Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی یکی دو روز گذشته، متاسفانه قیمت 3 کیلوگرم گل زعفران به زیر ۲۰۰ هزار تومان سقوط کرد و برآوردها نشان می‌دهد چنانچه همانند یک ماه گذشته، دست روی دست گذاشته شود، اتفاقی ناگوار، برای کشاورزان بخصوص خُرده تولیدکنندگان روی خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ فصل برداشت زعفران مانند وقوع سیل و زلزله نیست که یکباره و غیرمترقبه باشد و مسئولان را غافلگیر کند! امروز هر کسی در ایران می‌داند فصل برداشت زعفران از نیمه دوم مهر آغاز می‌شود و از سوی دیگر، شیب نزولی قیمت زعفران در بورس، کاهش قیمت آن در فصل برداشت را فریاد می زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی یکی دو روز قبل، متاسفانه قیمت 3 کیلوگرم گل زعفران به زیر ۲۰۰ هزار تومان سقوط کرد و برآوردها نشان می دهد چنانچه همانند یک ماه گذشته، دست روی دست گذاشته شود، اتفاقی ناگوار، برای کشاورزان بخصوص خُرده تولید کنندگان روی خواهد داد و لازم است تا نوش دارو قبل از مرگ زعفران تزریق شود.

مدیران بدون توجه به اینکه ثروت ۲۵۰۰ میلیارد تومانی مردم در تهدید است بطور عادی به کارهای روزمره و جلسات کسل کننده و فرمایشی خود ادامه می دهند و ممکن است عده ای هم بگویند چه ارتباطی به مسوولان دارد و این را به مسائل سیاسی مرتبط سازند.

واقعیت آن است که در همه جای دنیا، یک بازار ۲۵۰ تنی محصولی مانند زعفران با ارزشی حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان، بدون دخالت و مدیریت دولت، امکان ایستادگی و ثبات ندارد و از همه مهمتر اینکه قیمت زعفران را عرضه و تقاضا معین می‌کند یک شوخی تلخ و یک دروغ بزرگ است، نه در ایران که در آمریکا و اروپا نیز چنین حرفی امروز مضحک و مردود است.

مسئولان مقصران اصلی وضع موجود

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در این خصوص و در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: دولت و مسئولان محلی باید از ماه‌ها قبل با تحلیل‌های تکنیکی و بررسی انتظارات عقلایی و تطبیقیِ فعالانِ زعفران و بررسی بازارهای تولید و تقاضا، راهکارهای واقعی را تدبیر و به صورت جهادی و میدانی، به عمل تبدیل کنند.

محسن زنگنه تصریح کرد: بدون شک و فارغ از همه تعارفات، مسئولان وقت اعم از فرمانداران، مدیران سازمان کشاورزی و وکلای مناطق زعفران خیز، مقصران اصلی این وضع موجود هستند.

وی در خصوص راهکار برون رفت از اوضاع کنونی گفت: یک کمیته فنی و کارامد از فعالان واقعی حوزه زعفران، اعم از کشاورزان، بازرگانان، شرکت های تعاونی، بورس زعفران، کارشناسان بازار، بانک ها و هلدینگ های سرمایه گذاری به سرپرستی نماینده مجلس و رییس فراکسیون زعفران، تشکیل و بصورت جهادی و علمی، با ایجاد یک مونیتورینگ پیوسته، وضعیت موجود را رصد کرده و عوامل موثر و نیز متغیرهای مختلف را تحلیل کنند.

خرید تضمینی و استفاده از گروه‌های مردمی و جهادی

زنگنه بیان کرد: هر چند دیر شده اما خرید تضمینی گل زعفران در قالب عقود اسلامی همراه با ایجاد ساز و کاری شبیه اوراق اختیار خرید و فروش، در اسرع وقت و حداکثر ظرف ۳۶ ساعت، عملیاتی شود تا بدین وسیله، مشکلات و نیازهای مالی تولید کنندگان رفع شود.

وی به ظرفیت های مردمی و گروههای جهادی اشاره کرد و گفت: به کمک ظرفیت های مردمی از جمله اردوهای جهادی دانشجویی و دانش آموزی به یاری کشاورزان برای پاک کردن گل شتافت، زیرا هزینه بالای تولید از یکسو و هزینه پاک کردن گل، موجب خام فروشی گل زعفران توسط کشاورز به قیمت های اندک می شود، بنابراین اردوهای جهادی و گروه های مردمی دانشجویی و دانش اموزی با هدف صیانت از تولید و تکریم و کمک به کشاورز، بایستی پای در این میدان بگذارند.

بورس بدون رعایت اصول بازارگردانی، بی ثبات و گاهاً ضد تولید عمل می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه تهران به ظرفیت بورس زعفران نیز اشاره کرد و بیان داشت: افزایش و یا ثبات قیمت نگین و ممتاز در بورس کالا، باعث تثبیت قیمت گل زعفران خواهد شدو بنابراین گردانندگان بورس زعفران با ایجاد یک اتاق عملیات، در خصوص بازارگردانی و راه های اقتصادی و روان شناختی، تصمیمات صحیح اخذ، ابلاغ و عملیاتی کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید از ظرفیت رسانه های منطقه غفلت کرد، گفت: صدا و سیما و رسانه ها از جمله شبکه‌های اجتماعی، باید نسبت به آموزش اصول تجاری بازار زعفران و زمان و شیوه فروش و نیز ارتقاء سواد اقتصادی کشاورزان و فعالان خرد، اقدام کنند.

نباید بازار 2500 میلیارد تومانی را از دست بدهیم

زنگنه اضافه کرد: اگر تولید کل کشور را ۲۵۰ تن و بطور خاص تولید تربت حیدریه و زاوه را ۱۰۰ تن در نظر بکیریم، با بازاری حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومانی مواجه هستیم که به سادگی می توان با پشتوانه بانکی، قیمت گل و سرگل زعفران را مدیریت کرد.

وی گفت: فراموش نکنیم ۱۰ درصد کاهش قیمت محصول یعنی 250 میلیارد تومان ضرر به کشاورزان منطقه به شمار می رود و این چندین برابر بودجه عمرانی شهرستان های زعفران خیز است.

زنگنه بیان کرد: دولت می تواند با اعطای مجوز به سیلوهای زعفران در کنار تامین نیازهای مالی کشاورزان و اعطای گاهی سپرده، نسبت به حفظ و تثبیت این بازار اقدام کند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تاکید کرد: زمان بسیاری از این کارها، ماه ها پیش و انتظار می رفت که مدیران و مسئولین منطقه ای و کشوری، بجای جلسات بی ثمر و فرمایشی، با روحیه ای جهادی و با بهره گیری از متخصصین، نسبت به پیش بینی این روزها، اقدام عاجل می کردند، اما اکنون نیز برای پیشگیری از افزایش خسارت، هر کار خود را بر زمین نهند و بصورت شبانه روزی با ایجاد کمیته تخصصی، مسائل را بطور جد پیگیری کنند.

میانگین تولید زعفران 4.2 کیلوگرم در هکتار

بر اساس رصد کارشناسان بخش کشاورزی میزان برداشت طلای سرخ از مزارع زعفران در سطح استان در هر هکتار 3.8 کیلوگرم است که این رقم در منطقه تربت حیدریه تا 4.2 کیلوگرم رسیده، هرچند در ادامه با ارگانیزه کردن و استاندارد سازی به روش های علمی- پژوهشی برخی تولید کنندگان در سطح این منطقه تا 20 کیلوگرم در هکتار زعفران خشک نیز برداشت کردند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه در این خصوص اظهار داشت:اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.

محمدرضا عباسپور گفت: در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به 4.2 کیلوگرم می رسد و در زاوه نیز تقریبا همین میزان می باشد.

وی بیان کرد: فصل برداشت به ترتیب در سه اقلیم سرد (رخ)، معتدل (مرکزی و زاوه) و گرم (مه ولات) از 15 مهر آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد.

عباپور تصریح کرد: از مجموع نزدیک به ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۷۶۵ هکتار آن به تربت حیدریه اختصاص دارد و میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید زعفران در تربت حیدریه در سال حدود ۳۶ تن است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۵۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش قیمت خودرو عجیب شد/ آخرین قیمت سمند، تیبا، ساینا، دنا و شاهین + جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی روند بازار خودرو حاکی از آن است که در طول ۲۴ ساعت گذشته قیمت پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو ۵ میلیون تومان گران شد و با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز با افزایش ۷ میلیون تومانی، به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان رسیده است.

در این میان، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ طی ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۶۸۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ اما ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و ۸۲۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۷ میلیون تومانی، ۷۰۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. در عین حال، پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ طی ۲۴ ساعت گذشته در حدود ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و ۸۴۵ میلیون تومان شد. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۵ میلیون تومان گران شد و ۸۷۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. تارا دنده‌ای V۱ هم ۲۰ میلیون تومان ارزان شده و ۸۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین تیبا صندوق‌دار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ در بازار ۳۹۷ میلیون تومان به فروش رفت. تیبا هاچ‌بک EX مدل ۱۴۰۱ هم در بازار به قیمت ۴۰۲ میلیون تومان رسید.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ بدون تغییر، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ اما بدون تغییر، یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ اما با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۶۶۵ میلیون تومان به فروش رفت. اما راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۶۳۵ میلیون تومان است. همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۴۵۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۴۳۵ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و ۸۶۵ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۹۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ هم به قیمت ۸۷۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۵ میلیون تومانی، به قیمت ۴۵۵ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم ۳ میلیون تومان گران شد و به قیمت ۴۳۵ میلیون تومان رسید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894662

دیگر خبرها

  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳/ رشد حباب، لیدر نوسانات صعودی سکه شد
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 29 فروردین 1403/ سکه بهار پرچمدار بیشترین رشد قیمت شد
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / تتر کاهشی شد
  • افزایش ۵ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت برخی خودروها دربازار؛ کوئیک،دنا، تارا و انواع پژو چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • بازارهای صادراتی زعفران را دو دستی تقدیم افغانستان کردیم/ موانع صادراتی برداشته شود
  • بازگشت ثبات به بازار نفت/ نفت برنت کانال ۹۰ دلاری را از دست داد
  • بازگشت ثبات به بازار نفت / نفت برنت کانال ۹۰ دلاری را از دست داد
  • قیمت این خودرو ۸۰ میلیون تومان ریخت
  • دلار در جست‌وجوی ایستگاه ثبات
  • جهش قیمت خودرو عجیب شد/ آخرین قیمت سمند، تیبا، ساینا، دنا و شاهین + جدول