Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در نهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی در روستای حارث آباد سبزوار گفت: این مبلغ توسط سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل المان و بنای یادبود این مورخ نامدار اختصاص یافته است.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: تکمیل بنای یادبود ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر پارسی در روستای حارث آباد سبزوار زادگاه این مرد بزرگ در شناساندن هویت بیهقی و رونق گردشگری منطقه موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: ثبت اول آبان ماه به نام بیهقی در تقویم رسمی کشور در شورای فرهنگ عمومی تایید شده و منتظر رای شورای انقلاب فرهنگی کشور است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمنیه اقدام نماید.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: ابوالفضل بیهقی نویسنده ای با استعداد و هوشمند بود و تاریخ بیهقی یکی از نثرهای کلاسیک زبان فارسی است.  
دکتر مهیار علوی مقدم افزود: از ویژگی های تاریخ بیهقی بلاغت است بطوریکه زبان هنری و زیباشناسی جزو طبیعت کلام وی بوده است.
وی اظهار داشت: از دیگر ویژگی های تاریخ بیهقی  زبان شاعرانه اوست و نثر آن سرشار از زبان شاعرانه و سجع آمیز است.  
این استاد زبان وادبیات فارسی ادامه داد: ابوالفضل بیهقی گزارشگر حقیقت بود و از حاکمان روزگار واهمه نداشت و حقیقت را با زبان طنز بیان می‌کرد.

نهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی اول آبان با حضور استادان ادبیات و زبان فارسی و پژوهشگران با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری، دانشگاه‌ها و اداره آموزش و پرورش سبزوار برگزار شد.

 ابوالفضل بیهقی تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که در سال ۳۸۵ قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار) متولد شد.
وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد و تا زمان عزالدوله عبدالرشید در سال ۴۴۰ قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد.
بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا به سر برد و در سال ۴۷۰ هجری قمری درگذشت.
سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سبزوار خراسان رضوی تاریخ ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۰۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوش آمدگویی نخست وزیر پاکستان به رئیسی به زبان فارسی + فیلم

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم صبح امروز به پاکستان رفت، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به زبان فارسی خوش آمد کرد و در ادامه گفت: بعد از انتخاب دولت جدید پاکستان برای اولین‌بار است که یک مقام عالی‌رتبه به کشور ما می‌آید و این موجب افتخار ماست. چشم ما روشن و دل ما شاد. خیلی خوب.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • (ویدیو) خوش آمدگویی نخست وزیر پاکستان به رئیسی به زبان فارسی
  • خوش آمدگویی محمد شهباز شریف به رییس جمهور به زبان فارسی
  • ببینید | نخست‌وزیر پاکستان به زبان فارسی به رئیسی خوش آمد گفت‌
  • خوش آمدگویی نخست وزیر پاکستان به رئیسی به زبان فارسی + فیلم
  • فیلم/ خوش‌آمدگویی نخست وزیر پاکستان به رئیسی به زبان فارسی
  • فیلم| خوش‌آمدگویی نخست‌وزیر پاکستان به رئیسی به زبان فارسی