Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیرازی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار محوطه باستانی در کشور تاکنون شناسایی شده است، گفت: اگر مردم به اهمیت هویت های تاریخی پی ببرند، خود به عنوان بزرگترین حامی آثار تاریخی به حفاظت از این آثار خواهند پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «روح الله شیرازی» امروز (یکم آبان) در حاشیه برگزاری چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز و فردا 2 آبان شاهد برگزاری همایش ملی باستان شناسی ایران هستیم که هر دو سال یک بار به همت دانشگاه بیرجند و میراث فرهنگی خراسان جنوبی برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس پژوهشکده باستان شناسی ایران با بیان اینکه همایش ملی باستان شناسی ایران دارای محورهای مختلفی است، گفت: در راستای برگزاری این همایش کاوش ها و بررسی های بسیاری در حوزه باستان شناسی این استان انجام شده است و این همایش زمینه ای است تا باستان شناسان و اساتید این حوزه بتوانند از آثار ارائه شده استفاده کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه باستان شناسی در کشور پژوهش های متنوعی را در دستور کار داریم، افزود: بخشی از این پژوهش ها به صورت سوال محور است که به طور سنتی انجام می شود و پروژه های باستان شناسی در حوزه های عمرانی را نیز مورد بررسی، و کاوش قرار داده ایم.

 

شیرازی با اشاره به تهیه اطلس باستان شناسی ایران اظهار کرد: برای تهیه این اطلس باید برآورد دقیقی از تعداد محوطه های باستانی موجود در کشور داشته باشیم و در این راستا بررسی ها و کاوش های باستان شناسی را در دستور کار قرار داده ایم.

 

رئیس پژوهشکده باستان شناسی ایران در ادامه بیان داشت: تاکنون با بررسی و کاوش توانستیم 500 هزار محوطه باستانی را در کشور شناسایی کنیم و انتظار می رود که یک میلیون محوطه باستانی در کشور داشته باشیم.

 

وی با توجه به اینکه تهیه اطلس باستان شناسی ایران از اوجب واجبات است، ادامه داد: کار تهیه این اطلس از 40 سال قبل آغاز شده است و یک پروسه زمانی بلند مدت در کشور محسوب می شود و نمی توان زمان خاصی برای اتمام این پروژه اعلام کرد.

 

شیرازی با اشاره به بودجه تخصیصی حوزه باستان شناسی در سال جاری گفت: اولویت ما برای تخصیص بودجه قطعا بحث باستان شناسی است و بودجه تخصیصی امسال به این حوزه متاسفانه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 

رئیس پژوهشکده باستان شناسی ایران به بحث اطلاع رسانی و آگاهی عمومی در خصوص اهمیت آثار باستانی اشاره کرد و افزود: اطلاع رسانی قطعا سبب می شود تا مردم به اهمیت هویت های تاریخی خود پی ببرند و در این صورت خود مردم به عنوان بزرگترین حامی آثار تاریخی به حفاظت از این آثار خواهند پرداخت.

 

وی در پایان با بیان اینکه بحث گردشگری تاثیرات اقتصاد گونه بسیاری را به دنبال دارد، افزود: اگر تعداد گردشگران در یک منطقه از یک حدی بیشتر شود قطعا یک تهدید برای آثار تاریخی و باستانی آن منطقه محسوب می شود و اکنون شاهد این موضوع هستیم که بحث تخریب آثار تاریخی نسبت به گذشته کمتر مشاهده می شود.

پایان پیام/573

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین زائران اربعین حسینی مسجد کانون های مساجد اصفهان خراسان جنوبي هرمزگان کربلا اطلس باستان شناسی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۶۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود

روح‌الله محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری در دو کاوش باستان‌شناسی در شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد استان اردبیل در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: کاوش نجات‌بخشی در محوطه گورستان قلعه اولتان پارس‌آباد به منظور آزادسازی مسیر دسترسی پارس‌آباد به سربند از ابتدای سال آغاز شده و تا نیمه اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی اردبیل افزود: فصل اول کاوش و آزادسازی بخشی از مسیر در این منطقه در سال ۱۴۰۱ انجام شده بود و کاوش حاضر نیز با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در حال انجام است که پس از پایان آن این مسیر به صورت کامل آزاد می‌شود.

محمدی با اشاره به کشف تدفین عصر آهن و اشیایی مثل ظروف سفالی، زیورآلات و سنجاق سر از کاوش قلعه اولتان ادامه داد: همچنین در کاوش دیگری در پاسخ به استعلام یک واحد صنعتی در روح کندی بیله‌سوار به منظور تعیین محدوده ساخت و ساز کاوش انجام شد که این کاوش به پایان رسیده است.

کد خبر 6082018

دیگر خبرها

  • تشریح مهمترین خطرات نابودی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • رهاسازی چاه عمیق بدون حفاظ در مجموعه باستانی گورستان سیراف + فیلم
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • پیشگیری از تعرض به حریم بناهای تاریخی البرز با ثبت ملی
  • نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل
  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل