Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیروز ارجمند معتقد است که محمدرضا گلزار خواننده‌ای معمولی است و کسب درآمد بیشتر او را به سمت خوانندگی کشانده است. ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - یاسر یگانه

کنسرت محمدرضا گلزار در لس‌آنجلس قرار است به زودی برگزار شود. این اجرا در هفته‌ی گذشته حاشیه‌های بسیاری در فضای مجازی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک سو این بحث مطرح شد که بلیت‌های کنسرت گلزار به فروش نرفته و از سوی دیگر و به فاصله‌ی اندکی از طرح این مبحث، سایت بلیت‌فروشیِ کنسرت گلزار در لس‌آنجلس صندلی‌های زیادی را از دسترسِ خرید خارج کرد.

گلزار و هوادارانش ادعا کردند که 60 درصد بلیت‌های این کنسرت به فروش رفته‌اند و همین ماجرا باعثِ داغ شدنِ یک حاشیه شد. اما اصل ماجرا و انتقادها نه بر سرِ میزان فروش که بر سرِ میزان کیفیت و توانایی محمدرضا گلزار در عرصه خوانندگی و نوازندگی بود.

بی‌شک انتقادهای صریح و شفاف در عرصه هنر و به خصوص موسیقی، جایش به شدت خالی است. از این رو سراغ پیروز ارجمند رفتم تا از او به عنوان یک آهنگساز جویای کیفیتِ کاریِ گلزار در عرصه موسیقی شوم.

پیروز ارجمند لیسانس موسیقی را از دانشگاه هنرهای زیبا، فوق لیسانس پژوهش هنر را از دانشگاه هنر و دکترای اتنوموزیکولوژی را از دانشگاه مالایا کشور مالزی دریافت کرده است.

در ادامه متن صحبت‌های پیروز ارجمند را می‌خوانید:

من به عنوان یک موزیسین که تحصیلاتم در حوزه موسیقی است و سال‌های زیادی در این عرصه کار کرده‌ام می‌توانم درباره کیفیت کار یک هنرمند نظر بدهم. اگر در این‌باره حرفی می‌زنم از سرِ بغض و کینه نیست. ابتدا به هوادانِ محمدرضا گلزار می‌گویم که هیچ خصومتی با این هنرمند ندارم و او همکار و دوست من است. اگر نقدی به کارش وارد می‌شود برای حفظ حرمت و شانِ خودِ اوست.

وعده‌های توخالیِ آقای آهنگساز/ حرف شجریان و قربانی عملی می‌شود

یادم هست که چندین سال پیش در کنسرتی بودم که گلزار در آن گروه گیتار می‌نواخت. او موسیقی را می‌شناسد و از راه موسیقی وارد عرصه هنر و بازیگری شد.

رضا گلزار مخاطبان زیادی دارد اما در حیطه خوانندگی خیلی صاحب نام نیست. کنسرت‌هایش برگزار می‌شود و خوانندگی هم می‌کند و این حق اوست که بتواند در این عرصه هم فعالیت کند.

بی‌شک گلزار نوازنده خوبی برای ساز ویلن نیست و او نباید این کار را می‌کرد. وقتی گلزار در کنسرتش ویلن می‌نوازد، فیلم اجرایش در شبکه‌های مجازی پخش می‌شود و از آنجایی که او شهرت دارد، ویلن‌نوازی‌اش به الگو تبدیل می‌شود. خیلی‌ها خوب یا بد نواختنِ این ساز را تشخیص نمی‌دهند و گمان می‌کنند که معیار ویلن‌نوازیِ خوب همین چیزی است که گلزار نواخته است.

 

 

در ماه‌های اخیر دیدم که گلزار در کنسرت‌هایش ویلن نواخته بود. بی‌شک گلزار نوازنده خوبی برای ساز ویلن نیست و او نباید این کار را می‌کرد. وقتی گلزار در کنسرتش ویلن می‌نوازد، فیلم اجرایش در شبکه‌های مجازی پخش می‌شود و از آنجایی که او شهرت دارد، ویلن‌نوازی‌اش به الگو تبدیل می‌شود. خیلی‌ها خوب یا بد نواختنِ این ساز را تشخیص نمی‌دهند و گمان می‌کنند که معیار ویلن‌نوازیِ خوب همین چیزی است که گلزار نواخته است.

حتی اگر مردم گلزار را تشویق کرده‌اند و به ویلن‌نوازیِ او اصرار کرده‌اند، او نباید در آن اجرا ویلن می‌نواخت. با این کار گلزار فرهنگ‌سازی برای مخاطب حرفه‌ای را دچار اخلال کرده است.

اگر من خودم را به عنوان یک خوشنویس معرفی کنم، در حالی که خوشنویس خوبی نباشم، فقط خوشنویسی را زیر سوال برده‌ام.

در اینجا باید به یک ضعف فرهنگی در کشورمان اشاره کنم؛ متاسفانه مردم ایران اهل نقدِ رودررو نیستند. ما در فرهنگ‌مان نقدِ درست و رودررو را یاد نگرفته‌ایم. از سوی دیگر مخاطبان عام، متوجه ایرادها نیستند و هنرمندان هم ظرفیت نقد شدن را ندارند.

 

 

در اینجا باید به یک ضعف فرهنگی در کشورمان اشاره کنم؛ متاسفانه مردم ایران اهل نقدِ رودررو نیستند. ما در فرهنگ‌مان نقدِ درست و رودررو را یاد نگرفته‌ایم.

از سوی دیگر مخاطبان عام، متوجه ایرادها نیستند و هنرمندان هم ظرفیت نقد شدن را ندارند.

خیلی از آهنگسازان بزرگ دنیا قبل از انتشار هر اثری، آن اثر را به منتقدان نشان می‌دهند و اگر منتقدان آن اثر را تایید کنند، برای انتشارش اقدام می‌کنند.

خوب خواندن چند فاکتور دارد. یکی از فاکتورها این است که فرد صدای خدادادی زیبایی داشته باشد. اینکه ما گلزار را خوش صدا بدانیم، باید بگویم که او خوش صدا نیست اما ریتم و کوک را تا حدودی می‌شناسد.

یکی دیگر از فاکتورهای خوانندگی احساس و حال درونی است. خواننده باید از احساس و «آنِ» درونی برخوردار باشد که این «آن» و گیرایی در صدای گلزار نیست.گلزار به طور کلی توانِ خوانندگی و فالش نخواندن را دارد اما در کیفیت بالا، حال و تکنیک‌های پیچیده واقعا توان لازم را ندارد.

باید بگویم که گلزار می‌تواند خواننده‌ای معمولی باشد اما هرگز نمی‌تواند خواننده‌ای تمام عیار باشد.

 

 

باید بگویم که گلزار می‌تواند خواننده‌ای معمولی باشد اما هرگز نمی‌تواند خواننده‌ای تمام عیار باشد.

تبادلات فرهنگی بین کشورها با حضور بهترین هنرمندان انجام می‌شود. برای تبادلات فرهنگی در عرصه موسیقی ایرانی با دیگر کشورها، کسانی مانند همایون شجریان، علیرضا قربانی، شهرام ناظری یا محمدرضا شجریان می‌توانند نماینده موسیقی ایرانی باشند. در عرصه موسیقی پاپ هم خوانندگان درجه یک ایران باید به کشورهای دیگر بروند تا تبادلات هنری و فرهنگی بین ایران و دیگر کشورها شکل بگیرد.

محمدرضا گلزار نمی‌تواند نماینده موسیقی پاپ ایران باشد.

او می‌کشد قُلاب را ...

حال شاهدیم که محمدرضا گلزار به امریکا رفته و سالنی را اجاره کرده تا در آن کنسرت برگزار کند. اگر بلیت‌هایش فروش می‌رود به وسطه خواننده بودنش نیست و مردم به خاطر سلبریتی بودنش به اجرای او می‌آیند.

بیایید با خودمان پرسشی مطرح کنیم؛ اگر رضا گلزار بازیگر نبود و کنسرتی برگزار می‌کرد، آیا بلیت‌هایش به فروش می‌رفت؟
پاسخ به این پرسش میزان کیفیت خوانندگی گلزار را نشان خواهد داد.

این حق هر کسی است که بتواند کنسرت برگزار کند و گلزار هم این حق را دارد، او اما نمی‌تواند نماینده موسیقی پاپ ایران باشد.

مسئله حضور بازیگران به عنوان خواننده در عرصه موسیقی جای نقد و بررسی دارد. آیا خوانندگان ما در عرصه موسیقی آنقدر کم هستند که بازیگران باید بیایند و این خلاء را پر کنند؟

باید توجه کنیم که ما بازیگرانِ خواننده‌ای هم داشته‌ایم که در کار خوانندگی هم موفق بوده‌اند.

در تمام دنیا مردم دوست دارند سلبریتی‌ها را از نزدیک ببینند و با آنها در ارتباط باشند. در کشورهای پیشرفته وقتی یک سلبریتی در محیط عمومی قرار می‌گیرد مردم کمتر به سَمتش می‌روند و خودِ آن سلبریتی هم کمتر دوست دارد مورد توجه مردم باشد. اما همان سلبریتی وقتی اجرایی دارد بلافاصله پس از اتمام اجرا به میان مردم می‌آید و با هوادارانش عکس‌های یادگاری می‌گیرد.

در ایران تقریبا عکس این ماجراست؛ سلبریتی‌های ما بعد از کنسرت تحت حفاظت بادیگاردها از سالن بیرون می‌روند اما در فضاهای عمومی به گونه‌ای ظاهر می‌شوند که توجه همگان را جلب کنند.

سلبریتی‌هایی مانند گلزار هر کاری بکنند مورد توجه هستند. گلزار اگر راننده تاکسی باشد یا گلفروشی داشته باشد، باز هم مردم دوست دارند او را ببینند. اینکه گلزار بین راننده تاکسی شدن، گلفروش شدن یا خواننده شدن، خوانندگی را انتخاب کرده به خاطر نفع مالی بیشتر است.

 

 

سلبریتی‌هایی مانند گلزار هر کاری بکنند مورد توجه هستند. گلزار اگر راننده تاکسی باشد یا گلفروشی داشته باشد، باز هم مردم دوست دارند او را ببینند. اینکه گلزار بین راننده تاکسی شدن، گلفروش شدن یا خواننده شدن، خوانندگی را انتخاب کرده به خاطر نفع مالی بیشتر است.

یک تاجر خوب تمام تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد نمی‌گذارد.

توجه کنید که این حرف‌های من توهین به گلفروشان یا رانندگان تاکسی نیست. من به همه‌ی این شغل‌ها احترام می‌گذارم. خودِ من اگر موزیسین نبودم، دوست داشتم گلفروشی می‌داشتم.

ورود بازیگران به خوانندگی در دنیا بی‌سابقه نیست. در دنیا خوانندگانِ زیادی بوده‌اند که بازیگر شده‌اند. یک خواننده راحت‌تر می‌تواند بازیگر شود، چرا که یک خواننده راحت‌تر می‌تواند فاکتورهای بازیگری را داشته باشد. اما برای خوانندگی فاکتورهای دشوارتری لازم است که شاید کمتر بازیگری این فاکتورها را دارد.

در نهایت باید بگویم که بازیگری و خوانندگی دو حوزه متقاوت از هم هستند و هر کدام تخصص‌های خودش را می‌خواهد.

ورود بازیگران به عرصه خوانندگی که شاید مهمترین دلیلش کسب درآمد است؛ نشان می‌دهد که ما ایرادهای بسیاری در صنعت موسیقی داریم و هنوز در این عرصه به بلوغ و شناخت کافی نرسیده‌ایم.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,34,40,1430/CT2 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۶۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواننده ای که رکورد اجرای کنسرت در ایران را شکست | آمار شگفت انگیز در سال ۱۴۰۲

به گزارش همشهری آنلاین سال ۱۴۰۳، برای اجراهای پاپ کشور، یک سال خوب بود. تعدد اجراها در کنار وفور سبک‌های مختلف سبب شد تا مخاطبان با دستی باز، کنسرت خواننده موردعلاقه خود را انتخاب کنند.

اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید در سالی که کنسرت‌های پاپ، رکورد خوبی را به لحاظ کمیت شاهد بود، مجید رضوی نه تنها از نظر کیفیت در اجراها بلکه از نظر کمیت نیز بیشترین اجرا را در اختیار خود قرار داد؛ طبق بررسی‌های به‌عمل آمده، مجید رضوی موفق شد تا در سال جاری، ۲۶۷ اجرای داخلی را تجربه کند. به‌عبارتی اگر دو ماه محرم و صفر را از مجموع سال فاکتور بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که رضوی در هر ماه، ۲۶/۲ اجرا را تجربه کرده است که یک آمار خیره‌کننده در این حوزه به شمار می‌رود. این در شرایطی است که ایام شهادت و مناسبت های مذهبی را هم اگر از آمار روزها کم کنیم به این نتیجه می رسیم که رضوی تقریبا هر شب یک کنسرت اجرا کرده است.

رضوی پیشتر و در بازه اواخر بهمن ۱۴۰۱ که موج جدید کنسرت‌ها در کشور به راه افتاد تا اواخر تیرماه ۱۴۰۲ که ماه محرم آغاز شد، با ۱۶۱ نوبت اجرا، با اختلاف بسیارزیاد، رکورددار اجرا در کشور بود.

طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، برای ۲۶۷ نوبت اجرای رضوی در سال جاری، حدود ۳۰۰ هزار مخاطب حضور داشتند که متوسط برای هر اجرا، هزار و ۱۴۶ مخاطب در اجرای این خواننده جوان حاضر بودند.

البته سال ۱۴۰۲ برای رضوی، تنها در انحصار کنسرت قرار نداشت چرا که وی در این سال، ۶ آهنگ فرشته، قلبمی پس، زیبا، تنگ میشه دل، متاسفانه و دوست دارم را منتشر کرد. درواقع رضوی برای هر ۲ ماه، یک آهنگ جدید را به بازار عرضه کرده است.

کد خبر 840915 برچسب‌ها موسیقی ایرانی خبر مهم

دیگر خبرها

  • واکنش معین به خبر حضور پنهانی‌اش در ایران | جزییاتی آخرین حضور این خواننده در زادگاهش
  • کشاورزی ارگانیک؛ مفید یا مضر؟
  • خواننده محبوب ناصر حجازی چه کسی بود؟
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • قصه مناجات هایی برخاسته از ادبیات کلاسیک/ «سر عشق» را بشنوید
  • خواننده ای که رکورد اجرای کنسرت در ایران را شکست | آمار شگفت انگیز در سال ۱۴۰۲
  • معین پنهانی به ایران آمده است؟
  • معین پنهانی به ایران آمده؟
  • معین پنهانی و مخفیانه به ایران آمد!
  • معین پنهانی به ایران آمد