Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@05:25:18 GMT

نگاره‌های دوستی ایران و چین

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۶۴۷۱

نگاره‌های دوستی ایران و چین

«سمفونی دوستی راه ابریشم» نام نمایشگاهی از آثار کودکان چینی است که نخستین روز آبان ماه، در موزه هنرهای معاصر اصفهان افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، مهدی مزروعی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در آیین افتتاح نمایشگاه «سمفونی دوستی راه ابریشم» گفت: در ادبیات ایران رد پای «بت چین»، به‌عنوان غایتی از زیبایی و تعادل، همواره مشاهده‌شده و گاهی هنرمندان ایرانی، زیبایی بت چین را همپای زیبایی معشوق خود و گاهی نگار خود را زیباتر از بت چین می‌دانستند و این بیانگر گفت‌وگو و تأثیرپذیری هنری-ادبی‌ای است که، همواره میان ادبیات و هنر این دو کشور وجود داشته.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: جاده ابریشم، ۱۱۴ سال قبل از میلاد مسیح شکل‌گرفته و همواره جاده‌ای هویت‌ساز و پرافتخار بوده است.

وی افزود: این جاده، کانون‌های فرهنگی مجزا را به کانون‌های میان فرهنگی مرتبط باهم تبدیل و زنجیره ارزشی بسیار گسترده‌ای را در خلاقیت فرهنگی و هنری این مسیر انباشته کرد که حاصل آن آفرینش جهانی زیبا بود و می‌توان گفت که جهان امروز وامدار جاده ابریشم است.

عیدی خاطرنشان کرد که نصف جهان، در کنار شانگهای و هنرمندانش، می‌تواند باری دیگر، جهانی زیبا، دوستانه و مهربانانه‌ را به جهانیان معرفی کند.

مو چین، رئیس موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای در ادامه، این نمایشگاه را محل تبادل هنر میان کودکان و نوجوانان چینی و ایرانی دانست و گفت: سالیان زیادی است ‌که موزه چین با ایران‌ همکاری نزدیکی دارد و هیئت فرهنگی موزه شانگهای، تاکنون سه باز مهمان ایران شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دو گروه از آثار هنری کودکان اصفهان در سومین و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی هنر خلاق کودکان موزه هنر شانگهای شرکت کرد و بیش از ۵۰ اثر از بین آن‌ها برگزیده شد. امروز نیز به‌طور مشترک افتتاحیه نمایشگاه تبادل هنر میان نوجوانان و کودکان چینی و ایرانی در موزه هنرهای معاصر اصفهان را جشن می‌گیریم که هدف آن ارتقا و تبادل آموزش هنری بین نوجوانان چینی و ایرانی است.

همچنین، وانک می فو، معاون رئیس موسسه ارتقای هنرهای شانگهای در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: چین و ایران، هر دو، دارای تمدن‌هایی باستانی با قدمتی طولانی و فرهنگی باشکوه هستند. ایران با داشتن میراث فرهنگی ژرف، کشور مهمی در طرح جاده ابریشم به شمار می‌آید و هزاران سال است که مردمان این کشور از طریق این کمربند، به تبادل اطلاعات  با چین پرداخته‌اند و می‌توان گفت که رابطه دوستانه ایران و چین، دارای سابقه‌ای بس طولانی است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه روسای جمهوری چین و ایران در سال ۲۰۰۵ ادامه داد: چین و ایران در آن سال از برقراری یک مشارکت وسیع خبر دادند. این مشارکت، بستر مناسبی را برای بهبود مبادلات و همکاری‌های میان دو کشور به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی و هنری فراهم خواهد آورد.

معاون رئیس موسسه ارتقای هنرهای شانگهای تصریح کرد: بنیاد توسعه شانگهای، تعامل سازنده‌ای با ایران داشته  و نمونه آن برگزاری نمایشگاهی از آثار کودکان ایرانی در موزه هنر شانگهای است. در ماه ژوئن نیز محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، شخصاً رهبری هیئت فرهنگی اعزامی از سوی ایران را برای حضور در نهمین نمایشگاه هنرهای زیبا و سنتی چین عهده‌دار شد.

وانک می فو خاطرنشان کرد:  تفاهم‌نامه با موزه هنرهای معاصر اصفهان، برای میزبانی نمایشگاه مشترک تبادل هنری میان نوجوانان و کودکان ایران و چین در همان زمان امضا شد و امروز برای جشن افتتاحیه آن دور هم جمع شده‌ایم به این امید که با انجام این کار بتوانیم کودکان و نوجوانان بیشتری را از چین و ایران، برای گذشتن از موانع زبانی، فرهنگی و رسیدن به دوستی عمیق‌تر تشویق کنیم.

وی افزود: به نمایندگی از برگزارکنندگان این نمایشگاه، آرزو می‌کنم که دوستی میان ایران و چین مانا باشد.

پیش از افتتاح رسمی این نمایشگاه، به کودکان ایرانی‌ای که آثار آن‌ها در سومین و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی هنر خلاق کودکان برگزیده‌شده بود لوح تقدیر اهدا شد و  کودکان چینی‌ای که در نمایشگاه «سمفونی دوستی راه ابریشم» شرکت کرده بودند نیز مورد تجلیل و تشویق قرار گرفتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری چین ايران نمایشگاه هنري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۶۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه داشته و دارد.

وی افزود: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می‌شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال‌ها قبل پرداخت به دلیل ماهیت غیردولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می‌شود.

او ادامه داد: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند. 

گفتنی است که  روز گذشته مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری این وزارتخانه با نهادهای غیر دولتی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • رد پای قرآن سرقتی از ایران این‌بار در حراجی ساتبیز لندن
  • محک میزبان «سرزمین جدید»
  • حراج قرآن سرقتی از ایران این‌بار در ساتبیز لندن!
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • تکذیب خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم
  • ماجرای خروج ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» چه بود؟
  • ماجرای خروج ایران از «ایکو» و «ایکوموس» چه بود؟
  • اعلام آمار بازدید از نمایشگاه نوروزی موزه هنرهای معاصر تهران
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشورهای عضو شانگهای برقرار شود
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشور‌های عضو شانگهای برقرار شود