Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در ششمین کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای که با موضوع اربعین، چالش‌ها و راهکارها، اربعین را یک مدل ارتباطی بی‌نظیر دانست و گفت فرستدگان پیام ابررسانه اربعین مردم ، گیرندگان آن دوست و دشمن و پیام آن آزادگی، بخشش،مهمان‌نوازی ،وحدت ، عشق ،برادری، محبت ،انسانیت ،انتظار، صبر، امید و مقاومت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتراکبر نصراللهی رییس افزود: با توجه به مدل‌ها و شاخص‌های ارتباطی،اربعین نه تنها یک رسانه بلکه ابررسانه و رساترین، مردمی‌ترین ،جامع‌ترین،بزرگترین ،صمیمانه‌ترین رسانه و رسانه مظلومان و مستضعفان است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با برشمردن ویژگی های اربعین گفت : اربعین به دلیل نوع،مکان،تعداد و ترکیب جمعیتی،تنوع غذایی ،میزان پیاده‌روی،نوع مشارکت شرکت کنندگان ،دوره برگزاری متمایز از همه مراسم مذهبی‌دنیا حتی حج و کومبه‌میلا دارای همه ارزش‌های‌خبری است با وجود این اولا از ظرفیت رسانه اربعین استفاده کافی نمی‌شود،ثانیا رسانه‌های‌اسلامی در پوشش آن، ناتوان ،تلاش‌شان ناکافی و محدود به قالب و دوره خاص و اغلب احساسی است و ثالثا رسانه‌های‌غربی در این خصوص راهبردهای سکوت، کوچک نمایی اما در پوشش برخی اشکالات جزیی، استراتژی بزرگنمایی را اتخاذ کرده اند.

 

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری افزود : اربعین فرصت استثنایی برای معرفی چهره واقعی اسلام و پیام دوستی است که با توجه به الهی،انسانی و فطری بودن پیام آن می تواند مخاطبان زیادی را از سراسر جهان داشته باشد و تلاش های رسانه های غرب برای اسلام و ایران هراسی را خنثی کند.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی از تلاش رسانه های داخلی در انعکاس عظمت اربعین تشکر کرد و گفت: رسانه ها باید در پوشش احساسات مذهبی و شور اربعین و عقلانیت و معرفت و حکمت توازن برقرار کنند اما متاسفانه در پوشش رسانه ای اربعین احساسات برمعرفت و بصرت غلبه دارد.

نصراللهی افزود : رسانه ها باید به موازات توجه به احساسات مذهبی ، به بصیرت و معرفت افزایی در مراسم اربعین توجه داشته باشند اما متاسفانه رسانه ها به سوژه های کلیشه ای و معمولی اربعین می پردازند و در تولید و انتشار موضوعات عمیق و راهبردی اربعین ناتوان هستند .

 

مدیرکل سابق آموزش و پژوهش معاونت سیاسی گفت 16 نشست بین المللی با حضور محققان و دانشمندان 28 کشور در کربلا و نجف برگزار شد اما باوجود مباحث مهمی که در مورد ابعاد مختلف اربعین در کنفرانس ها مطرح شد ، هیچ نشانی از این مباحث در صدا و سیما ،خبرگزاری ها و مطبوعات ایران مشاهده نمی شود.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری همچنین با انتقاد از بزرگنمایی برخی ازحاشیه سازی‌ها مثل 104 زائر جان باخته در هفته های اخیر گفت:روزانه دهها نفر در کشور براثر کهولت سن و تصادفات در کشور جان خود را از دست می دهد که درگذشت حدود 100 نفر در مراسم اربعین با میلیون ها زائر ، طبیعی و حتی کمتر از انتظار است.

وی بزرگنمایی مشکلات و کمبودها در مراسم پیاده روی اربعین و ایجاد دوگانه های غیر واقعی مثل تقابل اربعین و حج و شیعع و سنی را از اهداف رسانه های غربی دانست و گفت: متاسفانه رسانه ای داخلی با تمام تلاشی که داشتند نتوانسته اند عظمت این مراسم معنوی را به نمایش بگذارند و شبهات موجود را رفع کنند.
رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به حضور

بیش از 20 میلیون زایر در مراسم ، چالش های بهداشتی و فقدان و ناکافی بودن آموزش در مسیر پیاده روی و اسکان زایران اشاره و تاکید کرد : رسانه ها می توانند با آموزش مستمر و توانمندسازی زائران و خادمان و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در دوره قبل ،حین و بعد از مراسم اربعین ، به برگزاری این مراسم اربعین به منظم ترین ، بهترین و سالم ترین شکل کمک کنند.

نصراللهی با اشاره به ابعاد مختلف اربعین گفت دانشگاهها و رسانه ها باید به جنبه های اجتماعی اربعین در کنار جنبه های دینی توجه کنند.

 

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی نقش دانشگاهیان را در توصیف ،تبیین و پیش بینی مراسم اربعین مهم دانست و گفت ضرروت دارد استادان و دانشجویان درتحقیقات هود بویژه در پایاننامه و رساله های تحصیلی ابتدا توصیف دقیقی از پدیده اربعین و ابعاد و ویژگی ها ،ظرفیت ها و چالش های آن داشته باشند ، سپس چرایی وضع موجود را بدانند و با پیش بینی روند آینده در آن مداخله و تلاش کنند با ارائه مدل اجرایی ، عظمت و پیام ها و سبک زندگی مبتنی بر اربعین را به جهانیان معرفی کنند .

نصراللهی با انتقاد از گروههای آموزشی ارتباطات و رسانه گفت متاسفانه استادان رشته های مرتبط با رسانه ، در آموزش های مرتبط با توانمندسازی رسانه ها درپوشش اربعین برنامه خاصی نداشته اند و اگر به رسانه ها انتقاد وارد است باید بذیرفته شود دانشگاهها هم در این خصوص کاری نکرده اند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به کمبودهای بسته های فرهنگی در طول برگزاری مراسم اربعین اشاره و تاکید کرد : شناسایی و تامین نیازهای فرهنگی و معرفتی همه اقشار و سنین و ملیت ها و قومیت ها همانند و هم‌ وزن توجه به تغذیه و اسکان زائران ضروری است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه و شکایت مردم از وضع اینترنت زائران و هزینه های بالای آن گفت : اگر چه حکومتی کردن مراسم اربعین زیانبار و انحراف است اما دولت های اسلامی وظیفه دارند بسترهای زیارت و ارتباطات آسان و ارزان زائران را فراهم کنند.

وی گفت: استفاده از ظرفیت های همه رسانه ها بویژه فضای مجازی برای انعکاس پدیده بی نظیر اربعین ضروری است و اگربسترهای استفاده ارزان و آسان آن برای زائران فراهم شود، مردم با انتتشار مطالب و تصاویر و فیلم ها می تواند ناکارآمدی های رسانه های رسمی را جبران و تلاش رسانه های غربی را خنثی کنند.
نصراللهی افزود: اگر چه با هشتک حب الحسین بیجمعنا در 27 مهر ترند نخست توئیترشد و مردم حصر رسانه ای اربعین را با وجود همه مشکلات شکیته اند اما ضرورت دارد وزارت فنآوری و ارتباطات با مردم همراه باشد و جلوی تعرفه های گران را بگیرد

ششمین کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای که با موضوع اربعین، چالش‌ها و راهکارها، با حضور و سخنرانی آقای محمدحسین صفار هرندی عضور مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسینی سفیر سابق ایران در عربستان و معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری و دکتر اکبر نصرالهی - رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار در سالن اجتماعات غدیر دانشگاه آزاد واحد تهران‌مرکزی برگزار ‌شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اربعین فضای مجازی رسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۸۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید جز با مشارکت مردم رخ نمی‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سومین اجلاسیه اتحادیه شمال غرب دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد ارومیه برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری کردند و در اینجا جهش تولید و مشارکت مردم نیست بلکه در این نامگذاری جهش تولید با مشارکت مردم است و این بدین معناست که جهش تولید با مشارکت مردم رخ می دهد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: جهش به معنای پریدن و با توجه به معنای موتاسیون، همراه با تغییرات زیستی ماندگار است. به عبارتی باید تغییری جدی که موجب تاثیرات جدی ماندگار در طینت نظام اقتصادی می شود، صورت گیرد و اساساً مشارکت مردم جزء لاینفک این اقتصاد شود.

جهان‌بین ادامه داد: در حال حاضر سهم دولت در اقتصاد کشور ۸۰ درصد، سهم بخش خصوصی ۱۳ درصد و سهم تعاونی‌ها ۷ درصد است؛ در حالی که در چین شرکت‌های خصوصی ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۸۰ درصد اشتغال شهری را تشکیل می‌دهند و ثروت خصوصی هم ۷۰ درصد از سرمایه‌گذاری را تأمین می‌کند.
وی افزایش سهم مردم در اقتصاد را معیار واضحی برای میزان جهش تولید دانست و افزود: اگر مثلاً ۸۰ درصد سهم دولتی به ۵۰ درصد و ۲۰ درصد سهم خصوصی واقعی و تعاونی به ۵۰ درصد برسد، می توانیم بگوییم جهش رخ داده است.

معاون فرهنگی در تشریح عوامل موثر بر جهش تولید با مشارکت مردم بیان کرد: یکی از این عوامل، عامل سیاسی است بدین معنا که حکومت باید بستر مشارکت واقعی مردم را فراهم کند. نگاه سیستمی به جای نگاه شخصی و مردم گرایی صوری و رانتی باید حاکم شود. حکومت باید شرایطی فراهم کند که هر کس که می تواند نقش آفرینی کند، میدان را باز ببیند و اگر قدرت از خود نشان داد، قدرت حکومت نیز به حمایت از او بیاید و جمع این دو قدرت، مثمر ثمر واقع شود.

جهان بین با اشاره به یکی دیگر از عوامل موثر بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: خطایی که در لوزی کردن آموزش عالی اتفاق افتاد، باید اصلاح شود. یعنی تجمیع گرایش ها در کارشناسی و باز کردن آن در کارشناسی ارشد و مجدداً تجمیع در دکتری. باعث شد به عنوان در مکانیک که ۷ گرایش داشتیم، دارای یک رشته مکانیک شویم و لذا کارایی فارغ التحصیلان، کمتر و کمتر شد. باید براساس آمایش، رشته ها در عین اشتراک در خدمت رشد تولید مناطق کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به تعلیم و تربیت مهارتی، تعلیم و تربیت اجتماعی، تعلیم و تربیت تخصصی و تعلیم و تربیت هویتی، گفت: باید این چهار مورد در آموزش عالی مورد توجه باشند و صرف تکیه به آموزش نمی تواند نیروی مناسبی در دانشگاه برای جهش تولید تربیت کند. به نظر می رسد نگاه پلتفرمی است که می تواند زیرساخت مشارکت مردم را فراهم کند و جهش هم ایجاد کند. به عنوان نمونه، شرکت Airbnb با ۱۰ میلیارد دلار سرمایه، ۱۰ میلیون کاربر، ۵۰۰ هزار نقطه اقامتی و تعداد بسیار کمی نیرو اداره می شود و در سال ۲۰۲۰، حدود ۴ میلیارد دلار سود داشت. دانشگاه آزاد اسلامی با تحلیلی درست، سراغ پلتفرمها رفته و پلتفرم "ست" در همین زمینه قابل ارزیابی است. در رویکرد پلتفرمی، مفهوم تولید بدون کارخانه و به عبارت دیگر کار در کنار خانه مطرح می شود و امکان مشارکت گسترده مردم در امر تولید فراهم می شود.

جهان بین با بیان اینکه حوزه فرهنگ هم از جمله حوزه های بسیار موثر در این زمینه هست، بیان کرد: اصلاح فرهنگ اقتصادی (بینش ها، نگرش ها، ترجیحات و الگوهای رفتاری اقتصادی مردم)، توجه به صنایع خلاق و فناوری های فرهنگی و افزایش میل به مشارکت با افزایش امید، اعتماد و احساس نفع مادی ومعنوی در این زمینه بسیار مهم است.

کد خبر 6081856

دیگر خبرها

  • جهش تولید جز با مشارکت مردم رخ نمی‌دهد
  • ۲۴۳ خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند
  • بخش زیادی از حملات هکری رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های ارتباطی خنثی شد
  • بخش زیادی از حملات هکری توسط رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های ارتباطی کشور خنثی شده است
  • مجله علمی «روانشناسی ارتباطات» دانشگاه آزاد میاندوآب مجوز انتشار گرفت
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا
  • همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی در کربلا برگزار می‌شود
  • هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم
  • روش‌های ارتباطی موثر در فروش: کلیدی برای موفقیت تجارت