Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص گام بعدی ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای برجام، گفت: احتمال اینکه گام چهارم برداشته شود وجود دارد.

اخبار سیاسی- وی با اشاره به توافق اخیر روسیه و ترکیه درباره شمال سوریه اظهار کرد: در هیات دولت بحث نشد ولی موضع ایران روشن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران از یک سو آنچه مربوط به مسائل امنیتی ترکیه است را درک کرده و به رسمیت میشناسیم ولی از طرف دیگر تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و به گونه ای نباشد که این حملات باعث تجزیه سوریه نشود.

وی ادامه داد: توافق دیروز به نظر می‌رسد در این مسیر است و به طورکلی ایران از اینکه دوباره جنگ نمی‌شود استقبال می‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان درباره ایران نیز گفت: اظهارات اردوغان در ارتباط با دولت ایران نیست بلکه در واکنش به نوع مطالبی است که به صورت پراکنده در ایران مطرح می‌شود. ایران روابط خوبی با ترکیه و سوریه دارد. ایران باید مراعات کند که نقشی داشته باشد که به این درگیری ها دامن نزند.

وی در واکنش به انتشار خبر ممنوعیت به کارگیری منشی زن برای مدیران مرد و بالعکس اظهار کرد: چنین بخشنامه‌ای را ندیدم و سوال هم کردم کسی نمی‌دانست. نمی‌دانیم این خبرها چطور تولید می‌شود. اتاق فکرها علیه دولت بسیار فعال هستند و هرچه به انتخابات مجلس نزدیکتر میشویم این نوع خبرسازی ها بیشتر میشود.

این مقام مسئول درباره سرنوشت لوایح FATF و اظهارات اخیر جهانگیری نیز گفت: موضع دولت درباره FATFروشن است. ایران بحث عضویت در FATF را ندارد، بلکه نکته مهم همین 4 لایحه است که مراحلش طی شده و نظرات مختلفی است که گرفته شده است. دولت نظرات را اعمال کرده است.

وی افزود: نکته مورد توجه دولت نیاز ایران به این لوایح است. ما برای شفاف سازی و مقابله با پولشویی به این لوایح احتیاج داریم. برای جلوگیری از انتشار شایعه حمایت ایران از برخی گروه ها احتیاج دارد و موجب تسهیل روابط بانکی می‌شود.

واعظی تاکید کرد: متاسفانه برخی این لوایح را سیاسی و جناحی کردند و مخالفت می‌کنند. مخالفان در هرجا که هستند باید مسئولیت مخالفت خود را با FATF بپذیرند.

رئیس دفتر روحانی تصریح کرد: درباره این لوایح در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث شده و نتیجه این مباحث به رهبری اعلام شده است. دولت و مجلس کار خود را انجام داده‌اند ولی آن نهادی که مانع تراشی کرده باید صریح به مردم هزینه اقدام خود را اعلام کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: رئیس جمهور دولت ایران روسیه سوریه ترکیه جنگ انتخابات مجلس لایحه دولت و مجلس واعظی تعهدات هسته ای گام چهارم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۴۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ امیرعبداللهیان به احتمال تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران | در صورت تکرار ماجراجویی اسرائیل پاسخ حداکثری ایران چه خواهد بود؟

به گزارش همشهری آنلاین،‌ وزیر امورخارجه در گفتگو با سی. ان. ان تاکید کرد که ما به دنبال بحران در خاورمیانه نیستیم و امیدواریم رژیم اسرائیل اشتباه فاحش را تکرار نکند.

مجری: اسرائیل متعهد شده که حمله ایران را تلافی کند. آیا فکر می‌کنید می‌تواند همین امشب حمله کند؟

دکتر امیرعبداللهیان: شنبه شب هفته جاری، ما به اقداماتی که در ماه‌های گذشته به‌ویژه دو هفته پیش، رژیم اسرائیل با حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق انجام داد، پاسخی دادیم. پاسخ ما به رژیم اسرائیل به شکل محدود و حداقلی انجام شد. این در حالی بود که می‌توانستیم پاسخ سخت‌تری به رژیم اسرائیل بدهیم. اعلام کردیم که پاسخ ما در چارچوب دفاع مشروع انجام شد و منطبق با حقوق بین‌الملل بود. ما به پاسخ خود ادامه نخواهیم داد اما درصورتی‌که رژیم اسرائیل مجدداً دست به ماجراجویی بزند و اقدامی علیه منافع ما بکند، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود. پس از اقدام به دفاع مشروع، از طریق سفارت سوییس بعنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به کاخ سفید و دولت ایالات متحده پیامی ارسال کرده‌ و طی آن تاکید شد که اگر رژیم اسرائیل بخواهد مجددا مرتکب خطایی شود، پاسخ ما سریع، قاطع و پشیمان‌کننده خواهد بود. ما به دنبال این نیستیم که تنش و بحران در منطقه خاورمیانه توسعه پیدا کند؛ امیدواریم رژیم اسرائیل خطای قبلی را تکرار نکند.

مجری: هنگامی که می‌گویید پاسخ‌تان حداکثری خواهد بود، از کلمه خطوط قرمز استفاده کرده‌اید. این خطوط قرمز چیست؟ حداکثر سطح چقدر است؟ شما از بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک‌های کروز در حمله استفاده کردید، سطح بالاتر چقدر است؟

وزیر امور خارجه کشورمان: خط قرمزی که رژیم اسرائیل از آن عبور کرد، حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. در این حمله ۷ مستشار نظامی رسمی ایرانی مبارزه با تروریسم با حمله موشکی رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند، کنوانسیون‌های شناخته‌شده وین نقض شد. ، رژیم اسرائیل از خطوط قرمز در مصونیت اماکن دیپلماتیک عبور کرد. بلی حمله‌ای که ما در قالب دفاع مشروع انجام دادیم حداقلی بود، چرا که تنها به دو مرکز نظامی، یعنی پایگاه هوایی نواتیم و یک مرکز استخباراتی و امنیتی که از این دو مرکز علیه سفارت ما حمله موشکی رژیم اسرائیل صورت گرفت، پاسخ دادیم. ما غیرنظامیان را هدف قرار ندادیم، مراکز اقتصادی رژیم اسرائیل را هدف قرار ندادیم، فقط دو مکان که از آنجا هواپیما F۳۵ پرواز کردند و از بلندی‌های جولان سفارت ما را مورد حمله موشکی قرار دادند. این هدف حداقلی ما بود. اما این که در حالت تکرار ماجراجویی رژیم اسرائیل، اقدام حداکثری ما چه خواهد بود، می‌توانم بگویم یک اقدام حداکثری پشیمان‌کننده؛ جزئیات اقدام حداکثری را نیروهای مسلح کشورم طراحی کرده‌اند. اما امیدوارم رژیم اسرائیل دچار خطا در محاسبه نشود.

مجری: جزئیاتی در مورد اینکه حداکثر سطح چه خواهد بود دارید؟ شما اشاره کردید که پاسخ حداقلی ایران، مراکز اقتصادی، مالی و غیرنظامیان مورد هدف قرار داده نشدند. پاسخ حداکثری شما این سه مورد را مورد هدف قرار می‌دهد؟

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان: پهپادها و موشک‌های ایرانی، خیلی سنجیده و دقیق، بر روی دو هدف صرفا نظامی مورد نظر ما در درون سرزمین های اشغالل شده توسط رژیم اسرائیل هدف‌گیری شد. ارزیابی‌ها و اطلاعات ما نشان می‌دهد که توانستیم به اهداف خود برسیم: اولا اراده خود را نشان دادیم، دوم- پایگاه‌های نظامی که حمله از آنجا علیه سفارت ما صورت گرفته بود را هدف قرار دادیم، و سوم عملیات ما حداقلی و محدود بود زیرا به دنبال زدن اهداف متعدد و گسترده در خاک فلسطین اشغالی نبودیم.

مجری: جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، حمله شما به اسرائیل را شکستی شرم‌آور توصیف کرده است. نظر شما چیست؟

دکتر امیرعبداللهیان: ببینید، خیلی شفاف و روشن باید بگویم. اولا عملیات ما روی رژیم اسرائیل غافلگیرانه نبود. بیش از ده روز پیش اعلام کرده بودیم که تصمیم ما برای پاسخ به رژیم اسرائیل قطعی است. چراکه این رژیم با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، به حاکمیت ما تعرض کرد و ثانیا حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض کرد. ما پیش از عملیات، به آمریکا اعلام کردیم که حمله ایران بر روی رژیم اسراییل قطعی است. این را از طریق برخی وزرای خارجه که با من تماس داشتند، و پیش از آن از طریق سفارت سوئیس اعلام کردیم.

البته ما کاملا در منطقه مشاهده می‌کردیم که آمریکا و بیش از ۲۰ کشور و از جمله تعدادی از اعضای ناتو در منطقه در حال استقرار هستند، برای اینکه موشک‌ها و پهپادهای ایران را منحرف یا محدود کنند تا به اسرائیل نرسد؛ اما موشک‌ها و پهپادهای ما به دو هدف مورد نظر اصابت کرد. حمله ما غافلگیرانه نبود و طرف‌های مقابل ما، اگرچه از ساعت و زمان حمله اطلاع نداشتند، اما می‌دانستند که به زودی این اتفاق خواهد افتاد. ما عملیاتی موفق، پاسخی صریح و پیامی روشن به رژیم صهیونیستی دادیم.

مجری: یعنی شما قصد داشتید که نتایج پاسخ‌ کشورتان به همان نحوی که مشاهده شده باشد؟ یعنی، ۹۹ درصد پرتابه‌های شما رهگیری شدند و آسیب قابل‌توجهی وارد نشد. آیا این پاسخ مورد نظر بود؟

وزیر امور خارجه کشورمان: هدف ما هشدار دادن بود. اقدام نیروهای مسلح ما روی دو مرکز نظامی مورد نظر در درون سرزمین های اشغالی فلسطین موفق بود. هدف ما این بود که یک اقدام متناسب انجام بدهیم. هدف ما این بود که رژیم اسرائیل این پیام را بگیرد که ما اراده لازم برای پاسخ دادن داریم. تکرار می‌کنم؛ ما هیچ‌گاه به دنبال توسعه تنش و دامنه جنگ در منطقه نبوده و نیستیم. بلکه این نتانیاهو و رژیم اسرائیل است که حیات سیاسی خود را در توسعه تنش و تداوم درگیر ساختن دیگران در جنگ می‌بیند.

مجری: رئیس جمهور جو بایدن دیروز سخنرانی کرد. وی درباره اسرائیل و اوکراین صحبت کرد و گفت: «ما در کنار دوستانمان هستیم و نمی‌گذاریم ایران یا روسیه موفق شوند.» اگر آمریکا دوباره به اسرائیل کمک کند، از آنجایی که اسرائیل گفته است که حمله می‌کند و شما گفته‌اید پاسخ حداکثری می‌دهید، آیا به اهداف آمریکایی ضربه می‌زنید؟

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان: وقتی می‌گوییم پاسخ حداکثری، یعنی اگر رژیم اسرائیل خطا کند، پاسخ فوری، قاطع و پشیمان‌کننده حداکثری در سرزمین های اشغالی خواهیم داد. ما در همین عملیات اخیر هم از پیش به آمریکا اعلام کردیم که پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر در شرایطی که آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل، خود را در کنار جنگ این رژیم قرار بدهد. در این صورت، هیچ تعارفی نخواهیم داشت و منافع آمریکا نیز نمی‌تواند مصون بماند.

ما معتقد هستیم به جای پرداختن به این موضوعات، باید ریشه بحران کنونی مورد توجه قرار گیرد. دو ساعت پیش در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کردم که ریشه در جنگ، نسل‌کشی و جنایات جنگی و ترکیبی رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه باختری است. اگر جنگ علیه غزه متوقف شود، آرامش به کل منطقه باز می‌گردد و همه ما از جمله ایران از این آرامش سود خواهیم برد.

مجری: اگر آمریکا مجدداً به اسرائیل برای دفاع در برابر موشک‌های ایران کمک کند، اهداف آمریکایی را در فهرست اهدافی شما قرار می‌گیرد؟

دکتر امیرعبداللهیان: تصور می‌کنیم که آمریکا محاسبه خواهد کرد. آمریکا بر اساس پیام‌هایی که در شش ماه گذشته بین ما تبادل شده، معتقد است که از توسعه دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کند. آمریکا می‌داند که این موضوع نه به نفع خودش است و نه به نفع منافعی که آمریکا در منطقه دنبال می‌کند. امیدوار هستیم آمریکا رژیم اسرائیل را متوقف کنند و اجازه ماجراجویی جدید به این رژیم ندهد. اما در صورت ماجراجویی جدید رژیم اسرائیل، شرایط و پاسخ بعدی ایران متفاوت خواهد بود.

مجری: یک فرمانده نظامی ایرانی (فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای) گفته است که اگر اسرائیل به حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه دهد، سیاست‌های هسته‌ای ایران ممکن است تغییر کند. این حرف به چه معناست؟

وزیر امور خارجه کشورمان: ببینید در موضوع هسته‌ای، موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام شده است. ما در این رابطه فتوای شرعی و دینی رهبری بزرگ ایران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، را داریم. بارها هم اعلام کرده‌ایم که برنامه جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای تماما صلح‌آمیز است. ما بر این نگاه و تعهد خود تمرکز ویژه‌ای داریم.

اما از طرف دیگر شاهد بوده‌ایم در ماه‌های گذشته، بارها برخی مقامات رژیم اسرائیل اعلام کرده‌اند که برای پیروزی در غزه، باید از بمب هسته‌ای استفاده کرد. به نظرم آمریکا باید بر روی رژیم ماجراجوی اسرائیل تمرکز کند که مبادا یک بحران هسته‌ای در غزه بوجود بیاورد. نتانیاهو نشان داد که به هیچ خط قرمزی پایبند نیست؛ لذا باید او را مهار کرد.

مجری: اخیرا فشارهای مجدد بر زنان بخاطر داشتن حجاب صورت گرفته است. البته مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ اخیر خود نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند. منابع سی‌ان‌ان می‌گویند حضور پلیس امنیت اخلاقی در شهرهای مختلف ایران و خیابان‌ها افزایش داشته است. یک خانم که مایل نیست نام او برده شود، گفته است از امنیت خود می‌ترسد. وی به سی‌ان‌ان گفت که هفته پیش با همسرش در حالی که بدون روسری روی صندلی ماشین نشسته بوده، از پلیس پیامکی مبنی بر عدم رعایت قوانین حجاب دریافت کرد. این پیامک شامل شماره گواهینامه و سایر شناسه‌های وسیله نقلیه بود و حاوی این هشدار بود که در صورت نقض مجدد قوانین حجاب، خودروی وی توقیف خواهد شد. دو سال پیش اعتراض گسترده‌ای متعاقب مرگ مهسا امینی که به دلیل عدم رعایت حجاب توسط پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شده بود، بوجود آمد. فشارهای مجدد در حوزه حجاب چرا در حال حاضر پدید آمده‌ است و مجازات زنانی که قوانین حجاب را نقض می‌کنند چیست؟

دکتر امیرعبداللهیان: خیلی شفاف بگویم. آمریکا و خیلی از کشورهای غربی سیاست اعمال استاندارد دوگانه را در موضوعات مختلف دنبال می‌کنند. من چند روز پیش به یکی از وزرای خارجه یک کشور بزرگ اروپایی گفتم: «به یاد دارید در ماجرای فوت غم‌انگیز یک دختر ایرانی، چه هیاهویی در غرب به راه انداخته شد؟ اما امروز در حالی که بیش از پانزده هزار زن و چندین هزار کودک در غزه کشته می‌شوند، هیچ اتفاقی در این حوزه نمی‌افتد و اقدام جدی و صدای قوی از برخی دولت‌های اروپایی و دولت آمریکا در حماینثت از زنان نمی‌شنویم.»

حجاب یک موضوع کاملا جا افتاده و شناخته‌شده در فرهنگ ایران است. سیاست مبتنی بر رویکرد دوگانه از طریق تحریکات و مداخلات خارجی تلاش داشت تا در پیگیری سیاست تغییر نظام در ایران، از ظرفیت زنان به‌عنوان یک اپوزسیون استفاده نماید. زنان در ایران یک بخش مهم و تاثیرگذار هستند. زنان در ایران در مناصب متنوع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش دارند. اساسا موضوع حجاب چیزی نیست که شخصیت زن ایرانی را با چنین موضوعی کسی بخواهد درگیر کند. زنان ما انسان‌های فرهیخته‌ای هستند. سهم بزرگی در جامعه ما دارند و آن‌ها خود می‌دانند نسبت به موضوع رفتارهای اجتماعی چگونه باید برخورد کنند. به نظرم امروزه موضوع حجاب زن ایرانی، مشکل ما در منطقه نیست. امروزه مشکل، کشتار بیش از ۳۴ هزار زن و کودک و مرد فلسطینی است و همه باید بر این موضوع تمرکز کنیم.

مجری: آقای امیرعبداللهیان، تشکر می کنم.

کد خبر 845467 برچسب‌ها ایران و اسرائیل حسین امیرعبدالهیان تلویزیون سی‌ ان‌ ان خبر ویژه حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • ترکیه حمله به بخش کنسولی سفارت ایران را در سوریه محکوم کرد
  • وزیر امور خارجه روسیه: گمانه زنی‌ها درباره احتمال استفاده ایران از سلاح هسته‌ای در حال گسترش است
  • پاسخ امیرعبداللهیان به احتمال تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران | در صورت تکرار ماجراجویی اسرائیل پاسخ حداکثری ایران چه خواهد بود؟
  • هشدار مهم سپاه: احتمال تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران وجود دارد
  • ببینید | احتمال تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران؛ نظر جدید فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • گروسی به ایران سفر خواهد کرد
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می‌رود
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
  • نگرانی گروسی از احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران