Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه مازندران با بیان اینکه در باستان‌شناسی ایران پرسش‌های کلیدی داریم که تاکنون هیچ گامی برای پاسخ آن برداشته نشده است، گفت: راهکار این امر  این است که کارگروه‌هایی متشکل از متخصصان دانشگاهی، کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی و صاحب نظران امر تشکیل دهیم تا پرسش‌های بنیادی را پیدا کرده و به میراث فرهنگی ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سید رسول موسوی حاجی،  امروز یکم آبان‌ماه، در چهارمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران در دانشگاه بیرجند با تاکید بر تداوم همایش ملی باستان‌شناسی، اظهار کرد: امیدواریم با تلاش مضاعف این همایش همچنان تداوم داشنا باشد.


این دکترای تخصصی باستان‌شناسی دوران اسلامی بر ضرورت طرح پرسش‌های کلیدی در باستان‌شناسی ایران و لزوم پاسخگویی به آن‌ها، افزود: در شرایط خاص پژوهش‌های باستان‌شناسی باید براساس اولویت صورت گیرد.

موسوی حاجی بیان کرد: در باستان‌شناسی ایران پرسش‌های کلیدی داریم که تاکنون هیچ گامی برای پاسخ آن برداشته نشده است و این مطلوب کشوری مانند ایران با تاریخ چندین هزار ساله
 نیست.

وی ادامه داد: راهکار این امر  این است که کارگروه‌هایی متشکل از متخصصان دانشگاهی، کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی و صاحب نظران امر تشکیل دهیم تا پرسش‌های بنیادی را پیدا کرده و به میراث فرهنگی ارائه دهند.

این استاد دانشگاه  با بیان اینکه  وظیفه این کارگروه‌ها این است که پرسش‌های بنیادین و اولویت‌ها را مشخص کنند، افزود: این کارگروه‌ها می‌توانند پرسش‌های بنیادین در حوزه جغرافیایی را شناسایی و اولویت‌بندی کرده و به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه میراث فرهنگی ارائه دهند تا آنان نیز براساس اولویت به آن پاسخ دهند.


موسوی حاجی خاطرنشان کرد: اگر این امر محقق شود پژوهش‌های باستان‌شناسی در ایران هدفمند خواهد شد.

۳۵۰۰ محوطه و اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شد

احمد برآبادی، مدیر حوزه پژوهش اداره کل میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌ جنوبی نیز گفت: آثار باستانی شناسایی شده در خراسان جنوبی از سال ۹۲ تاکنون رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

وی با ابراز خرسندی از وجود ارتباط قوی  بین مجموعه میراث فرهنگی و دانشگاه بیرجند، افزود: تا پیش از سال ۹۲ حدود 1255 اثر باستانی شناسایی شده در خراسان‌جنوبی وجود داشت که با رشد ۳۰۰ درصدی به ۳۵۰۰ محوطه و اثر تاریخی شناسایی شده رسیده است.

مدیر حوزه پژوهش اداره کل میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌ جنوبی بیان کرد: تا قبل از سال ۹۲ یک سایت کاوش باستان‌شناسی داشتیم، اما اکنون در چهار سایت در منطقه قدیمی قائن، منطقه قدیمی تون در فردوس، تخچر آباد در نزدیکی بیرجند و منطقه کله کوب سرایان سایت باستان‌شناسی داریم.

برآبادی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی، به زودی اطلس باستان‌شناسی خراسان‌جنوبی تهیه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی باستان شناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۸۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود

عطا حسن‌پور  با یادآوری اینکه در وزارت میراث فرهنگی۳۰ میز تخصصی تشکیل شده که در این راستا چندین میز گردشگری ازجمله ژئوتوریسم، اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی در لرستان تشکیل شده است، افزود: میز‌های تخصصی گردشگری در هر استان به تناسب پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد و در هر منطقه چند میز تخصصی گردشگری، تشکیل می‌شود.

او تصریح کرد: در این راستا همایش سراسری گردشگری کشاورزی با هدف آموزش و معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی لرستان، با حضور مسئولان عالی وزارت گردشگری به مدت سه روز در استان برگزار شد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه بزرگترین بانک ژن گیاهان دارویی در مناطقی از لرستان ازقبیل اشترانکوه، تمندر، گله بادوش و خلیل آباد لرستان وجود دارد، افزود: گردشگری کشاورزی علاوه بر آشنا کردن مردم با محصولات کشاورزی می‌تواند در جهت اقتصادی کردن کشاورزی نیز موثر باشد کما اینکه فقط یک نمونه گیاهان دارویی لرستان به نام کرفس‌کوهی به قیمت ۵ میلیون تومان است.

او با اشاره به ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری توسط میراث‌فرهنگی لرستان گفت: این بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری مانند سد ایوشان، سد شهید بروجردی، کاروانسرای چمشک، گوشه شهنشاه و… را شامل می‌شوند.

حسن‌پور گفت: یکی از اولویت‌های کاری ما تلاش در جهت ثبت ملی و جهانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بود که در این راستا غذای محلی «جگروز» و «چزنک» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

این مسئول با اشاره به طراحی و ساخت اپلیکیشن لرستان سفر با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان، گفت: در حال حاضر این اپلیکیشن به دو زبان انگلیسی و فارسی در دسترس عموم قرار دارد و تلاش داریم دو زبان عربی و ایتالیایی نیز به آن اضافه شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • میزبانی ایران اکسپو از ۸۰ کشور | کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • برگزاری نخستین نشست کارگروه‌های کارشناسی کانون پرورش فکری
  • نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور