Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@16:24:29 GMT

آمریکا به حمله نظامی ترکیه رسمیت داد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۵۴۴۸

آمریکا به حمله نظامی ترکیه رسمیت داد

علیرغم چراغ سبز اولیه به ایجاد منطقه امن در 30 کیلومتری مرزهای ترکیه – سوریه، کاخ سفید و سیاستمداران این کشور با لحنی تندتر هشدارهایی را به ترکیه دادند که نتیجه آن، دیدارهایی بود که آمریکا با هدف کنترل اوضاع با مقامات ترکیه برگزار کرد و در نگاه اول چنین به نظر می رسید با فشارهای آمریکا به ویژه تهدید به تحریم دولت ترکیه از شدت درگیری ها در شمال سوریه کاسته شود اما تنها دو روز بعد از آتش بس توافق شده راس العین آن هم بدون کمترین درگیری سقوط کرد و نیروهای کرد، این منطقه را خالی کردند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع توافق آنکارا نه تنها بازگشت آمریکا به صحنه پشتیبانی کردها نبود بلکه دست ترکیه را برای ادامه عملیات در منطقه تعیین شده بیشتر کرد. نگاهی کوتاه به مفاد 13 ماده ای توافق نشان می دهد که آمریکا برای امتیاز دادن به ترکیه به منظور بازگرداندن و متعهد کردن او به زنجیره «ناتو» جدی است.  در سه بند ابتدایی این توافقنامه ضمانتی برای همکاری ترکیه با ناتو و ناتوگرایی بیشتر ترکیه است؛ امری که با خریدهای نظامی ترکیه از روسیه چندی پیش رو به زوال گذاشته بود.

در بندهای دیگر توافقنامه هم مانع جدی برای تقابل با ترکیه لحاظ نشده است بلکه تاکید شده است که آمریکا  دغدغه های امنیتی در مزرهای ترکیه را به رسمیت می شناسد و دو کشور باید با توجه به شرایط منطقه ای همکاری بیشتری داشته باشند بدیهی است این همکاری می تواند در جنبه های مختلف به کمک ترکیه در عملیات منجر شود، همچنین با تاکید بر قطعنامه شماره 2254 بر وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه تاکید شده و هر گونه خود مختاری و تشکیل کانتون کردی رسما ممنوع اعلام شده است.

نکته بعدی تروریست خطاب کردن نیروی ی.پ.گ از سوی آمریکا و مجوز برای نابودی آنها، پناهگاه ها، سلاح ها و محل اختفاء به ویژه برچیدن سلاح های سنگین و استحکامات این گروه است که به نظر می رسد تفسیر این بند بعدها فضای عملیاتی بیشتری نیز به ترکیه بدهد.

به هر حال علیرغم تاکیدات صورت گرفته به حفظ جان انسانها حقوق بشر و حراست از اجتماعات مذهبی و قومی یادآوری این نکته ضروری است که توافق آمریکا – ترکیه در شمال سوریه بیش از آنکه ابزاری بازدارنده برای توقف عملیات باشد مجوزی برای به رسمیت شناختن حقوق ترکیه در تامین امنیت مرزهای جنوبی این کشور است.

ترکیه قدرتمند ابزار مناسبی برای مدیریت صحنه سوریه برای آمریکا محسوب می شود تا همه چیز در اختیار روسیه و ایران نباشد، واگذاری اسرای داعشی به ترکیه آورده اطلاعاتی خوبی برای ترکیه محسوب می شود. ضمن اینکه ترکیه به راحتی می تواند در هر زمان که متحد آمریکایی آن بخواهد به موازنه رفتار اروپایی ها بپردازد.

با این تفاسیر اعطای امتیازات ویژه به ترکیه در شمال سوریه می تواند ترکیه را برای بازگشت به ناتو و توجه بیشتر به پیمان آتلانتیک شمالی آماده می کند به ویژه زمانی که آمریکا قصد انجام هزینه های نظامی بیشتری را ندارد.            

*مدرس دانشگاه و مدیر بخش ترکیه شناسی اسلام معاصر

310 310

کد خبر 1313487

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ترکیه سوریه کردهای سوریه ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ رجب طیب اردوغان ایالات متحده آمریکا سوریه ترکیه سینمای ایران کردهای سوریه خودرو باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس محمدجواد ظریف رجب طیب اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۵۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» و شکستن هژمونی آمریکا

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- شاهین صادقی نسب *: هفته گذشته شاهد یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نظامی علیه رژیم صهیونیستی در تاریخ اشغالگری صهیونیست‌ها بودیم.

حمله علیه رژیمی که خط مقدم غرب است و ایالات متحده می‌گوید از این رژیم دفاع بی‌چون‌وچرا و آهنین می‌کند، در عملیات وعده صادق شکست بدی خوردند.

در این عملیات آمریکا از همه متحدانش که قریب به ۲۰ کشور هستند، استفاده کرد تا با حمله همه‌جانبه سپاه مقابله کند.

حال اینکه عملیات با دقت تمام، چشمگیر، قدرتمندانه و با رعایت تمام قوانین اجرا شد به‌طوری‌که به کشورهای منطقه هم از ۷۲ ساعت قبل اعلام کرده بودیم که این عملیات را انجام خواهیم داد.

از طرفی آمریکا، اسرائیل و تمام کشورهای صنعتی دنیا در آرایش و آمادگی دفاعی بودند، بااین‌وجود بسیاری از پرتابه‌های ما به هدف خوردند.

در این حمله جمهوری اسلامی ایران از کلاهک‌های سبک برای موشک‌ها استفاده کرده و در واقع این حمله یک هشدار جدی بود که بگوییم ما می‌توانیم و هر زمانی که مورد تجاوز و تهدید قرار بگیریم آماده عملیاتی‌سازی این‌گونه حملات با شدت و قدرت بسیار ویرانگر هستیم.

باید به این مهم هم اشاره کنیم که موشک‌ها و پهپادهایی که سپاه درست می‌کند به حدی است که قدرتمندترین و قوی‌ترین ارتش جهان که آمریکا است توان مقابله با آن‌ها را ندارد.
کار ما در برابر این دشمن بسیار بزرگ و معجزه خودباوری بود اینکه ما می‌توانیم در برابر دشمنان بایستیم.

باید این را بدانیم که آمریکا امروز نیروهای نظامی کشورمان را به‌عنوان یک نیروی نظامی قدرتمند در جهان پذیرفته است و این نشان از مسیر درستی که سپاه و نظام در طی این دهه‌ها در حوزه نظامی در پیش گرفته است.

اینکه آمریکایی‌ها بعد از عملیات وعده صادق مقامات رژیم کودک کُش را از هرگونه عملیاتی برحذر می‌داشتند به‌این‌علت بود که دنیا دید که یک ابرقدرت نظامی در منطقه وجود دارد.
این عملیات یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های موشکی تاریخ بشریت بود که هیچ‌کدام از ابرقدرت‌های دنیا جرأت این کار را نداشتند.

در این میان باید گفت رمز موفقیت سپاه در زمینه موشکی و پهپادی شایسته‌سالاری و بهره‌مندی از افراد نخبه و علمی است.

*استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی

کد خبر 6086488

دیگر خبرها

  • پیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • پیام های حمله به پایگاه های آمریکا در شرق سوریه
  • پنجم اردیبهشت، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا درصحرای طبس
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • رئیس رژیم اسرائیل از آمریکا تشکر ویژه کرد
  • «وعده صادق» و شکستن هژمونی آمریکا
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند