Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@15:25:58 GMT

برج‌هایی که نمی‌گذارند کوه‌ها را ببینیم

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۸۲۷۷

برج‌هایی که نمی‌گذارند کوه‌ها را ببینیم

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، اعطای تراکم برای ساخت برج‌ها و ساختمان‌های بلند بالا اگرچه در ابتدا با هدف مدیریت افزایش جمعیت در کلانشهر تهران صورت گرفت، اما رفته‌رفته مشکلاتی را ایجاد کرد که این روزها نمودهای آن در فضای شهری بسیار به چشم می‌خورد. ساخت ساختمان‌های بلند وکوتاه بدون هیچ نظم منطقی در کنار هم از جمله مهم‌ترین مشکلات اعطای بی سروسامان تراکم است که این روزها شهر تهران ر ا با بی نظمی سرسام آوری مواجه کرده و همزمان سود سرشاری را به جیب برخی معماران و سازندگان ساختمان سرازیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق که جلوه بصری شهر را نازیبا می کند در سال‌های اخیر نهادهای ذیربط به ویژه شهرداری تهران را با انتقادهای فراوانی مواجه ساخته است.

به باور کارشناسان، در معماری معاصر ایران، توجهی به مقوله فضای شهری نشده است و در برخی موارد استفاده غیرقانونی برخی پیمانکاران از روابط در شهرداری‌ها موجب شده بسیاری از ضوابط ساخت و ساز در تهران زیر پا گذاشته شود. به باور آنان، این اتفاق فرم شهرسازی نه تنها در شهر تهران بلکه در سایر شهرها را تحت تاثیر قرار داد. هرچند شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید تلاش کرده است که تا حدود زیادی جلو این روند گرفته شود و یا دست کم به حداقل برسد اما آنچه که پیش‌تر اتفاق افتاده است را نمی‌توان چاره‌ای اندیشید.

تخریب دید بصری شهر؛ تضییع حقوق شهروندان

«سعید نصراللهی» کارشناس عمران، در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، در خصوص مهم‌ترین علل آلودگی بصری ایجاد شده در شهر تهران گفت: بی نظمی در مرتفع‌سازی یکی از مهم‌ترین مواردی است که دید بصری شهر را خراب کرده است. به این معنی که ریتم شهرسازی در تهران رعایت نشده است. به عنوان مثال اکنون شهروندان تهرانی دیدشان به کوه خیلی کم است. این در حالی است که کوه برای شهروندان یک منظر زیباست که تهرانی‌ها به دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه و غیراصولی که در چند سال گذشته در مقابل کوه‌های تهران صورت گرفته از آن محروم شده‌اند. در همه جای دنیا در مقابل کوه ساختمان‌هایی با ارتفاع کم می‌سازند و ساختمان‌ها هر چه از کوه فاصله می‌گیرند مرتفع‌تر می‌شوند و اینگونه یک ریتم منطقی در مرتفع‌سازی شهر رعایت می‌شود. ریتم ساختمان‌سازی در شهر باید به گونه‌ای باشد که هم کسانی که نزدیک کوه زندگی می‌کنند و هم افرادی که انتهای شهر زندگی می‌کنند، بتوانند به ارتفاعات دید داشته باشند. اما متاسفانه این ریتم در تهران رعایت نشده و ما اکنون شاهد ساخت برج‌های عظیم و مرتفع در مقابل کوه‌ها هستیم که دید بصری شهر را نازیبا کرده است.

این مهندس مجری و ناظر ساختمان افزود: ساخت‌وساز بی‌رویه در بحث برج‌سازی و نبود روال یکدست و گفتمان مشترکِ تدوین شده، در بحث اصول ساخت و ساز برج‌ها، موضوعی است که باعث بی‌نظمی در شهر شده و دید بصری شهروندان را که حق طبیعی و قانونی آنان است مختل کرده است.

نصراللهی در ادامه گفت و گ، از نماسازی‌های نامناسب در شهر تهران، به عنوان یکی دیگر از مواردی یاد کرد که موجب آلودگی بصری در شهر شده و در این زمینه یادآور شد: یکی دیگر از موضوعاتی که میزان آلودگی بصری در شهر تهران را بالا برده، بحث نماهای ساختمان‌هاست. در این خصوص علیرغم اینکه هزینه‌های گزافی صورت می‌گیرد، اما ناهماهنگی و نازیبایی زیادی در بناها دیده می‌شود. در سال‌های اخیر برای نمای ساختمان‌ها از سنگ‌های گران قیمتی استفاده شده است، با این وجود نماهای خوبی نداریم و این موضوع نیز به دید بصری شهر آسیب زده است. این در حالی است که اگر در خصوص نماهای ساختمان‌ها کارشناسی بیشتری صورت گیرد، می‌شود حتی با هزینه‌های کمتر، نماهای بهتری داشته باشیم. به عنوان مثال به جای استفاده از سنگ های گرانقیمت که هم هزینه های سخت و ساز را بالا می برد و هم ساختمان را سنگین می کند و این سنگینی در بحث مقاومت ساختمان در برابر زلزله یک مولفه منفی محسوب می شود، بهتر است از اِلِمان ها (نشانه ها) و متریال‌های (مواد) جدید استفاده کنیم که هم زیباتر و هم ارزان‌ترند یا اینکه با نورپردازی کاری کنیم ساختمان ها به خصوص در شب زیباتر دیده شوند.

تراکم فروشی؛ به چه قیمت؟

تراکم فروشی غیر اصولی یکی از مهمترین چالش‌هایی است که موجب دید بصری نازیبا در شهر تهران شده است؛ موضوعی که نصراللهی در ادامه گفت‌وگو با ایرنا بر آن تاکید کرد و در خصوص آن گفت: تراکم فروشی به هر قیمت، یکی دیگر از معضلات است که شهر تهران را درگیر بی‌نظمی کرده است. متاسفانه شهرداری در سالیان گذشته برای اینکه بتواند هزینه‌های خودش را پوشش دهد، شروع به تراکم فروشی به هر قیمتی کرده است. به عنوان مثال در کوچه‌ای که عرض گذرش هشت متر است، مجوز یک برج ۱۰، دوازده طبقه یا پانزده طبقه داده‌است. وقتی در یک خیابان یا کوچه با گذر کم مجوز ساخت چنین ساختمان‌هایی داده می‌شود ناخودآگاه یک بار ترافیکی؛ هم ترافیک ماشینی و هم ترافیک انسانی به آن منطقه تحمیل می‌شود، تردد مختل می‌شود و در نهایت چنین اقداماتی شلوغی و نازیبایی فضای شهر را به دنبال دارد.

این کارشناس عمران اضافه کرد: اعطای غیرکارشناسی مجوز ساخت به مراکز خرید، یکی دیگر از مواردی است که به نظم شهری آسیب می‌زند. به عنوان مثال در چند سال اخیر در منطقه زعفرانیه یک مرکز خرید بزرگ و معروفی (مرکز خرید پالادیوم)، درست در وسط یک منطقه مسکونی با مجوز شهرداری ساخته شده است که بار ترافیکی زیادی را به منطقه وارد کرده و برای ساکنین موجب دردسر شده است و زیبایی و آرامش منطقه را به هم زده است. از این اتفاق‌ها زیاد رخ داده است. پروژه ایران مال یکی دیگر از نمونه‌هاست که مشخص نیست بر چه اساسی از طریق چندین رمپ (مسیر گذر) به راحتی به اتوبان‌های تهران دسترسی پیدا کرده است. اینها تجاوز به حقوق شهروندی است.

ساخت و سازها ضابطه‌مند نبوده است

«محسن میردامادی» فعال سیاسی و معمار، بتازگی در گفت و گو با رسانه ها، اوج آلودگی بصری شهری در ایران، را متعلق به تهران دانسته و درباره علت ایجاد این آلودگی بصری گفته است: مساله‌ی آلودگی فضایی یا بصری شهری که در شهرهای ما دیده می‌شود، مولود چند نکته است: یکی از آنها بی نظمی است که به دلیل آگاه نبودن مسوولان شهرداری‌ها و یا صاحبان سرمایه که وارد حوزه ساخت‌وساز می‌شوند، به وجود آمده است. از طرفی صاحب هر ساختمان بنا بر پولی که به شهرداری داده یا رابطه‌هایی که داشته هر مدل ساختمانی که خواسته ساخته است؛ چراکه هیچ ضابطه‌ای برای ساخت‌وساز شهری وجود ندارد که تعیین کند هر ساختمان کجا، با چه مصالحی و چگونه ساخته شود؟

او در انتقاد از نحوه عملکرد مدیران شهری در زمینه حفظ زیبایی بصری در فضاهای شهری، بلوار کشاورز و خیابان ولی‌عصر (عج) تهران را مثال می‌زند و می‌افزاید: بلوار کشاورز سکانس بسیار زیبایی است که در میدان ولی‌عصر وجود دارد. می‌توانستند چنین سکانس زیبایی را با یک طراحی منظم تبدیل به یک شاهکار کنند؛ به گونه‌ای که از لحاظ زیبایی و هویت فاقد آلودگی باشد. ولی می‌بینیم که این محل به‌خصوص زمانی که به میدان ولی‌عصر نزدیک می‌شود بسیار ناجور است. از طرفی خیابان ولی‌عصر که ۲۰ کیلومتر طول دارد یکی از بهترین سکانس‌های شهری دنیا است. این خیابان باید دارای یک نظم و سیاست واحد باشد. ولی از آنجایی که شهرداری‌ها به دلیل سیاست‌های اشتباهشان به مالکان اجازه می‌دهند تا نسبت به پولی که پرداخت می‌کنند هر کاری دوست دارند انجام دهند، شاهد بی‌نظمی خاصی در این خیابان هستیم، به گونه‌ای که از ابتدا تا انتهای آن هماهنگی وجود ندارد.

کوتاه سخن آنکه، کیفیت و نوع ساخت‌وساز شهری، تاثیر مهمی بر آرامش و نظم شهری و زیبایی بصری شهر دارد؛ مواردی که می‌توانند به طور مستقیم در احساس رضایت و آرامش شهروندان یک شهر تاثیرگذار باشند. از اینرو، بهتر است مدیران شهری از این پس، توجه بیشتری به امر ساخت‌وساز شهری در شهرها، از جمله شهر تهران نشان دهند و با تمام قوا در برابر تخلفات بایستند؛ چراکه اگر وضع به همین منوال ادامه یابد در سال‌های آتی کلانشهر تهران دیگر جایی برای زندگی نخواهد بود و نظم و آرامش به طور کلی از شهر رخت خواهد بست.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساخت و ساز غیرمجاز شهرداری تهران تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۸۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربرد توری مش + راهنمای خرید عمده از سراسر کشور

توری استیل یکی از مواد ساختمانی محبوب در صنعت ساختمان سازی است، که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، جایگاه ویژه‌ای در این صنعت دارد. توری استیل در بسیاری از بخش‌های ساختمانی به کار می‌رود. مزایای استفاده از توری استیل شامل مقاومت و استحکام بالا، طول عمر طولانی، ظاهر زیبا، انعطاف پذیری، دوام و ماندگاری، عوامل زیست محیطی، زیبایی، و تمیزی است. توری مش استیل در ساخت حفاظ‌ها، سقف‌های کاذب، دیوارهای جداکننده، نمای ساختمان، آلاچیق و سایبان، نرده‌های حفاظتی، صافی‌ها، و فیلترها کاربرد ویژه ای دارد. توری استیل در انواع مختلفی مانند توری استیل 304، توری استیل 316، توری استیل 321 و توری استیل 430 تولید میشود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. انتخاب نوع مناسب توری استیل برای هر پروژه به عواملی مانند نوع کاربرد، شرایط محیطی و بودجه پروژه بستگی دارد. 

توری استیل ساختمان سازی چیست؟

توری استیل، یکی از انواع توری فلزی است که از جنس فولاد ضد زنگ تهیه می‌شود و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در صنعت ساختمان‌سازی به عنوان یک ماده ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع توری به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، سایش، و پارگی، توانایی طولانی‌مدت و ظاهری زیبا، در طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی از محصولات بسیار حیاتی محسوب میشود. ساختار توری استیل از مفتول‌های استیلی با ضخامت‌های مختلف تشکیل شده است که به صورت متقاطع یا موازی در کنار هم قرار می‌گیرند و بافته می‌شوند. این بافت باعث ایجاد یک سطح مشبک با چشمه‌های مربع یا مستطیل شکل می‌شود.

مزایای استفاده از توری استیل شامل مقاومت و استحکام بالا، طول عمر طولانی، ظاهر زیبا، قابلیت انعطاف‌پذیری، دوام و ماندگاری، تاثیر کمتر عوامل زیست محیطی، زیبایی، و آسانی تمیزکاری است. از توری استیل در  صنعت ساختمان‌ جهت تولید حفاظ‌ها، سقف‌های کاذب، دیوارهای جداکننده، نمای ساختمان، آلاچیق و سایبان، نرده‌های حفاظتی، صافی‌ها، فیلترها استفاده میشود.

کاربرد مش توری استیل در ساختمان سازی

مش توری استیل به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، از جمله مقاومت بالا، طول عمر طولانی، انعطاف پذیری و زیبایی، در صنعت ساختمان سازی کاربردهای گسترده‌ای دارد. این کاربردها شامل مواردی همچون حفاظت از ساختمان‌ها، ساختمان‌های بتنی، نمای ساختمان، سقف‌های کاذب، آلاچیق و سایبان، نرده‌های حفاظتی، صافی‌ها، و فیلترها می‌شود. از مزایای استفاده از این محصول می‌توان به مقاومت و استحکام بالا، طول عمر طولانی، ظاهر زیبا، انعطاف پذیری، دوام و ماندگاری در برابر عوامل زیست محیطی، قابلیت بازیافت، تمیزی آسان، و نصب آسان اشاره کرد.

انواع مختلفی از مش توری استیل وجود دارد که هر کدام برای شرایط خاصی مناسب هستند، و قیمت آن‌ها بستگی به نوع، ضخامت، ابعاد، و برند تولید کننده دارد. در نهایت، مش توری استیل به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان شناخته می‌شود که در بخش‌های مختلف ساختمانی به کار می‌رود و به دلیل مزایای فراوانی که دارد، مورد توجه قرار می‌گیرد.

انواع توری استیل در ساختمان سازی

در صنعت ساختمان سازی، انواع مختلفی از توری استیل به کار می‌روند که بر اساس ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود تفاوت‌های مختلفی دارند:

توری ساده یا استاندارد: این نوع توری شامل سایزهای مختلف با بازه‌های پهن و باریک است و برای کاربردهای عمومی در صنعت و مصارف خانگی از جمله ساخت حفاظ‌ها، سقف‌های کاذب، دیوارهای جداکننده و نمای ساختمان. مناسب است،  توری فولاد ضد زنگ: این نوع توری با پوشش ضد زنگ روکش شده است و برای مناطق مرطوب یا صنایع شیمیایی و پالایشگاه‌ها  که مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی یک ویژگی مهم محسوب میشود مانند مناسب است. توری دکوراتیو: این نوع توری دارای سطح صاف و براق است و برای استفاده در طراحی داخلی به عنوان متریال تزئینی ، از جمله در منازل، رستوران‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌ها. مناسب است. توری گابیون: این نوع توری از مفتول‌های ضخیم‌تر بافته می‌شود و برای ساخت دیوارهای حفاظتی در مناطق ساحلی و رودخانه‌ای و محوطه‌سازی و باغبانی نیز کاربرد دارد. توری جوشی: توری جوشی از مفتول‌های فولادی با جوش نقطه‌ای ساخته می‌شود و برای مواردی که استحکام و مقاومت بالا اهمیت دارد استفاده می‌شود. توری مش: این نوع توری از مفتول‌های نازک بافته می‌شود و دارای چشمه‌های ریز و متراکم است، که برای استفاده در فیلتره صافی‌ها و الک‌ها مناسب است. توری فنری: توری فنری از مفتول‌های فنری بافته می‌شود و انعطاف‌پذیری بالایی دارد که برای ساخت فنرها، واشرها و قطعات صنعتی از آن استفاده می‌شود.

در انتخاب نوع توری استیل مناسب برای هر پروژه، عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، شرایط محیطی، ضخامت مفتول، ابعاد چشمه، نوع بافت، جنس مفتول و بودجه پروژه باید مدنظر قرار گیرد. این تنوع در توری‌های استیل امکان انتخاب بهتر و مناسب‌تر برای هر نیاز را فراهم می‌کند.

سایر کاربردهای توری استیل

 توری استیل به عنوان یک ماده ساختمانی چند منظوره علاوه بر صنعت ساختمان سازی، در صنایع مختلفی مانند صنعت خودروسازی جهت ساخت قطعات مختلف مانند رادیاتور، فیلتر هوای موتور، کولرهای هوای خودرو و غیره استفاده می‌شود. در صنعت نفت و گاز نیز از توری استیل برای تولید فیلتراسیون گردابه‌های آب، فیلتراسیون ذرات جامد، جداسازی محصولات نفتی و ساخت مخازن و لوله‌های انتقال نفت و گاز استفاده میشود.

از توری استیل جهت ساخت سرپوش بسته بندی، سبد خروجی از دستگاه‌های پخش کالا، فیلتر کردن مواد غذایی و ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی استفاده می‌شود. استفاده از توری استیل در صنعت پزشکی شامل ساخت تجهیزاتی مانند پروتز و ایمپلنت، فیلتر کردن داروها و ساخت سبدهای استریل است. در صنعت کشاورزی نیز توری استیل برای ساخت حصار و قفسه برای نگهداری حیوانات، گلخانه و سوله، فیلتر کردن آب و هوا و الک کردن خاک و کود مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

توری استیل 304 ؛ رایج ترین گرید مش 

توری استیل 304 به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به عنوان یکی از رایج‌ترین گریدهای توری استیل در صنعت ساختمان سازی شناخته می‌شود. این گرید از توری استیل دارای ویژگی‌هایی است که آن را به گزینه‌ای محبوب و ایده‌آل برای بسیاری از کاربردهای ساختمانی تبدیل کرده است. ویژگی های منحصر به فرد توری استیل 304 شامل:

مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی  مقابل خوردگی و زنگ زدگی در شرایط مرطوب و تماس با مواد شوینده وزن سبک و ساختار توری شکل نصب و حمل و نقل آن آسان صرفه‌جویی در هزینه و زمان  استحکام و مقاومت بالا برای تحمل وزن‌های سنگین در سازه‌های ساختمانی ظاهر زیبا و شیک 

این ویژگی های کاربردی توری استیل 304 را به کاربردی ترین نوع توری استیل تبدیل کرده است. 

توری استیل و ایده های خلاقانه در ساختمان سازی

قابلیت انعطاف پذیری بالا و تنوع در طراحی از مزایای دیگر توری استیل است. این مواد می‌توانند در طراحی‌های پیچیده و منحنی مورد استفاده قرار گیرند و امکان اجرای ایده‌های خلاقانه و بی‌پایان را فراهم می‌کنند. دوام و ماندگاری بالای توری استیل در برابر عوامل مختلف محیطی مانند رطوبت، اشعه UV و مواد شیمیایی، آن را به یک گزینه مطمئن و پایدار برای کاربردهای مختلف ساختمانی تبدیل کرده است. استفاده آسان، قابلیت تمیز کردن سریع توری و قابلیت بازیافت از دیگر مزایای این مواد است. تنوع در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع توری استیل، امکان انتخاب بهترین گزینه برای هر پروژه را فراهم می‌کند.

قیمت توری استیل

قیمت توری استیل تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که شامل نوع، جنس، ضخامت، ابعاد، تعداد سفارش، کیفیت فولاد، نوسانات ارز، هزینه حمل و نقل، عوامل دیگر مانند برند تولید کننده، نوع بافت، نوع پرداخت و کشور مبدا می‌شود. توری استیل ضد زنگ معمولاً قیمت بالاتری نسبت به توری استیل عادی دارد و جنس استیل نیز تأثیر مهمی در تعیین قیمت دارد؛ برای مثال، استیل‌های 316 و 321 با قیمت بالاتری نسبت به استیل 304 عرضه می‌شوند. ضخامت و ابعاد توری، همچون هزینه حمل و نقل و سفارشات با تعداد بالا نیز به طور مستقیم بر قیمت تأثیر می‌گذارند. 

خرید توری استیل

استیل مارکت به نشانی https://steelmarketco.com مجموعه فروشگاهی در زمینه ی تولید و عرضه مواد اولیه استنلس‌استیل است که امکان خرید انواع مفتول استیل ، توری استیل، مفتول نرم ، استیل فنری، مفتول استنلس استیل گرید 204 ، مفتول استنلس استیل گرید 304، مفتول استنلس استیل گرید 316 را بهترین قیمت در فروشگاه خود عرضه کرده است. جهت خرید و اطلاع از قیمت سیم مفتول نرم کافی است که با شماره پشتیبانی سایت تماس بگیرید:

شماره تماس: ۵–۶۶۷۹۰۸۳۴–۰۲۱ – ۰۹۱۲۲۱۳۹۸۶۸ 

آدرس دفتر مرکزی: جاده قدیم کرج، نرسیده به مجتمع پارس غدیر پلاک ۳۲۴

دیگر خبرها

  • دستگیری سارق ساختمان در حال ساخت در همدان
  • کنترل هوشمند ساختمان با سامانه ایران‌ساخت 
  • کنترل و نظارت ساختمان از راه دور با سامانه ایران‌ساخت
  • کنترل هوشمند ساختمان با سامانه ایران‌ساخت ممکن شد
  • ساختمان‌ منفعل و مزایای آن برای شهرها
  • اصول ساختمان‌ منفعل و مزایای آن برای شهرها
  • قوانین و مقررات ساخت‌وساز در شمال
  • کاربرد توری مش + راهنمای خرید عمده از سراسر کشور
  • مجسمه؛ از اغتشاش بصری تا زیباسازی شهری
  • تولید انرژی تجدیدپذیر و زیباسازی با توربین‌های بادی خیابانی