Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدل الحمید شیخی اقتصاددادن در گفت وگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص رشد نرخ تورم که یکی از دلایل آن حذف یارانه‌های پنهان است، اظهار کرد: یارانه های پنهان باید منجر به کاهش فاصله طبقاتی و کمک به اقشار مستضعف جامعه شود ولی می توان گفت  با مرور زمان یارانه ها از اهداف اولیه خود  دور شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه بیان کرد: هزینه‌های مرکب تولید ترکیبی از هزینه ها‌ی ارزی و ریالی است؛ همچنین بخشی از هزینه‌های مردم متکی به یارانه‌های پنهانی است که دولت در قالب اعمال حمایتی در اختیار افراد قرار می‌دهد.

شیخی ادامه داد: در صورت حذف یارانه‌های پنهان شاهد افزایش هزینه‌های مصرفی و هزینه‌های تولید خواهیم بود، به طور مثال نرخی ارزی که به اتکای ۴۲۰۰ در بازار عرضه می‌شود اگر نرخ آن به نرخ نیمایی تبدیل شود به مراتب موجب جهش قیمت تمام شده کالا‌ها وافزایش قیمت کالا‌های داخلی می‌شود.

این اقتصاددان در خصوص حمایت از تولید بیان کرد: هم اکنون دولت برای حمایت از تولید لازم است یارانه افراد را پرداخت کند و با حمایت از تعرفه‌های ترجیحی در نهاد‌های تولیدی در قیمت تمام شده کالا‌ها اثر مثبت بگذارد.

بیشتر بخوانید: گروسی: یک میلیون دلار قاچاق یک میلیون شغل را می‌سوزاند/ آقاپورعلیشاهی: مجلس باید درخصوص یارانه‌های پنهان ورود جدی کند 

شیخی در ادامه تصریح کرد: کالا‌های ضروری که جز کالا‌های اصلی سبد مصرفی خانوارهاست  و افزایش قیمت آن به معیشت خانوارهای کم درآمد اثر گذار است. همچنین بخشی دیگر از تاثیرات آن به صورت غیر مستقیم است که به طبع افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی به اقلام غیرضرور هم سرایت می کند که در نتیجه این روند منجر به تورم می شود.

وی معتقد است، راه حل کاهش تورم حذف یارانه‌ها پنهان نیست بلکه باید تولید داخلی را به طُرق مختلف حمایتی، تقویت کرد.

شیخی در پایان گفت: بازار باید از تولید داخلی اشباء شود، کاهش میزان واردات و تقاضای آن در سیستم بازاری کشور منجر به تقویت ارزش پول ملی می شود.

انتهای پیام/

تولید بیشتر منجر به کاهش تقاضا کالای وارداتی می شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۹۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش قدس آنلاین، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و میزان تولید برگ سبز چای شمال کشور، اظهار داشت: اکنون تولید چای در سطح ۲۲ هزار هکتار از اراضی شمال کشور به ویژه در استان گیلان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر بخشی از اراضی چای شمال کشور احیا شده است اظهار داشت: تقریباً ۶ هزار هکتار اراضی چای غیرفعال دیگر در شمال کشور داریم که با مدیریت و اقدامات حمایتی می‌توان آنها را نیز احیا کرد.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: اکنون سطح زیرکشت چای شمال کشور به ۲۲ هزار هکتار رسیده که در سال‌های گذشته این میزان حدود ۱۵ هزار هکتار بوده است.

جهان ساز گفت: اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۵ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سال گذشته قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای متناسب با هزینه‌های تمام شده تولید و نرخ تورم متناسب‌سازی شده است و با توجه به شرایط اقتصادی و صرفه بازار کارخانه‌ها برای حمایت از چایکاران ممکن است این محصول را بیش از مبلغ مذکور خریداری کنند.

آغاز خرید برگ سبز چای از نیمه اردیبهشت ماه

جهان ساز گفت: برداشت برگ سبز چای همه ساله اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌شود امسال به دلیل شدت بارندگی‌ها و سرد شدن هوا این مهم به تعویق افتاده است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد برداشت برگ سبز چای از اواسط اردیبهشت ماه انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • افزایش سال گارانتی خودرو‌ها برای مردم هزینه دارد؟
  • برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی/ جدول افزایش قیمت نسخه‌ها