Web Analytics Made Easy - Statcounter

صفحه مشهور عراقی در فیسبوک به نام "صالح محمد العراقی" که نامی مستعار برای یکی از نزدیکان مقتدا صدر شناخته می شود، در اطلاعیه ای از همه تشکیلات وابسته به این جریان و نیز بدنه اجتماعی خواسته است برای برگزاری تجمع و اعتراضات خیابانی از شب پنجشنبه آینده تا اطلاع بعدی آماده باشند.

در این اطلاعیه آمده است که نیروهای اداری و کارکنان و بویژه دفتر مقتدا صدر، شورای سیاسی، ائتلاف سائرون و سرایا السلام (از گروههای مقاومت زیر نظر جریان صدر) و بدنه اجتماعی طرفداران صدر و تشکیلات امنیتی وابسته به آن و کمیته های خدماتی، باید برای هر گونه امر اضطراری از هم اکنون آماده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عراق در شرایط انقلاب و خطرات ناشی از آن است و باید برای آن آماده بود مشروط بر اینکه وظیفه اخلاقی و دینی خود را در خصوص سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) انجام دهیم.

شخص مقتدا صدر نیز طی روزهای اخیر در چند مورد از ضرورت تداوم اعتراضات در عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل سخن گفته است.

هزاران نفر از طرفداران صدر به دعوت وی روز اربعین حسینی (ع) با پوشیدن کفن و در دست داشتن پرچم عراق، در خیابان جانبی بین الحرمین راهپیمایی کرده و علیه آمریکا، اسراییل و مدیران فاسد شعار دادند.

فراخوان امروز صفحه نزدیک به مقتدا صدر در حالی است که گفته می شود دور جدید تظاهرات قرار است ۲۵ اکتبر (جمعه آینده) در بغداد و احتمالاً دیگر شهرهای عراق برگزار شود و در همین ارتباط فراخوان های گسترده ای در شبکه های اجتماعی از طرف صفحات ناشناس برای مشارکت وسیع مردم در این دور از تظاهرات ها وجود دارد.

برخی از صفحات افراطی در این شبکه ها، خواهان سرنگونی کل نظام سیاسی در عراق شده و عده ای نیز بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات و طرح مطالبات از کانال های قانونی و ایجاد کمیته هایی مردمی برای پیگیری مطالبات اجتماعی تاکید کرده اند.

دور اول این تظاهرات در نهم مهرماه گذشته به خشونت کشیده شد که طبق آخرین گزارش کمیته تحقیق و تفحص این دور از تظاهرات، آمار کلی قربانیان خشونت ها در بغداد و هشت استان جنوب و مرکز عراق از شهروندان ۱۴۹ نفر کشته و زخمی ها ۴ هزار و ۲۰۷ نفر و از نیروهای امنیتی هشت نفر کشته و یک هزار و ۲۸۷ نفر زخمی بوده که بیشترین تلفات متعلق به بغداد و سپس استان ذیقار بوده است.

طبق این گزارش سهم بغداد از این تلفات شامل ۱۰۷ کشته و سه هزار و ۴۵۸ نفر از شهروندان و ۴ کشته و ۳۶۳ نفر از نیروهای امنیتی در حالی که در ذیقار تعداد کشته های شهروندان ۱۹ نفر و زخمی ها ۲۲۳ نفر بوده و در مقابل دو نیروی امنیتی کشته و ۵۳۲ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

با این حال ورود صدر و جریان تحت رهبری اش به میدان اعتراضات خیابانی بدون واکنش نبود و کمیته هماهنگی اعتراضات عراق روز یکشنبه گذشته بیانیه ای صادر و ضمن قدردانی از حمایت مقتدا صدر از تظاهرکنندگان و مطالبات به حق آنان، شخص وی را مسوول بخش اعظم ناکامی دولت کنونی دانست چرا که - به زعم این کمیته - صدر مهمترین بازیگر میان نیروهای سیاسی برای تشکیل دولت جدید (به ریاست عادل عبدالمهدی) بوده است.

در این بیانیه از همه احزاب و جریان های حامی مطالبات تظاهرکنندگان خواسته شده است که آن را در سطح پارلمان و دولت پیگیری کنند و فعلاً از دوباره آمدن به خیابان ها بپرهیزند تا دچار تله های سیاسی نشوند و اعتراضاتشان، حزبی و جناحی نشود.

کمیته تاکید کرده است که خواسته های معترضان هفته های اخیر در بغداد و چند استان دیگر سیاسی نیست بلکه صرفاً درخواست هایی عراقی و در زمینه بهبود خدمات عمومی است و با هیچ حزب یا طرف خارجی ارتباطی ندارد. اعتراضات خیابانی نیز حق همگانی است و هر حزب یا جریانی که خواهان تظاهرات است، در وقت دیگری به جز آن زمانی که کمیته عالی تظاهرات مشخص کرده است، به خیابان بیاید و تظاهرات کند.

همین کشمکش ها و کنش ها و واکنش های مشابه آن برنامه اعتراضات احتمالی روز جمعه آینده را با اما و اگرهایی از جمله در اصل برگزاری، میزان استقبال جوانان معترض، و نیز میزان مسالمت آمیز یا خشونت بار بودن آن مطرح کرده است.

* ایرنا

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۰۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه

در دومین روز نشست نخستین کمیته مشترک قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران و عراق و سوریه با هدف مقابله با اقدامات تروریستی و گروهک‌های تروریستی به ویژه گروهک تروریستی داعش، تفاهم‌نامه این کمیته به امضای کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، قاضی حسن الشاش، رئیس دیوانعالی سوریه و قاضی لیث جبر، رئیس سازمان نظارت قضایی عراق رسید.

غریب آبادی درباره موارد تفاهم شده میان سه کشور، گفت: گسترش همکاری‌های سه جانبه حقوقی و قضایی از طریق تبادل مستمر اطلاعات و تجربیات، کشف جرائم و تعقیب متهمان، مستندسازی جرائم ارتکاب یافته، تعقیب و استرداد و مجازات عوامل گروهک تروریستی داعش و حامیان آنها و دفاع از حقوق قربانیان در محاکم ملی و بین‌المللی، معاضدت قضایی در قلمرو سه کشور، اقامه دعوا و طرح شکایت در محاکم خارجی علیه گروهک‌های تروریستی و حامیان آنها، شناسایی رهبران و عناصر اصلی گروهک‌های تروریستی و قرار دادن نامشان در فهرست تروریستی سازمان ملل و تعقیب قضایی مباشران، شرکا و معاونان تجاوز تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق، از مهم‌ترین موارد ذکر شده در این تفاهم‌نامه است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین در این تفاهم‌نامه مقرر گردید نسبت به تشکیل کارگروه مشترک مستندسازی اقدامات تروریستی ارتکابی از سوی گروهک‌های تروریستی در سه کشور، امکان سنجی تشکیل دادگاه مشترک رسیدگی به جنایات ارتکابی گروهک‌های تروریستی برابر با قوانین سه کشور و تبادل اسناد و اطلاعات مربوط به جنایت تروریستی فرودگاه بین‌المللی بغداد که منجر به شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان شد و تعقیب قضایی عاملان این جنایت، اقدام عاجل از سوی اعضای این کمیته به عمل آید.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • تحویل یک هزار و ۲۵۷ واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی
  • همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسم
  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی+ فیلم/پیش بینی رسانه آمریکایی از نزدیک بودن شکست اوکراین در برابر روسیه
  • برگزاری نخستین نشست کمیته قضایی ایران، عراق و سوریه
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • موتورولا با رنگ سال طرفدارانش را غافلگیر کرد!/ عکس