Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جواد حسین زاده» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری به مناسبت روز آمار، گفت: اعلام آمار رسمی اهمیت خاصی دارد و همتراز امنیت عمومی است و تفسیر نادرست، آثار ناگواری بر خدمات عمومی و به تبع آن شایستگی حکمرانی دارد.

وی با اشاره به شعار امسال مرکز آمار گفت: «همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری» شعار ماست و همگرایی کلمه کلیدی این شعار است و در دنیای کنونی و با رشد نظام های آمار نمی توان به شکل متمرکز و سنتی کار کرد، زیرا نظام‌های آماری به سمت مدرنیته پیش رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته حسین زاده، مهمترین اصل مدرن‌سازی روش‌های ثبتی مبناست و پایه اصلی آن داده‌های دستگاه‌های اداری و اجرایی است.

وی افزود: دستگاه‌های اداری در خلال ارائه خدمات ریزداده تولید می‌کنند و با پردازش و تجمیع به آمارهای رسمی تبدیل می‌شود و سرشماری‌های ثبتی مبنای یکی از نتایج این شیوه آمارگیری است و این شیوه به پویایی و آنلاین شدن آمار کمک می‌کند.

حسین‌زاده گفت: روش اصلی مدرن‌سازی نظام آماری، بهره‌وری است یعنی آمار بیشتر در سطوح جغرافیایی کمتر و با هزینه کمتر به‌دست آید.

رئیس مرکز آمار توضیح داد: تدوین برنامه توسعه آمار کشور با رویکرد نهادسازی نظام آمار کشور یکی از عملکردهای این تشکیلات است که سال گذشته ابلاغ شد و تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: پیش‌نویس قانون آمار در مردادماه به تصویب شورای عالی آمار رسید و پس از تصویب در هیات دولت به مجلس ارسال خواهد شد.

حسین‌زاده تهیه فهرست آمار را از دیگر عملکردهای این سازمان معرفی کرد و گفت: این فهرست به پرهیز از موازی‌کاری، هدررفت منابع و تشخیص آمار رسمی از غیررسمی کمک می‌کند.

کوتاهی بانک مرکزی در اعلام اطلاعات

همچنین در ادامه این مراسم معاون اقتصادی مرکز آمار ایران نیز در رابطه با اعلام نرخ رشد اقتصادی، گفت: براساس جلسه ۵۹ شورای عالی آمار، «حذف موازی‌کاری» و «تولید تورم از سوی مرکز آمار ایران» مصوب و مقرر شد بانک مرکزی محاسبات ملی خود را به مرکز آمار ارائه دهد و این مرکز با بهره‌گیری از محاسبات ارایه شده توسط بانک مرکزی و اطلاعات خود (مرکز آمار)، رقم رشد اقتصادی را اعلام کند.

وی گفت: اکنون منتظریم که بانک مرکزی نتایج محاسبات ملی خود را ارسال کند و تاکنون بانک مرکزی مقداری تاخیر دارد.

همچنین رییس مرکز آمار در این خصوص، گفت: اعلام نرخ تورم و رشد اقتصاد به سال ۱۳۱۵ مربوط می شود و این مسئولیت برعهده بانک مرکزی بود و پس از تاسیس مرکز آمار در سال ۱۳۵۳ و تصویب جلسه شورای عالی آمار برای جلوگیری از موازی کاری این مسئولیت به مرکز واگذار شد.

حسین زاده گفت: بانک مرکزی در اعلام نرخ تورم سابقه بیشتری از مرکز آمار ارد و برای تکمیل سری زمانی تورم این مرکز از ارقام بانک مرکزی استفاده کرده است.

مسئولیتی در بررسی علل کاهش نرخ بیکاری نداریم

وی پیرامون کاهش نرخ بیکاری و تورم گفت: بین بازار کالا و خدمات ارتباط وجود دارد و از سوی دیگربین این دو بازار تغییر فاز نیز مشاهده می‌شود.

حسین زاده گفت: برخی گمان می کنند نرخ بیکاری یک شاخص اقتصادی و اجتماعی است و در صورت بروز رکود اقتصادی، کارفرمایان بلافاصله اقدام به اخراج نیروی کار خود نمی‌کنند و قانون نیز به آنها این اجازه را نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: براساس آمار گیری از وضع بیکاری، در این طرح از ۱۸۰ هزار خانوار در هر فصل (یک درصد) آمارگیری می‌شود و سپس با کمک روش‌های علمی این آمار به کل کشور تعمیم داده می‌شود و در واقع تحقیق ما توصیفی و تبیینی است.

حسین زاده درباره محل کاهش نرخ بیکاری فصل تابستان، گفت: در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، دامپروری، ساختمان، حمل و نقل و کسب و کارهای نوین همچون اسنپ و تپسی شاهد افزایش اشتغال بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: برخی مدعی اند که مرکز آمار باید استقلال داشته باشد، در حالیکه که استقلال مربوط به مراکزی است که در سیاستگذاری‌ها دخالت دارند و این مرکز وظیفه سیاستگذاری ندارد که این موضوع را در اعلام آمار دخیل کند.

برخی مدعی هستند که مرکز آمار باید استقلال داشته باشد، در حالیکه که استقلال مربوط به مراکزی است که در سیاستگذاری‌ها دخیل هستند و این مرکز وظیفه سیاستگذاری ندارد که این موضوع را در اعلام آمار دخیل کند.

در ادامه این نشست «سید نعمت اله میرفلاح نصیری» معاونت مرکز آمار درباره ابهام نرخ بیکاری گفت: براساس گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات از زمستان ۹۶ تاکنون در حوزه اشتغال تزریق شده و علاوه برآن تغییرات جوی موجب بهبود اشتغال در حوزه کشاورزی شده است.

وی با اشاره به برخی آمارها در حوزه اشتغال معادن گفت: تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته شاهد افزایش ۱۷۰ هزار نفری اشتغال روستایی بودیم؛ داده‌های ثبتی بیمه شده‌های تامین اجتماعی اجباری افزایش داشته است؛ همچنین تعداد کارگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی رو به افزایش است.

نصیری تاکید کرد: رشد اقتصادی متناسب با ایجاد شغل در رابطه با اقتصاد کشور نمی‌تواند به طور کامل درست باشد، چنانچه رشد داشته باشیم می‌توانیم به تدریج شاهد اثرگذاری این شاخص روی اشتغال باشیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکز آمار ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۹۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات و شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣

بانک مرکزی بند‌های مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.

گفتنی است، مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

پرداخت وام ازدواج با یک ضامن​

پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

او افزود: این که بانک مطرح می‌کند دو ضامن برای تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز است موارد استثنایی است که توجیهاتی مانند این دارد که گاهی ضامن اول که فرد معرفی می‌کند توان بازپرداخت ضعیفی دارد که در اینجا ممکن است بانک‌ها برخلاف مصوبه بانک مرکزی اعلام کنند که متقاضی یک نفر دیگر را هم معرفی کند تا دو نفر ضامن شوند.

در همین راستا و با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ هم روز گذشته اعلام شد: در رابطه با تسهیلات ازدواج پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

امکان گزارش دهی تخلفات حوزه تسهیلات ازدواج فراهم است

بانک مرکزی هم اعلام کرده است: مردم می‌توانند هر گونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند و چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی»، درخواست‌ها و شکایت‌های خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری می‌کند که از جمله مواردی که افراد حتما باید آن را گزارش کنند درخواست ضمانت‌های فراتر از قانون و بخشنامه‌ها است.

گفتنی است، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به هیچ وجه دوبار پرداخت نمی‌شود و هر فرد تنها یکبار می‌تواند از تسهیلات ازدواج استفاده کند.

منبع: خبر آنلاین

tags # وام ازدواج سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • آمار ورزشکاران سازمان یافته استان مرکزی ۱۴ درصد افزایش یافت
  • ۲۰۰ روز جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه به روایت آمار
  • ۲۰۰ روز جنگ و نسل‌کشی در غزه به روایت آمار
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو رفع شد | این سه دستگاه مسئولند
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی
  • جزئیات و شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣
  • افزایش آمار حمله قاچاقچیان به نیروهای جنگلبانی/ تعداد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی 14 درصد استانداردهای جهانی است! سازمان منابع طبیعی در دفاع از نیروهای خود ناتوان است
  • استانداردهای خودرویی کشور ۱۲۰ گانه شد
  • حراج بیش از ۲.۶ تن طلا در نوزده مرحله/ کدام بانک خریدار طلای حراجی است؟