Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمدرضا لاهیجان زاده معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین سمپوزیوم ملی حمایت از لاک‌پشت‌های دریایی در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: از مسئولان و قشر‌های مختلف مردم برای حفاظت از گونه لاک پشت دریایی صمیمانه تشکر می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود:حمایت از گونه‌های ارزشمند لاک‌پشت‌های دریایی سواحل مکران از ضرورت‌های مهم در حفظ محیط زیست است چرا که این گونه در معرض انقراض است.

معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما به عنوان متولیان محیط زیست خواهان همکاری، مشارکت و هماهنگی تمام مسئولان، ادارات کل استان‌هایی که لاک پشت‌های دریایی در سواحل آن‌ها تخم‌گذاری می‌کنند، هستیم.

او بر نقش آموزش و فرهنگ سازی میان جوامع محلی بر حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی و محل‌های تخم‌گذاری آن‌ها تاکید کرد.

۲۰ نقطه از سواحل ماسه‌ای چابهار و کنارک محل زیست لاک پشت‌ها است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار نیز گزارشی از روند زندگی و پراکندگی این گونه دریایی در سیستان وبلوچستان ارائه کرد و افزود: سواحل شنی و ماسه‌ای مکران در جنوب این استان زیستگاه پنج گونه لاک‌پشت از جمله سبز، نوک عقابی، زیتونی، پشت سرخ و پشت چرمی است.

اشرفعلی حسینی اظهار داشت: بیش از ۲۰ نقطه از سواحل ماسه‌ای چابهار و کنارک از جمله گواتر، لیپار، تنگ، کچو، پُشت، کوپان سر و پزم از مهمترین زیستگاه‌ها و سایت‌های تخمگذاری لاک پشت‌ها دریایی بویژه لاک پشت‌های سبز هستند.

او گفت: لاک پشت‌های دریایی از موجودات در معرض انقراض جهانی و جزو فهرست گونه‌های حفاظت شده «IUCN» هستند که برای چرخه حیات دریا بسیار مفید بحساب می‌آیند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: اغلب گونه‌های لاکپشت سبز و بعضا لاک پشت منقار عقابی بیشتر مراحل زندگی خود شامل تولید مثل (جفت گیری و تخمگذاری) و تغذیه را در مناطق ساحلی دریای عمان سپری می‌کنند.

او ادامه داد: جمعیت قابل توجهی از لاک‌پشت‌های سبز در محدوده آب‌های ایران زیست می‌کنند که زادآوری این گونه دوزیستان خزنده بیشتر در سواحل شهرستان‌های چابهار و کنارک اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/گ

خطر انقراض لاک پشت های دریایی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۰۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست 

غلامرضا ابدالی درباره افزایش جرایم آسیب به حیات وحش اظهار کرد: آخرین بار میزان مطالبه ضرر و زیان ناشی از آسیب به حیات وحش در سال ۹۸ تصویب شده بود و تاکنون این میزان بازنگری نشده بود. 

مدیر کل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاطت محیط زیست اضافه کرد: به این نتیجه رسیدیم که قدرت بازدارندگی جرایم کاهش یافته است و متجاوزان و آسیب‌زنندگان به حیات وحش به راحتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف تعیین جرایم برای ضرر و زیان ناشی از تخلفات شکار گونه‌های جانوری، بازدارندگی آنها است تا مانند سدی برای جلوگیری از تخلفات حوزه حیات وحش عمل کند.

مدیر کل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در این شرایط سال گذشته قیمت‌ها را بازنگری کردیم و بر اساس آخرین نرخ تورم اعلام شده از طرف مرکز آمار ایران حدود سه برابر شد.

ابدالی تاکید کرد: ما منتظر تشکیل جلسه شورای عالی محیط زیست هستیم تا افزایش نرخ مطالبه ضرر و زیان حیات وحش (موضوع بند چ ماده ۳ قانون شکار و صید) در آن مصوب شود. 

وی در ادامه گفت: جرایم آسیب به انواع گونه‌های جانوری مانند پستانداران، خزندگان و دوزیستان پیش‌بینی شده است.

ابدالی در پایان اظهار کرد: نرخ جرایم آسیب به گیاهانی که در رده‌های بالای حفاظتی قرار دارند و گونه‌های جانوری که در معرض خطر تهدید و انقراض هستند بالاتر است و تا سه برابر افزایش می‌یابد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست