فراخوان بخش مسابقه «رادیو رادی» اعلام شد
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۶۷۳۰
به گزارش روابط عمومی دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی، بخش رادیو رادی (آثار اکبر رادی در قالب نمایش رادیویی) این دوره از جشنواره به صورت رقابتی و برای نخستین بار در دو گروه نمایش رادیویی (فایل صوتی) و رادیو تئاتر (اجرای زنده نمایش رادیویی بر صحنه) برگزار می شود. در این بخش در هر دو گروه حداکثر شش اثر توسط گروه انتخاب این بخش به دبیرخانه جشنواره معرفی می شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شرایط و مقررات حضور
- بخش رقابتی رادیو رادی در هر دو گروه، صرفاً به آثار استاد اکبر رادی اختصاص دارد و در دو قالب فایل های صوتی و رادیو تئاتر برگزار می شود.
- آثار بخش رادیو تئاتر همزمان با اجرا در زمان برگزاری جشنواره به صورت زنده از شبکه رادیویی نمایش پخش شده و آثاری که در قالب فایل صوتیِ آماده، پذیرفته می شوند مطابق زمان بندی و ضوابط رادیو نمایش، در روزهای جشنواره یا پس از آن پخش می شود.
- پذیرش آثار در این بخش رقابتی با توجه به اهداف جشنواره به کیفیت، تنوع و خلاقیت در اجرای نمایش رادیویی بستگی دارد.
- در بخش رقابتی آثار جدیدی که در سال ۱۳۹۸ تولید شده باشند، مورد پذیرش دبیرخانه دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی قرار می گیرند.
- چنان چه در هر مرحله ای از انتخاب آثار این بخش، مغایرتی با بندهای پیشین، اثبات شود، دبیرخانه این جشنواره، گروه نمایش رادیو رادی را از ادامه مسیر باز خواهدداشت.
- گروه داوران این بخش در آیین پایانی این دوره از جشنواره، رتبه های برتر را برای بهترین نمایش رادیویی، بازیگر زن، بازیگر مرد، افکتور، کارگردان و تهیه کننده در هر دو گروه معرفی می کنند. به عبارتی برای هر عنوان یک برگزیده در بخش فایل های صوتی و یک برگزیده در بخش رادیو تئاتر اعلام می شود. جوایز این بخش شامل مدال استاد اکبر رادی، لوح سپاس و لوح تقدیر است.
۳۰ آبان ماه سال جاری آخرین مهلت شرکت در بخش مسابقه رادیو رادی است و نهم آذرماه آثار راه یافته به جشنواره اعلام می شود.
دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی و همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، شورای اسلامی شهر تهران، فرهنگسرای سرو و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو (رادیو نمایش) از ۲۷ تا ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸ در تهران برگزار می شود.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: شورای اسلامی شهر تهران فرهنگسرای سرو اکبر رادی اداره کل هنرهای نمایشی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۶۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معرفی برترین های آثار مستند رادیویی در جشنواره ملی پژواک
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سومین جشنواره مستند رادیویی از چهارم تا ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار میشود.
آقای مهدی غدیری مدیر کل نظارت و ارزیابی برنامههای رادیو و یکی از داوران جشنواره رادیویی پژواک با حضور در استدیو شبکه خبر در خصوص کیفیت آثار گفت: با توجه به تجربه داوری در جشنواره اول و دوم پژواک، در گروه مستندهای مستمر در این دوره داور بودم، که باید بگویم برنامهها به لحاظ کیفیت، کیفیت خیلی خوبی داشتند، اهتمام خیلی خوبی شبکههای رادیویی و تهیه کنندهها داشتند که آثار صرفا برای جشنواره تولید نشود و آثار در خدمت آنتن و جدول پخش شبکههای رادیویی قرار بگیرد، آثاری که داوری شد، همگی دلالت بر این دارد که آثار از قوت خیلی خوبی برخوردار بودند.
وی در خصوص آثارمستند مستمر توضیح داد: وقتی یک جشنوارهای برگزار میشود، معمولا تمام همت برنامه سازان و هنرمندان بر این است که یک اثر خارق العادهای تولید شود که توجه داوران را جلب کند و امتیاز خوبی بگیرد، یکی از آفتهایی که این نوع نگاه دارد این است که این نوع از آثار فقط در خدمت گرفتن جایزه و برای جشنواره است، این را معاونت صدا با برنامه ریزیهایی که کرده در دو دوره گذشته و با آموزشهای خوبی که ارائه شده به تهیه کنندهها و برنامه سازها، به این سمت برده که این آثار در خدمت آنتن رادیو قرار بگیرد، مستمر به این معنا هست که استمرار دارد. تولید و پخش این برنامهها و در آنتن شبکههای مختلف رادیویی نیز حضور دارد.
غدیری در خصوص معیارهای داوری آثار گفت: من قدری سختگیرانه این آثار را داوری میکنم و تفاوتی قائل نیستم به این که این نوع آثار باید از کیفیت پایین تری برخوردار باشد، نگاه ما ایده الی و حداکثری و به سمت مطلوب است و مهمترین شاخصی که ما در این آثار در نظر میگیریم این است که چقدر این آثار از جذابیت برخوردار هستند، اثر رادیویی که بتواند مخاطب را تا انتهای برنامه همراه خود کند و در پایان برنامه مخاطب احساس کند قدری از فضا و زمان بریده شده، جذاب است و برای شاخص جذابیت ما خیلی فکر کردیم که بر چه مبنایی ما میتوانیم بگوییم یک اثر، اثر جذابی هست، شاید این تعریفی که به آن رسیدیم کاملترین تعریف باشد و آن این است که وقتی مخاطب در هنگام مواجهه با یک اثر رادیویی و یا هر اثر دیگری فضا و زمان را گم میکند و درگیر روایت داستان و یا آن اثر هنری میشود، این مهمترین شاخصی است که ما به عنوان جذابیت به آن توجه داریم، در کنار آن شاخص های محتوایی و شاخصهای فنی را هم در نظر داریم، مستند رادیویی باید توجه خیلی خوبی به پژوهش و تحقیقات داشته باشد جزئیات مربوط به آن برنامهای که قرار است تولید و ارائه کند باید به درستی ارائه شده باشد و مستند به لحاظ اثر بخشی باید اثر بخش باشد.
مدیر کل نظارت و ارزیابی برنامههای رادیو در خصوص نقاط ضعف آثار گفت: شرایط زمانی قدری دست تهیه کنندهها را میبندد چرا که هر هفته یا هر چند روز یک بار باید موضوعی را انتخاب کنند و پر و بال دهند و جزئیاتی را به آن اضافه کنند و به یک اثر قابل پخشی برسانند، من اگر از این زاویه نگاه کنم برخی از مستند سازان ما روی ابعاد شناختی و اطلاعات خیلی متمرکز میشوند، ابعاد احساسی، عاطفی و نگرشی در مستندها شاید کمتر به آن پرداخته شده، فرصت شاید این چنین تهیه و تولیدی وجود نداشته، موسیقی و جلوههای صوتی میتواند روی عواطف و احساسات مخاطب تاثیر گذار باشد، اثر مستندی که تولید میشود؛ اگر نتواند احساسات مخاطب را برانگیزد و نتواند همدلی و هم ذات پنداری با مخاطب ایجاد کند، این اثر نمیتواند مخاطب را جذب و درگیر کند.
وی در خصوص پژوهش و تحقیق در آثار هم گفت: ما وقتی اثری را ارزیابی میکنیم، و قرار است این اثر را تولید کنیم از چه زمینههای پژوهشی استفاده کنیم و چه کار کنیم که این اثر پر بار شود، تحلیل من این است که در زمینه پژوهش و تحقیق آثار ما ضعیف نیستند، ابزارهای متعددی وجود دارد که مستند سازان میتوانند به آنها مراجعه کنند، اگر در خدمت مستند پرتره هستند میتوانند به نزدیکان آن شخص مراجعه کنند و اگر در خدمت مستند رویداد هستند ارتباطات به گونهای هست که ما در این زمینهها کم نداشته باشیم، در این زمینه مستندهای ما به یک پختگی رسیده اند.
وی در پایان در خصوص نقاط قوت و ضعف کلیت برنامههای رادیو گفت: ما تمام تلاشمان بر این است که به برنامههایی که از رادیو پخش میشود کمک و مشورت بدهیم که جذابیت خوبی داشته باشند که مخاطب با برنامهها ارتباط بگیرد و به سمتی برویم که بر نقاط قوت برنامههای رادیویی اضافه شود و نقاط ضعف و کاستیها کاهش یابد، ما به صورت دورهای شبکههای رادیویی را ارزیابی میکنیم، من هر موقع که برنامههای اصلی رادیو را شنیدم به تهیه کنندههای این برنامهها دست مریزاد گفتم واقعا آثار خوبی در رادیو تولید میشود، ما به واسطه این که سخت افزار رادیو و گیرندههای رادیو در منازل کمتر شده و شنوندههای رادیو تحت تاثیر اینها قرار میگیرند؛ ما با یک اشکالی مواجه هستیم که ارتباط برنامهها با مخاطبانی که میتوانند استفاده کنند یک جایی قطع است، من پیشنهاد دادم و آن هم این که موتورهای جستجوگری که در اینترنت است به بخشهای مختلف برنامههای رادیو مرتبط شود تا مخاطب بتواند از این برنامههای رادیویی استفاده کند.