Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@19:41:32 GMT

سحر زیر تبر پیگیری مردم

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۷۵۷۷

سحر زیر تبر پیگیری مردم

مجله مهر: در چند سال اخیر هر بار به دلیلی نامش سر زبان‌ها افتاده، اما علت معروف شدنش از جایی بود که رسانه‌های خارجی زبان عکس بعد از عملش را کنار آنجلینا جولی قرار دادند و نوشتند «دختر ایرانی با عمل ایرانی می‌خواهد خودش را آنجلینا جولی کند.»

«سحر تبر» معروف شد، اسمی که غیرواقعی بودنش از همان ابتدا معلوم بود، اما دنبال کننده‌های صفحه اینستاگرامش واقعی بودند! آنقدر واقعی که فالوئرهای صفحه‌اش بالا رفت و به ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با گریم‌های عجیب و ترسناک کارهای عجیب انجام می‌داد و فیلم‌شان را در صفحه خودش منتشر می‌کرد.

اینکه کدام یک از کارهایش برای مخاطب جذاب بود، سوالی‌ست که باید از دنبال‌کننده‌هایش پرسید، اما چیزی که به نظر می‌رسد و احتمالا عجیب بودن ماجرا را بیشتر می‌کند، این است که هرچقدر او رفتار عجیب‌تر و خارج از عرف‌تری انجام می‌داد، افراد بیشتری به سراغش می‌رفتند و صفحه‌اش را دنبال می‌کردند.

دستگیری یک شاخ اینستاگرامی

۱۳ مهرماه بود که خبر دستگیری «سحر تبر» نه فقط در رسانه‌های داخلی که در رسانه‌های خارجی هم منتشر شد.

او را پس از ارسال پیام‌های مردمی به سامانه دادسرای ارشاد که درخواست پیگیری فعالیت‌های او را داشتند، دستگیر کردند و حالا جرایم او هنجارشکنی، ترویج خشونت، تحصیل مال از طریق نامشروع، توهین به مقدسات، توهین به حجاب اسلامی، گسترش اباحه گری و تشویق جوانان به فساد است.

این مردم عیب‌جو!

اما نظرات از شب گذشته رنگ و بوی دیگری گرفته است، درست بعد از پخش گفت‌وگوی او در یکی از برنامه‌های خبری صدا و سیما، خیلی‌ها موضع‌گیری منفی نسبت به ماجرا کردند.

سحر تبر در گفت‌وگویش گفت که فرزند طلاق است و با مادرش زندگی می‌کند. عکس‌های قبل از عمل خودش را نشان داد که چقدر متفاوت بوده و توضیح داد که هرچقدر تعداد لایک‌های مردم روی پست‌هایش بالاتر رفته، حس می‌کرده که کارش درست است و به همین دلیل رفتارش را هم ادامه می‌داده است.

با اینکه چهره‌اش معلوم نبود، اما تفاوتی که با عکس‌های منتشر شده‌اش داشت، مشخص بود؛ خودش توضیح داد که علاوه بر گریم، از فوتوشاپ هم برای تغییر در عکس‌ها استفاده می‌کرده است. البته که همان‌جا  توضیح هم می‌دهد که رسانه‌ها به اشتباه تیتر زدند که او می‌خواسته شبیه به آنجلینا جولی شود، بلکه کاراکتر مورد علاقه‌اش «عروس مرده» بوده است.

بعد از پخش این بخش خبری که همراه با صحبت‌های یک روانشناس هم بود، کاربرهای فضای مجازی مثل همیشه دست به کار شدند و نظرات هیجانی در این‌باره نوشتند.

در این میان نکته قابل توجه این بود که بسیاری از کاربران نظر منفی نسبت به پخش این صحبت‌ها داشتند و صدا و سیما را نکوهش کرده بودند که اصلا این کار قرار است چه سودی داشته باشد و چرا تصویر(!) یک دختر را به این شکل نشان دادند که خالکوبی‌ها و زخم‌های روی دستش هم مشخص بود.

اما هیچ‌کدام به این موضوع توجه نداشتند که پیش از همه این‌ها خود همان دختر تمام تصاویر و فیلم‌هایش را منتشر کرده بود، خیلی‌ها با ساختن صفحات مشابه و با انتشار ویدئوهای او پیج‌های‌شان را راه‌اندازی کرده بودند. کسی حواسش نبود آدم‌هایی شبیه به همین افراد با دنبال کردن صفحه او مُهر تاییدی بر رفتارهایش زده بودند و اصلا باعث برخی از مشکلات دختری که امروز در بند است، خود همان‌هایی هستند که در فضای مجازی با اتکا به هیجانات لحظه‌ای و تفکرات آنی حرف می‌زنند، بدون اینکه بدانند رفتارشان چقدر روی یک فرد دیگر تاثیر دارد و حتی می‌تواند مسیر او را تغییر دهد.

حالا هم کار صدا و سیما را بد می‌دانند؟ انتشار تصاویری که با رضایت شخص بارها و بارها دیده شده که قطعا موردی ندارد، چرا دوربین دست‌هایش را نشان داده؟ این دیگر ایراد بنی‌اسرائیلی‌ست! ما عادت کرده‌ایم، عادت به غر زدن و ایراد گرفتن. همان مصاحبه و صحبت‌های روان‌شناس نکته‌های دیگری داشت که برای هرکدام از فارغ از اینکه چنین موضوعی را از نزدیک بشناسیم یا نه، می‌توانست مهم باشد.

چرا از نظرمان هرچیزی غلط است؟

کد خبر 4754510 شراره داودی

منبع: مهر

کلیدواژه: فضای مجازی برنامه اینستاگرام اینستاگرام صفحه اول روزنامه ها اربعین 98 اربعین حسینی دکه روزنامه رادیو مهر مطبوعات ایران صفحه اول روزنامه های ورزشی صفحه اول روزنامه های اقتصادی اینفوگرافیک حامد عسکری کربلا باکس آفیس روح الله زم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۷۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریکی در برخی از معابر شهروندان تبریز را به دردسر انداخت

امنیت برای زندگی مردم گاهی از نان شب واجب‌تر و مهم‌تر است، معضلی که مدتی است گریبان‌گیر ساکنان  خیابان مارالان در شهر تبریز شده است. تاریکی معابر یکی از موضوعاتی است که می‌تواند امنیت مردم را به مخاطره بیندازد. اهالی این محله بارها از مسئولان پیگیری کرده اند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

شهروندخبرنگار ما با ارسال پیامی خواستار رسیدگی به این مشکل شد. 

متن پیام شهروندخبرنگار

با سلام و احترام ما ساکن خیابان مارالان بالاتر از میدان سجادیه شهر تبریز هستیم با وجود ثبت و گزارش خرابی ۳ تا از چراغ‌های روشنایی کوچه ما به مدت بیشتر از ۱۶ ماه از سوی همسایه‌ها و خودم و با وجود دریافت پیامک هنوز تعویض لامپ صورت نگرفته است. لطفا پیگیری کنید.

 

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • مطالبات مردمی روی میز بررسی
  • پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیس‌جمهور
  • توجه به راه‌ها برای توسعه سواحل مکران جدی گرفته شود
  • مطالبات شهرداران کلانشهرها پیگیری می‌شود
  • استانداردسازی راه‌ها در بلوچستان با سرعت پیگیری شود
  • وزیر کشور: مشکلات سیل‌زدگان براساس اولویت پیگیری و رفع خواهد شد
  • استانداردسازی راه‌ها در سیستان و بلوچستان با جدیت و سرعت پیگیری شود
  • تاکیدوزیرکشور:جدیت استانداردسازی راه‌ها درسیستان وبلوچستان
  • تمسخر کنسرت «معین» و مردم ایران در روزنامه‌های ترکیه
  • تاریکی در برخی از معابر شهروندان تبریز را به دردسر انداخت