Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» روز چهارشنبه در نشست آماده سازی وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در شهر باکو آذربایجان گفت: مایل هستم سخنان خود را با تشکر از همسایگان و برادران خود مردم و دولت جمهوری آذربایجان برای سازمان دهی این نشست سران جنبش عدم تعهد و همچنین میزبانی نسبت به شرکت کنندگان در این نشست گرم آنان آغاز نمایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مراتب تقدیر خود را به جمهوری بولیواری ونزوِئلا به دلیل ریاست شایسته آنان طی سه سال گذشته اعلام می نمایم.

وی افزود: وجود یک جریان رشد یابنده برای تحقیر دیپلماسی، چند جانبه گرایی و همکاری های بین المللی چالش های مزمن را در سراسر جهان تشدید نموده و موجب افزایش تردید و بلاتکلیفی شده است. به نظر می رسد که حقوق بین الملل، موافقتنامه های چند جانبه، قطعنامه های شورای امنیت و هنجارهای رفتار متمدنانه همه در مسلخ جاه طلبی های سیاسی فردی قربانی می‌شوند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه غرب آسیا بیشترین آلام را از ناحیه این کینه‌توزی علیه نظم جهانی متحمل می شود، گفت: حق خودمختاری فلسطین به عنوان یکی از مهم ترین اهداف جنبش عدم تعهد توسط سیاست های یکجانبه و مخرب ایالات متحده به ویژه از سوی موضع گیری های غیرقانونی و خطرناک آن در مورد قدس و جولان در حال پایمال شدن است. رژیم صهیونیستی با برخوردای از حمایت بی چون و چرای آمریکا و با کمال تأسف همچنین رضایت کوتاه بینانه برخی در منطقه ما تشجیع شده است تا به غصب و جذب بیشتر و بیشتر فلسطین مبادرت ورزد.

وی با اشاره به اینکه ظلم های دهشتناک علیه مردم یمن به همراه پیامدهای منطقه ای این جنگ که با پشتیانی کامل ایالات متحده انجام می شود؛ گفت: این ظلم‌ها به گونه‌ای تهدیدآمیز در حال خارج شدن از کنترل و منجر شدن به تشدید تنش‌ها و ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه و ماورای می‌باشد.

ظریف ادامه داد: اقدام غیرمسئولانه ایالات متحده در خروج خود از برجام به رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در این زمینه یکی دیگر از مهم‌ترین عناصر آشوب ساز در منطقه و ماورای آن بوده است. جنگ اقتصادی آمریکا در واقع تروریسم اقتصادی آن با هدف قرار دادن مردم عادی ایران و کوششی ساده لوحانه برای گرسنگی دادن آنان تا مرحله به تسلیم شدن تنها یک جنایت عامدانه و به صورت آشکار اعلام شده علیه بشریت نیست بلکه تهدیدی جدی و فوری برای صلح و امنیت بین المللی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در حقیقت، اعتیاد ایالات متحده به اعمال تحریم ها یا به عبارت دقیق تر تروریسم اقتصادی علیه مردم بسیاری از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد مانند کوبا، ونزوئلا، سوریه، ایران و حتی قدرت های بزرگی مانند چین و روسیه، در حال تضعیف اساس روابط اقتصادی بین المللی و به مخاطره افکندن صدها میلیون نفر از مردم و همچنین تجارت جهانی است.

ظریف تصریح کرد: اتخاذ موضع یکپارچه جامعه بین المللی برای وادار ساختن ایالات متحده به بازگشت از این مسیر خطرناک خود به منظور اجتناب از بروز یک فاجعه جهانی، یک ضرورت فوری است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگر از سخنانش گفت: امروزه این موضوع امری ثابت شده است که آمریکا حتی به هم مشرب های خود خیانت می کند. بسیاری آموخته اند که انتظار از آمریکا برای تامین حفاظت و امنیت آنان یک خواسته واهی اگر نگوییم انتحاری می باشد. اما این مردم ما هستند که هزینه رفتارهای غیرمسوولانه آمریکا را می پردازند. به همین دلیل بر ما اعضای جنبش است تا متحد شویم و بر مبنای تفکر و اقدام دسته جمعی و مبتکرانه برای تغییر جهت جریان حاکم یا حداقل کاهش آثار آن بر مردم خویش اقدام کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهارداشت: طرح صلح هرمز (امید) که جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم آن را در نشست ماه سپتامبر گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه فرمودند یکی از این گونه تلاش ها است. هدف آن ترویج گفتگو، احترام متقابل و برابری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و مصونیت مرزهای بین المللی، حل و فصل مسالمت آمیز کلیه اختلافات، رد تهدید به استفاده از زور یا کاربرد زور، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی یکدیگر و در نهایت تضمین امنیت انرژی و جریان آزاد منابع می باشد.

ظریف در پایان بار دیگر گفت: دوباره از همسایگان و همه شرکای خود در جنبش عدم تعهد دعوت می‌کنیم تا برای تقویت و اجرای ابتکار امید با ما همکاری کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۳۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس وتوی آمریکا را محکوم کرد

جنبش حماس وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم و تأکید کرد آمریکا با اقدام خود بار دیگر نشان داد که علیه ملت فلسطین است.

جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا بار دیگر در برابر اراده بین‌المللی ایستاد و از حق وتو علیه قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل استفاده کرد. آمریکا با این اقدام بار دیگر نشان داد که علیه ملت فلسطین و حق این ملت برای تعیین سرنوشت و تشکیل کشور فلسطین و حامی رژیم فاشیست اشغالگر است که برای از بین بردن مسئله فلسطین تلاش می‌کند.

به نقل از خبرگزاری سما، در این بیانیه آمده است: دولت آمریکا با این موضع، خودش را در کنار رژیم نازی صهیونیستی در انزوا قرار داد و خود را از اراده و خواست بین‌المللی که در کنار حقوق مشروع ملت فلسطین ایستاد، جدا کرد.

جنبش حماس تأکید کرد: ما به شدت موضع جانبدارانه آمریکا از رژیم اشغالگر را محکوم می‌کنیم و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم برای حمایت از مبارزه ملت فلسطین و حق مشروع آن برای تعیین سرنوشت فشار بیاورند. ملت ما به مبارزه و مقاومت تا زمان اخراج اشغالگران و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس ادامه می‌دهد. ما از مواضع کشور‌هایی که در کنار فلسطین ایستادند و به این قطعنامه رأی مثبت دادند و همچنین کشور الجزایر، گروه عربی، سازمان همکاری اسلامی و کشور‌های جنبش عدم تعهد که از این قطعنامه حمایت کردند، قدردانی می‌کنیم.

آمریکا در جلسه بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر را که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل می‌شد وتو کرد.

آمریکا پیشتر تهدید کرده بود قطعنامه را وتو می‌کند.

تصویب این قطعنامه به معنای به رسمیت شناختن کشور فلسطین بود.

پیشتر نیز اخباری درخصوص تلاش آمریکا برای اعمال فشار به دیگر کشور‌ها درخصوص ارائه رای منفی به عضویت فلسطین در سازمان ملل منتشر شده بود.

در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود.

این چهارمین وتوی آمریکا در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه است.

تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت آمریکا با عضویت کامل این کشور در سازمان ملل را محکوم و آن را «ناعادلانه و غیرموجه» توصیف کرد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • واکنش سفیر ایران به تحریم‌های جدید علیه کشورمان
  • حماس وتوی آمریکا را محکوم کرد
  • ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد
  • روسیه: فوری اسرائیل را تحریم کنید | خشم روس‌ها از اتهام همکاری کارکنان آژانس امداد و کار با جنبش حماس
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان
  • آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل از اصفهان
  • وبگاه بین المللی تحریم علمی رژیم صهیونیستی رونمایی شد
  • اسراییل در حال از دست دادن وزن استراتژیک خود در جهان است