحدید می‌شود وی را در کمپ ترک اعتیاد یا مراکز دیگر بهزیستی نگهداری کنیم؛ بعد از گذشت هشت ماه از تأسیس، مرکز سرپناه شبانه آرزو در شهر مقیمی ندارد و این اتفاق خوبی است یعنی بانوانی که معتاد هستند داریم ولی بانوان معتاد بی‌سرپناه در استان کم و انگشت‌شمار هستند.

وی بیان می‌کند: ما به پرسنل مرکز اختیار دادیم که به پاتوق‌های معتادین سر بزنند و خانم‌های معتادی که در پاتوق هستند را پیدا کنند و به مرکز ارجاع دهند، اما در قزوین زنان معتاد در پاتوق‌های سرباز مانند زیر پل‌ها نیستند سال گذشته در شب‌های سرد سال چهار نفر را پیدا کردیم.

شهرداری وظیفه خود را انجام داده است

مهدیه سادات قافله باشی عضو شورای شهر قزوین که تأسیس شلتر را به جد در شورای پنجم پیگیری کرد، در گفت‌وگو با ایسنا تأکید می‌کند: ما قرار نیست به بهزیستی پول بدهیم، شهرداری هزینه کرایه شلتر را برای سه سال پرداخت کرده و مکان را در اختیار مرکز قرار داده است.

وی اظهار می‌کند: هدف از تأسیس شلتر حمایت از زنان بی‌سرپناه بود اما حالا طبق قانون یک نفر را نگهداری می‌کنند که این قابل‌قبول نیست، اگر قرار بود یک خانم باشد که برای وی خانه اجاره می‌کردیم، همه دستگاه‌ها باید در این امر مشارکت کنند.

این عضو شورای شهر قزوین می‌گوید: و وظیفه بهزیستی است که زنان معتاد بی‌سرپناه را ساماندهی کند، گویا حمیت و تبلیغات کافی صورت نگرفته است و در گردآوری زنان معتاد بی‌سرپناه موفق عمل نکردند چراکه تعداد به قطع بیش از این آمار است.

مریم بیدخام مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: اگرچه جامعه هدف محدود است و این جای خوشنودی دارد اما سعی می‌کنیم شلتر حفظ شود و نمی‌گذاریم تعطیل شود، درهرصورت باید بهزیستی برای نگهداری زنان معتاد بی‌خانمان تدبیری در پیش بگیرد.

زنان معتاد در معرض دید نیستند

غلامرضایی عنوان می‌کند: زنان معتاد قزوینی در پاتوق نیستند و عموماً سرپناه شبانه یا پاتوق تیمی دارند، درواقع ما زنان در معرض اعتیاد و تزریقی داریم اما افرادی که سرپناه نداشته باشند به‌ندرت پیدا می‌شوند، همچنین ۱۵ تیم سیار به پاتوق‌های بسته و باز معتادان خدمات ارائه می‌دهند و در این پاتوق‌ها زن‌های معتاد در معرض دید ما نیستند درواقع می‌توان گفت خودشان جایی برای اقامت دارند که قابلیت رصد ندارد، شاید مکان مناسبی نداشته باشند اما خود را در معرض دید قرار نمی‌دهند.

وی عنوان می‌کند: میان راهی‌ها زنان بهبودیافته هستند که سرپرست ندارند، تعداد مقیمان میان راهی در فصل سرد سال هشت نفر و در روزهای عادی حدوداً چهار نفر است، همچنین با مرکز ترک اعتیاد بانوان رایزنی کردیم که بانوان بهبودیافته در پنج روز آخر اقامت از مرکز میان راهی استفاده کنند تا درصورتی‌که امکان اسکان در منزل نداشتند با خدمات مرکز آشنا شوند و از این مرکز استفاده کنند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین تأکید می‌کند: سرپناه شبانه آرزو از ابتدای سال نه نفر به میزان ۲۸۹ نفر- شب در بخش شلتر و در بخش میان راهی ۳۶ نفر و به میزان ۹۲۶ نفر- روز خدمت ارائه داده است، در این پروسه هشت ماهه با توجه به تعداد افراد مقیم در شلتر به این نتیجه رسیدیم که بخش کاهش آسیب (شلتر) مددجوی کمی دارد و تقریباً دو نفر هستند که در واحد اقامتی ما اسکان دارند بنابراین تصمیم گرفتیم خدمات به مرکز شهرداری ارائه شود و میان راهی پابرجا بماند اما شلتر را تعطیل می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در حالی از تعطیلی شلتر صحبت می‌شود که فرید براتی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور  در افتتاحیه این مرکز تأکید کرد که سیاست بهزیستی این است که مراکز اگر مددجو نداشته باشند نیز موردحمایت قرار بگیرند چراکه آسیب‌های اجتماعی همواره وجود دارد و باید این مراکز را داشته باشیم در همین راستا خدمات ما در اغلب استان‌ها جامعیت دارد.

از پس هزینه‌ها برنمی‌آیم، شلتر را تعطیل می‌کنم

آزاده سرخی می‌گوید: هزینه‌های شلتر بالاست، از عید نوروز تاکنون بهزیستی فقط هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کردند که این حقوق کارمندان هم نمی‌شود و من تاکنون حدود ۲۸ میلیون تومان خرج کردم که فاکتور هزینه‌ها هم موجود است.

وی تأکید می‌کند: ۲۰ میلیون تومان از جیب گذاشتیم و صحبتی از پرداخت هم نیست بلکه من را به چشم خیّر می‌بینند، هزینه‌ها بالا است و من باید ناهار و عصرانه هم بدهم اگرچه تعداد کم است و از پس هزینه‌اش برمی‌آیم اما دیگر برایم مقدور نیست.

این کنشگر اجتماعی بیان می‌کند: شلتر قرار بود شبانه خدمات ارائه دهد اما دادستانی دستور داد که شلتر را صبح‌ها هم باز بگذاریم تا زن‌ها مجبور نباشند بروند بیرون، گفتم مجوز فقط برای شلتر است گفتند چون خانم هستند نگهداری کنید، بیشتر از این نمی‌توانم و مجبور هستم تعطیل کنم، من حتی طلاهای مادرم را فروختم تا حقوق پرسنل را بدهم.

سرخی تأکید می‌کند: در حال حاضر دو نفر به‌صورت ثابت در شلتر قزوین مستقر و بقیه در تردد هستند در شلوغ‌ترین زمان ۱۵ نفر در شلتر پذیرش شدند، اگر شرایط به همین شکل باشد شلتر را کلاً تعطیل می‌کنم مگر اینکه سایر دستگاه‌ها کمک کنند.

هزینه‌های جاری شلتر قزوین بالاست

غلامرضایی عنوان می‌کند: در ازای پذیرش هر فرد طبق آیین‌نامه‌های کشوری سرانه خدمت به مرکز «آرزو» پرداخت می‌شود و این واحد تاکنون در ازای ارائه خدمات در بخش میان راهی و شلتر اعتبار دریافت کرده است، حتی ما مرکز میان راهی را به عهده گرفتیم و انجام دادیم.

وی تصریح می‌کند: سرانه پذیرش هم در روز و هم در شب بین هفت تا نه هزار تومان طبق آمار پرداخت می‌شود، روزانه یک وعده‌غذای گرم و امکان استحمام برای زنان ایجادشده و پک بهداشتی به معتادان ارائه می‌شود؛ همچنین زنان در بخش میان راهی خدمات آموزشی می‌گیرند و خدمات کیت آزمایشگاهی در قالب خدمات میان راهی پرداخت خواهد شد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین عنوان می‌کند: البته کیت آزمایشگاهی میان راهی در قالب شرح هزینه در دست اقدام است و هنوز به دستشان نرسیده؛ افرادی که مقیم در میان راهی هستند چون ورود و خروجشان آزاد است هر زمان که می‌آیند باید کیت بزنند، کیت سلامت هزینه دارد و علی‌رغم پرداخت سرانه، کیت آزمایشگاهی را نیز در اختیارشان قرار می‌دهیم.

غلامرضایی یادآور می‌شود: مدیر فعلی شلتر می‌خواهد نقدینگی به‌روز انجام شود اما این در سیستم دولتی اتفاق نمی‌افتد مراکزی که وابسته به اعتبارات دولتی هستند وابسته به ابلاغات هستند که روتین نیست مثلاً ما شش ماه اول سال اعتبار نداریم اما در شش ماه دوم سال اعتبارات را کامل پرداخت می‌کنیم انتظار پرداخت به‌روز، برای ما سخت است.

وی تصریح می‌کند: سیاست بهزیستی اعتباری و در ازای هر پرونده است که سرانه می‌دهند هزینه‌های جاری و پرسنلی زیاد است در عوض تعداد پرونده‌ها و سرانه‌ها کم است در این مدت فرقی نمی‌کند فرد روز پذیرش شده باشد یا شب، در هر صورت به او سرانه تعلق خواهد گرفت.

مرکز اشتغال توانمندسازی زنان بهبودیافته ایجاد می‌شود

غلامرضایی تأکید می‌کند: با توجه به قراری که با بهزیستی کشور گذاشتیم، مرکز اشتغال افراد بهبودیافته را در شش ماهه دوم در این مرکز راه‌اندازی می‌کنیم، درست است که به‌نوعی شلتر را تعطیل کردیم اما این مرکز به مرکز توانمندسازی و اشتغال بانوان بهبودیافته تبدیل می‌شود و دنبال تأمین اعتبار از بهزیستی کشور نیز هستیم تا زمینه اشتغال ۲۵ بانوی بهبودیافته که شش ماه تا یک سال بهبودیافته است، فراهم شود.

وی اظهار می‌کند: مرکز توانمندسازی نیز نیاز به مدیریت دارد و باید کسی در رأس، کار را انجام دهد اولویت ما دکتر سرخی است مگر اینکه خودش نخواهد، شهرداری این ساختمان را به مدت سه سال است که در اختیار مرکز میان راهی و شلتر قرار داده است بنابراین مرکز میان راهی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، شاید این مرکز و هزینه‌هایش مقرون‌به‌صرفه نباشد اما به نظر می‌رسد تعطیلی شلتر درست نیست؛ چراکه طبق آمار محرمانه‌ای که مسئول زنان آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر مرکز بهداشت شهید بلندیان ارائه می‌کند تعداد زنان آسیب‌پذیر بیشتر از این آمار است و برای اینکه زنان بی‌خانمان به این مرکز اعتماد و اطمینان پیدا کنند نیاز است که زمان بیشتری برای فعالیت مرکز قائل شوند و قبل از یک‌سالگی آن را تعطیل نکنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شلتر زنان معتاد اعتیاد سازمان بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۳۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان

همایون عمودی زاده اظهار کرد: مرکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و صدای مشاور ۱۴۸۰ جزو فعالیت‌های سازمان بهزیستی در راستای ارتقاء توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی است.

وی اضافه کرد: ارتقاء توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع اورژانس اجتماعی و همچنین شناسایی آسیب‌های اجتماعی نو پدید با توجه به گستردگی اهداف، سازمان بهزیستی بسیار مهم است.

 مدیرکل بهزیستی لرستان از فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در استان به صورت دولتی و غیردولتی به جامعه هدف خبرداد و افزود: در زندگی امروز با توجه به استرس‌ها و اضطراب‌هایی که در زندگی وجود دارد همه مردم نیازمند خدمات مشاوره‌ای هستند و از آنجا که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری ممکن است موجب به وجود آمدن چالش‌هایی در زندگی افراد شود لذا خط تلفنی صدای مشاور سازمان بهزیستی، برای ارائه خدمات مشاوره رایگان فعال است.

عمودی زاده تصریح کرد: این سامانه تلفنی همه روزه از ساعت ۸ صبح لغایت ۲۴ به صورت رایگان فعال است.

وی از فعالیت ۱۱ مرکز اورژانس اجتماعی در استان خبر داد و گفت: این مراکز آمادگی لازم برای ارائه خدمات به جامعه هدف در لرستان را دارند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • زائران قزوینی راهی مدینه النبی شدند + فیلم
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است
  • چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از ۹۰۰۰ زن سرپرست خانوار
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • توزیع بیش از ۸ میلیارد ریال فطریه میان مددجویان بهزیستی البرز
  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • «صفر» شدن تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت حمایت بهزیستی
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی