Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه تلویزیونی شب روایت با محوریت بررسی رمان «نامیرا» نوشته صادق کرمیار در گفتگو با مولف اثر سه‌شنبه شب ۳۰ مهر، از شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

کرمیار در ابتدای این‌برنامه گفت: بعضی‌ها ادبیات داستانی را ابزاری برای تبلیغ  دین می‌بینند و به‌عنوان یک ابزار تعلیمی به آن نگاه می‌کنند که اشکالی هم ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌هایی که ادبیات داستانی را به‌طور جدی دنبال می‌کنند، خود داستان به تنهایی برای آنها موضوعیت دارد و این موضوعیت داستان باعث می‌شود که وقتی ما با یک واقعه تاریخی روبرو می‌شویم با ساختار داستانی به آن موضوع نزدیک می‌شویم و اولین نکته‌ای که به ذهن ما می‌رسد، بحث پرسشگری است که در این واقعه چه اتفاقی افتاد و چگونه اتفاق افتاد و چرا اتفاق افتاد؟ با این نوع نگاه من وارد کوفه شدم.

وی افزود: این داستان است که می‌تواند این پرسش‌ها را از لایه‌های زیرین ذهن بیرون بکشد و من با این نگاه وارد کوفه شدم و سعی کردم مردم آن زمان کوفه را بشناسم چون برای خودم قابل باور نبود که ظرف سه یا چهار ماه چند هزار نفر نامه نوشتند و از امام خواستند که به کوفه بیاید و به آنها کمک کند.

این‌نویسنده در ادامه گفت: بخشی از مردم کوفه هستند که ما به آنها خواص کوفه می‌گوییم و سران قبیله‌ها هستند که بیشتر این افراد به امام نامه نوشتند و بخشی دیگر توده مردم هستند که پیرو خواص بودند و بنابراین اگر ما بتوانیم به یک تحلیل جامعی از خواص کوفه در آن مقطع تاریخی برسیم می‌توانیم به ریشه‌های انگیزه مردم  برای نگارش نامه برسیم. همچنن دلیل عمده این بود که شناخت کافی از امام نداشتند و به‌عنوان این‌که ما یزید را نمی‌خواهیم و شخصیتی هست که پسر پیغمبر است حالا این شخصیت را دعوت کنیم و یک حرکت جدید علیه بنی امیه انجام دهیم؛ به همین دلیل این نامه را نوشتند. اما اینکه انگیزه امام چه بود، بحث مهمی است. چون امام این جماعت را می‌شناختند. امام اگر می‌خواستند قیام کنند، یک راهش این بود که به سمت کوفه حرکت کنند و یک راهش این بود که در پاسخ به نامه کوفیان بگویند که به مکه بیایید و با بقیه مسلمانان هم‌پیمان بشوید تا علیه یزید قیام کنیم. اما امام این حرکت را انجام ندادند و درست وسط حج از مکه خارج شدند. همه این پرسش‌ها باعث می‌شد که به دنبال تحلیل‌های مختلفی از کوفه بروم.

کرمیار درباره جابجایی شخصیت‌های داستان در پایان داستانش گفت: در ادبیات داستانی چیزی داریم به‌عنوان آشنایی‌زدایی. اگر هر هنرمندی بتواند از این عنصر به بهترین نحو استفاده کند، توانسته بر مخاطب اثر بگذارد. بعضی از شخصیت‌ها برای مردم آشنا هستند و می‌دانند چه اتفاقی افتاده است. با تنها شیوه‌ای که می‌شد با این موضوع برخورد کرد، همین موضوع آشنایی‌زدایی بود. در کارهایی مثل محرم و عاشورا اگر از این عنصر استفاده کنیم، می‌توانیم تاثیرگذار باشیم. بسیاری از وقایع نامیرا تخیلی است ولی مبتنی بر همان تاریخ هستند. شخصیت‌هایی که در این داستان وجود دارند تا جایی که به تحلیل ما کمک می‌کنند، حضورشان الزامی است.

نویسنده رمان «نامیرا» درباره شخصیت عبدالله ابن عمیر و ادعای مسلم  بن عقیل در این مورد که عبدالله ابن عمیر روی مرز باطل ایستاده، گفت: عبدالله مدت‌ها از محیط حکومت اسلامی دور بوده و آن‌چه که از آموزه‌های اسلام در ذهنش بوده، مربوط به قبل از بازگشت به کوفه بود و اتفاقات جدید کوفه را نمی‌تواند تحلیل کند و دچار تناقض می‌شود و از هر دو یعنی امام حسین(ع) و یزید دفاع می‌کند که این تفکر مختص آن دوره بوده است. ما ساعت‌ها سر این نکته که تفکرات دینی و فلسفی مردم در آن مقطع تاریخی چه بوده بحث می‌کردیم و به‌همین دلیل من فراتر از این نرفتم. اگر با تحلیل امروزی بخواهیم به آن قضیه نگاه کنیم، دموکراسی زیر سوال می‌رود. عبدالله می‌گوید همه مسلمین به یزید رای داده‌اند و فقط یک نفر جلوی یزید ایستاده است. پس معنی ندارد که کسی جلوی یزید بایستد و به لحاظ منطقی حرف درستی است اما این تاجایی درست است که سیدالشهدا (ع) را به عنوان امام نپذیرفته و جایی که سیدالشهدا را به‌عنوان امام می‌پذیرد، همه این نظریه‌ها کنار می‌رود.

وی درباره نقش داعیه‌داران حمایت از امام حسین (ع) در تردید عبدالله ابن عمیر گفت: من این کتاب را سال ۸۱ نوشتم و در سال ۸۸ منتشر شد. اگر سال ۱۴۸۸ هم به چاپ برسد، باز همین مسائل را داریم. یعنی تحلیل‌های مربوط به واقعه‌های عاشورا می‌توانند راهگشا باشند و ما ملاک‌هایی در اختیار داریم که می‌توانیم بسنجیم چه کسی برحق  و ناحق است.

کد خبر 4754632 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: صادق کرمیار شبکه چهار سیما رمان ایرانی برنامه تلویزیونی امام حسین ع کتاب و کتابخوانی ترجمه معرفی کتاب ادبیات جهان اربعین حسینی اربعین 98 ادبیات رایزنی فرهنگی نمایشگاه کتاب فرانکفورت گردشگری جایزه ادبی میراث فرهنگی تجدید چاپ بازار نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۸۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب به شهر زاهدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، شهرکی فرماندار زاهدان گفت : باتوجه به ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب از بلوار خلیج فارس میدان دکتر حسابی به سمت زیباشهر، بلوار پرستار و  بلوار امام حسین، بلوار پیامبر اعظم ، بلوار شهید قلنبر و خیابان بزرگمهر به شهر زاهدان، شهروندان از تردد غیر ضروری در خیابان‌های بزرگمهر، دانشگاه، بلوار پیامبر اعظم، میدان دکتر حسابی و بلوار امام حسین (ع) خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • رویکرد حساب ۱۰۰ امام محرومیت زدایی از جامعه است
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • پایگاه هوانیروز مشهد ۷۵ عملیات پروازی مردم‌یاری انجام داد
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب به شهر زاهدان
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • خوشحالی مردم کوفه و نجف از عملیات وعده صادق ایران
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • واکاوی عوامل تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم