Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی از آغاز برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال در پایگاه دائم و پایگاه غیردائمی از اول آبان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کیانوش امینی معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در گفتگو با  دیار آفتاب؛ گفت: طرح غربالگری تنبلی چشم از یکم آبان ماه سال جاری تا اسفندماه امسال در ۳۷۴ پایگاه غربالگری بینایی در استان مرکزی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امینی اظهار کرد: در اجرای این طرح باهدف غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال است و مشکلات چشم شامل تنبلی چشم یا عوارض چشم مانند آب‌مروارید یا تاری دید است که برخی با درمان پیشگیری  و برخی با تمهیدات بدون هزینه درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: غربال گیری و شناسایی کودک مبتلا به بیماری چشمی در سطح اول به بینایی سنج معرفی و سپس ادامه درمان توسط خانواده پیگیری  می شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان، بهترین سن برای درمان تنبلی چشم را زیر پنج سالگی عنوان کرد و افزود: در صورتی که اشکال دید کودک قبل از پنج سالگی تشخیص و درمان شود، حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد با درمان به موقع بینایی کامل به دست می آید و هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیافتد، احتمال بدست آوردن بینایی کامل کمتر می شود، بطوری که پس از هفت تا ۱۰سالگی درمان تاثیر زیادی در بینایی نخواهد داشت.

سال گذشته ۵۹۴۸۹ کودک در استان مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۲۵۹۲ کودک به سطوح تخصصی ارجاع گردیدند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۴۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان آموزش زبان دوم برای کودکان چه سنی است؟

این روز‌ها بحث دو زبانه شدن کودکان برای برخی از والدین موضوع قابل اهمیتی شده است و دوست دارند که فرزندشان از همان سنین خردسالی مسلط به زبانی غیر از زبان مادری باشد، اما روش‌های درست و اصولی این کار چیست؟ اصلاً برای آموزش فرزندمان سنین زیر چهارسالگی بهتر است یا کودکمان باید کمی بزرگتر شود و آموزش‌ها برای او شروع شود؟ آسیب‌های این نوع آموزش در چیست؟

والدین حواسشان به محتوای کارتون‌ها باشد

فارغ از سن شروع آموزش زبان برای کودکان بسیاری از کارشناسان معتقدند آموزش زبان از طریق نمایش کارتون‌ها و فیلم‌های زبان اصلی آسیب‌های فرهنگی جدی خواهد داشت. سبک زندگی، نوع پوشش، نحوه تعامل والدین با فرزندان، تعامل کودکان با یکدیگر و… از مواردی است که اغلب دارای تفاوت‌های متعدد در فرهنگ‌های مختلف است که نمایش این دست کارتون‌ها می‌تواند فرزند شما را دچار بحران هویتی و فرهنگی کند.

«سمیه شاه حسینی روانشناس و مدرس مهارت‌های زندگی» در مورد آموزش‌های دوزبانه شدن کودکان چنین می‌گوید:

در گذشته بسیاری از روانشناسان کودک معتقد بودند که از سن سه سالگی به بعد می‌شود که آموزش زبان دوم را برای کودکان شروع کرد، اما قائده آن به این صورت است که این آموزش در هر فردی متفاوت است. گاهی اوقات زود شروع کردن یک مسئله‌ای یا یک مهارتی در کودک باعث می‌شود که او از آن مهارت زده شود یا اینکه کامل و جامع آن را یاد نگیرد و یا نصفه و نیمه و دست و پا شکسته یاد بگیرد.

زبان دوم پس از یادگرفتن کامل زبان مادری

سوالی که در ذهن والدین است این است که بهترین زمان برای زبان آموزی زبان دوم چه زمانی است؟ این کارشناس در پاسخ می‌گوید:

بهترین زمان وقتی است که فرزند ما زبان اول یا همان زبان مادری خودش را (چه خواندن، چه نوشتن) به طور کامل یاد گرفته باشد. 

همه ما این را می‌دانیم که طوطی‌وار صحبت کردن با کامل و روان صحبت کردن یک زبان که اصول و قواعد آن را یاد گرفته باشیم بسیار متفاوت است.

بله این یک مسئله طبیعی است که ما یک سری اصطلاحات به زبانی غیر از زبان مادری را به کودک زیر سن سه، چهار سالمان آموزش دهیم و او بتواند آن اصطلاحات را حفظ شود و در محفظه ذهنی‌اش باقی بماند و ذخیره‌سازی شود و هر زمانی خواست آن بازیابی اطلاعات را در موردش انجام دهد ولی این بدان معنا نیست که کودک ما بتواند به آن زبان تسلط پیدا کند.

آموزش حرفه‌ای زبان دوم مسئله‌اش کاملا متفاوت از آموزش به زبان مادری و یک سری الفاظ و اصطلاحات است.

آموزش نهادینه پس از ۷ سالگی شروع می‌شود

سوال بعدی والدین درباره یادگیری زبان دوم کودکان این است که از چه سنی آموزش را شروع کنند که نتیجه بهتری بگیرند و این زبان دوم در ذهن فرزندشان نهادینه شود؟

این مشاور در پاسخ می‌گوید:

اگر بناست که آموزش زبان دوم به نحوی باشد که در ذهن فرزند ما بماند و نهادینه شود و کودک ما بتواند این زبان را در موقعیت‌های خاص خودش استفاده کند بهتر است که بعد از سن هفت سالگی باشد. یعنی زمانی که بچه ما کلاس اول ابتدایی را گذرانده و خواندن و نوشتن زبان مادری خودش را کاملاً یاد گرفته است. در این حالت ما می‌توانیم آموزش زبان دوم، سوم را برایش شروع کنیم. 

در سن سه، چهار سالگی ما به عنوان والدین فقط می‌توانیم یک سری اصطلاحات آن هم به نحوی که کودک ما زده نشود، دوست داشته باشد، ذوق یاد گرفتنش را داشته باشد و جایگزین زبان اولش نشود یاد دهیم.

روش‌ها را در شرایط خاص می‌توان تغییر داد

مورد بعدی که شاید در ذهنمان بوجود آید این است که در هر حالتی تماشای کارتون‌های آموزشی مناسب نیست یا استثنا‌هایی هم وجود دارد؟ 

شاه حسینی در‌پاسخ می‌گوید:

البته یک سری استثنا‌ها هم وجود دارد مثلا در مواردی ممکن است فردی بگوید شرایط زندگی ما به گونه‌ای است که قرار است در خارج از کشور زندگی کنیم، در اینجا دیگر زبان اول خیلی معنا پیدا نمی‌کند. اگرفردی چنین شرایطی داشته باشد در کنار آموزش حرفه‌ای و اصولی با قواعد درست وخاص خودش والدین کودک می‌توانند از سن سه، چهارسالگی کارتون‌هایی با محتوای مناسب سن، اعتقادات و فرهنگ خودشان برای او به نمایش بگذارند تا بتواند زبان مورد نظر را یاد بگیرد. لارم به ذکر است بگویم، چون کودکان درک وشناخت درستی از کلمات زبان دوم را ندارند، والدین در کنارش توضیحات کامل به او دهند که الان کلمه‌ای در کارتون استفاده شده است دقیقاً بجای چه کلمه‌ای بکار برده شده است. پس بهترین کار این است که زمانی که فرزند ما به درک کاملی از زبان اول رسید، آموزش زبان دوم و سوم را شروع کنیم. 

بطور کلی آموزش زبان دوم برای کودکانی که آموزش در مدرسه نداشته‌اند پسندیده نیست مگر در مواردی خاص.

از کتاب‌های آموزشی-تصویری استفاده کنید

در مواردی هم یک سری کتاب‌هایی برای کودک و نوجوان وجود دارد که آموزش زبان آموزی با شکل و تصویر است. یعنی در ابتدا تصویر را نشان می‌دهد بعد آموزش زبان. در سنین زیر چهار سالگی این روش درک بهتری می‌تواند داشته باشد تا کارتون‌های آموزشی.

 بطور کل در آموزش زبان‌هایی غیر از زبان مادری در ابتدا تصویرسازی مهم است نه آموزش طوطی‌وار که فرار است و در ذهن نمی‌ماند؛ و ماندگاری ندارد، باعث دلزدگی می‌شود و هم اینکه در آینده برایش قابل استفاده نخواهد بود. فیلم‌ها هم اگر به صورت آموزشی باشند قابل استفاده‌تر هست تا اینکه یک انیمیشن یا کارتون باشد که کودک هیچ درکی از اصطلاحات آن را ندارد و بجای اثر سازنده اثر مخرب دارند.

منبع: فارس 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • آغاز اجرای طرح کانون مدرسه در آذربایجان غربی
  • ۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
  • فعالیت مراکز غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادان در شهرستان مراغه
  • آغاز فعالیت ۴۳ پایگاه سنجش نوآموزان از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
  • کودکان در بستر رشد بیش از هر چیز به قرآن نیاز دارند
  • بهترین زمان آموزش زبان دوم برای کودکان چه سنی است؟
  • وقوع ۳۸۳ مورد حیوان‌گزیدگی در تعطیلات نوروز در خوزستان
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • اعطای مجوز کاشت حلزون به ۱۳۷ مددجوی بهزیستی در زنجان طی سال گذشته
  • غربالگری بینایی ۲ هزار و ۶۸۰ کودک در بیله‌سوار مغان