Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در گلخانه های استان، سالانه ۹۱۳تن توت فرنگی تولید می شود.

به گزارش ایسنا، منوچهر پارسافر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گیلان به لحاظ تولید محصولات گلخانه ای در جایگاه ششم کشور قرار دارد، گفت: بزرگترین مزیت تولید محصول در محیط های گلخانه های مصرف بهینه آب، با استفاده از سامانه های نوین آبیاری و کنترل تبخیر آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مقدار مصرف آب برای پرورش گیاهان در فضای  روباز ۱۰تا ۱۲ برابر فضای گلخانه ای است.

پارسافر با اشاره به مزیت افزایش تولید و ضریب امنیت غذایی در تولید گلخانه ای خاطرنشان کرد: در شرایط محیطی مطلوبی که با استفاده از سامانه های سرمایشی و گرمایشی در فضای گلخانه ای ایجاد می شود، بسیاری از آفت ها و بیماریهای گیاهی فضای باز، قابل پیشگیری و کنترل است و از طرفی حذف سموم شیمیایی از گردونه تولید را به دنبال دارد که نتیجه آن تولید محصول سالم تر و حذف هزینه های مقابله شیمیایی و بیولوژیک است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تصریح کرد: از آنجا که برخی از محصولات مثل توت فرنگی قابلیت تولید در هر چهار فصل سال را در محیطهای بسته گلخانه ای دارد، مقدار تولید در یک واحد سطح به نسبت فضای باز، تا چهار برابر افزایش می یابد.

شاخص گل های آپارتمانی استان بالغ بر چهار میلیون گلدان

وی خاطرنشان کرد: اگرچه آمار مدونی از همه محصولات گلخانه ای استان در دست نیست اما میزان تولید سالانه برخی از محصولات شاخص گلخانه ای از جمله گل های آپارتمانی در گیلان ۴۹۰۰ هزار گلدان است.

پارسافر افزود: همچنین در گلخانه های گیلان، سالانه ۹۱۳تن توت فرنگی، ۳۵۰۰ هزار گل شاخه بریده و ۴۵۰۰گلدان گل زینتی تزئینی تولید می شود.

وی با بیان اینکه هر هزار مترمربع کشت گلخانه ای به طور میانگین برای یک نفر یا بیشتر شغل ایجاد می کند، گفت: این فعالیت اقتصادی در گیلان، برای  ۸۹۰ نفر مستقیم شغل ایجاد کرده است؛ این درحالی است که اشتغال غیرمستقیم این بخش تا سه برابر این آمار است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در خصوص توسعه فضاهای گلخانه ای در گیلان ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه و ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی ۸۰هکتار فضای گلخانه ای در سال زراعی ۹۹-۹۸ باید در گیلان ایجاد شود که تاکنون ۴۱متقاضی که سطح طرحهای گلخانه ای شان در مجموع به ۲۵هکتار می رسد به بانکها معرفی شده اند و در نوبت دریافت تسهیلات هستند.

توسعه گلخانه های مدرن در گیلان با محوریت آب کشت

پارسافر با بیان اینکه برای راه اندازی این ۲۵هکتار گلخانه قرار است ۱۱۷میلیارد تومان تسهیلات به بهرهبرداران پرداخت شود گفت: مقدمات تامین و جانمایی زمین برای ۵۵ هکتار گلخانه دیگر هم در حال فراهم شدن است و بیشتر این طرحها با محوریت تولید شیوه های مدرن گلخانه ای از جمله هیدروپونیک یا "آب کشت" در مرحله بررسی است.

 وی با اشاره به بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بررسی طرحهای گلخانه ای خارج از سقف و محدودیت زمانی و مکانی و تسهیل در پرداخت تسهیلات این بخش گفت: اگر چه به سهم خودمان برای پذیرش راحت تر طرحها و کاهش سخت گیری های بانکی رایزنی کرده ایم اما گلخانه داران همچنان مشکلاتی در این خصوص و نیز در بخش فروش و صادرات محصولاتشان دارند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی توت فرنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۴۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ در این گلخانه ها، انواع صیفی جات، درخت و گل و گیاه پرورش داده و نهال، بوته و محصول آن عرضه می‌شود.

محصولات این گلخانه ها، مشتری‌های مشتاق و ثابت خود را هم دارد.

اکنون در استان گلستان بیش از ۱۰۰ هکتار گلخانه در حال بهره برداری است که ۴ هکتار آن با ۲۱۰ بهره بردار، کوچک مقیاس و خانگی است.

در گلخانه‌های استان گلستان سالانه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تُن سبزی، صیفی و میوه، ۱۱ میلیون گلدان گل و ۱۸ میلیون نشا تولید می‌شود.

برنامه ریزی شده است که تا سال ۱۴۰۵ وسعت گلخانه‌ها در استان به ۲۲۰ هکتار برسد و میزان تولید، تا ۲ و نیم برابر افزایش یابد.

افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب، ایجاد اشتغال پایدار و تحقق ارزش افزوده در بخش کشاورزی، از مزایای کشت گلخانه‌ای است.

تسریع و تسهیل در روند صدور مجوز‌ها و پرداخت تسهیلات بانکی تا ۸۰ درصد هزینه‌های طرح، از اقدامات حمایتی و تشویقی جهادکشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  •  خودکفایی شهرداری شهرکرد با احداث گلخانه
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه
  • احداث گلخانه تولید انواع گل
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • انتشاردهندگان ۸۰درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • انتشاردهندگان ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر